En daarom dus...

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Al bijna 30 jaar sta ik voor de klas. VMBO (wat vroeger de MAVO was)
Kinderen van 12-16 jaar die allemaal bezig zijn zich een weg te zoeken door een jungle van emoties, een warboel van regeltjes, het onzekere van je eigen ik en de positie die ze innemen ten opzichten van hun leeftijdsgenoten en ons volwassenen.

Ik heb de wereld waarin ze leven zien veranderen en daarmee ook de kids zelf. Nu, de razende snelheid van internet, informatie via TV met zijn 70 zenders en niet te vergeten Hyves - MSN - ICQ - Email - GSM.
De wereld staat naast de deur. Ze maken huiswerk - hebben 7 contacten open staan via MSN - tikken ondertussen nog een emailtje en beantwoorden een SMSje allemaal tegelijkertijd. Multi Tasking noemen we dat dan.

Ik heb ze een tijdje geleden eens een aflevering van Swiebertje laten zien. WOW MEN...lijkt wel of alles in slowmotion gaat. Daar gebeurt toch helemaal niets??!!!. Nee vergeleken met het enorme tempo van MTV (om maar eens een muziekzender te noemen) leek dat wel super slomotion.

Kortom: De wereld slingert je in een razend tempo van emotie naar emotie. Geen tijd om ergens lang bij stil te blijven staan. tempo, tempo en nog eens tempo.

En als ik dan in een klein dorpje kom in Tsjechië dan is het eerste woordje dat in mij op komt: "Onthaasten"
Kijk en dat lijkt me dus wel wat. En daarom dus!...... Tsjechië !!!
 
Dat heb je mooi geschreven Martin. Dat gevoel overviel ons zo'n tien jaar geleden al en we hebben het nog steeds. We onthaasten nog altijd het best als we in ons huis in CZ zijn. al kan de agenda daar inmiddels ook wel weer een "vollopen" omdat we er inmiddels zo veel mensen kennen, dat je moet oppassen dat je niet alle tijd in (weliswaar leuke) bezoekjes moet steken. Er moet tijd blijven voor het lekker uitrusten van alle beslommeringen Dus vrienden als we eens een keer niet langs zijn gekomen. Wees niet boos een volgende keer komen we beslist wel.:zwaai2:
 
daarom.

Als we naar tsjechie gaan zeg ik altijd we gaan met een hoge bloeddruk heen en komen met een lage terug. De rust en alles er omheen geeft je rust.
Maar jongeren willen geen rust die willen alles wat jij noemt msn, hyves enz. praag vinden ze vaak geweldig, maar een klein dorpje daar is niets te beleven. ze willen ook in tsjechie uitgaan leuke dingen doen. Nu is dat wel mogelijk in de wat grotere plaatsen , maar een kleine plaatsje is vaak voor hun saai, terwijl ik daar van geniet, net zoals jij zegt onthaasten.
 
even een reactie, jullie hebben allebei helemaal gelijk...
en inderdaad kom je gehaast in Cz aan en gaat volledig relaxed terug.
Je hebt het idee dat je hele wereld weer aan kan, maar je kan ook je kinderen leren om van de mooie natuur te genieten, ze op allerlei kleine eenvoudige dingetjes te wijzen....
Als mijn jongens mogen kiezen tijdens de vakantie tussen een natuurwandeling of een stadje bezoeken, dan is hun keuze gauw gemaakt .. dan gaan ze graag met een stok en een flesje water het bos in of een mooie wandeling langs een beekje...
We moeten er dan ook voor zorgen als ouder dat je kids dat wel respecteren...:schrijven:
 
ik sluit me helemaal bij het vorige aan. Wij gaan ook met veel plezier en druk gehaast er naar toe. Eenmaal daar. dan is er niet echt regel. we zien wel wat er komt. we wilden voor die tijd....graag internet aansluiting,mede voor de kids. Maar in al die tijd dat we er waren(we hebben nog steeds geen internet)hebben we het helemaal niet gemist. We redden ons ook wel zonder internet, we gaan daar wel andere dingen doen, wat je thuis niet doet.......spelletjes,lange wandelingen........ eigenlijk heel stom,die dingen kun je thuis(nl) ook doen:confused:
 
Een nuance die ik niet kan laten toe te voegen:

Als je met een lage bloeddruk uit Tsjechie terug komt, was je daar dan met vakantie? Is het doel van vakantie (waar dan ook) niet om weer tot rust te komen?
En stel nou dat je 2 weken thuis de computer en de TV uitzet en leuke dingen de hele dag doet, gaat je bloeddruk dan ook omlaag?

Heeft dus in mijn ogen niet echt specifiek met Tsjechie te maken.

@Feertje22: leuke anekdote. Klinkt ondanks bovenstaande nuance erg herkenbaar.
 
heb je misschien wel gelijk in, maar ik vind Tsjechie als vakantie land erg relaxed vergeleken bij Spanje of Frankrijk of Italie.
Daar heb je met massa toerisme te maken en in CZ niet en dat zorgt ervoor dat je zo heerlijk ontspannen thuiskomt...
En de natuur is overweldigend en ongerept.... enzo kan ik nog wel even doorgaan.....:fluit:

En over computer gesproken, dat kan thuis natuurlijk ook, maar daar heb je allemaal je vaste gewoontes
 
Maar ook in Frankrijk en Spanje weet ik nog een heeeeeeeleboel rustige, mooie en natuurvriendelijke plekken, ik ben het met je eens dat Tsjechië dat ook heeft maar ze hebben er (gelukkig) niet het alleenrecht op.
 
omdat:
ik niets had met het oostblok
ik francofiel was
ik dacht dat ze niet bourgondisch waren
ik dacht er alleen armoede was
mijn vrouw er een huis kocht
ik mocht gaan betalen
ik verrast was
ik verbaasd was
ik genoot/ geniet van:
stilte,
donker,
natuur / dieren/ vogels
geschiedenis
authentieke zijn
het basale van het leven
perceptie van hun toekomst
 
Bovenaan