Ertsgebergte: mooi of lelijk?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Beste Macek,

Ik ben twee dagen in Most geweest.
Gewoon om te ervaren hoe het is om in een stad te leven die volledig nieuw van opzet is.

Het is er rustig, ontspannen.
Geen gefrusteerde idioten zoals in onze satelietsteden.
Je hebt er een betonnen winkelcentrum, zelfs daar is de sfeer ontspannen.
Mensen lopen wat, werken, doen boodschappen.
Brede straten, goed openbaar vervoer.
Ik heb mij daar op me gemak gevoeld.

Ik praat de winning van bruinkool niet goed, maar ook die mensen moeten leven.

En in ons land is het niet beter, maar verborgen.
Elke bouwlokatie is bijkans vervuild, alleen willen we dat niet weten.

Ga gewoon eens naar het Ertsgebergte, ervaar de stilte, schoonheid, rust, flora en fauna, en de schoonste lucht van Europa.

Geniet van de rijke historie van dorpen, compacte stadjes en oude wandelwegen dwars door de bergen heen.

Geniet van de mensen, het sneeuwseizoen en de prachtige zomers.

Zit stil op een muurtje en mijmer over de zin van het leven.
Met een uitzicht op een vergezicht die je niet snel ergens anders zal vinden.

Vind je rust in mijn Ertsgebergte.

Rust.

Dag Macek.
 

Macek

Geroyeerd Lid
Mijn zeer gewaardeerde forumvriend Kukel, ik sta geheel aan uw zijde, want ik kan mij nog herinneren dat ik het smeuïge Litvinov achter mij liet op weg naar mijn geliefde Decin toen ik ettelijke kilometers verder een totaal groen bos in reed, ik reed van verbazing haast van de weg!
Maar we zijn het er wel over eens dat het Ertsgebergte diverse variante kent. En over de bevolking van Most geen kwaad woord, alleen de decoratie speelt hier, in mijn geval, parten, maar ieder zijn meug.
 
Vandaag stond het onderstaande artikel in de Volkskrant:


Bruinkool sloopt dorpen en steden

MOST/HORNI JIRETIN - Als de tegenstanders het pleit verliezen, zal Horni Jiretin binnenkort niet meer bestaan. Het dorp in het noordwesten van Tsjechië moet wijken voor de bruinkoolwinning.

‘Waar ligt het centrum?’ Die vraag kan je beter niet stellen in Most. De kans is groot dat je naar een immense krater aan de rand van de stad wordt verwezen. Daar bevond zich namelijk het centrum vóór de communistische autoriteiten beslisten de in het noordwesten van Tsjechië gelegen stad met de grond gelijk te maken. De reden? Onder Most bleek zich bruinkool te bevinden, en die werd in de jaren zestig van grotere waarde bevonden dan de historische gebouwen die er bovenop stonden.

Alleen de barokke Maria-Hemelvaart-kerk wist aan de vernieling te ontsnappen. Per spoor werd ze welgeteld 841 meter verschoven, een prestatie die zelfs in het Guinness Book of Records vermeld staat. Vandaag staat de kerk eenzaam aan de rand van de verlaten groeve. Bruinkool wordt er in Most allang niet meer gedolven.

Een uitzondering is Most niet. Onder het communisme werden in de omgeving van de stad bijna tachtig dorpjes van de kaart geveegd. Pas in het begin van de jaren negentig besliste de Tsjechische regering de mijnbouw aan banden te leggen.

Het laatste dorpje, Libkovice, moest er in 1993 aan geloven. De bewoners werden met politiedwang uit hun huizen gezet, herinnert Greenpeace-activist Jan Rovensky zich.

De kans dat Rovensky binnenkort opnieuw op de barricaden staat, is niet denkbeeldig. Na een pauze van meer dan tien jaar zette de Tsjechische regering in 2004 het licht op groen voor aanvullende bruinkoolwinning. De stijgende olieprijzen hadden mijnbouw opnieuw winstgevend gemaakt.

