Eigenaardigheid in de Tsjechische taal

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

B.v. de langste zin in het Tsjechisch, zonder klinkers!!

"Blb vlk pln žbrnd zdrhl hrd z mlh Brd skrz vrch Smrk v čtvrť srn Krč.“

Wat betekent: ""De bloedige wolf werd uit de Brd-mist gestuwd door de heuvel van Smrk in het dorp Krč."

(maar wat Brd-mist is weet ik niet, vertaling komt van google!)

Dit is slechts de langste Tsjechische zin die volledig uit medeklinkers bestaat! Op dit moment stond ze ingeschreven in het Tsjechische platenboek. Als de langste Tsjechische achternaam werd de naam "Červenokostelecký" herkend.

Het langste Tsjechische woord is "nejneobhospodařovávatelnějšími". Een bekende recordhouder is het woord "Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch", dat is de naam van een Welsh dorp.
 
(maar wat Brd-mist is weet ik niet, vertaling komt van google!)

Die mist komt waarschijnlijk uit het gebied Brdská vrchovina.

"De Brdy Highlands , ook wel Brdy genoemd , is een bergketen en geomorfologische eenheid in de Tsjechische Republiek . Het strekt zich bijna 80 km uit in de richting van SW-SW tussen de steden Praag en Pilsen. Het is de enige echte bergketen en het enige gebied van de orofytica in Midden-Bohemen . De hoogste piek Tok (865 m) is tevens de hoogste natuurlijke top van Midden-Bohemen . Slechts een iets lagere piek van Praag (862 m) is echter een 60 meter hoge meteorendouche van het Tsjechische Hydrometeorologisch Instituut , waarvan de top in feite het hoogste punt is.

Een groot deel van de Brdy Highlands (de hele centrale Brdy) maakte deel uit van het militaire gebied van Brdy ."

Gelet op het landschap is het niet denkbeeldig dat daar uit de mist een wolf kan komen.


Bron:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Brdská_vrchovina

Maar het kan natuurlijk ook allemaal verzonnen zijn vanwege het taalgrapje:
https://www.novinky.cz/koktejl/3111...t-srn-krc-zni-rekordni-veta-ze-souhlasek.html
 
Laatst bewerkt:
Blb vlk =idiot wolf
pln žbrnd=vol van onsmakelijke soep
zdrh hrd=heeft trotz "de benen genomen"
skrz vrch Smrk= door de heuwel Smrk
v čtvrt srn Krč=in het kwartier van de reen ....of zo iets zou het toch moeten zijn?
 
Ik ben wel lang aan het zoeken geweest, maar in "Novinky.cz" toch iets gevonden. Wel heb ik het stukje door google laten vertalen, hoor!

Blb de wolf vol verschrikt van de hel van de mist van Brd door de heuvel Smrk in de wijk Krč, een goed verslag van medeklinkers

Het Pelhřimov Museum of Records rapporteert nieuwe Tsjechische records en een van hen is echt vreemd. Dit is de langste Tsjechische zin die uitsluitend uit medeklinkers bestaat. Samen, architect Milan Hanak uit Praag, en hij bracht slechts ongeveer vier dagen door haar hoofd. Het idee werd hem gebracht door zijn grote hobby - oriëntatieloop.

nieuws

De zin "Blb wolf vol žbrnd ontsnapte trots op mist Brd door de top van Spruce in het district duitsland Krc" spreekt over dat "soort domme wolf nadat hij van grote hoeveelheden niet erg lekkere drankjes gedronken, trots ontsnapt uit de mist regelmatig gehuld bergketen riep Brdy over de top een heuvel van het IJzergebergte naar de wijk Krč van Praag, die ooit werd aangekondigd door het bovengemiddelde hertenvlees. "

(Nu moet ik google vragen wat ie nu eigenlijk bedoeld!)

Mijn vertaling zou zijn: "Door de mist die regelmatig voorkomt op bergketen Brdy, nam de idiote wolf, die volgedronken met slechte drank, de richting naar de wijk Krč, bekend om zijn smakelijke hertenvlees!"
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan