Energietarieven in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik zit ook in spanning te wachten op mijn eindafrekening, die ik normaal eind deze maand krijg en wat mijn nieuwe maandbedrag wordt. Op de website van CEZ staan wel de prijzen die gelden voor het prijsplafond onder voorbehoud. Voor stroom wordt dat zo'n 6,05 Kc/Kw/h incl. dph, exclusief overige kosten.
Voor aardgas 3,025 Kc/Kw.
Volgens CEZ is de prijs voor stroom zonder prijsplafond volgend jaar 15 Kc/kw. Op de website staat ook dat ze de voorschotten gaan herberekenen zodra de ingangsdatum van het prijsplavond bekend is. Wanneer je nu echter een x keer zo hoog voorschot moet gaan betalen ontkom je er denk ik niet aan om dit voorlopig te doen om afsluiting te voorkomen. Een handtekening zetten zou ik echter ook niet doen.

 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn eindafrekening 2 weken geleden gehad.
Volgens die afrekening was mijn tarief 4,80 Kč hoog tarief (Vaše průměrná cena za 1 kWhve vysokém tarifu)
en 2,94 Kč laag tarief (Vaše průměrná cena za 1 kWh v nízkém tarifu)

Alleen is dit dus inclusief ook die extra kosten die in die 6,05 nog niet erin zitten volgens @Kozakov
 
Ik betrek alleen elektrisch via PRE (Praag), geen gas. Verwarming met elektrische radiatoren. De laatste rekening over geheel 2021 ging uit van (ongeveer) 2,9 kronen/KWH. Op de website van PRE heb ik alleen de huidige prijzen kunnen vinden en daar werd melding gemaakt van 7 kronen/KWH. Ik verwacht dus een energieprijs die zo'n 230 procent hoger ligt. Echt geen idee van contractduur en andere gegevens, maar zie op de factuur dat prijzen gedurende het jaar wijzigen. Laatste jaarrekening was 16.800 kronen. Zonder overheidsingrijpen en zuiniger stoken vermoed ik dat ik naar zo'n 38.000 kronen/jaar ga. Ik zie overigens dat er een bijdrage van 2.000 kronen bij mijn vooruitbetalingen van 2022 is gemeld, kennelijk een presentje van de overheid.
 
Dan is dat niet voor iedereen hetzelfde, want bij mij hebben ze er 3500 kronen vanafgetrokken. Dit betekent concreet dat het voorschotbedrag van okt en nov al betaald is nu en dat die voor dec verlaagd is. Bij elkaar samen voor een bedrag van 3500 kronen.
 
Zeker na het toeslagenschandaal in Nederland ben ik wat voorzichtig geworden met dit soort "cadeautjes". Leuk voor nu, maar misschien komt er aan het eind van de winter nog een (her)berekening, moet ik straks toch weer een deel terugbetalen, etc. (Bijv. omdat ik op mijn huidige contract die plafondprijzen niet haal, heb ik geen recht op deze "standaard" compensatie?)
 
Aanvulling: iedereen die ik tot nu toe gesproken heb, heeft 3500 gekregen.
Wat je krijgt hangt af van de aansluiting die je hebt.
, moet ik straks toch weer een deel terugbetalen, etc. (Bijv. omdat ik op mijn huidige contract die plafondprijzen niet haal, heb ik geen recht op deze "standaard" compensatie?)
Snap dat je sceptisch bent maar ik denk het niet door de wijze waarop ze dit nu opgezet hebben.
Ik heb gewoon mijn contract bij de CEZ met daarin precies beschreven wat ik de komende 12 maanden kwijt ben voor elektra.
Daar verandert niets aan.
 
Toch klopt er iets niet. Iedereen krijgt voor elk contract precies hetzelfde "voorschot"; ik ken voorbeelden dat dit zelfs op hele kleine contractjes voor zomerhuisjes (chata) zo is. En dus ook, als je gewoon een vast drie-jarig contract hebt, en helemaal geen last hebt van hoge energieprijzen...
Ik heb gewoon mijn contract bij de CEZ met daarin precies beschreven wat ik de komende 12 maanden kwijt ben voor elektra.
Dat weet niemand, wat je de komende 12 maanden kwijt bent, dat hangt van je exacte verbruik af. De hoogte van de voorschotten zijn bekend, OK, maar dat zegt uiteindelijk niets over het eindfactuurbedrag...
 
