Emigratie naar Tsjechie met jonge kinderen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Een vraag aan Nederlanders die met basisschoolleeftijd kinderen (die van ons zijn 6 en bijna 9)naar Tsjechie zijn verhuisd: hoe ervaren jullie het onderwijs daar en hoe verliep het met de taal met jullie kind(eren)? Dat is voor ons nog een beetje een moeilijk punt.
 
Tot nu toe heb ik alleen Nederlanders ontmoet die maar voor een paar jaar met kleine kinderen naar Tsjechië kwamen. Die gingen dan altijd naar de Engelse of Amerikaanse internationale school. Het voordeel voor deze kinderen was natuurlijk dat ze meestal al wat Engels kenden van televisie en dat Engels sowieso vrij makkelijk te leren is. Dat is met Tsjechisch veel minder zo. Bijna al deze kinderen zaten in Praag op Nederlandse les (bij 't Nopje) omdat ze anders problemen zouden krijgen bij terugkeer. De meeste tweetalige kinderen die ik ken en die niet op Nederlandse les zitten, hebben moeite met lezen en schrijven in het Nederlands. Dat is dus van belang om goed bij te houden voor het geval je ooit terug wilt gaan naar Nederland. Ook missen ze natuurlijk specifieke kennis over Nederland (aardrijkskunde, geschiedenis e.d.) die dan later ingehaald moeten worden.
 
Hoi Lisa,

Wij gaan dit jaar ook emigreren naar Tsjechie. Mijn zoontje wordt in juli 2 en ik heb me voorgenomen om heel gediciplineerd met de twee talen om te gaan. Later op school zal hij tsjechisch leren maar thuis zullen we proberen het nederlands in woord en geschrift bij te spijkeren. Ik denk dat het wel lastig zal zijn maar het is het proberen waard !
 
Beste Helen,

Dat lijkt me een goed idee. Ik heb ook een zoontje van 2 en praat alleen Nederlands met hem, mijn man alleen Tsjechisch. Het is leuk dat kinderen hier met 3 jaar al naar de kleuterschool kunnen, zodat je zoontje het Tsjechisch snel op kan pikken. Dat moet voor een kind van die leeftijd geen enkel probleem zijn.
Laat eens wat van je horen als jullie eenmaal hier zijn! We wonen wel niet in het Reuzengebergte, maar kunnen vast een keer wat afspreken, dat is ook leuk voor de kids.
 
Hij heet Tim, is geboren in januari 2002 en krijgt als het goed is over zes maanden een broertje of zusje.
 
HOi Lisa,
Ons zoontje heet Tobias en hij krijgt er eind juli een broertje of zusje bij ! Heel toevallig allemaal !!!! We houden zeker even contact
 
Bovenaan