Erg man, moet mijn hartje uitluchten

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo allemaal,

nou ik moet mijn hartje uitluchten. ben helemaal van streek en erg boos.

Ik ga volgend jaar weer naar school. Ik moet boeken kopen. Dat bedrag heb ik dus niet. Via Studiebudgetplan kon ik die verspreid betalen. Wat is er gebeurd.

Tijdens mijn aanmelding op de site kon ik maar een inkomen aangeven. Dus heb ik voor studiefinanciering gekozen. Ik kreeg bericht dat ik niet in aanmerking kom omdat ik onvoldoende inkomen heb. Dus stuurde ik bericht dat ik ook een baan heb. Dus dan is het zeker wel mogelijk. En wat kreeg ik weer terug?

Helaas moet ik u mededelen dat u helaas ook als gevolg van uw verblijfsstatus
niet in aanmerking komt voor een StudieBudgetPlan.

Ik vind het echt belachelijk. Heb direct een boze bericht gestuurd. Eerst inkomen en nu status??? Mijn status is helemaal in orde. Woon hier al 5 jaar, ben eigenlijk al een Nederlandse burger geworden maar zonder Nederlandse nationaliteit. Wat willen ze nou.

Ik vraag me af of ik die zou krijgen als ik Nederlands was. Ben zo pissig hierover. Wat een bende. En dat in reclames die ze hebben zeggen ze dat ze willen helpen. Wat een zooitje. Nooit zo iets meegemaakt. Bende!!!

Kvetinka
 
Inderdaad belachelijk. Eerst verzinnen ze een inburgeringscursus voor alle buitenlanders en dan zorgen ze er door dit soort maatregelen voor dat buitenlanders juist weer "dom" blijven! Hopelijk lukt het je op de één of andere manier toch om je boeken te bekostigen. Kan me nog wel herinneren hoe belachelijk duur die dingen altijd waren... Succes!
 
Bedankt Lisa. Ja echt belachelijk. Eerst was het geld en nu mijn verblijfsvergunning. Echt dom. Ja dat berichtje die ik teruggestuurd had was echt erg. Was echt boos. Kl.......n. Het zal me lukken. Ja je moet altijd wat ideen over hebben. In nood geval heb ik nog wat. Maar ik heb veel op gerekend omdat het de beste was.

Nou we zien het wel. Sukkels (sorry, kan het niet tegenhouden, ben nog steeds boos).

Kvetinka
 
Hmmm beetje rare gang van zaken......daar waar ik studeer hebben ze niet van die kromme regels (en ook de voorzieningen voor studenten betalingen waren goed geregeld). Er liep van alles wel rond (en je maakt mij niet wijs dat iedereen een NL nationaliteit of een inkomen heeft).....dusse "k zou me er niet bij neerleggen want het slaat gewoon nergens op!!!!! Gewoon op hun lip (blijven) zitten.....!!! Ik wens je veel sterkte en suc6 toe!!
smiley20.gif
monkey.gif
 
Bedankt Daniel,

Ja na dat boze berichtje van gisteren heb ik niets meer van hun gehoord. Bij die boekhandel kan ik ook niet verspreid betalen, dus zal ik waarschijnlijk laat boeken hebben, want dan heb ik nog een optie, na de ontvangst van mijn eerste studiefinanciering een studentenkreditkaart en met die mijn boeken betalen. Ja is erg man!!! Elke keer hetzelfde, jammer. Ik moet nog contact opnemen met mijn school wat voor boeken heb ik de eerste kwartaal nodig. Misschien zou het lukken misschien niet. We zien het wel.

Kvetinka
 
Ja ja de Nederlandse staat is ook niet altijd alles. Zelfs voor Nederlandse studenten (zoals ik dus) is het moeilijker geworden........
Maar Kvetinka, ik hoop dat je het redt dit komende jaar! ik zal voor je duimen.
 
Hmmmm pas op dat je je boeken niet TE laat hebt, anders loop je straks nog achter. Hebben ze bij jullie geen bibliotheek waar je je boeken kan lenen? Gewoon snel de boeken lenen die je nodig hebt, kan je tennminste ff vooruit en kan ff de kosten drukken. Komt ook vaak voor dat je dure boeken aanschaft en het bijna niet gebruikt, dus zeker een idde om eerst te kijken wat je echt nodig hebt en ondertussen proberen te lenen?
Suc6!
 
