Eenmanszaak: ja of nee

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Beste lezers,

Ik heb in de laatste 30 jaar een heel uitgebreid netwerk uitgebouwd in de sportwereld internationaal.
Heel wat mensen komen bij mij terecht met allerlei vragen voor raad en hulp.

Ik speel met de gedachte om een soort van agentschap op te richten om effectief en wettelijk diensten te kunnen verlenen aan diegenen die er om vragen.

Ik heb dat jarenlang pro deo gedaan, maar het aantal en de moeilijkheid van de gevraagde diensten is toegenomen en op een bepaald ogenblik moet ik ook iets kunnen factureren.

Is een eenmanszaak hiervoor een goede oplossing of hebben jullie andere raadgevingen?
Indien ja, hoe begin ik er dan aan hier in Tsjechië? Zijn er valkuilen waar ik voor moet opletten?
Ik kijk uit naar jullie reacties.

Erik
 
eenmanszaak is zeer eenvoudig hier , en voor consultancy de meest logische
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Fijn om te horen.
Waar start ik ?
Heb ik dan rechtspersoonlijkheid of niet ?
Mag ik factureren ? Heb ik dan een DIC nummer en een ICO ?

Sorry, maar eenvoudig is pas eenvoudig achteraf als je weet hoe alles werkt

Toch bedankt voor de geruststelling dat het niet een administratieve mallemolen wordt.

Erik
 
Laatst bewerkt door een moderator:
met eenvoudig bedoel ik , veeel minder rompslomp dan een sro.
maaaar je hebt wel een boekhouder nodig.
aanmelden kan meteen met je paspoort/verblijfsvergunning bij de locale zivnostensky urad
dic /ic bij de fu belastingdienst.
nee , de rechtspersoonlijkheid ben je zelf ,gaat het mis komt de schuldeiser/executeur je persoonlijke bezittingen halen.
er zijn nog wel wat dingen bv wanneer je btw berekent en waarin niet .
daarvoor moet je bij een boekhouder zijn .
ja ,je mag factureren (neem een programma zoals pohoda )
lang geleden dat ik een fo had .regels veranderen continu
 
BTW komt pas om de hoek kijken bij een omzet van 1 miljoen CZK per 12 maanden...
Als je gebruik maakt van de pauschal aftrekpost van xx-% heb je geen boekhouder nodig, kun je gewoon in excel doen dan.

Een eenmanszaak kan echt eenvoudig inderdaad.
(Het betreft eigenlijk enkel een "inschrijving in het beroepsregister", niet in het handelsregister dus.

Je hebt vast de pagina van Hartmanova hierover ook gevonden?
https://www.hartmanova.eu/eenmanszaak-tsjechie/index.html
 
Bovenaan