Eerder licht in Tsjechie?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Het is mij niet opgevallen, maar er staan wat bergjes om mij heen.
Eigenlijk dacht ik het tegenovergestelde, maar dat komt natuurlijk door de bergen.

Toch een aardige opmerking.
 
Het is inderdaad eerder licht, ongeveer een uur. Dat is prettig als je in de winter vroeg in de ochtend naar Nederland rijdt wordt het eerder licht, maar in de zomer vind ik het jammer. geef mij maar zo'n lekker lange zomeravond.
 
het blijft merkwaardig, ik zit ook tussen de bergen..
ik weet uit ervaring dat als het zonnetje achter de bergen verdwijnt dat het dan vrij snel donker wordt..
maar aangezien tsjechie en nederland dezelfde tijd hebben kwam het mij curieus ( om even een woord van Heer Kukel te lenen) voor, dat het wel eerder licht is...:confused:
 
het blijft merkwaardig, ik zit ook tussen de bergen..
ik weet uit ervaring dat als het zonnetje achter de bergen verdwijnt dat het dan vrij snel donker wordt..
maar aangezien tsjechie en nederland dezelfde tijd hebben kwam het mij curieus ( om even een woord van Heer Kukel te lenen) voor, dat het wel eerder licht is...:confused:


Die zon kan toch ook niet overal tegelijk zijn....da's nou ook wat.
 

char

† In Memoriam
1000 kilometer naar het oosten....En de zon gaat een uur eerder op...en onder, natuurlijk....

Dat is ook de reden dat "het werk" in Tsjechie vaak een uur eerder begint dan in Nederland..

Char.
 
semabyt, ik zie hier geen discussie hoor, slechts meningen/constateringen van mensen die hetzelfde ervaren als ik, alleen elk met zijn eigen uitleg..
dus om dan maar meteen mijn onderwerp naar de hospoda te verbannen gaat mij te ver..
:nee:
 
Serieus, het ligt aan de meer westelijke ligging van Nederland t.o.v. Tsjechie.

Het moet ook uit te rekenen zijn hoeveel vroeger de zon opgaat in CZ, alleen kan ik dat niet exact. Een wiskundige moet dat wel kunnen.

Wel is duidelijk:
De omtrek van de aarde op de evenaar is ca. 40.000 km.
De omtrek van de aarde op onze breedtegraad is minder, laten we voor de eenvoud zeggen: 24.000 km.
Als de afstand Amsterdam - bv Hradec Kralove 1000 km is, dan is dat 1/24e van de omtrek van de aarde op onze breedte.
De zon komt dan dus 1/24e dag (= 1 uur) later op in Amsterdam t.o.v Hradec K.

Ik heb het idee, dat het maar ca 30-45 minuten is in werkelijkheid (Apeldoorn t.o.v. Kuta Hora = ca. 800 km)
 

Vodnik

† In Memoriam
OK serieus antwoord:

Positie van:
amsterdam: 4 graden 30 min Oost
Praag: 14 graden 30 minuten Oost

Verschil 10 graden.
De zon komt in het oosten op, doet er 24 uur over om 360 graden te draaien.

10 graden is 1/36 deel maal 24 uur : 40 minuten.

DE zon komt dus 40 minuten eerder op in Praag dan in Amsterdam.

Hiermee is ook verklaard dat de wijzen uit het oosten komen.
 

char

† In Memoriam
OK serieus antwoord:



Hiermee is ook verklaard dat de wijzen uit het oosten komen.

Klopt geen ene moer van Pieter!!....

Ik kom uit het Westen,.. gewoon uit Voorschoten!!..

Aan de andere kant..(let op de woordspeling).. leef ik wel in het Oosten... het Oostelijk
gedeelte van Europa dus.

Kun je er nog een beetje wijs uit worden??..

Ik acht jou hoog!!.. dus ik verwacht geen antwoord/vraag..

Met alle respect,

Char.
 
Bovenaan