Eerste verslag van 14 dagen vakantie in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

1e verslag van onze laatste 14 dagen vakantie in Tsjechië

Eerste week vakantie naar Tsjechië van 12 – 19 – okt. 2013 .

Omdat ik volgend jaar de AOW achtige leeftijd bereik en financieel een stap terug moet doen , hebben wij besloten om dit jaar voor het laatst op vakantie te gaan naar Tsjechië .
Ook omdat wij ook een half jaar al op de camping staan , en dan moet je keuzes maken .
En dan is de camping goedkoper als een weekje Tsjechië verhoudingsgewijs .
Vandaar de titel boven deze topic .

Omdat ik verleden jaar terug moest naar Tsjechië , omdat wij het apneu apparaat waren vergeten , was ik met mijn kleine auto de Chevrolet Spark LS . Bifuel ( lpg ) op en neer gegaan .
Het bleek dat ik met ruim 2000 km nog geen € 140.00 kwijt was .
Dat was een koopje want dat bedrag ben ik alleen al kwijt tot + - 700 km met mijn VW-bus .

Dus besloten wij om het dit jaar iets rustiger aan te doen en met de Spark naar Tsjechië op
vakantie te gaan .
Vanwege de kleine kofferbak namen wij dan ook niet veel mee .
Kleding of handdoeken kopen is daar veel goedkoper dan hier .
Ik ga nu niet over alle dingen schrijven die wij bezocht of gezien hebben .
Alhoewel , de tweede week zal voornamelijk lopen en klimmen zijn .

De auto helemaal nagelopen en gecontroleerd op vloeistoffen en de winterbanden eronder gezet , zodat wij eventuele problemen voor konden blijven hoop je .
Wij vertrokken op vrijdagavond om 23.30 uur , Kimberley wilde nog graag naar de jeugdsoos toe .

Wij hebben gezamenlijk besloten om de eerste week vooral rustig aan te doen , en geen zwaar
programma uit te voeren dit ivm met ziekte van mijn vrouw en Kimberley .

Na een goede nachtrit met onderbrekingen ( ik stopte na + - 250 km. om gas te tanken ) en sanitaire stop om dan te gaan eten en koffie of limonade te drinken en gelijk de benen te strekken door heen en weer te lopen ( de dames beschikte over minder ruimte dan ik ) .
Reden wij na eerst een tolvignet gekocht te hebben net voor de Tsjechische grens omstreeks 10.30 uur het plaatsje Melnik binnen voor Praag linksaf , om te gaan winkelen en verse broodjes te kopen .
Nu was de doorgaande weg geblokkeerd en misschien heb ik een afslag gemist , en als je de taal dan niet machtig bent , Tja….. dan rij je wel eens om .
Normaal in het verkeer maak ik mij niet druk en nu met de vakantie voor de boeg helemaal niet, de dag is nog jong .
Dan lopen wij via het centrum van Melnik naar de Tesco voor de voor ons lekkere kilobak salade ( POM CESNEK SE SYRUM A SALAMUM ) a 145 kc = € 5.80 met stukjes ham en geraspte kaas erdoor verwerkt en knoflook natuurlijk , een week uit je bek stinken is ook wel eens lekker en valt toch niet op daar .
“” Maar ,,,, niet elke Tesco verkoopt dit . ( hoofdzakelijk de wat grotere Tesco winkels ) .
En natuurlijk de Marlenka met honing taart , hebben is hebben .

Inmiddels is het al 13.00 uur geweest en stel ik voor om rechtstreeks naar Trutnov via Jicin te rijden naar de plaatselijke Lidl op de Polska om daar de boodschappen te halen en één kist echte Tsjechische Budweiser , zodat wij vanuit het vakantie huis niet meer weg hoefde te gaan .
Het vakantiehuis ligt ongeveer 20 km verder via Beatrice kom je dan in Lampertice of andersom kan ook via Zacler .

Ik was wel wat moe en ben een half uurtje op bed gaan liggen , de vrouwen slapen onder het auto rijden door , toen ik wakker gemaakt werd omdat de beheerder voor de deur stond .
Een zeer leuke avond met ons drieën gehad en tegen 23.00 uur allemaal naar bed .
Zondags uitgeslapen en middags een beetje de omgeving verkend .

