Muziek Er gaat niets boven Tsjechische volksmuziek

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Gelezen in de krant
Math Vroemen op zoek naar topmuzikanten voor nieuw limburgs toporkest dat uitsluitend Tsjechische volksmuziek speelt.
Zijn verknochtheid aan de volksmuziek, het land en de mensen resulteerde in het initiatief om in zijn eigen provincie een orkest op te richten dat zijn geliefde muziek gaat spelen.
Enkele limburgse topmuziekanten en conservatoriummensen hebben reeds interesse getoond. Ondanks het hoge niveau blijven het wat betaling betreft amateurs. Naast muzikanten is hij ook op zoek naar 2 zangeressen en 2 zangers die vnl. in het tsjechies zingen.Voor professionele begeleiding is aangetrokken Tiny Lisak van het ministerie van cultuur in Praag. Roger Moens dirigent van de Mestreechter Staar gaat de zangrepetities leiden. Ook komt er een info avond. Wie meer wil weten over de plannen van Vroemen kan mailen naar vroemen.math@home.nl
Mensen die een andere dan muzikale functie willen vervullen zijn eveneens welkom.

Dit bericht heb ik gedeeltelijk overgenomen uit de krant.
Heb meneer vroemen gemaild over dit forum
gr.
 
Er wordt al jaren lang,tsjechiese volksmuziek gespeeld door nederlandse mensen van consevatorium,amateurs enz wij zijn er zelf een van.(gerben zelfs dirigent van een kapel)
In Muntendam provincie groningen word elk jaar een blaaskapellen concours gehouden waar dan kapellen komen uit heel het land die dus ook muziek uit tsjechie spelen.
Sávond is dan de grote knaller dan treed de groep prespolanka op uit tsjechie.
12 jaar geleden zijn wij bij enkele leden van deze kapel op bezoek geweest in tsjechie
Het is jammer dat limburg zover van Friesland ligt want ik had zeker belangstelling
groet Rika
 
Nog iemand die de vele overeenkomsten tussen het vroegere Limburg en Tsjechië heeft ontdekt...

Maar wat wordt eigenlijk bedoeld met volksmuziek: blaaskapel, traditioneel strijkorkest met clarinet en zang of wellicht zelfs een kampvuurensemble?
 

Freddy2005

† In Memoriam
Vašek schreef:
Jeanne ik weet het niet zeker. Ik weet wel dat de Avatar was zijn eigen foto met een of ander (blaas)muziekinstrument.

Even de ledenlijst met bijhorende avatars nagetrokken en deze hier gevonden: André Olden

Uit het profiel: "Ik ben meer van Tsjechie gaan houden nadat ik ben gaan musiceren bij de 6-mansformatie Vinocanka uit Lochem (gld). "

Echter Andre was "Laatst aanwezig: 08-10-04 00:29"
vinocanka.nl
 
even een prof-musicus, die het even niet laten kan...

inderdaad, de cimbaalmuziek is traditioneel veel origineler en ouder (al vanaf de middeleeuwen) - dat ik die zelf ook mooier vind is dan weliswaar heel subjectief.

de dechovka is beinvloedt door de Duitse Blaskapellen (Beieren, Oostenrijk, Sachsen) en die stamt pas uit de 2e helft van de 19e eeuw, en dus een beetje dubieus om het als "Boheemse volksmuziek" te bestempelen. eerder als het muziek is met dudy (doedelzak), en cimbaal, etc. da's dus echt boheems (tsjechisch)
vooral BROLN heeft goede opnames.

maar een ieder die plezier heeft aan de Dechovka... geniet er maar van.
 
Bovenaan