Emigreren naar Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vraagje; wij zijn voornemens naar Tsjechië te emigreren. Wij kunnen een woonobject eerst huren voor één jaar en dan daarna beslissen kopen of niet. Als wij huren incl. gas, stroom etc. dan hoeven wij ons niet perse direct in te laten schrijven, klopt dat? Wij mijn echtgenote hebben beide een klein pensioen, waarvan ik een gedeelte uit Duitsland krijg. Waar moet ik dan belasting betalen? Hoe is het dan met de Nederlandse zorgverzekering geregeld? En moeten wij als Nederlander een inburgering doen? Mijn vrouw is Russisch en heeft de inburgeringsexamen al gehaald in Nederland en heeft een doorlopend visum.
Wij kan ons helpen op bovenstaande vragen, en als wij huren van een Belgisch persoon waar moeten we dan op letten, bijvoorbeeld SRO
 
huren heeft niets te maken met inschrijven. dus is geen probleem.
als je huurt moet je opletten dat je van de eigenaar huurt (maakt niet uit of prive persoon of sro is)
Nederlandse zorgverzekering zou ik door betalen icm een (doorlopende) resiverzekering.

Als je daadwerkelijk gaat vestigen:
moet je je inschrijven
krijg je belasting nummer
moet je dus lokaal/cz belasting aangfite doen. Dus kan zijn dat je inkomstenbelasting moet betalen over je inkomsten/pensioen
zal je je lokaal ook moeten verzekeren (ziektekosten)

Meest logisch is om de eerste paar maanden/ het eerste jaar officieel in NL te blijven wonen en daarna pas de officiele weg te bewandelen om te vestigen in CZ.
 
Nou nou,inburgeringexamen? Dat hebben ze hier niet hoor.Wij zitten hier in CZ al 13 jaartjes en hebben een verblijfvergunning gehaald.Die moeten wij van tijd tot tijd laaten verlengen om de papieren in orde te hebben wegens de auto en het ziekenfonds.Alles loopt op rolletjes.Helemaal geen sores hoor.
 
inburgeringscursus.....hebben ze dat dan? Ik heb er eens naar gevraagd hier en ze begonnen keihard te lachen. Pivo a kamaradki was het antwoord (bier en vrienden) en dat hebben wij aangenomen. ;) Helemaal ingeburgerd.
Papieren heb ik wel, man nog niet. Officieel adres is voor mij tot 1 januari dit jaar België gebleven ivm belasting, anders werd het voor mij teveel gedoe. Nu officieel werkend in Tsjechië (weliswaar nog steeds freelance). Vader heeft pensioen, hij betaalt belasting hier, maar dat wordt geloof ik verrekend, deel aan NL en deel in CZ. Heeft wel hulp gevraagd.

Een ding, en ik praat echt uit ervaring. Leer eerst een basis van de taal, want anders kom je er niet. Zelf nu basis en echt extreem veel geluk gehad met de mensen hier uit het dorp die ook welwillend waren met handen en voeten te spreken. Nu, gek genoeg, praten er meerderen Duits en Engels, maar dat deden ze niet toen ik ze enkel in Duits of Engels aansprak! Dus daar zijn ze heel "streng" in. Ze waarderen het nu (en weten het, ze spreken Tsjechisch tegen mij) dat ik 75% versta, maar het nog niet spreek. Best grappig eigenlijk, zij spreken Tsjechisch en ik antwoord deels in het Engels. ;)
 
Bovenaan