Ik denk dat je het niet helemaal snapt Josef.

Nyní platíte 2,09 Kč za kWh včetně DPH a tuto cenu máte zafixovanou do 29.11.2023. Vaše cena je nyní stále nižší než zastropovaná. Garantujeme Vám, že se do uvedené doby Vaše cena nezmění.

Dus dit is precies wat ik betaal tot nov 2023. Dat staat vast.
Mijn verbruik: Die hou ik elke maand bij en vergelijk ik met diezelfde maand van een jaar eerder.
Mijn verbruik is al jaren binnen 100 kWh hetzelfde, daar kan je ook voor een groot deel zelf op sturen. Kwestie van dingen wel of niet aanzetten.
Dus ja, ik weet wat ik de komende 12 maanden kwijt ga zijn aan elektra.
Daarna niet meer want dan krijg ik een nieuw contract.
 

kuurgast

Donateur
De hoogte van de voorschotten zijn bekend, OK, maar dat zegt uiteindelijk niets over het eindfactuurbedrag...
De definitieve plafonds voor elektriciteits- en gasprijzen zijn onduidelijk.

Er dreigt een stijging van de prijzen van diensten.

Energetický regulační úřad=Energietoezichthouder onderhandelt met de overheid over de prijsbepaling van diensten die verband houden met de levering van elektriciteit en gas. Als het niet mogelijk is om de kosten van de distributeurs en het ČEPS-bedrijf uit de staatssubsidie te dekken, zullen de gevolgen voor de klanten pijnlijk zijn.
Bron seznamzpravy.cz.
---------------------------
Door de energiecrisis heeft de overheid de toegestane temperaturen op de werkvloer verlaagd.
Bron seznamzpravy.cz.
 
Nyní platíte 2,09 Kč za kWh včetně DPH a tuto cenu máte zafixovanou do 29.11.2023. Vaše cena je nyní stále nižší než zastropovaná. Garantujeme Vám, že se do uvedené doby Vaše cena nezmění.
Kijk, en dat is dus vreemd. Je zit onder het prijsplafond, en toch krijg je een vergoeding vanuit de overheid? Dat klopt niet... (Volgens mij is het plafond namelijk ingevoerd voor mensen, die met nieuwe contracten te maken krijgen en anders veel meer zouden betalen dan dat plafond.)
Ik denk dat je het niet helemaal snapt Josef.
Jawel, snap het heel goed. Ik weet dat je een vast contract hebt, ik reageerde enkel op het feit, dat je schreef dat je precies weet wat je in 12 maanden aan elektra kwijt bent. (Ik begrijp dat je het ongeveer weet, maar het precieze verbruik niet.)
Is verder voor dit verhaal niet zo belangrijk, gaat meer om de vreemde situatie dat het nu zo lijkt alsof 100% van de Tsjechische energie-consumenten een standaard vergoeding krijgt. Dat kan niet de bedoeling zijn...
 
Omdat ik mij wat zorgen maakte over de komende stroomrekening omdat ik best wel een fors stroomgebruik had voor een huis dat maar de helft van de tijd bewoond is ( 4000 kw) en de eindafrekening uitbleef. Ben ik er wat verder ingedoken. Want in oktober werd geen automatische incasso ingehouden.
Nu bleek dat de eindafrekening van CEZ in de spambox terecht was gekomen en ik zelfs nog geld terug krijg. En begint me te heugen dat ik in november 2020 bij het kantoor van CEZ op bezoek ben geweest omdat er geen geld van mijn rekening was afgeboekt en bang was om daarom afgesloten te worden.
Toen heb ik daar dus ook een nieuw contract getekend voor 3 jaar vast die ze me aanboden en die dus ook nog voor het komende jaar geldt.🌞
Inmiddels heb ik een airco geïnstalleerd die het verwarmen met elektrische kachel bijna helemaal vervangt. De afgelopen weken het verbruik bijgehouden. Ik verwacht hierdoor en door een paar andere maatregelen het komende jaar bijna de helft minder stroom te gaan gebruiken.
Overigens ook de 2000 kc bijdrage van de overheid was verrekend in de eindafrekening.

