Eikenprocessierups

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Sinds een paar jaar hebben wij hier (hier = Achterhoek) last van de eikenprocessierups met zijn vervelende brandharen, zodanig dat er ook ieder jaar meer mensen bij de huisarts belanden vanwege extreme huiduitslag. Vandaag zag ik de mannen in het wit met hun megastofzuiger rijden in het gebied waar wij de hond uitlaten, oppassen dus. Ze zitten voornamelijk in bomen langs lanen in steden en dorpen, erfbeplantingen op campings en landgoederen in bosrijke omgevingen volgens wikipedia. Het bos schijnt een beter ecologisch evenwicht te hebben vanwege de natuurlijke vijanden. Ik kan me niet heugen dat ik er ooit iets over gelezen of gehoord heb in Tsjechië, daar zijn wij natuurlijk ook altijd buiten te vinden. De vertaling naar het Tsjechisch van eikenprocessierups heb ik (nog) niet gevonden, evenmin dus hun verspreidingsgebied, wie weet het antwoord?
 
Hadden wij hier in mei, vlak voordat wij met vakantie ging. Manlief was driftig ontkruid aan het verwideren onder de eiken boom en vertelde over rupsen. Arme onschuld - ik had er meer van gehoord, hij dud niet! Hij heeft het nest waar zij net uitkropen met de brander behandeld en ik geloof / hoop dat zij weg zijn en blijven voor dit jaar. Van de winter gaat de boom eraan. Het is toch al scheefgegroeid vanwege een wilg van de buren die nu eindelijk wordt regelmatig gekortwiekt.
Hij had erge jeuk, ook omdat hij zich niet gelijk verkleed had of gedoucht. Er is veel prikweg gebruikt tijdens de reis! Het schijnt dat als je meerdere keren ermee in aanraking komt een allergische reactie kan ontstaan
Hopelijk zijn zij niet doorgedrongen in Tsjechië. Weer een goede reden om te emigreren!
 
Wij hadden ze (de eikenprocessierupsen- rups van nachtvlinder) ook in de tuin. Begon met een soort spinnenrag in de tuinplanten. Zat vol met zwarte stipjes, die kleine gelige wormpje werden. Voordat het echte rupsen werden en ze gingen kruipen ondernamen we actie. We hebben snel de takken afgeknipt en in een emmer gedaan, waar we kokend water overheen hebben gegooid. Zo hebben we het kunnen tegengaan. Elke dag de planten gecontroleerd en nieuwe webben de zelfde behandeling gegeven. Kon gelukkig omdat het (lage0 planten waren. Verderop in de wijk waren bomen helemaal wit van de spinnenrag/nesten. Het gras eronder krioelde van de net uitgekomen rupsjes. Daar werd niets aan gedaan...
 
images
We hadden bijgaand plaatje ontdekt op internet en dat leek wel heel erg veel op de rups/wurmpjes in onze struiken. Bovendien werd er door de gemeente gewaarschuwd voor de eikenprocessierups in o.a. onze wijk. Maar goed, ik heb er verder geen verstand van dus wellicht heb je gelijk ?!? Ik heb jammer genoeg zelf geen foto's gemaakt.
 
Als de bomen kaal zijn gegeten en nu of straks weer uitlopen zullen het spinselmotten zijn geweest. Die zitten trouwens op andere planten/struiken/bomen ipv (alleen) eiken.

Ik geef buitenbiologielessen en die spinselmotten hadden we in een van de lessen. ;)


Ik vind zelf teken veel erger qua gevolgen die het met zich mee kan brengen.
 
Bovenaan