Eerste kennismaking met Tsjechië - wintersport januari 2010

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Een beetje zenuwachtig begin ik aan mijn eerste echte topic op het forum. Het zit namelijk zo. Na mijn introductie op het forum gisteren ben ik welkom geheten door een aantal zeer gerespecteerde verhalen vertellers en fotografen..... dus voel ik toch wel enige druk om toch vooral behoorlijk verslag te doen van onze eerste kennismaking met Tsjechie :stout:

Oh ja, nog een kleine waarschuwing vooraf... men geeft wel eens aan dat ik lang van stof kan zijn, dus bezint eer uw begint :oeps:

Goed, welnu, hoe is het allemaal voor ons begonnen... Wij hebben een buurman die al enige jaren met heel veel plezier gaat skiën in Tsjechië, en in Spindleruv Mlyn met name.
Wij keken daar toch wel enigszins gereserveerd naar; zo’n ‘oostblok land’ met allemaal tweederangs liften, kleine pistes, een onbegrijpelijke taal, en oh ja, stel je voor dat er wat met je gebeurt en je in zo’n ziekenhuis beland... Ach ja, wat kan een mens toch vooringenomen zijn, en wat hebben wij het toch achteraf behoorlijk mis gehad :stom: :sterretjes:

Na weer een peperdure skivakantie in Oostenrijk, waarbij we het toch wel een beetje gehad hadden met de massaliteit, de luidruchtige après-ski en we moesten toegeven dat we eigenlijk niet van die kilometervreters zijn, toch maar een alternatief zoeken...
En daar kwam de buurman en Spindleruv weer om de hoek.

De stoute schoenen aangetrokken en via Tsjecho reizen een week geboekt voor eind januari 2010...
Indien u na deze lange inleiding nog steeds mee leest: bravo! :top: En nu hoop ik u te belonen met wat aardige reis en verblijf anekdotes en plaatjes.

De eerste reis naar Tsjechië was natuurlijk een hele belevenis. Van tevoren op het forum ingelezen, en de route via Dresden, Bautzen en Zittau gekozen. Deze route rijden we trouwens nog steeds, dus was een prima eerste keuze, en gaf veel vertrouwen in de mening van het forum :D
Ook besloten om de eerste keer te overnachten vlak voor de grens met Polen/Tsjechoslowakije zodat we niet in het donker het laatste lastige deel hoefden te rijden. Ook daar zijn we achteraf blij mee geweest, waarom lezen jullie verderop

Vroeg op de zaterdag ochtend, na een heerlijke overnachting tussen Lobau en Zittau, reden we rond 8 uur de grens met Polen/Tsjechië over, en dat was toch op een of andere manier de eerste keer spannend! Polen, waren we nog nooit geweest, en nu konden we zeggen van wel, hahahahaha, alhoewel dat verblijf niet langer dan 30 seconde duurde omdat we toen alweer Tsjechië inreden... En daar begon de prachtige (!) rit door Tsjechie via Liberec, Jablonec NN, Tanvald, etc. door de schitterende natuur naar Vrchlabi, om daar vervolgens de bergen in te rijden naar Spindl... We hebben echt zitten genieten omdat alles prachtig ondergesneeuwd was, en het ook heel leuk was om door al die kleine en grotere dorpen/steden te rijden waar het normale leven op die ochtend natuurlijk gewoon zijn loop nam.

Meteen ook een hele belangrijke les geleerd die ochtend: vertrouw op de kaarten en op de route die ik zelf redelijk nauwkeurig had beschreven (thuis gebruik makend van Google Maps en Google Earth, fantastisch!) en niet op het navigatiesysteem! Midden in een sneeuwbui toch een keer naar het navigatiesysteem geluisterd, en deze stuurde on prompt een berg op, waar we uiteindelijk niet anders wisten te doen dan te keren, terug te rijden naar de weg, en gewoon verder te navigeren op basis van geschreven instructie! Fijn dat we dit in een sneeuwbui overdag hebben gedaan, en niet in het donker 's avonds :yess:

Nogmaals, het was allemaal de eerste keer best spannend, maar een fantastisch avontuur, waar we achteraf nog heerlijk om lachen en aan terug denken. :lache:

Na een rit van ongeveer 2,5 uur zijn we aangekomen in Spindl en troffen daar een prachtig dorp, dat zo uit een sprookje kon zijn geplukt! Hieronder een eerste panorama foto, met daarop natuurlijk de drie belangrijkste zaken:
1. De Elbe
2. De witte brug over de Elbe
3. En last but not least Pension Hubertus (helemaal rechts) ons favoriete stekkie om te lunchen ;)

Spindleruv Mlyn Panorama 1.jpg


Hieronder nog even wat meer focus op Hubertus ;)

IMG_1056.jpg


Tot zover even onze eerste schreden tot aan Tsjechie/Spindl... Ik zal straks nog wat meer verhalen over die eerste vakantie. Nu even de interne mens versterken, iets dat wij ook steeds met bijzonder veel genoegen in Tsjechie hebben gedaan. Maar daarover straks meer ;)
 
Ja, RW om dezelfde reden zijn wij ook in Tsjechie gekomen, nu 18 jaar verder hebben we daar ons eigen stekje en genieten nog steeds.
Ook onze kinderen die inmiddels een gezinnetje hebben vinden het heerlijk om daar te zijn.
Ben benieuwd naar het vervolg!
 
