Emigreren

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Goedemorgen šŸ˜

Onlangs weer een weekend in Tsjechiƫ gespendeerd met mijn Tsjechische vriendin en nu begint het steeds meer te kriebelen om toch de stap te maken om te gaan verhuizen naar Tsjechiƫ. Wij wonen al 4 jaar samen in Nederland en hebben alles redelijk op de rit, beide een vaste baan en een eigen bedrijf in de watersport en watersport techniek ernaast, en kunnen hier dan prima van rondkomen.
Zaneta, mijn vriendin, heeft na 4 jaar 3x in de week Nederlandse les de taal goed onder controle, waar ik natuurlijk ontzettend trots op ben!

Nu zijn wij beide ondernemend ingesteld en ben ik ervan overtuigd dat we ook in TsjechiĆ« iets gaan vinden waar we ons brood mee kunnen gaan verdienenā€¦
Zaneta is vastgoedfotograaf in Nederland en ik ben binnenvaartschipper in de dagdienst.

Nou is het in TsjechiĆ« niet zo dat ze overal staan te springen om schippers en ik sta er niet om te springen om elke maand 2 weken van huis te zijnā€¦.

Nou ben ik benieuwd naar jullie ervaringen en ideeƫn, hoe jullie zijn omgegaan met het verlaten van je huidige werk en dus inkomsten, en om weer iets te vinden in Tsjechiƫ? En wat voor werk jullie eventueel hebben gedaan in de tijd tot jullie weer iets hebben gevonden wat jullie bevalt?

Zelf zou ik graag iets gaan doen in TsjechiĆ« in de hotel business en zelf iets oprichten, en denken wij eraan om een wellness op te zetten met saunaā€™s zoals wij dit in Nederland kennen.

Maar voordat ik hier aan kan beginnen zal ik toch echt alle stappen van inschrijving etc moeten doorlopen en in de tussentijd iets van inkomsten moeten hebben, want zo heel groot is mā€™n spaarpot ook nog niet!

De reden voor dat wij willen verhuizen is dat we het in Nederland hard achteruit zien gaan qua levenskwaliteit en we meer het idee hebben te worden geleefd dan dat we leven. Bijvoorbeeld dat we al 2 jaar op zoek zijn naar een koophuis en dan voor 3 ton in een tussenwoning komen of een ton worden overbodenā€¦.
En klagen doen we niet maar als je 6 dagen in de week hard werkt en je eind van de maand niet veel geld kan sparen vanwege de torenhoge kosten, dan is de lol er gauw vanaf.

En natuurlijk de positieve punten om te willen emigreren is dat we ontzettend veel houden van de Tsjechische natuur! Het lekkere eten en de rust die we kunnen vinden als we er zijn, en natuurlijk bekijken we dit door een roze bril als we hier een weekje zijn. Maar het zal 1000% een ander leven zijn dan wat we nu hebben in ons appartementje van 42 m2 voor ā‚¬900 per maand in de stadā€¦.

Graag hoor ik wat meer over jullie ervaringen en tips hoe ik dit goed zou kunnen aanpakken om voor mijzelf werk te vinden na het emigreren, mijn vriendin is Tsjechisch dus die zal makkelijker aan een baan komen dan ik zelf.

Groetjes Jelmer!

Oh ja ik ben 22 jaar dus liever nu verhuizen dan op mā€™n 50e!
 
Hallo Jelmer. Als eerste zou ik willen zeggen: Laat je droom bestaan!

Veel van je vragen kan ik niet beantwoorden, want daar waar jij zegt "liever nu verhuizen dan op m'n 50e": ik ben op mijn 62e pas verhuisd na mijn werkzame leven, dus baantjes zoeken hoefde niet meer. Er zijn er hier echter velen die je daar wel alles over kunnen vertellen. Om nu @curious vĆ³Ć³r te zijn: Spreek jij ook al redelijk wat Tsjechisch? Ik lees dat je vriendin zich al redelijk kan redden in het Nederlands, maar als jullie hier willen gaan wonen en werken geldt voor jou dat het spreken van de taal eigenlijk onontkoombaar is. Dat Zaneta Tsjechische is, helpt natuurlijk wel.
Waar ik wel iets zinnigs over kan zeggen: de kosten zijn hier aanmerkelijk lager dan in Nederland, maar dat geldt dan natuurlijk ook voor de lonen. Ik neem aan dat Zaneta je dat ook al verteld heeft.
En verder....... De natuur is hier overweldigend!! De rust vergeleken met de Nederlandse hectiek bijna medicinaal!! Het eten is hier goed, maar niet te vergelijken met Nederland!! Regeltjes die zijn hier echt niet minder dan in Nederland, wel vaak anders!!

En voor wat de rest betreft: dat laat ik graag aan mijn medeforumleden over.
Nog ƩƩn tip: Op FB bestaan ook diverse (besloten) groepen die veel/alles met Tsjechiƫ te maken hebben en waar je ook veel info vandaan kan halen. Nadeel van een FB-groep is vaak wel dat er ook veel "flauwekul" geschreven wordt. * Nederlanders in Tsjechiƫ * Alles over Tsjechiƫ * Genieten in Tsjechiƫ
 
Elke kleine plaats is vaak een zelfstandige gemeente met een burgemeester en minstens ƩƩn secretaresse. Die zijn een gedeelte van de week bezig met handelingen. Dat betekent dat het aantal regeltjes in Tsjechiƫ aanzienlijk zal zijn. Met hulp is daar natuurlijk wel aan te voldoen.
Het niveau van prijzen van huizen is natuurlijk gunstiger dan in Nederland. Net als in Nederland liggen de prijzen van huizen lager in minder aantrekkelijke gebieden. Ik moest mijn huis in het uiterste noorden van Nederland verkopen voor 85000 euro. Beter was niet te realiseren. Ik kocht het huis natuurlijk ook voor een lage prijs. Ben je niet aan een streek gebonden dan is zo'n prijs natuurlijk erg gunstig.
 
Wanneer je een bedrijf op gaat zetten zul je een s.r.o. (BV) moeten stichten. Om daar niet lichtvaardig mee om te gaan had de Tsjechische overheid een truuk bedacht. Je moest bewijzen kapitaalkrachtig te zijn. Dit door tenminste 200000 kronen (circa 8000 euro) op een bankrekening te hebben. Groot was mijn verrassing dat je dit bedrag er de volgende dag al weer af kon halen. Nu geldt deze regeling niet meer.

Over sauna's kan ik het een en ander vertellen.
Ik ben bezig met de opzet van een pension waarbij ik gasten in de gelegenheid wil stellen van de sauna gebruik te maken. Het eerste probleem was dat de elektriciteitskabel naar het dorp onvoldoende capaciteit daarvoor zou hebben. Ook wil je boilers installeren (heb ook naar gasboilers gekeken, komen niet veel voor). Na enkele jaren heeft het elekriciteitsbedrijf een nieuwe kabel aangebracht. Het tweede probleem is dat ik voorbereidde dat gasten eventueel van mijn eigen badkamer gebruik zouden kunnen maken. Bij de sauna is wel een douche gepland. Deze constructie voldeed niet aan de eisen van een instelling die let op hygiƫne. Bij de goedkeuring van de bouw is de architect daar achteraan gegaan. We zijn niet tot een overeenstemming gekomen. De oplossing is nu dat de sauna privƩ is en dat ik t.z.t. gasten zal uitnodigen.
Het wachten is al jaren op een elektricien die de boel verder zal moeten aansluiten.
Ik ga, mede om me te wassen, vaak naar een sauna. Ik ken geen sauna gevoerd door particulieren als in Nederland. De gemeentelijke zwembaden hebben allen een sauna. Meestal gescheiden voor vrouwen en mannen. Dan is het op een beperkt aantal uren mogelijk als koppel gemengd naar de sauna te gaan. Ik ga meestal naar het grote zwembad in Liberec. Wanneer je daar als oudere vĆ³Ć³r 14 uur komt betaal je op een werkdag 70 kronen (nog geen 3 euro) voor 2 uur plus 20 minuten voor omkleden. Een bubbelbad en een stoomsauna is bij het zwembad. Men kan 20 mannen tegelijk in de sauna hebben. Daarnaast is een sauna bij het centrum Babylon. Daar ben ik niet geweest. Ook niet bij saunia (www.saunia.cz) in het winkelcentrum Forum.
In Jicin heeft men bij het zwembad een sauna voor 10 mannen. Daar kan men buiten zitten. Je bent er verplicht een lakenset te nemen die je wordt aangereikt en betaalt daar 130 kronen voor 2 uur totaal. De stoomsauna en bubbelbad zijn in het zwembad en niet eenvoudig te combineren.
Een enkele keer ben ik in het zwembad van Jablonec geweest. Daar zijn twee kleine saunacabines. Soms alleen voor mannen en soms voor vrouwen. Ook wel gemengd. Je bent verplicht een laken te huren en betaalt hiervoor 10 kronen aan degene die toezicht houdt.
In Praag een keer naar een sauna bij een zwembad geweest. Heel slecht bevallen: men vult daar een klerenkast die niet correspondeert met het nummer dat je uitgereikt kreeg en het stonk!
Zag enkele maanden geleden dat er een nieuw complex is gekomen in Mlada Boleslav bij het zwembad (Tsjechisch bazƩn). Ziet er goed uit. Kon er wegens elders beschreven problemen met mijn rijbewijs nog niet naar toe.

Dichtbij is een pension met een kleine infrarood-sauna. Je kunt er heen zonder gast te zijn in het pension. Ik kreeg niet de indruk dat er veel gebruik van werd gemaakt.
 
Wanneer je een bedrijf op gaat zetten zul je een s.r.o. (BV) moeten stichten. Om daar niet lichtvaardig mee om te gaan had de Tsjechische overheid een truuk bedacht. Je moest bewijzen kapitaalkrachtig te zijn. Dit door tenminste 200000 kronen (circa 8000 euro) op een bankrekening te hebben. Groot was mijn verrassing dat je dit bedrag er de volgende dag al weer af kon halen. Nu geldt deze regeling niet meer.

