Ergernissen bij aanschaf tolvignet

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Beste medeforumgenoten.

Wij zijn gisteren naar Tsjechië gereden via de grensovergang Waidhaus.
Normaal gesproken kopen wij ons tolvignet bij het tankstation.
Er zijn nog twee kleine huisjes/wisselkantoortjes waar je ook het tolvignet kunt kopen.
Helaas stond daar een hele lange rij en het regende pijpenstelen.
Bij de benzinepomp vroeg een vrouw (Engelstalig) of ze kon tanken en dan betalen, of dat ze eerst moest betalen.
Vervolgens begon de man achter de toonbank gigantisch tegen haar te blaffen en vertelde dat ze geen grenswisselkantoor zijn.
Tegen een volgende klant begon hij ook te blaffen omdat ze geen tolvignetten verkopen (overal borden koop hier uw tolvignet) en dat ze buiten bij een van de wisselkantoortjes moest zijn.
Ik goed gekeken en naar het wisselkantoortje gereden waar weinig mensen stonden.
Toen ik binnen kwam zei de man achter de balie dat hij mij niet ging helpen en stuurde mij weg net als de volgende klant.
Terug naar het eerste kantoortje waar nog steeds heel veel mensen buiten in de stromende regen stonden te wachten.
De vrouw achter de balie plaatste een bord met de tekst dat ze pauze ging houden en liep weg.
Uiteindelijk heeft mijn schoonvader het vignet online voor ons geregeld (iets van 85 euro incl. handelingskosten).
Deze situatie heeft mij wel behoorlijk geërgerd.
Ik ben wel benieuwd naar wat jullie ervan vinden, en of dat er mensen zijn met een dezelfde ervaring?

Groet Luigi.
 
Pffft Ja zo gaat dat soms met Tsjechen helaas. Precies wat @hgmw ook al vertelde: voor de volgende keer gewoon online regelen, dat gaat veel makkelijker.
Die handelingskosten is dan weer jammer, want dat was niet nodig geweest.
Voor iedereen die ook nog een vignet moet hebben: Bestel bij de officiele instantie.
Alle anderen willen namelijk geld aan je verdienen.

https://edalnice.cz/en/single-purchase/index.html#/eshop/order

CKZ 440 voor 30 dagen en dat is zeker geen € 85,- maar hooguit € 19,- a`€ 20,-
 

kuurgast

Donateur
online voor ons geregeld (iets van 85 euro incl. handelingskosten).
Heeft hij 2.000 Kč betaald voor een 1.500 Kč jaar-vignet???
Tegen een volgende klant begon hij ook te blaffen omdat ze geen tolvignetten verkopen (overal borden koop hier uw tolvignet) en dat ze buiten bij een van de wisselkantoortjes moest zijn.
Ik snap die man wel....hele dag al die buitenlanders die aan het verkeerde adres zijn.....
Er moeten daar 2 Samoobslužný kiosek=zelfbedieningskiosk IS EDAZ zijn, zie mapy.cz.
Dat is dus niet in de pomp/winkel , maar langs de vrachtwagenparking bij volgende gebouw.
Die wisselkantoren daar vragen veel te veel geld weet ik uit ervaring. Je kan het beter zelf doen.
 
Maar niet iedereen heeft een creditcard. Ik wilde 5 maanden geleden naar Praag. Bij de benzinepomp in Turnov zeiden ze dat ze die niet meer verkochten terwijl er wel een sticker op de deur zat. Toen maar op de parkeerplaats geprobeerd met de creditcard. Met debitkaart van Revolut lukte dat niet. Werd telkens afgewezen hoewel er genoeg op stond en het kopen van treintickets bij DB er wel prima mee lukt. Met mijn creditcard van ABNAMRO lukte het ook niet omdat er eerst een verificatie via de creditcard app moest, die ik niet op de telefoon had. Uiteindelijk maar via binnenwegen naar Praag gereden. Een half uur langer, maar de mooie route en weer maakte veel goed.
Uiteindelijk lukte het thuis wel na een extra app te hebben gedownload. Betalen met creditcard is helaas en wel begrijpelijk niet meer zo eenvoudig als het was.
Zo jammer dat ze in Tsjechië en veel andere landen niet met het superhandige Ideal betaalsysteem werken.
 
Ik denk dat het tegenwoordig onontkoombaar is om je apps van je bankpassen op je telefoon te hebben, omdat men toch met de beveiliging met sms code wil doen.
Ik heb een pas aan de ING - CSOB en Visa en met alle drie kan ik dat vignet betalen.
Met inloggen op mijn ABP en mijn SVB en mijn belastingdienst heb je ook al sms code nodig.
Eigenlijk overal. Dat is 2022/2023. We leven niet meer in 19 honderd.
 
Ik snap die man wel....hele dag al die buitenlanders die aan het verkeerde adres zijn.....
Ik snap het niet. We leven in 2023, niet meer in de jaren negentig toen je zo'n beetje overal onvriendelijk werd behandeld, ook als je goed Tsjechisch sprak. Als hij geen zin heeft in buitenlanders die aan het verkeerde adres zijn, dan moet hij een duidelijk bordje neerzetten dat hij geen tolvignetten verkoopt + waar je ze wel kunt kopen. Of werk zoeken waarbij hij niet met mensen te maken krijgt ;)
 
Zo jammer dat ze in Tsjechië en veel andere landen niet met het superhandige Ideal betaalsysteem werken.

In andere landen dan Nederland werken de bankpassen gewoon ook online en is een extra systeem zoals iDeal helemaal niet nodig.

Kijk Nederland is nog steeds niet helemaal van dat zeer ouderwetse Maestro op de bankpassen af. Tsjechie, en de meeste andere EU-landen wel. Een bankpas (=debitcard) werkt in de rest van Europa met VISA Debit of Mastercard Debit (misschien is Belgie ook een uitzondering met Bancontact).
Een vignet of andere aankoop in een webshop betaal je gewoon met je bankpas online.
Je hebt dus helemaal geen creditcard nodig om een vignet te kunnen kopen, het is alleen super onhandig voor Nederlanders omdat hun banken pas nu beginnen met uitgeven van VISA en Mastercard debit-cards (=normale bankpassen).
 
Bovenaan