Elf doden bij brand in flat

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Elf doden bij brand in woontoren Tsjechië
1024x576a.jpg

De brand in het appartementencomplex in Bohumin

Bij een brand in een flat in het noordoosten van Tsjechië zijn zeker elf mensen om het leven gekomen en tien gewonden gevallen. Onder de doden zijn drie kinderen.

De brand brak gisteren uit op de elfde verdieping van het complex, dat dertien verdiepingen telt. Volgens een brandweerwoordvoerder kwamen zes mensen om in een van de appartementen, vijf anderen stierven doordat ze in paniek vanaf de twaalfde verdieping naar beneden sprongen, zei minister Hamácek (Binnenlandse Zaken) bij de Tsjechische publieke radio.

Over de oorzaak van de brand is nog niets bekend, maar zowel de minister als de regionale autoriteiten suggereren dat de brand is aangestoken. Een brandweerchef zegt dat de brand zich uitzonderlijk snel door het gebouw kon verspreiden. Een persoon is opgepakt.

Bron: nos.nl
 

kuurgast

Donateur
Heel triest verhaal.
De bewoners vierden een verjaardagsfeest met andere flatbewoners. Enkele mensen konden ontsnappen via balkon van de buren, maar 5 andere mensen sprongen via een raam naar beneden vanaf de 11de etage.
De politie hield een man vast na de brand, die verdacht wordt dat hij de brand had gesticht. Hij is echter in het ziekenhuis beland en de politie heeft hem nog niet ondervraagd. Zondagochtend bevestigde de politie dat er brandende versnellers waren gevonden, waardoor de brand zich zeer snel ontwikkelde.
Onder de slachtoffers is zijn zoon, kleinzoon en ex-vrouw.

De nieuwsserver iDNES bracht informatie dat de gedetineerde een Roma zou zijn.
Speculatie dat de aanvaller en slachtoffers van de tragische brand in Bohumín Roma zijn, veroorzaakte een golf van racistische opmerkingen.
De loco-burgemeester van Bohumín, weerlegde deze bewering echter en zei dat het om familiegeschillen ging en dat het geen Roma-familie was.
Bron romea.cz + novinky.cz.
 
Speculatie dat de aanvaller en slachtoffers van de tragische brand in Bohumín Roma zijn, veroorzaakte een golf van racistische opmerkingen.

Tsjechie op haar smalst. Het racisme tegenover Roma's is werkelijk stuitend. De vieze, rommelende onderbuik van racistisch Tsjechië komt dan weer even bovendrijven, bah.

Vier jaar geleden zijn in het dorp naast ons, twee Roma-kinderen doodgereden door iemand met een stevige slok op. Ze speelden buiten en zijn letterlijk van de stoep gereden door deze doorgezopen idiote Tsjech.
De denigrerende opmerkingen vergezeld van een dosis racisme in onze dorpskroeg twee dagen later, waren werkelijk weerzinwekkend. Sommigen lachten er zelfs om.
Dat is de enige keer dat ik ben opgestaan, aangegeven tegen deze kerels en een vrouw, dat ik van ze walg, en ben weggegaan. Zelfs bij denigrerende opmerkingen over Joden, mijn gezin is Joods, heb ik dit niet gedaan.
Het heeft mij in ieder geval even gekost, voordat ik dit gepeupel weer aan wilde kijken. Gelukkig bleken enkelen van hen achteraf toch nog over een gevoel van schaamte te kunnen beschikken.
 

kuurgast

Donateur
Ondanks de vreselijke gebeurtenis voegde de controversiële Vlastenecké noviny-server een kop toe aan het brandrapport
"Elf zigeuners minder. Iets verbrand, iets dat uit de ramen sprong."

De burgemeester van Pražské Řeporyjí Pavel Novotný is vastbesloten er alles aan te doen om de server te laten betalen voor deze stijl van expressie.
"Ik zal mijn best doen om ervoor te zorgen dat patriottische kranten dit keer betalen voor hun 'unieke' stijl, die ze nastreven om te lezen. Hij zal betalen. Dit werkt gewoon niet hoewel het niet publiekelijk wordt erkend, maar het verborgen gevoel van het grotere...sorry...sorry voor een tiende van de Tsjechen,'' schreef de burgemeester van Řeporyjí.

Parlementariër Jana Černochová uitte zich ook nadrukkelijk.
"Een van de walgelijke servers die vandaag bij patriottisme zweren, bracht een volkomen walgelijke beschrijving van de Bohumín-tragedie van gisteren. Ik deel de tekst of de link niet omdat ik die afkeer niet wil verspreiden. Alsjeblieft allemaal, deel het ook niet! Nu is het tijd om te schrijven. Alle levens zijn belangrijk. Ieder mensenleven heeft dezelfde waarde en gelijkaardige teksten zijn juridisch noch menselijk ondraaglijk. Ik heb de minister van Binnenlandse Zaken hierop gewezen en ik denk dat de politie zal optreden. Het is echt over de rand en het kan niet worden verjaard. Ik denk dat ik kan herkennen wanneer het over vrijheid van mening gaat en wanneer het gewoon een walgelijke racistische tekst is die je aan het verbranden houdt en je afvraagt of je in 1940 of 2020 bent ... gruwel," schreef ze.

Bron parlamentnilisty.cz

@Olivier factchecking napravoumiru.afp.com.
 

kuurgast

Donateur
Verdachte brandstichting Bohumín beweert dat hij de familie bang wilde maken

Het vermoedelijke motief, langdurige familiegeschillen, werd maandag bevestigd door de politie.
De politie heeft een man van 54, die zaterdag is aangehouden in verband met een brand in Bohumín, aangeklaagd wegens moord en algemeen gevaar.

"Uit de informatie die tot nu toe is verkregen, blijkt dat hij niet direct in het appartement was. Een van de gewonden opende de deur, niet wetende wie er buiten de deur stond. Hij maakte daar gebruik van en goot een deel van het brandbare materiaal in het appartement en nadat hij de deur had gesloten, goot hij de rest van het brandbare materiaal erop en stak die in brand ”, aldus de officier van justitie.

De slachtoffers varieerden van 8 tot 73 jaar.

"De beschuldigde man kan tot 15 tot 20 jaar gevangenisstraf of een uitzonderlijke straf opgelegd krijgen", zei politiewoordvoerster Pavla Jiroušková.

De man ligt in het ziekenhuis met brandwonden, maar zijn toestand zou niet ernstig zijn. Vier gewonden verblijven nog in het ziekenhuis. De toestand van twee van hen is zeer ernstig.

Bron idnes.cz
 

kuurgast

Donateur
Uitgebrand appartement Bohumín blijft leeg "uit respect voor de nabestaanden"

Het onderzoek naar een brandend appartement in Bohumín nadert zijn voltooiing. Volgens de toezichthoudende officier van justitie zou het onderzoek in het voorjaar moeten eindigen, waarna een mogelijke aanklacht kan worden ingediend bij de rechtbank. De brandstichter kan levenslang krijgen.

Bron seznamzpravy.cz
 
Bovenaan