- In Tsjechie kun je ook ondernemen zonder SRO, maar met een eenmanszaak
- Ook in Nederland had je vroeger de regeling van het startkapitaal, dat je de volgende dag weer van de rekening af kon halen.
Dat is/was geen truc.

Zo zie je, er is niet zoveel verschil met Nederland :-)
 
Wanneer je een bedrijf op gaat zetten zul je een s.r.o. (BV) moeten stichten. Om daar .............
Het stadla!
Bedankt voor je mooie reactie, net als de overige leden trouwens!
Veel wellnes gelegenheden zijn er niet inderdaad en als ze er zijn is het enorm gedateerd en ouderwets.

Wel hebben we eentje gevonden in Brno, maximus wellnes, welke echt fantastisch is en zeker te vergelijken is met de Nederlandse complexen zoals een van Thermen.
Wij zijn hier nu een aantal keer geweest in weekenden/vakanties, maar ook op een normale maandagochtend en zelfs dan is deze heel druk bezocht! Dus er is 100% vraag naar.
Nog een pluspunt, voor ons tenminste, is dat het 3x zo goedkoop is als in Nederland
Voor een middag sauna met eten, badlakens en het benodigde aantal Pilsner Urquells ben je ā‚¬80 kwijt, en in Nederland ā‚¬250,- voor 2 personen.

Maar wel denk ik dat deze prijs voor de normale Tsjech ook hoog is.

Onze insteek is om ook een concept op te zetten vergelijkbaar met een zoals in Nederland wat echt een merk moet zijn!
En dan op een ecologische manier. Met eigen energie etc en streekproducten om de lokale economie ook ervan mee te laten profiterenā€¦
Is er ook al een pagina over ondernemingen in TsjechiĆ«? Misschien leuk om er een te beginnenā€¦
 
Ik kan het toch niet laten....
Ondernemen is gewoon ,beginnen en het beter doen dan je concurrent.
Waar zit de kennis bij ondernemen , ga op bezoek bij andere ondernemers.
Als ik rondloop kijk ik naar elk gebouw ,onderneming ,aantal personeel hoe druk .
goed voobeeld van iets simpels , patat kraam in brno ongelooflijk druk alleen zelfgebakken patat.
Was voor een aantal jaren ondenkbaar.
 
Heb je er ook over nagedacht hoe je dat wil financieren? Banken zijn namelijk niet erg geneigd om leningen te verstrekken, dat doen ze eigenlijk pas als je het niet meer nodig hebt. Aan buitenlanders verstrekken sommige banken al helemaal geen leningen.
Financieel denken we aan particuliere investeerders door middel van crowdfunding een bedrag op te halen waar een marge tegenover staat voor de investeerder.
Ook zullen we proberen zakelijke geldverstrekkers te regelen die iets in het concept zien!
Uiteraard staat dit nog helemaal in de kinderschoenen en moet dit helemaal uitgewerkt gaan worden.

Terug te komen op energievoorzieningen: wij willen gebruik gaan maken van een basaltbatterij. Basalt is iets wat in Tsjechiƫ en Duitsland veel te vinden is, hier kan je zonnepanelen of een andere energiebron op aansluiten waardoor gloeispiralen deze stenen tot 485 graden kunnen verwarmen en deze warmte vasthouden.
Hier kan je buizen met lucht of water mee verwarmen die hier doorheen gaan en werken als een warmtewisselaar!
 
Dat van die basalt batterij is zeker een goed idee, maar dat staat toch nog in de kinderschoenen? En kun je niet ff zelf bouwen.

Maar zo eenvoudig is het nou ook weer niet. Bij een warmtebehoefte van 10.000 kubieke meter begint de batterij pas rendabel te worden, verduidelijkt Van Nimwegen. ā€˜Het is ongeveer de maat die geldt voor Ecodorp Boekel.ā€™ Als huishouden alleen, heb je er dus niet veel aan.
 
Met die basalt batterij ben ik net bezig met het materiaal te verzamelen ,ziet er op papier goed uit .
Zonnepanelen 25kw liggen er sinds gisteren op het dak.

Nu even terug op je ondernemings plan.
In dit geval ben ik iets minder bot omdat ik denk dat je het wel kunt redden.
Maaaar leen nooit geld om iets te beginnen (buiten een huis kopen)
De weg naar succes is langzaam en stabiel ,begin klein en elke cent die je wil uitgeven doet pijn.

Gaat het goed heb je een probleem gaat het fout heb je een nog groter probleem.
Er zijn hier heeeel veeel slimme zakenmensen...
Doe het alleen.
zoals mijn goeroe Dr Phil zegt , de vrouw met wie je trouwt ,is niet de vrouw waarvan je gaat scheiden.

Grappige dingen die misschien wel geld opbrengen ,die ik hier zelf heb voor de toekomst.
koffie branderij , bier brouwerij , kaas productie etc.
En wat ik de laatste tijd als de toekomst zie , groente/kruiden telen op een klein stukje grond.
Schijnt een goede winst en toekomst perpectief in te zitten .
Vlakbij zit hier zoiets, overvol

tot slot sparen is geld verdienen ,lenen is de weg naar bankroet.
 
Bovenaan