Het antwoord van de mijndirecties liet niet op zich wachten. Nog hetzelfde jaar maakten de eigenaars van de Mijn van het Tsjechische Leger hun uitbreidingsplannen bekend. Als ze hun zin krijgen, wordt Horni Jiretin, een eeuwenoud stadje met tweeduizend inwoners, van de kaart geveegd. Er zou 900 miljoen ton bruinkool onder de grond zitten. De mijn zou daarmee tot 2125 verzekeren van grondstoffen.

Vanaf een heuveltop laat Rovensky de schade zien die de Mijn van het Tsjechische Leger in het landschap aanricht. Op een terrein van 4 bij 5 kilometer is een reusachtige excavateur bezig met het wegschrapen van aarde. Voor de 30 meter dikke bruinkoollaag bereikt wordt, moet 150 meter diep gegraven worden. ‘In Duitsland zijn bruinkoolgroeven die een nog groter oppervlakte bestrijken’, bekent Rovensky, ‘maar door het vlakke landschap vallen ze er minder op.’

Maar Rovensky maakt zich minstens even grote zorgen om de gevolgen voor de luchtvervuiling. 80 procent van de uitstoot van broeikasgassen in Tsjechië is op rekening te schrijven van de bruinkoolcentrales. Per inwoner bedraagt de uitstoot van kooldioxide 12,5 ton per jaar, voldoende om twee luchtballonnen van 18 meter doorsnee mee te vullen. Tsjechië staat daarmee in de Europese Unie op een weinig benijdenswaardige vierde plaats. Alleen Luxemburg, Estland en Finland doen het nog slechter.

Maar die cijfers maken weinig indruk op de directie van MUS, de uitbater van de Mijn van het Tsjechische Leger. ‘Ecologie is belangrijk, daar niet van’, bekent manager Vladimir Zemanek, ‘maar ook de sociale en economische factoren dienen in rekening gebracht worden. Je mag van Tsjechië niet verwachten dat het de rest van de wereld redt.’

Zemanek echoot daarmee wat de Tsjechische president Vaclav Klaus laatst zei: in een brief aan het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden schreef hij dat ambitieus milieuactivisme gevaarlijker is dan communisme.

De inwoners van het bedreigde Horni Jiretin hoeven zich volgens Zemanek geen zorgen te maken. Ze mogen rekenen op een royale financiële compensatie: 140 procent van de waarde van hun huis plus één tot anderhalf miljoen kronen (omgerekend 33 tot 50 duizend euro).

Alleen heeft dat charmeoffensief de mijndirectie voorlopig nog niet het gewenste resultaat opgeleverd. ‘De tijd van het communisme, toen het woord van de autoriteiten wet was, is voorbij’, verduidelijkt Jan Rovensky. ‘Zelfs in het achtergestelde noorden zijn de inwoners mondiger geworden.’

In het nabijgelegen Litvinov, dat door de uitbreidingsplannen dreigt ingesloten te worden tussen een chemische fabriek en een bruinkoolgroeve, organiseerde een pressiegroep een referendum over de uitbreidingsplannen van de mijn. Liefst 95 procent van de kiezers was tegen. Ook in Horni Jiretin zelf kan de mijndirectie op weinig sympathie rekenen. Bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen veroverden de tegenstanders van de uitbreiding acht van de elf zetels.

Alleen de vertegenwoordigers van Dialoog, een groep die volgens boze tongen door de mijndirectie in het leven werd geroepen, vinden dat met de mijndirectie praten geen kwaad kan. Dat bij de verdwijning van Horni Jiretin ook een eeuwenoud kerkje verloren dreigt te gaan, vindt woordvoerder Petr Leichner geen ramp. ‘Vanuit mijn raam kan ik de kerk zien’, zegt hij. ‘Het kruis hangt scheef en de verf bladdert af. Zo mooi is het nu ook weer niet.’
 
Ik ben twee dagen in Most geweest.
Gewoon om te ervaren hoe het is om in een stad te leven die volledig nieuw van opzet is.