Leuk verhaal, ennuh die brug over de Elbe leuk ding he.
Ik heb gedeeltelijk over de boog gelopen.
Er was toch niemand.
Mooi is het daar.
Inderdaad, kom maar op met de rest.
 
Zeer leuk verhaal Tsjecho-Slowakije bestaan trouwens niet meer het zijn 2 aparte landen .In Slowakije kun je trouwens heel leuk wintersporten in de Tatra ,het heeft een meer Alpin karakter . Het Reuzengebergte is trouwens niks mis mee :top:.
 
Leuke reacties, dank je wel, geeft de burger moed!

@ Joep – we hadden ons goed voorbereid hoor en wisten dat het Tsjechië was. Ik kan het ook niet helpen dat het reisburo Tsjecho reizen heet :zwijg:

Wat ons in de eerste dagen met name opviel was dat de mensen inderdaad meestal in eerste instantie wat stug over kwamen, maar dat als je gewoon even rustig de tijd nam om je ofwel in het Engels ofwel in het Duits verstaanbaar te maken, en ook even rustig de tijd nam om hen te begrijpen, dat het allemaal prima in orde kwam. Heb natuurlijk meteen de eerste dag van hen geleerd wat goedendag, tot ziens en dank je wel in het Tsjechisch was, en dat deed wonderen! Bij de mensen die dat duidelijk waardeerden, maar ook bij mij omdat ik me nu helemaal Tsjechisch voelde, hahahahaha. :deuk:

Leuk om ook meteen het verschil te zien tussen de verschillende generaties: de jeugd, bijvoorbeeld bij de ski verhuur die duidelijk maakten dat zij liever Engels spraken, en ons trouwens uitstekend hielpen. En dan de iets oudere kelners in de diverse restaurants die toch wel een voorkeur hadden voor Duits :ja:

Goed, terug naar de actie! Nadat we allemaal onze skispullen te pakken hadden hebben we natuurlijk heerlijk geskied. In eerste instantie op Medvedin. Daar konden we zelf naar toe met de auto, en daar kwamen we aan met prachtig weer. Zie wederom een aardige panorama foto van boven op de berg, geschoten richting het andere ski-gebied van Spindl, zijnde Svati Petr (Sint Peter).

Medvedin Pano-final.jpg


Het leuke is ook meteen de feiten die wij in die week leerden voor wat betreft zonneschijn:
- vanwege de toch iets geringere hoogte vergeleken met de Alpen, ski je iets sneller in de wolken, lees hier, in de mist (dat zie je ook mooi op de panorama foto hierboven)
- en als de zon er is, dan heb je die heerlijk de hele route op Medvedin (ligt meer zuidelijk gericht), terwijl Svati Petr meer in de schaduw ligt (noordelijker gericht).
Dus met die wetenschap en de weerberichten hebben wij onze week prachtig ingedeeld J

Een andere bijkomstigheid die voor ons erg prettig was, is het feit dat je in beide gebieden min of meer steeds op hetzelfde punt uit komt. Zie wederom een panoramafoto van Svati Petr hieronder.

Svaty Petr Panorama final.jpg


De jeugd kon lekker naar beneden razen via Rood/Zwart (linkerkant op de foto), de piste waar ook de FIS slalom wedstrijden worden gehouden. Terwijl wij als de iets oudere jongeren via Rood/Blauw naar beneden kwamen (rechterkant van de foto). En we ontmoeten elkaar dan in de horeca gelegenheid die natuurlijk prachtig in het midden is neergezet J

Was ook erg leuk om af en toe even een rondje over te slaan, en zo onder het genot van een drankje (heerlijke Gluhwein!) de anderen naar beneden te zien komen. :lache:

Meteen ook een heerlijke snackgelegenheid daar beneden: vers gegrilde worsten, die met een paar heerlijke sneden zuurdesem brood en mosterd/ketchup/mierikswortel heerlijk smaakten, helemaal als ze met een Pivo (jaha, ik had me voorbereid :yess: ) werden weggespoeld! :cheers:

Kortom, wat ons betreft een heerlijke eerste kennismaking met skiën in Spindl!