Hallo meissie,

we hebben elkaar daar al over gesproken en heb er ook over na zitten denken; je hebt nog geen advertenties op bijv. Markplaats en Viva gezet? Wellicht dat 'oud' studenten die dezelfde opleiding hebben gevolgd de boeken kwijt willen cq. voor een zacht prijsje willen verkopen?

(ik spreek je....)

Hugs,
Sannie
 
Hallo.
Nou, Kvetinka ik zou in België naar wat wij noemen "de sociale dienst" van de school gaan waar ik ingeschreven ben. In de gemiddelde Belgische school schieten ze dan dat bedrag wel even voor, hoor. Had een dergelijke situatie voor met een CZ-vriend die hier ook noch voor- noch achteruit geraakte. In NL moet er toch ook zoiets bestaan?!!!In ieder geval sterkte en hou vol!
 
Ik weet niet of er zoiets als de sociale dienst bestaat. Vorig jaar heeft mijn boeken mijn school betaald en ik heb dat in termijnen aan de school terugbetaald. Dit jaar zou het niet meer kunnen. Helaas.

Tweedehandsboeken??? dan loop je vaak de kans dat je een oude boek/uitgave krijgt. Ongeveer elke 2 jaar worden er boeken vernieuwd. En toch zou ik die uit de tweede hand kopen (die wel goed zijn), dan moet ik nog de geld voor hebben.

Maar ja. Ik bestel mijn boeken eind juli en ik stuur een mailtje naar de boekenwinkel met de mededeling dat de betaling misschien later zou plaats vinden, waarschijnlijk eind augustus/begin september. Denk dat het geen probleem zou zijn. Ja moet die geld halen en storten. Wij zien wel hoe dat zal gaan. Hoop dat het goed afloopt.

Kvetinka
 
jelle schreef:
Succes ermee, tja Nederland is ook niet altijd alles.

Hoi Jelle, Nederland kan ook niets alles zijn, maar waarom zo moeilijk??? Ben ik dan iets minder dan iemand anders???

Voor de rest:

Is het me gelukt met Tsjechie, nou ben daar nog niet geweest, maar ik ga in augustus. Happy, happy, happy...... hoop dat alles lukt en dat er geen andere problemen ontstaan.

Kvetinka
 
Ik heb s van Nederlandse medestudenten gehoord dat je als je studeert en een baantje hebt, je de boeken als onkosten kan inbrengen en zo toch een aardig bedragje van de belastingen kan terugkrijgen...
 
Evi,
als je dat doet is het uitstel van executie: bij kontrole zal de belasting je op de vingers tikken. Klopt niet nemelijk. By the way: met de huidige studiefinanciering denk ik dat iedere student wel een baantje heeft om ueberhaupt te kunnen eten. Studiekosten van de belasting kan alleen onder zeer speciale omstandigheden afgetrokken worden. Onderzoek dat eerst even, staat in ieder geval een heleboel over in de bijlage van de belastingaangifte.

doei, Bart

ps: kheb nix tegen zwendel, maar dan mot 't wel lukke! ghe ghe....
 
Hee, bedankt voor de waarschuwing
wink.gif
. Heb zelf nix te maken met de NL belastingdienst. Ik studeer in NL, maar ben in de praktijk bijna altijd in CZ
smile.gif
, dus behoorlijk moeilijk om dan een baantje in NL te hebben.
Was de regeling waar ik over gehoord heb dan misschien voor mensen die weinig werken dus een laag inkomen hebben en dat het inbrengen van bepaalde studiekosten een soort motivatie van overheidswege zou zijn om mensen aan het studeren te krijgen?
Ach, misschien moeten studenten in NL het maar s leren om boekenwinkels onder druk te zetten door als groep aankopen te doen en een korting te vragen
wink.gif
. Lukt in Belgie.
 
Ja je moet hier echt een leuke bijbaantje hebben om te kunnen rondkomen, en dat red je net. Als je dan geen zakgeld van je ouders krijgt, want er zijn ook studenten die wel nog zakgeld krijgen.

Kvetinka
 
Bovenaan