Het is er rustig, ontspannen.
Geen gefrusteerde idioten zoals in onze satelietsteden.
Je hebt er een betonnen winkelcentrum, zelfs daar is de sfeer ontspannen.
Mensen lopen wat, werken, doen boodschappen.
Brede straten, goed openbaar vervoer.
Ik heb mij daar op me gemak gevoeld.

Ik praat de winning van bruinkool niet goed, maar ook die mensen moeten leven.
Als ik dan bovenstaand krantenartikel lees, krijg ik toch een beetje wrange smaak in mijn mond bij jouw ervaring, kukel. Jij mag het daar als prettig hebben ervaren, maar het oude centrum van Most is toentertijd gewoon van de kaart geveegd. Niet omdat - zoals jij zegt - die mensen ook moeten leven, maar omdat de autoriteiten de bewoners geen keus lieten. Ze werden feitelijk gewoon gedeporteerd naar "die stad die volledig nieuw van opzet is".
Als ik denk aan al die mensen die hun oude, vertrouwde huisjes uitgejaagd zijn en er naderhand een kaalgeslagen landschap voor terugzagen, dan voel ik me bepaald niet op m'n gemak. :(
 
Is goed, kukel... ;)
Ik bedoelde het trouwens niet boos naar jou toe hoor, maar ik denk dat (vooral) de (oudere) inwoners van Most heel anders tegen die - hun opgedrongen - moderne stad aankijken dan wij ooit kunnen doen.
 
Nee hoor, heer Punk, dat had ik ook zo begrepen.

Maar het is de Volkskrant maar.
Geintje.

Het verplaatsen van mensen is overal en door elke regering gemeengoed.
Zelfs het Schilderswijk moest er aan geloven.
Om wat voor redenen dan ook worden mensen uit de eigen leefomgeving geplaatst en altijd is er een exuus voor.
Denken ze.
En wij, het gepeupel kijken er naar en laten het over ons heen gaan.
Het zij zo.
De wrange smaak blijft achter en zelfs met Gambrinus niet weg te spoelen.

Tot u sprak, in de vroege ochtend, dominee Kukel.
 
Pfff, is die vervuiling tenminste niet helemaal voor niets geweest.;)
Maar echt, als ik lees dat iemand twijfels heeft over het gebied waar ze heen zou willen tijdens de vakantie, dan zeg ik, "niet gaan, ga ergens anders heen".
En wat ikzelf van het Ertsgebergte vind dat is natuurlijk weer 'n andere vraag.
 
Ik moet eerst bekennen dat ik nog nooit in Most ben geweest, dus daar kan ik geen oordeel over geven.
Wij zijn net iets verder richting het oosten geweest,Meer richting Teplice, Litomerice, duchcov ed.
Ik heb er 'n heerlijke vakantie gehad, mooie dorpjes, heerlijk gewandeld, eigenlijk van alles wel iets.Zelfs al is er niets te beleven.;) :lmfao:
 
Rijdend over de nieuwe snelweg van Praag naar Teplice en verder, dachten we bij het zien van de bergen 'nou, dat ziet er best mooi uit!'. Hadden we niet verwacht. Het is het bijna het laatste gebied van Tsjechië dat we nog niet bezocht hebben. Dus volgende keer willen we in die buurt wel een dagtocht maken, mooie wandeling. Iemand een tip voor een goed startpunt voor een bergtocht met wat vergezichten (zicht op een enkele bruinkoolwinning geen bezwaar:D )?
 