Hieronder nog een paar sfeerfotootjes:

IMG_1083.jpg

IMG_1296.jpg


Tot zover weer. Ga me nu te rusten leggen, en kom later weer terug met meer opgedane ervaringen en gemaakte foto’s.
 

kuurgast

Donateur
Wat een leuk verslag RW :toppie: en vooral die panoramafoto's zijn erg mooi.
als de zon er is, dan heb je die heerlijk de hele route op Medvedin (ligt meer zuidelijk gericht), terwijl Svati Petr meer in de schaduw ligt (noordelijker gericht).
met die wetenschap en de weerberichten hebben wij onze week prachtig ingedeeld
En zo leert deze niet-ski-ster er weer wat bij. ;)
 
kom maar op met de rest, leuk om te lezen.
Er zijn er meer hier op het forum die zo mooi verhalen/ervaringen kunnen vertellen.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook nog steeds onze eerst keer vakantie in Tsjechie moet verslagen op het forum.
Mag ik eerst wel eens gaan uitzoeken hoe je foto's erbij plaatst.
 
Wederom dank voor de reacties. Leuk om te zien dat mensen een en ander herkennen, of er zelfs wat van opsteken :)

Nu wil ik wat aanvullende ervaringen delen op het gebied van de inwendige mens en verdere vermaak zoals we die aantroffen in Spindleruv Mlyn.

Zoals eerder aangegeven hadden wij al snel een voorkeur voor een lunch gelegenheid gevonden; Pension Hubertus (zie foto eerste deel). Wij waren daar terecht gekomen zoals de meeste nederlanders dat doen: je gaat naar een bezienswaardigheid (in dit geval de Witte Brug van Spindl), en vervolgens zoek je daar zo dicht mogelijk tegenaan een gelegenheid om wat te drinken en te eten. :stout::fluit:
Voel u absoluut niet aangevallen ;) het is slechts mijn persoonlijke actie en observatie :dank2:

Echter, in dit geval een schot in de roos! Een prachtige rustieke gelegenheid, met een leuke wisselende bediening; de ene keer een allervriendelijkste geduldige dame of heer, die net zo makkelijk vlak daarna wordt afgewisseld met het broertje of zusje van Grumpy. Ik zeg dit met een grote glimlach omdat we toch altijd prima zijn bediend, het eten heerlijk was, en we er nu de afgelopen jaren ook zo vaak zijn geweest dat ik me de vrijheid van enige kritische noten mag toe eigenen. :fluit:
Ik kom er toch gewoon weer terug vanwege het heerlijke eten en de prachtige, grote, blinkende, goud met witte, parelende (sorry liet me even gaan:yess:) Pivo’s…. Heerlijk! :cheers:

Mijn dochters (toen 18 en 20) hadden inmiddels ook een favoriete tent gevonden. Niet voor een lunch (daar hoor je volgens hen zo min mogelijk tijd aan te besteden), maar wel voor de avond/nacht. In dit geval het Silver Rock cafe, onder Hotel Praha. Iedereen die wel eens in Spindl is geweest kent dit hotel en de bar wel. Ofwel vanwege het prachtige gebouw, ofwel vanwege de aantrekkingskracht dat de bar heeft op de jeugd en de oudere jongere :cheerleader: Zie foto hieronder.

IMG_1100.jpg


Zij hebben daar menig gezellig uurtje doorgebracht, hebben zich desondanks goed gedragen, en zaten zelfs iedere ochtend toch enigszins toonbaar om 8:30 aan het ontbijt :zwaai2::lache::zwaai2:

Voor onszelf bestond de avond vooral uit lekker tafelen in een van de vele heerlijke restaurants die meestal ook direct gekoppeld zijn aan een hotel of een pension. En na het eten even een verfrissende avondwandeling, gevolgd door een afzakkertje, en wat kaarten en/of lezen. Meestal werd het niet laat, want het buitenleven gecombineerd met veel fysieke arbeid en ook lekker eten en drinken maakt wel erg slaperig ;)

En als we dan ’s avonds weer terug naar ons hotel liepen, dan was het toch weer iedere keer onvergetelijk om richting de pistes te kijken (Medvedin en Svati Petr) om te zien en te horen (want het is zo mooi rustig en stil) hoe de harde werkers aan het werken waren met hun Piste Bullies om het ons de volgende dag weer naar de zin te maken. Hulde aan hen!
:bloem::bloem:

Ik heb geen avond/nachtfoto’s van het fantastische uitzicht dat wij hadden vanuit ons hotel, maar hieronder een panorama foto van het uitzicht overdag….

Windsor View Panorama 1.jpg


Om maar even aan te haken bij een topic op dit forum: heeft iemand nu een idee in welk hotel wij verbleven?
:confused:


Al met al een heerlijke eerste kennismaking met Tsjechie! Sinds januari 2010 zijn we er inmiddels al weer 4 keer geweest, en zullen we er vanaf 21 Januari weer een week zijn…..

Kan niet wachten om weer zo'n uitzicht te hebben!

IMG_1347.jpg


In de nabije toekomst zal ik ook nog verhalen over wat vervolg ervaringen tijdens andere vakanties.

Hartelijke groet! RW
 
Bovenaan