Energielabel woningen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ook Tsjechië moet er aan geloven, tenminste als het voorstel door de politiek aangenomen wordt en later uitgevoerd zal worden. Verkopers en verhuurders zullen verplicht worden een energielabel te overhandigen aan de nieuwe eigenaar of huurder.
Nieuwe wet is in voorbereiding, en zal mogelijk in 2013 ingaan.

MBB40e5b9_ekoeff.jpg
Bron: iDNES
 
Die wetgeving bestaat al jaren in Nederland.
Alleen wordt deze niet uitgevoerd.
Het heeft geen meerwaarde.
Je koopt een woning omdat je het een goede/leuke/betaalbare woning vindt, niet om het energielabel.
In de verkoopcontracten wordt ook nadrukkelijk verwezen dat er geen energielabel geleverd wordt.
Tsjechie zal dezelfde kant opgaan.
 
In B. gaat men er vanuit dat een EPC (Energie Prestatie Certificaat) ALTIJD verplicht is. In sommige gevallen is dat niet zo (bvb verkoop van "naakt eigendom" en ik denk ook bij verkoop op lijfrente). Zelf kreeg ik verkeerde informatie bij de notaris, die niet eens op de hoogte was van de uitzonderingen.

Het EPC attest is vaak pure geldklopperij, 250 euro als het ondertussen niet duurder geworden is. Voor het opstellen ervan een PC programma gebruikt. De resultaten van de metingen hangen af van gegevens en metingen die de technieker heeft ingevoerd. Dat kan nogal een verschillend resultaat geven. Ook de factuur voor de opdracht kan erg verschillen (dus: altijd offertes aanvragen).

Inderdaad geen meerwaarde.
"Zal later uitgevoerd worden ... telt spijtig genoeg niet. EPC attest MOET in het verkoopdossier van de notaris zitten of de verkoop kan niet doorgaan...
 
Voor alle duidelijkheid, in nederland moet het ook.
Gewoon bij de wet geregeld.
Alleen gebeurd het niet.
En dat bedoelde ik ook dat dat in Tsjechie ook wel zal gebeuren.
Wel wet, geen attest bij verkoop van de woning.
 
Dat zullen dan heel wat G labels worden in Tsjechie:D

Voor het opstellen ervan PC programma gebruikt. De resultaten van de metingen hangen af van gegevens en metingen die de technieker heeft ingevoerd. Dat kan nogal een verschillend resultaat geven

Heb zelf ook veel te maken met het maken van energielabels en als het goed is zal elke opnemer dezelfde m2 uitrekenen etc en die invoeren in het programma en dan zou het gewoon goed moeten gaan. Of de opnemer heeft niet opgelet bij zijn opleiding of kan niet rekenen:confused: .
 
In Nederland is een energielabel ook verplicht bij verkoop of verhuur van een woning alleen zaten er geen sancties aan verbonden. Als de koper wel een label wilt is de verkoper wel verplicht. Tevens komen die sancties er wel op 1 juli 2012.
En woningcorporaties waren al verplicht hun hele bezit te labelen (met sancties)
Maar dat terzijde.
 
Ook Tsjechië moet er aan geloven, tenminste als het voorstel door de politiek aangenomen wordt en later uitgevoerd zal worden. Verkopers en verhuurders zullen verplicht worden een energielabel te overhandigen aan de nieuwe eigenaar of huurder.
Nieuwe wet is in voorbereiding, en zal mogelijk in 2013 ingaan.
Is het energielabel inmiddels in 2013 verplicht bij de verkoop van een huis in Tsjechie?
 
Ik heb een K label.:D 6 ton Kolen in het jaar.:deuk:
Nou, als mijn stulp verkocht word zal het me worst wezen wat voor label eraan hangt, dan lig ik knusjes in Svojek in de kuil met in de naastgelegen kuil mijn kameraad Tonic. Hij vond dat wel een goed idee. Konden we samen nog eens een pilsje pakken.:cheers:
 
Heb inmiddels meer info. Energielabel is niet nodig bij recreatiewoningen met een bebouwde oppervlakte van minder dan 40 m2.

Er is in Tsjechie veel discussie over het label. De koper moet om een energielabel vragen. Gebeurt dit niet dan kan je in een bijlage bij het koopkontrakt vermelden dat beide partijen dit overeengekomen zijn.
Het werkt dus eigenlijk hetzelfde als in Nederland.
 
Hallo ik zie dat de voorgaande berichten al ouder zijn. Maar wij gaan huis verkopen, en de makelaar vraagt of we energie label hebben. De koper wil evt zonder , maar dan wil hij de artikelen( tafel en stoelen etc) die wij uit de woning zouden halen, zelf houden. Wat kost evt zo'n label? Wat kan ik beter doen?
 

Tabe

† In Memoriam
Wijn zijn van plan ons huis in Zbyslav te verkopen. Het eerste waar de makelaar om vroeg was het energielabel. Hebben (hadden) wij nog niet . Was verplicht volgens de makelaar en hij zou wel iemand regelen. Inmiddels is die man geweest en is ons huis ook voorzien van een Label. Uiteraard, zoals veel van dit soort huizen in Tsjechië Label E, en dat viel mij nog mee.
 
Bovenaan