Marcel

Moderator
het is nu eenmaal een onderdeel van Tsjechie, een deel van haar milieu-geschiedenis. zonder deze streek zou Tsjechie minder Tsjechie zijn.
de mijnen van ons eigen zuid-limburg waren ook niet om aan te zien. maar hoort toch bij nederland ... (oke, slecht voorbeeld :lmfao: )
de haven en botlek van/bij rotterdam ... (oje, weer een slecht voorbeeld)

een land is net zoals een mens, met goede en slechte eigenschappen.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Lichtbogen, Schwibbögen of světelný oblouk

De oorsprong van de zogenaamde Schwibbögen ligt in het Ertsgebergte, in de grensstreek van Duitsland en Tsjechië. “Na hun laatste shift op kerstavond hingen de mijnwerkers hun lampen in hoefijzer aan de wand. Zo stelden ze symbolisch de mijnschacht voor. Wanneer er in het voorbije jaar geen dodelijk ongeval was gebeurd, werden de lampen brandend opgehangen. Zo vierden ze onder een stralende lichtboog het kerstfeest.

LBE-1052.jpg
 
Tsjechisch Zwitserland is schitterend, vooral in de omgeving van Hrensko. Wanneer je voor het eerst naar Tsjechië gaat is er in deze omgeving genoeg te zien. Zeker zo veel, zo niet meer, dan in het reuzengebergte. Maar er is in de winter inderdaad niet zoveel toeristisch vertier. Het is meer een gebied voor de natuurgenieter met kleine dorpen, schitterende rotsformaties maar ook glooiende hellingen en kronkelige beekjes. Als je toeristisch vertier zoekt ben je in het reuzengebergte beter af en zeker in de winter.
 
Allemaal geleuter, ook van jullie.
Ik heb Tsjechie vele malen van links naar rechts, van boven naar onder doorkruist.

Het allermooiste gebied van Tsjechie is het Erts gebergte.

Maar je moet het wel willen zien.
Een beetje laat, maar na twee weken Ertsgebergte moet ik kukel steunen. Of het het mooiste gebied van Tsjechië is, is natuurlijk een kwestie van smaak, maar ik ben geneigd het daarin met kukel eens te zijn, tenminste, als ik het vergelijk met wat ik tot nu toe van Tsjechië gezien heb.

Dat het landschap volkomen verpest zou zijn, is je reinste kolder. Jawel, er zijn her en der wat stukken land afgegraven en naar z'n mallemoer geholpen door de industrie, maar het is er verder heus adembenemend mooi! Je kan er urenlang vrijwel ongestoord rondwandelen/rijden door de mooiste bossen en uitzichten. Bekijk mijn laatste tientallen foto's in de fotogalerij maar eens.

Geloof me, het Ertsgebergte is beslist de moeite van een vakantie waard, ook voor wie van fietsen en wandelen houdt; je zal er zeker geen spijt van hebben!
Gewoon een keertje doen! :)
 

char

† In Memoriam
Punk en Kukel, jullie hebben helemaal gelijk!!.. Maar ik ben heel vaak in het gebied geweest, waar het Topic in eerste instantie over ging...En ik kom er de laatste jaren wat minder, maar toch:

Met dit verhaal, weet ik niet waar ik beginnen moet. 1989 of zo. Frans is de schoonvader van mijn vriend Martin, en de vader van Clasien, zijn vrouw. ( die hele lieve man is inmiddels overleden) Voor zover ik het altijd begrepen heb, is Frans in WO-II te werk gesteld in Litvinov / Zaluzi, bij die verschrikkelijk grote "oliefabriek". Nu Chemopetrol. In de 80-er en 90-er jaren, werd er regelmatig zendtijd (in NL en andere landen) besteedt aan deze omgeving. Onderdeel van de "Zwarte Driehoek", (Tsjechie-Oost Duitsland-Polen), waar het aantal ongeboren kinderen, kinderen met een zware handicap, mensen met allerlei kwalen, kankerdoden, etc tot 500% hoger lag dan in de rest van Europa! Het meest vervuilde gebied in West en Oost Europa. En ik heb ze nog zien lopen, kleine kinderen met mondkapjes op, naar school!! En was de smogg te erg, bleven ze gewoon thuis voor een paar dagen, in die k*tflats!!

Dus volgens mij hebben we het over 2 verschillende delen van het verder heel mooie Ertsgebergte...

Char.
 
Bovenaan