Kimberley heeft haar kledingsgeld opgespaard , en wilde daar van alles nieuw kopen , en daar konden wij niets van zeggen , een goede keus van haar .
Dus stond winkelen voor de dames boven op het lijstje elke dag , en NEE ! ik vindt dat niet erg , ikzelf vindt winkelen met of zonder geld ook leuk .
En geniet van de dames als ik zie hoe zij samen genieten , en wat is het toch mooi als je als man of opa je aanbied als pakezel ! ( want tassen dragen mocht ik ) .
Gelukkig hebben wij alle drie van die kleine opgevouwen katoenen draagtassen bij ons , want die plasticzakken van de chinezen snijden alles af van je handen .
Maar als mes gebruiken wil dan weer niet .

En wat steeds weer opvalt is hoe waardeloos de Chinezen de kleding in en verpakken , zoveel mogelijk in een zo,n klein mogelijk plastic zakje proppen , menigeen zou tranen in zijn /haar ogen krijgen .
Maar vriendelijk zijn ze wel althans , als ik ze kan uitlokken tot een gesprekje , hetzij in Duits of Engels , Tsjechisch spreek ik nog steeds niet , ik krijg het niet mijn strot uit , maar mijn inzet daarvoor is dus ook 0 , 0 . ( dus zelf verwijtbaar ) . hand in eigen boezem steken heet dat .
En toch kom ik er met handen en voeten , er altijd goed uit met de Tsjechische bevolking , zeer tot mijn tevredenheid .

Nu wil Kimberley al jaren haar nagels laten verzorgen in Tsjechië , maar ja de prijzen snappen wij wel , echter alle woorden en betekenissen niet die op de raamfolders staan .
Maar omdat wij nu voor het laatst op vakantie zijn in Tsjechië , hebben wij de stoute schoenen aangetrokken en zijn zo,n nagel studio naar binnen gegaan in het centrum van Trutnov .
Wij hoefde niet lang te wachten en mijn Chinees ging er ook op vooruit en de dames snapte het ook wat er verteld werd , en gingen akkoord .
Man , man wat een gedoe , ik heb gevraagd of ik foto,s mocht maken en dat was geen probleem .
Normaal interesseert mij dat gedoe niet op tv of film , maar nu mocht ik er met mijn neus boven op staan kijken , en de intensieve behandelingen die uitgevoerd werden , waren prachtig om te zien.
En de twee vrolijke gezichten toen de dames klaar waren , is goud waard , en ik had niet eens in de gaten dat wij alweer twee uur verder waren in tijd dan .

Dan rijden wij door de omgeving en kom ik onderweg deze twee bewerkte boomstronken tegen ergens in een dorpje , en stop dan om foto,s te maken , op foto twee is het wat moeilijk te zien maar van het houtsnijwerk is ook een vis gemaakt .

Wat ons ook op viel zijn de vele snelheidscontroles in de dorpen en werd ik menigmaal gewaarschuwd met knipperlichten als de politie stond te lazeren , niet dat ik te hard reed maar dat wisten de tegemoet komende automobilisten niet .
Ook zagen wij in de eerste week lang niet zoveel langs de weg herdenkingsplekken van mensen die daar te plekken waren overleden .

En als je het leuk hebt op vakantie is de eerste week zo weer voorbij , en dan is het zaterdag de 19e en moet je uit vakantiehuis één weg , om naar vakantiehuis twee te gaan .
Wij besluiten om naar het centrum van Mlada Bolesov te gaan om te winkelen , wij mogen pas om 16.00 uur in het vakantiehuis .
Daar hebben wij gegeten en de dames wat sieraden gekocht .

Word vervolgd

Wroeter .
 
Vervolg verslag 2 van de 2e en allerlaatste week in en naar Tsjechië , van 19 – 26 – 10 – 2013 .

