Ertsgebergte: mooi of lelijk?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik heb een boekje van de ANWB "actief en anders" over Tsjechie. Ondanks dat ik op het forum en in reisgidsen heb gelezen dat het Ertsgebergte een mooi gebied is, heb ik toch mijn twijfels. Wat vinden jullie van onderstaande tekst uit het boekje?

....het Ertsgebergte was ooit fraai. maar door de ontginning van bruinkool, aanleg van chemische industrie, verbranding van bruinkool voor energie, het verplaatsen van complete steden (zoals Most) om de grond eronder af te graven is het voor mens en natuur een verloren gebied. Wie geinteresseerd is in grootschalige milieuvervuiling, wel eens met eigen ogen wil zien of het nu werkelijk zo erg is, moet beslist een bezoekje aan dit gebied brengen.
Een tochtje naar Chomotuv, Most, Litvinov of Teplice (ooit een kuuroord tot een mijngang doordrong in een onderaards meer en de bronnen vervuilde) is genoeg, ookal komt u natuurlijk nogwel enkele aardige gebouwen tegen en is het gebergte hier en daar ongemoeid gelaten....:(

Ik vind dit nogal wat. Klinkt niet erg aantrekkelijk.
 
als ik jullie was zal ik naar tsjechisch zwitserland gaan, mooie natuur, leuke stadjes, schone lucht( zitten ook veel kindercentrums met kinderen met luchtkwalen daar). vlakbij de grens dus een dagje duitsland kan ook nog.
 
Allemaal geleuter, ook van jullie.
Ik heb Tsjechie vele malen van links naar rechts, van boven naar onder doorkruist.

Het allermooiste gebied van Tsjechie is het Erts gebergte.

Maar je moet het wel willen zien.
 
....het Ertsgebergte was ooit fraai. maar door de ontginning van bruinkool, aanleg van chemische industrie, verbranding van bruinkool voor energie, het verplaatsen van complete steden (zoals Most) om de grond eronder af te graven is het voor mens en natuur een verloren gebied. Wie geinteresseerd is in grootschalige milieuvervuiling, wel eens met eigen ogen wil zien of het nu werkelijk zo erg is, moet beslist een bezoekje aan dit gebied brengen.

Jeetje ben ik toch nog flink belazerd.... door mijn eigen ogen nog wel.
 
Ik sta achter Kukel. De onzin over het Ertsgebergte en dan door de ANWB. Ik ga juist altijd naar de plaatsen die dat clubje afraadt. En dat zijn de mooiste vaak.

ANWB Ertsgebergte? Schertsgebergte-mening! Doen, genieten van wat anderen niet zien omdat ze domme meningen volgen, omdat ze niet weten wat genieten is.
 

Marcel

Moderator
ik denk dat het stukje 20-30 jaar oud is ?
onze eerste tsjechische auto-rondreis ging van Cheb naar Nachod. we waren meteen al een beetje verliefd op het land. smerig vond ik het er niet, wel er en der een beetje pover onderhouden huizen. maar geen ratten van 1 meter groot door de vervuilingen.
soms zie je inderdaad een giga-grote afgraving van bruinkool. is zelfs interessant om daar een uurtje naar te kijken. ik denk dat het stoken van bruinkool meer vervuiling teweeg brengt dan het ontginnen ervan.
in het ertsgebergte had ik amper natuur verwacht, nou dat viel vies tegen. overal bossen vol met gezonde naaldbomen.
je moet soms door een grauwe sluier heenkijken om de schoonheid achter iets te kunnen ontdekken.
het is net zoiets als : het glas is half leeg ... of positief bekeken : het glas is nog half vol !!
 

Macek

Geroyeerd Lid
Allemaal geleuter, ook van jullie.
Ik heb Tsjechie vele malen van links naar rechts, van boven naar onder doorkruist.

Het allermooiste gebied van Tsjechie is het Erts gebergte.

Maar je moet het wel willen zien.

Nou meneer Kukel als je van enorme kraters houdt ga dan eens kijken als je rijd van Chomutov naar Most. Dankzij de afgravingen aldaar zijn er eneorme kraters ontstaan en inderdaad Most zelf is een treurstad.
Litvinov heeft het helemaal, enorme schoorstenen en de daarbij behorende stank, dat gebied heet niet voor niets de "zwarte driehoek" maar inderdaad bij Děčín is het schitterende natuurgebied České Švýcarsko, Tsjechisch Zwitserland een verademing en ook behorende tot het ertsgebergte, een aanrader.
 
Las inderdaad van het weekend nog een stuk over zure regen waarbij ze in de jaren 70 en 80 foto's van bossen gebruikten uit de buurt van Most.

Het Ertsgebergte is echter wel een klein stukje groter dan alleen Most. Ons huis staat daar ruim 110 km vandaan. Overtuig uzelf en volg de link hier (met dank aan de cursus van Gor)
 
Ik sluit mij volledig bij Pekar aan.

Het Ertsgebergte is mooi, zo verschrikelijk mooi.
Er komen in de buurt steeds meer Nederlanders wonen.
Die vertellen aan niemand hoe mooi het hier is.

En eigenlijk zou ik ook niets moeten vertellen over de schoonheid van het Ertsgebergte.
Maar ik gun jullie ook het geluk wat ons ten deel is gevallen:

HET ERTSGEBERGTE
 
Oei, het stukje heeft nogal wat teweeg gebracht; de meningen zijn dus verdeeld. Het zou natuurlijk een oud stukje kunnen zijn, ik zal het de ANWB eens vragen. Tsjechisch Zwitserland is natuurlijk een goed alternatief....
 
Bovenaan