Emigreren

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Goedemorgen šŸ˜

Onlangs weer een weekend in Tsjechiƫ gespendeerd met mijn Tsjechische vriendin en nu begint het steeds meer te kriebelen om toch de stap te maken om te gaan verhuizen naar Tsjechiƫ. Wij wonen al 4 jaar samen in Nederland en hebben alles redelijk op de rit, beide een vaste baan en een eigen bedrijf in de watersport en watersport techniek ernaast, en kunnen hier dan prima van rondkomen.
Zaneta, mijn vriendin, heeft na 4 jaar 3x in de week Nederlandse les de taal goed onder controle, waar ik natuurlijk ontzettend trots op ben!

Nu zijn wij beide ondernemend ingesteld en ben ik ervan overtuigd dat we ook in TsjechiĆ« iets gaan vinden waar we ons brood mee kunnen gaan verdienenā€¦
Zaneta is vastgoedfotograaf in Nederland en ik ben binnenvaartschipper in de dagdienst.

Nou is het in TsjechiĆ« niet zo dat ze overal staan te springen om schippers en ik sta er niet om te springen om elke maand 2 weken van huis te zijnā€¦.

Nou ben ik benieuwd naar jullie ervaringen en ideeƫn, hoe jullie zijn omgegaan met het verlaten van je huidige werk en dus inkomsten, en om weer iets te vinden in Tsjechiƫ? En wat voor werk jullie eventueel hebben gedaan in de tijd tot jullie weer iets hebben gevonden wat jullie bevalt?

Zelf zou ik graag iets gaan doen in TsjechiĆ« in de hotel business en zelf iets oprichten, en denken wij eraan om een wellness op te zetten met saunaā€™s zoals wij dit in Nederland kennen.

Maar voordat ik hier aan kan beginnen zal ik toch echt alle stappen van inschrijving etc moeten doorlopen en in de tussentijd iets van inkomsten moeten hebben, want zo heel groot is mā€™n spaarpot ook nog niet!