Elektrisch rijden in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Buiten Praag leven ook mensen. Die willen wel eens wandelen. In het buitengebied betekent dit dat je op het asfalt zult moeten lopen. Bij een bredere weg loop ik netjes aan de linkerkant. Bij een smallere weg er midden op. Auto's met een verbrandingsmotor maken genoeg lawaai, zodat je je tijdig in veiligheid kunt brengen bij nadering van achteren. Hoe zit dit bij elektrische auto's? Hoor je die ook aankomen?
 

dennuzzz

Donateur
Ik hoor ze genoeg hier in de wijk beetje gezoem. Weet niet hoe het met de wetgeving staat, er was enige tijd geleden sprake van dat er plannen in de maak waren dat ze een bepaald geluidsniveau moesten halen.
 

LUKA EV: ELEKTRISCH RETROMODEL UIT TSJECHIË VERNIEUWD​

MW Motors Luka EV


laty0qzbcaes_800.jpg

vieyy25bzqjj_800.jpg



Ken je de Luka EV van het Tsjechische MW Motors nog? Die klassiek ogende elektrische retrorakker werd in 2018 gepresenteerd en is nu vernieuwd. Loop jij warm voor een eigenwijs vormgegeven en met klassiek design overladen elektrische coupé?
In 2018 maakten we voor het eerst kennis met MW Motors, een in Tsjechië gevestigd bedrijf dat in dat jaar de Luka EV aan de wereld toonde. De Luka EV bestaat nu zo'n vier jaar in digitale vorm - er zijn namelijk nog geen exemplaren van geleverd - en is nu op diverse vlakken vernieuwd. MW Motors was eigenlijk van plan eerst een elektrische versie van de Russische Uaz Hunter op de Europese markt te brengen, maar dat project lijkt gezien de relatie met Rusland op een laag pitje te zijn gezet.

kvyykdcboj8i_600.jpg


De Luka EV zoals hij in 2018 werd gepresenteerd.
MW Motors richt zich nu weer helemaal op de Luka EV. Dat blijft een met klassieke designelementen overladen coupé waarin we invloeden van zowel Duitse als Engelse modellen uit lang vervlogen tijden zien. De 4,05 meter lange coupé is zijn uit twee ovale elementen opgebouwde oude grille verloren en krijgt daarvoor een dicht exemplaar terug, dat over de gehele breedte van het front loopt. De bumper die voorheen uit één deel bestond, is op de herziene Luka EV uit twee elementen opgebouwd. De Luka EV krijgt verder nieuwe zijspiegels en bredere wielkasten achter om de nieuwe 17-inch wielen te kunnen huisvesten, maar aan de rest van het ontwerp is nauwelijks gerommeld.
Wél zegt MW Motors dat het chassis grondig is verbeterd en dat het aanpassingen doorvoert aan het interieur, al laten de Tsjechen daar nog geen beeldmateriaal van zien. Technische specificaties van de vernieuwde Luka EV geeft MW Motors later vrij. De originele Luka werd in twee uitvoeringen voorgesteld. Er zou een variant komen met een 66-pk elektromotor op de vooras en een 26,4-kWh accupakket. Die versie zou de 886 kilo wegende EV een actieradius van 310 kilometer bezorgen. De 0-100-sprint zou net geen tien tellen in beslag nemen. Daarnaast had MW Motors een variant in het vat zitten met in elk wiel een elektromotor. Die eveneens 66 pk sterke variant zou een 21,9-kWh accu krijgen, voldoende voor een rijbereik van 300 kilometer. Deze lichtere uitvoering (815 kilo) zou in 9,6 seconden de 100 km/h halen.

De vraag blijft altijd wanneer en of de Luka EV daadwerkelijk op de markt komt.

bron: autoweek.nl
 
Bovenaan