Vanuit Mlada Bolesov rij ik via Doksy naar Ceske Lipa ,de winkels in het centrum waren al dicht behalve een overdekte winkel met etages , daar werden nog boodschappen gedaan en spullen verkocht door het aanwezige winkelend publiek .
Ik ben naar de OBI gereden , want ik wilde weten wat de houtkachelblokken geperst hout kosten. Dat bleek 55 kronen te zijn = € 2.20 voor 10 kg. Is niet duur vond ik , maar ja mijn auto was al beladen en dat wilde ik er nu niet bij in hebben , dan later maar weer 15 km heen rijden met een lege auto om 60 kilo op te halen . Want Kimberley mag zo graag de houtkachel aanmaken, daar geniet zij van , maar wel onder mijn toezicht .

De eigenaar van ons vakantiehuis woont zelf in Praag en komt en gaat met de streekbus en verwelkomde ons in zijn prachtige vakantiehuis , en sprak goed de Duitse taal . Er was al direct een soort van vertrouwen aan beide zijden. Ik hoefde geen borg te betalen , zelfs geen linnenpakketten en ook de verplichte schoonmaakkosten en toeristenbelasting niet , dat kwam allemaal wel bij het vertrek .
Voor de houtkachel kon ik zoveel hout gebruiken als ik wilde en daar vroeg hij maar een kleine bijdrage voor van € 10.00 pw. Nou , daar ga je zelf niet voor slepen en wij hebben de kachel alleen maar gebruikt voor de sfeer , want laten we eerlijk zijn , het was ook in Tsjechië prachtig weer en niet koud .

Dit was het 10e jaar dat wij een particulier huis hadden geboekt zowel bij Bohemia .nl , Bohemia Agencie , Happy home en Novasol en daarvoor 4 jaar in het Hotel en Pension in Chribska , waar ik 15 en de dames 10 keer geweest zijn , zeer tot onze tevredenheid .
Echter deze man uit Ujezd Jestrebi met zijn echt mooie vakantiehuis had voor ons op tafel 2 verschillende pakken met koekjes , 1 pak jus d'Orange , 2 verschillende blikken bier en twee schalen vol met appels neergezet . Dit welkomstgeschenk hadden wij nog niet eerder meegemaakt , geweldig !

Als je vanaf Ceska Lipa naar Jestrebi rijdt , dan zie je aan de linkerkant een soort ruïne .
Opa gaan wij daar ook kijken ? Ik wil heel veel klimmen deze week !
Ja schat , zei ik , maar wat ik je wil laten zien deze week is de Pravcická Brána in Hrensco , daar is opa met opa Martin in 2004 ook geweest en opa Martin kon toen dat laatste stuk boven het restaurant niet meer opbrengen en ben ik er óók niet geweest , en daar heeft opa altijd spijt van gehad en wil het graag aan jouw laten zien , net zo als verleden jaar toen wij genoten van de lange gele route van de Adrspach .

Twee dagen later gaan wij deze ruïne bekijken en moeten te voet verder , na een behoorlijk schuine helling komen wij bij een kleine begraafplaats en klimmen en klauteren omhoog tot aan de ingang waar wij via smalle en steile stalen trappen omhoog klimmen naar het dak wat afgezet is met hekwerk .
Er staan twee jongens te paffen en de wietlucht komt je tegemoet , maar we storen ons daar verder niet aan en genieten van het panoramische uitzicht .
Na een kwartier klimmen wij weer terug en lopen om de ruïne heen , en moet ik foto,s maken van mijn kleindochter in alle rangen en standen op de rotsen in spelonken en tussen de bomen .
Plots zie ik mijn initialen van M P op de rots staan ( ik heb dat er niet zelf in gekerfd ) hadden diegene die dit gemaakt hebben een vooruitziende blik , dat ik zou komen ? En vond wel dat er van mij een foto gemaakt moest worden samen met de letters M P .

Weer een dagje rustig aan winkelen in Litomarice en de geweldige omgeving bekeken via allerlei kleinere landweggetjes , dan zie je weer eens wat anders en zijn sommige gebieden dorpjes of gehuchten echt nog wel een achtergebleven gebied en lijkt de tijd nog stil gestaan te hebben . Natuurlijk zien wij ook wel de vooruitgang en mooie opgeknapte huizen of nieuwbouw .

