Emigreren en ABP pensioen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Beste medeforummers,
Mijn zus en zwager gaan binnenkort vervroegd met pensioen en willen emigreren naar tsjechie. Zij laten zich dan uitschrijven in nl en worden als ingezetenen belastingplichtig in tsjechie. Navraag leerde mijn zwager dat zijn ABP pensioen niet bruto wordt overgemaakt naar zijn rekening in tsjechie omdat het hier om een "rijkspensioen" gaat. Eerst houdt de nl fiscus de belasting in. Na een telefoontje met de belastingdienst buitenland bleek dat er wel vrijstelling kan worden aangevraagd voor een nader te bepalen percentage (?)
Mijn zwager heeft overigens eerst 30 jaar in de bouw gewerkt, vanaf 2009 tot heden werkte hij bij de gemeente, zijn pensioen werd overgenomen.
Is er iemand op het forum die hier ervaring mee heeft? Alle info is welkom!!!
 
Goedemorgen Marian
Ik heb ook ABP pensioen en het zit zo:
Allereerst moet je nagaan of je publiekrechtelijk danwel privaatrechtelijk pensioen hebt opgebouwd. In mijn situatie bleek dit 67% publiekrechtelijk en 33% privaatrechtelijk te zijn.
Daarvoor moet je bij het ABP je diensttijdoverzicht opvragen en dat opsturen naar de belastingdienst bureau buitenland. Die geven dan een verklaring af.
Privaat is semi-ambtenaar, publiek is een echte ambtenaar. Omdat jij spreekt van een rijksambtenaar zou dat publiekrechtelijk kunnen zijn, maar het deel in de bouw is dat zeer zeker niet.
Publiekrechtelijk pensioen wordt belast in Nederland. Privaatrechtelijk pensioen niet, dat wordt belast in Tsjechië.
Je moet je overigens voor de zorgverzekering ook aanmelden bij het CAK en met de formulieren die je van hen krijgt bij het VZP in Tsjechië.
Het ABP houdt de loonheffing in (via de groen maandtabel bijzondere situatie, dus alleen de loonheffing) + de premie van de zorgverzekering (nominale premie + WLz + Zvw)
Die zorgpremie wordt berekend en dan x woonlandfactor gedaan (voor Tsjechië in 2022 is die 0.2917).
Het netto bedrag wordt overgemaakt op je rekening.
LET op! Die inhoudingen worden alleen gedaan voor het deel dat publiekrechtelijk is dus voor je zwager van die laatste 12-13 jaar en dat zal wel veel minder dan mijn 67% zijn.
Voor het privaat deel moet je vrijstelling aanvragen bij de belasting en dat wordt dan wel bruto overgemaakt. Van dat deel zou je dan hier in CZ belasting moeten betalen, maar als je gepensioenneerd bent heb je zoveel vrijstelling dat (in mijn situatie) de belasting hier 0 is.

Dus het klopt dat je voor een deel vrijstelling krijgt en voor een deel niet als je niet alleen maar publiekrechtelijk pensioen hebt.
 
Als je wilt weten wat je aan belasting in NL moet betalen over je publiekrechtelijk pensioen:

Klik HIER >>>Selecteer een jaar (2022) >> voor welk woonland (Nederland) >>>Tabel voor bijzondere beloningen>>>>>Herleidingssituatie>>>herleidings type B-uitsluitend belasting>>> groen>>>>Gaat het om een inhouding op een AOW-, Anw- of AIO-uitkering? nee >>>>Wilt u de loonbelastingtabel in excel of pdf? zelf kiezen pdf is het makkelijkste >>>Loonbelastingtabel (Deze pagina opent in een nieuw venster) klik op die link>>>>> zoek op wat je bruto maandbedrag is en kies het dichtsbijzijnde dat eronder ligt.
 
Bovenaan