Energietarieven in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dit heeft niks met slimheid of ratten te maken, het is gewoon een beveiliging wat elke omvormer in zich heeft.
Als ze dit niet doen dan wordt de spanning in het net te hoog, en het gevolg daarvan is volgens mij niet prettig voor de verdere infrastructuur.
Het uitschakelpunt ligt in NL volgens mij rond de 252 Volt.

Of je zo'n hoog voltage haalt ligt vooral aan het netwerk in je omgeving. Als deze genoeg capaciteit heeft dan zal je dat nooit halen. In onze omgeving (en eigenlijk in heel NL wel) zijn dit jaar op veel daken zonnepanelen geplaatst. Dit jaar weer een recordaantal zonuren in NL. Toch is bij ons de spanning nooit hoger dan 242 Volt gekomen.
 
Inderdaad, maar mag worden overschreden ,met een hele korte duur ,en alleen voor grote zonneparken.
Hier meet ik regelmatig een korte piek van 258 volt.
Op hele zonnige dagen.
En als je het hele spelletje begrijpt ,kan je als grote leverancier het in een mooie richting sturen.....
Zie ik net dat dit probleem dus ook vaak in NL voorkomt.
 

kuurgast

Donateur
Geen idee hoe het zit met huizen in sro.
Wellicht is dat eenvoudig te vragen bij CEZ. Tenminste als dat je leverancier is. In elk stadje in Tsjechië zit zo'n beetje een agentschap van CEZ die je kan bezoeken. En misschien weet één van de forumleden met een SRO dat inmiddels en zou dat kunnen delen.
Misschien dat het prijsplavond geldt per aansluiting.
Ik heb een appartement en een chalupa. (niet meer in SRO) Voor beiden een apart contract. Bij de eindafrekening kreeg ik bij beide de tegemoetkoming van de overheid.
Overigens als dit de prijs is met de berekening van het prijsplavond inclusief leveringskosten etc. zou ik volgens de berekening slechts zo'n 600 kc. per maand meer gaan betalen. Hoewel ik nog FIX heb tot eind september 2023.
Wel een handige berekenings link overigens.
 
Beste lezers,

Nog niet zo lang geleden was er heel wat te doen rond de (soms enorme) stijging van de voorschotten die we moesten betalen voor gas en elektriciteit.

Sinds het begin van het jaar echter zijn de prijzen en dan vooral voor gas zeer sterk gedaald. Naar verluidt tot bijna 60% volgens sommige bronnen. Alleen ik zie op onze voorschotfactuur niet veel beweging, tenzij een paar honderd kronen vermindering op een bedrag van nagenoeg 5000 kronen per maand. Bovendien meldt onze leverancier PRE dat zo'n vermindering maar 1 keer per kalenderjaar kan worden toegestaan.

Ik krijg dus wel de indruk dat wij en misschien velen met ons een beetje bank aan het spelen zijn voor het toeleveringsbedrijf PRE. Ik kan me toch niet van de indruk ontdoen dat ze er als de kippen bij zijn om de voorschotten te verhogen, maar er nu alles aan doen om die voorschotten hoog te houden terwijl de prijs op de internationale markten, zeker voor gas, zeer fors gedaald zijn.

Slotvraag, wat zal er nu gebeuren met de teveel betaalde bedragen? Gaat men daar opnieuw de trukendoos openen om het overschot met mondjesmaat terug te betalen? Wie weet hier meer over of heeft daar al ervaring mee gehad ?

Veel zonnige groeten uit Praag
 
Bedankt voor deze reactie.

Het komt er dus op neer dat wat je (eventueel) teveel hebt betaald, enkel terugkrijgt in gratis product, in casu gas. Daarmee beletten ze je natuurlijk om van leverancier te veranderen zolang je nog een krediet hebt uitstaan bij hen.

Ik zou verwachten dat wat je teveel betaald hebt, gewoon teruggestort krijgt. Het is trouwens geld dat ze gratis van ons "geleend" hebben. Of zie ik dat fout?
 
Het komt er dus op neer dat wat je (eventueel) teveel hebt betaald, enkel terugkrijgt in gratis product, in casu gas. Daarmee beletten ze je natuurlijk om van leverancier te veranderen zolang je nog een krediet hebt uitstaan bij hen.

Ik zou verwachten dat wat je teveel betaald hebt, gewoon teruggestort krijgt. Het is trouwens geld dat ze gratis van ons "geleend" hebben. Of zie ik dat fout?
Dat zal verschillen per leverancier, kijk goed in je online-account naar de instellingen van de voorschotten/afrekening/terugbetalingen. Bij bijvoorbeeld CEZ kun je ook iets anders instellen, dan teveel betaalde bedragen verrekenen met toekomstige voorschotten...
 
Bovenaan