Het is al weer woensdag en vandaag gaan wij naar Hrensko naar de Pravcická Brána , zoals beloofd en rij naar de grote gem. parkeerplaats waar vroeger altijd een wat oudere man stond met zijn verhaal dat hij met zijn boot in Holland was geweest , en over de jenever die hij lekker vond .
Er stond nu een kleine vriendelijke vrouw van + - 55 jaar als controleuse en voor 30 kc kan men één uur parkeren of een veelvoud hiervan , maar voor 120 kc mocht ik de hele dag parkeren , en kreeg ipv een folder ( zoals in het verleden ) nu een totale platte grond mee van de hele omgeving , die veel duidelijker is dan de verdwenen folder vond ik .

En toen begon de tippel van mijn kleindochter en mij , eerst over de weg of stoep bij naderende auto,s .
Ik vertelde mijn kleindochter hoe wij in 2004 over de brokken steenmassa,s moesten lopen en erg uit moesten kijken dat wij onze voeten niet zouden verzwikken of van de keien af zouden glijden en ongelukkig terecht zouden komen .
Vandaar dat wij stevige schoenen aan moesten trekken vond ik .

Bij het begin van de Braná aangekomen en de klim naar boven begon , bleek dat men tussen de rotsen het met grit en zand had opgevuld , zodat iedereen “” fatsoenlijk “” in ieder geval beter als wij in 2004 naar boven kon lopen .

Het bleek voor mij toch ook wel een zware klim en moest zo nu en dan even op adem komen , om daarna weer vrolijk verder te gaan .
Wij kwamen tot bijna 500 meter voor bij het restaurant maar een enkeling tegen , en hier werd het al wat drukker van mensen die lopend van de andere kant van Menzi Louka kwamen .

Opa als wij bij het restaurant zijn wil ik eerst wat drinken , zei mijn kleindochter die zonder te morren vrolijk door stapte , en ik zei en eten .
Zwetend kwamen wij boven en soms waaide er een koude windvlaag over ons heen .
Na 150 kc betaald te hebben voor ons tweeën , konden wij doorlopen naar het restaurant . Direct cola besteld en ik kijk op het kaartje wat er zoal te eten is , zie ik niks bijzonders staan wat mijn aansprak , zie ik iets van knedilyti of zoiets staan en zeg tegen Kimberley , zij verkopen goulash met brood , zal ik dat voor ons bestellen , ja doe maar opa ik heb wel trek .

Na ongeveer vijf minuten komt de serveerster met twee borden aan met daarop in mijn ogen 3 broodjes Bapao met veel slagroom en cacao eroverheen met wat olie op het bord .
Mijn eerste reactie was , dit is geen knedle met goulash !
Bij het aansnijden van zo,n brok deeg bleek het gevuld te zijn met aardbeiengelei en het proefde niet zoet en smaakte wel lekker , na de tweede hap in de olie gedoopt te hebben , had ik het idee dat ik een soort van poffertjes aan het eten was , en genoot van het eten .
Ik kreeg mijn bord wel leeg , Kimberley kon de laatste bolletje niet meer op .

Na het eten gingen Kimberley en ik verder naar boven om van het mooie uitzicht te genieten ,
En kwamen zowaar het hoogste punt ( Paal ) tegen , er stond de wel wet tekens op , maar wat dat betekende weet ik niet , maar wat was ik blij dat ik dat mijn kleindochter nog heb laten zien .
Zo behoudt zij net als ik mooie herinneringen aan het geweldige en mooie land Tsjechië , en ik hoop voor haar dat zij er nog eens naartoe gaat .
Misschien mag ik dan wel bij haar achterin de auto zitten om mee te gaan als zij volwassen is ?

Wij lopen op ons gemak weer helemaal de haarspeldbochten en genieten van de mooie natuur , terug naar de weg en dan weer naar de parkeerplaats en gaan richting ons vakantiehuis .
De volgende dag heb ik last van mijn heupen , ik loop normaal niet zoveel , laat staan stijgend omhoog . Heb niet zo veel zin om wat te gaan ondernemen , dus maar weer toeren met de auto .

Vrijdags de laatste kronen opmaken en boodschapjes doen , gas tanken en dan de auto nog even nalopen en wassen , dan vast de auto inladen en om 16.00 uur gaan Kimberley en ik tegenover het huis weer de bossen in om de rotsen nog een keer te bekijken , ik voel mijn heupen nog wel , toch maar even voor de laatste keer door de zure appel heen bijten .

