Elbe ontlast wegvervoer in coronatijden

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Elbe ontlast wegvervoer in coronatijden

Door de lange laagwaterperiode konden in 2018 en 2019 veel zware machineonderdelen niet via de Elbe worden vervoerd, maar sinds begin dit jaar trekt de goederenvaart weer aan. De scheepvaart op de Elbe ontlast het wegvervoer nu vrachtwagens door de coronacontroles aan de Duits-Tsjechische grens vertraging oplopen.



De Elbe is een belangrijke transportroute voor machinebouwers die in de omgeving van de rivier gevestigd zijn. De onderdelen die ze maken, zijn vaak te groot en te zwaar voor spoor- of wegvervoer. De Alberthaven in Dresden heeft zich enkele jaren geleden toegelegd op de overslag van dergelijke projectlading.

Alberthaven
In het eerste kwartaal van dit jaar zijn in de Alberthaven al veel machineonderdelen, transformators en turbines op binnenschepen overgeslagen. Ook konden er drie scheepscasco’s worden opgehaald bij Tsjechische werven in Decin en Lovosice.

Door de coronacrisis wordt bovendien meer bulklading per binnenschip vanuit Tsjechië naar de havens in Saksen en Saksen-Anhalt gebracht. Op die manier is de lading tijdig op haar bestemming. Vrachtwagens moeten door de coronacontroles aan de grens lang wachten.

Verruiming
De toename is voor de haven van Hamburg en de Elbe-Alliantie reden om opnieuw aandacht te vragen voor de Elbe als vaarweg. Het in 2017 goedgekeurde Totaalconcept Elbe moet nu dringend worden uitgevoerd, vinden ze. Havens en verladers aan de Elbe maken zich zorgen, want tegen vrijwel alle waterbouwprojecten uit het Totaalconcept zijn om milieuredenen bezwaren ingediend.

Milieuorganisaties eisten nog onlangs in een brief aan de Europese Commissie ook dat alle onderzoeken naar de realisatie van een Elbe-Oder-Donau-kanaal worden stopgezet. Als er niet wordt doorgepakt met het aanpassen van de Elbe dreigen veel locaties in Saksen, Saksen-Anhalt en Tsjechië voor de industrie verloren te gaan, aldus de Elbe-Alliantie.

Bron: binnenvaartkrant.nl
 

kuurgast

Donateur
De plannen voor Elbe-Oder-Donau-kanaal moeten ze echt stoppen......kost ontzettend veel geld aan allerlei onderzoeken door vriendjes etc en zal nooit bruikbaar zijn waarvoor het oorspronkelijk bedoeld was, de vrachtvaart.
Laten ze eens werk maken van het Elbe deel voor de grens van Tsjechië richting Duitsland waar een al jaren geleden geplande stuw nog steeds niet komt.
Een standaard binnenvaartschip van 110 meter kan maximaal zo'n 3500 ton vervoeren. Dit staat gelijk aan 120 vrachtwagens.
 
Een standaard binnenvaartschip van 110 meter kan maximaal zo'n 3500 ton vervoeren. Dit staat gelijk aan 120 vrachtwagens.
En dat is bij welke diepgang? Kanaaldiepte is standaard 2.80 meter. En voor de bovengenoemde tonnen zit je toch aan een diepgang van 3.6 tot 3.7 meter. op een standaard 11.40 meter breed. Dus op een reis op de elbe bij genoeg water is eerder 2100 ton reaal. Maar dan moeten er in Duitsland wel sluizen gebouwd worden. En dat zal de komen de tijd niet gebeuren.
Dus het probleem ligt niet in Tsjechie maar in het buurland, en die heeft afgezien van het probleem met de Grunnen helemaal geen belang bij het verbeteren van de waterweg.
 

kuurgast

Donateur
Laten ze eens werk maken van het Elbe deel voor de grens van Tsjechië richting Duitsland
Elbe-overeenkomst: Volgens minister van Verkeer Karel Havlíček is het doel om in 2030 van Pardubice naar Hamburg te navigeren.

Tsjechië en Duitsland hebben een regeerakkoord ondertekend over de bevaarbaarheid van de Elbe.
Tsjechië en Duitsland willen samenwerken om voorwaarden te scheppen voor de scheepvaart op de Elbe. De Tsjechische minister van Transport Karel Havlíček en zijn Duitse ambtgenoot Andreas Scheuer hebben dinsdag een akkoord ondertekend. Het contract definieert de parameters van de waterweg van Pardubice naar Hamburg. Deze moeten het goederenvervoer afstemmen op de eisen van waterbeheer en milieuactivisten.

Volgens Havlíček vormt de overeenkomst een belangrijke basis voor de ontwikkeling van het goederenvervoer op de Elbe. De Tsjechische Republiek moet daarom zorgen voor eisen voor de vaarwegen van Ústí nad Labem tot aan de staatsgrens. In de buurt van Děčín wordt een stuwdam gebouwd. Daartoe onderhandelt de dienst transport momenteel met het ministerie van Milieu over mogelijke compensatie voor de effecten van de aanleg op het milieu. Daarnaast gaat Tsjechië maatregelen nemen om een vaargeuldiepte van 230 centimeter naar Pardubice te realiseren.
Duitsland heeft beloofd een vaargeuldiepte van 140 centimeter te garanderen. Hoewel in het contract niet staat hoe het dit gaat bereiken, zal het waarschijnlijk vooral gaan om regulier onderhoud in de vorm van het afgraven van de Duitse zanderige bodem of het beschermen van de oevers tegen erosie.
In Tsjechië is dit moeilijker omdat de ondergrond uit rotsachtige structuren bestaat.
Een gezamenlijke commissie ziet toe op de naleving van de overeenkomst.

De rivier maakt deel uit van het trans-Europese transportnetwerk van TEN-T. Tot nu toe is er geen bindend document voor de binnenvaart op de Elbe dat de internationale status van de waterweg zou hebben geregeld. De nieuwe overeenkomst moet nog worden goedgekeurd door de parlementen van de twee landen.
Bronnen deutsch.radio.cz + zdopravy.cz.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan