Energietarieven in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik haak even aan bij dit onderwerp.

Vorig jaar augustus heb ik mijn gastank nog laten vullen door Primagaz.
Dat kostte me voor 1900 liter 34890 CKZ
Volgend jaar augustus mag ik weer en ik ben erg benieuwd wat hij dan gaat kosten.
Ik vrees het ergste.

Nu heb jij het over Kw, ik neem aan dat je kWh bedoelt.
Nou is 3,8 liter gelijk aan 1 m3 en voor zover ik weet is 1 m3 gas gelijk aan ongeveer 9,8 kWh.
 
Ehhhh, 3,8 dm3 is gelijk aan 1 m3? Bedoel je nu het verschil in gasvormen (vloeibaar of gas) ? Want ik dacht dat ik aardig thuis was in wiskunde, maar deze laat ik even aan mij voorbij gaan....:lezen:
Hi @Olivier Dat jij goed bent in wiskunde dat weet ik wel ;-)
3,8 liter vloeibaar gas is 1 m3 gas zoals het gebruikt wordt en zoals de gasmeter in huis het aangeeft, dus in gasvorm.
In mijn gastank maar ook in de LPG tanks van auto's doen ze vloeibaar gas en dat tank je in liters. ( inderdaad dm3 )
 
Ik denk dat de vraag over elektriciteit ging.
Neem een gemiddelde van 7 kc/Kwh
Dag en nacht verbruik is te verwaarlozen hier.
Bij elektrisch verwarmen heb je nog een speciaal tarief ,maar ook dat is torenhoog.
gas heeft geen dag en nacht tarief
 
Hi @Olivier Dat jij goed bent in wiskunde dat weet ik wel ;-)
3,8 liter vloeibaar gas is 1 m3 gas zoals het gebruikt wordt en zoals de gasmeter in huis het aangeeft, dus in gasvorm.
In mijn gastank maar ook in de LPG tanks van auto's doen ze vloeibaar gas en dat tank je in liters. ( inderdaad dm3 )
Zoiets vermoedde ik al. Ik gebruik zelf geen gas, dus ben daar niet in thuis.
Dank voor de uitleg.
 
Neem een gemiddelde van 7 kc/Kwh
Laat ik het dan heel precies weergeven. Ik heb deze week de jaarafrekening gekregen dus kan je het precies vertellen.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik bij CEZ een 2 jarig contract heb afgesloten in nov 2021, dus net voor de oorlog
verbruik: 3736 kWh. Kosten 16768 ckz dat is dus 4,49 kc per kWh.
Na november 2023 zal het wel een stuk duurder worden voor mij vrees ik.
 
Laat ik het dan heel precies weergeven. Ik heb deze week de jaarafrekening gekregen dus kan je het precies vertellen.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik bij CEZ een 2 jarig contract heb afgesloten in nov 2021, dus net voor de oorlog
verbruik: 3736 kWh. Kosten 16768 ckz dat is dus 4,49 kc per kWh.
Na november 2023 zal het wel een stuk duurder worden voor mij vrees ik.

en het zal wel nog meer worden....zie art. beneden 15kc /kwh plus plus plus

Nejčastěji teď domácnosti platí právě mezi šesti a deseti korunami za kWh, pokud však mají tzv. spotové kontrakty za okamžité ceny, mohou platit i přes 15 korun. Ty se odvíjejí od velkoobchodních cen na burze, které jsou nyní podle serveru Kurzy.cz 570 eur (přes 14 tisíc Kč) za megawatthodinu.
 
Vrijdag het nieuwe voorstel van onze energieleverancier mogen ontvangen. Ons contract liep na 3 jaar af en ze kwamen met een aanbod voor verlenging. Na eerst mijn hartverzakking met drie glazen Slivo te hebben weggespoeld, mijn vrouw gebeld en de boodschap doorgegeven.
Van 3.750 kc per maand naar een wopping 13.995 kc per maand. Voor 15 maanden. En dan zien we verder. Gewoon even bij het kruisje tekenen....
 
Van 3.750 kc per maand naar een wopping 13.995 kc per maand. Voor 15 maanden. En dan zien we verder. Gewoon even bij het kruisje tekenen....
In het kader van een prijsplafond dat ze willen instellen zou ik denken: wacht nog maar even met dat kruisje.
Ik vind dit zeer onfatsoenlijk van die leverancier. Hij moet ook weten dat dit speelt.

Sinds deze week staat er bij Mijn CEZ onderstaand bericht als je inlogt:

Abychom co nejdříve zohlednili příspěvek státu na energie a odpuštění platby za podporované zdroje energií (POZE), jsou některé funkce v MŮJ ČEZ do 26. 9. nedostupné. Požadavky není možné vyřídit ani na zákaznické lince nebo v kontaktních místech. Za případné komplikace se omlouváme.
Informace k příspěvku a POZE zobrazíme v MŮJ ČEZ 26. 9
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik haak even aan bij dit onderwerp.

Vorig jaar augustus heb ik mijn gastank nog laten vullen door Primagaz.
Dat kostte me voor 1900 liter 34890 CKZ
Volgend jaar augustus mag ik weer en ik ben erg benieuwd wat hij dan gaat kosten.
Ik vrees het ergste.
Primagaz is toch flessengas, dus propaan/butaan/lpg? Daarvan is de prijs in verhouding niet zo gestegen als aardgas want is gekoppeld aan de olieprijs. De aardolieprijs ligt rond de 90 $ per vat. Dat was vorig jaar 70$.
Ik gebruik ook flessengas. Vorig jaar betaalde ik meen ik zo'n 320 Kc voor een fles van 10 kg. Dit voorjaar betaalde ik 500 Kc. Toen was de olieprijs echter hoger dan nu. Maar ja, als de vraag toeneemt zal het wel niet goedkoper worden. Ook omdat veel chemische industrie nu LPG als brandstof gebruikt ipv aardgas. Op de gasflessenkast bij mijn dorpsvietnamees waar ik mijn gas inkoop stond vorige maand nog steeds 500 Kc, maar misschien is dat niet meer de actuele prijs. Woensdag over een week ben ik weer in Tsjechië en ga dan weer een nieuwe vulling kopen. Benieuwd wat die dan kost.
Op de website van Hornbach in Tsjechië zie ik vandaag 499Kc voor 10 kg Primagaz. (propaan/butaan)
Hieronder overigens een foto van de ontwikkeling van de propaanprijs. ik hoop dat ik de foto goed heb upgeload. Eigenlijk is de basisprijs van propaan niet veel hoger dan vorig jaar. Er was wel een piek toen de olieprijs ook erg hoog lag. Let wel dit is niet de prijs die je als consument betaalt. Er komen dan nog allelei heffingen en belastingen overheen.
 

Bijlagen

  • Screenshot_2022-09-19-16-07-35-66_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2022-09-19-16-07-35-66_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    208,7 KB · Bekeken: 12
Laatst bewerkt:
Bovenaan