Ik zit er ook aan te denken om een plug en play stekkerklaar zonnepaneel setje op het dak van een schuurtje te plaatsen. Hoewel teruglevering in CZ niet interessant is, kan ik er wel het dagelijks gebruik van mijn internet modems en koelkast etc. mee reduceren. In Nederland mag je deze setjes met een beperkt vermogen aansluiten op een in gebruik zijnde groep. Je moet het wel melden bij de energie leverancier. Maar ik weet nog niet of dat ook in Tjechië is toegestaan of geregeld is.
 
Je mag niet terug leveren aan het net ,zonder de benodigde burocratie .
Neem een inverter met island setting ,en je bent van de regeling af.
Ok. Daar zal ik over nadenken. Ik zag bij de Hornbach in HK ook complete installaties voor offgrid. Ik vond ze nog wel wat duur. Maar batterijen gaan over niet al te veel tijd behoorlijk goedkoper worden. Betekent Island setting overigens dat de batterij nog wel via het net kan worden opgeladen wanneer er te weinig zonnestroom is?
 
Neem hybride inverter ,geen off grid.
Hybride werkt alleen als er ook spanning staat vanaf de meterkast.
Meterkast uit, 200 m sec spanning van de inverter af.
Hybride kan een batterij hebben maar hoeft niet ,ik heb de huawei ktl20 met die mogelijkheid.
Island/ostrov wil zeggen ,op het moment dat de opbrengst groter is dan het verbruik ,ofwel het gevaar bestaat dat hij terug in het net gaat leveren ,reduceert hij het vermogen. Verbruik is dus alleen voor jezelf. En wettelijk ben je electronisch gescheiden van het net.
Wel goed de settings controleren in het begin.
In de inverter zal een prio staan voor het opladen van de batterijen, volgens de chinese ingenieur bij growatt inverters
Ze hebben allemaal mooie forums waar je uren kan lezen over dit onderwerp en hulp van mede forumleden.
Batterij of niet, elke week ben ik een andere mening ......
Ik zou dan voor lifepo4 accus gaan rond de 200 usd/kw.
 

kuurgast

Donateur
Je mag niet terug leveren aan het net ,zonder de benodigde burocratie .
Het mag wel maar kost inderdaad wat tijd vanwege de benodigde bureaucratie..........

Jak zvládnout krizi – speciál o pomoci proti zdražování
Hoe om te gaan met de crisis - een special over hulp tegen prijsstijgingen


Huishoudens en bedrijven kampen met hoge inflatie en stijgende energieprijzen. Het Seznam Zprávy-portaalproject "Hoe de crisis te beheersen" biedt u praktische informatie, instructies en hulpmiddelen die kunnen helpen bij het oplossen of verminderen van de effecten van prijsstijgingen.

4. Fotovoltaika
Prodej přebytků z produkce domácí fotovoltaické elektrárny.
4. Fotovoltaïsche energie
Verkoop van overschotten uit de productie van een fotovoltaïsche elektriciteitscentrale thuis.

Bron seznamzpravy.cz.
 
En nog een hele leuke , mocht er heeeel veel zon schijnen en je levert terug naar het net.
En in het zelfde leverings district zit al een hele grote gesponsorde, zonnepaneel producent, dan wordt op dit moment even de spanning verhoogt in het net .
Gevolg jouw inverter moet zichzelf automatisch uitzetten en opnieuw opstarten.
Geen terug levering en geheel volgens de regeltjes van de leverancier.......
Zag hier wat rare dingen gebeuren op het net en ben gaan meten,dan wat cz fora gan lezen, en toen werd het duidelijk.
Wat zijn ze toch slim
 
Bovenaan