Ervaringen met een klok uit 1926

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Langzamerhand liep de klok niet meer. Ruim 20 jaar geleden heeft een vrijwilliger van het Gilde in Deventer de klok weer goed aan de gang gekregen met wat speciale olie. Ik verwacht dat nu ook weer wat olie uitkomst zou kunnen bieden. Het binnenwerk ziet er nog als nieuw uit. Kies voor een klokkenmaker in Liberec. Communicatie alleen in het Tsjechisch mogelijk. Ik beheers die taal niet. Begrijp wel het woord restauratie. Ik krijg gelijk een prijs genoemd van 3509 Czk en de melding dat ik de klok dan 10 maanden achter moet laten. Daar heb ik geen zin in en de prijzen op veilingen in Nederland zijn voor vergelijkbare klokken veel lager (denk aan 25 euro) dan de restauratiekosten.
Ik ga in Nederland maar achter olie aan. Daar kan ik me beter verstaanbaar maken. Ik heb een huis in het uiterste noorden. Om een klokkenmaker te vinden die open is op een moment dat ik die kan bezoeken is erg lastig. Ik kan een flesje olie bestellen maar dan ben ik een kapitaal kwijt. Na vele pogingen raak. De klokkenmaker vertelt dat hij net een bijzondere olie heeft gekocht voor 80 euro. Hij is het mijn diagnose eens. Ik krijg gratis wat uit een ander flesje. Daarvoor nam ik een Tsjechisch medicijnflesje mee. Dat nu aangebracht en de klok loopt weer prima!
 
Wij zitten in onze stacaravan in Zeeland, zapalky, en daar is het qua weer niet anders. Aan de ene kant natuurlijk geweldig om zo'n voorjaar en zomer te hebben, aan de andere kant zijn we blij als er eens een minder warm dagje tussen zit. Maar dat zijn er niet veel...
 
Wij hadden afgelopen weekend een BBQ met collega's van ons beiden, Keg bier besteld. Maar goed die was niet geheel koud, 1 college had 2 grote brandblussers in de auto, keg besproeid en...voila.......koude keg, kwamen we er na het aansluiten van de apparatuur achter dat er koeling in de pomp zit..........:stom::stom:..maar we hadden koel bier....:cheers:
 
Bovenaan