Kimberley roept opa ….. maak je nog wat foto,s ? natuurlijk doe ik dat .

Zaterdagochtend staan wij om 06.00 uur op en na het eten zijn wij om 08.00 uur klaar , ik doe geld voor de eigenaar in de envelop en leg de sleutels op de afgesproken plaats , en wij vertrekken huiswaarts , waar ik bij de grens met Duitsland toch een traantje wegpinkte .
Dag mijn mooie Tsjechië , ik , wij hebben hele mooie vakantie jaren gehad , en misschien , hééél misschien tot ziens !
 
Bedankt voor de reacties en dat zoveel mensen het leuk hebben gevonden .
Ik kreeg van de laatste huiseigenaar nog een briefje thuisgestuurd met een bedankje dat wij het huis zo netjes hebben achtergelaten .
Ondanks dat wij schoonmaakkosten € 22.00 moesten betalen, ruimen wij altijd het huis op en laten het altijd netjes achter , omdat wij vinden dat het zó hoort .
Tenslotte waren wij een van de ambassadeurs van de Nederlanders die in Tsjechië op vakantie komen of zijn .
Wij hebben dan ook nog nooit problemen ondervonden met de aardige Tsjechische bevolking .

Grt. Wroeter .
 

kuurgast

Donateur
Wroeter mooi verslag van jullie "laatste" vakantie in Tsjechië.
Hoop dat het je toch nog lukt om eens terug te gaan(Wie wil, zoekt een mogelijkheid, alla Baan).
ambassadeurs van de Nederlanders die in Tsjechië op vakantie komen of zijn
Dit zou de slogan moeten zijn voor alle Nederlanders die op reis zijn in het buitenland.
 
;) Gewoon verkassen naar Tsjechie Wroeter, van een AOW-tje kun hier nog best rondkomen hoor, in ieder geval het allerbeste gewenst en we hopen dat jullie nog in de mogelijkheid verkeren hier toch nog eens een vakantie door te brengen.:bloem:
 
Verkassen is zo rigureus en de mensen gaan dan hun familie missen en de haagelslag en de pindakaas en de stroop en de bruine boonen en de kapucijners en de carilionn en de poffertjeskraam en de zwarte Piet en het gebakken fisje op de markt en de fietspaaden en de mooie bloemen voor de raamen en de bloeiende narcissen in de berm, ach man....
 
Goeden morgen allemaal . Ik vindt het prachtig zoals jullie met mij mee denken ,
maar ik kan zonder heimwee vertrekken .
Ik ben dan wel een ras echte Amsterdammer !
Maar ben geen Heintje Davids , die steeds maar bleef terug komen .
En wij kiezen voor het geluk van onze kleindochter , zodat zij haar diploma,s
kan gaan halen en een goede toekomst voor zichzelf kan opbouwen .
En daar willen wij dolgraag aan mee helpen .


En hoger als dit bovenstaande trek ik de sluier niet op .

Grt. Wroeter .
 

Tabe

† In Memoriam
Verkassen is zo rigoureus ....
Maar je krijgt er óók veel voor terug. Nieuwe vrienden, honing, eigen gemaakte jam, varkentje aan het spit, fernet, Gambrinus, goulash met knedlik, de vietnamezenmarkt, de wandelpaden in het bos, de rust de ruimte de frisse lucht. ach Mazackova...... en toch heb je gelijk ....Verkassen is óók mij te rigoureus. Blijf van twee walletjes eten.
 
Ja, beste Tabe, dat is geloof ik het beste wat Je overkoomen kan=van twee walletjes eten. En ik weet wat ik zeg want wij woonen hier al het 10.jaar . Dus neem er mooi er van!Maar noch om op het inleidende artikeltje terug te koomen,is Zdonov van meetinginzdonov een heel bijzonder dorpVoeger was het Merkelsdorf- -Liebenau en mij houdt de vraag bijzich hoe dat zo komt: Merkel-Merkelsdorf. Op de site van "verdweenen neederzettingen" is er over ook wat te lezen. Ze hebben daar een klooster in het bos, vervallen maar erg romantisch....dus daarom mijn interesse.
 
Bovenaan