Een woning huren

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

goedenavond, als aow'er een huurwoning zoeken, gaat dat net zoals in nederland? of gaat dat geheel
anders? wie kan mij hier iets over vertellen, groet, jan.
 
Je ziet wel woningen te huur op sreality.cz. We spraken over deze mogelijkheden met een Tsjechische vriendin toen we afgelopen zomer in het Reuzengebergte waren. Ze belde terstond met haar goede vriendin die makelaar is. Het bleek dat deze dame slechts enkele keren in haar carrière een verzoek tot huur/verhuur had gekregen.

Ons lijkt huur ook ideaal. Eerst 1 of 2 jaar proef draaien voordat we überhaupt iets kopen. We weten dat er Nederlanders zijn die hun huis ook weer te koop hebben gezet. Ik vraag me zo maar af of zij ook bereid zijn om hun huis te verhuren voor een langere periode.
 
Nederlanders verhuren hun woning als vakantiewoning, want dan komt er meer geld binnen dan verhuur voor een langere periode.
Denk niet dat er iemand bereid om voor een lange periode gemiddeld 350 euro per week te betalen.
 
Wij huuren een huisje voor 200Euros per maand voor 1jaar.Hier in Frydlant v Cechach zijn er veel huizen of woningen te huur.Het huuren gaat op de zelfde manier net als in Nederland.Huur is voor ons gunstiger dan koop.
 
Als ik het goed heb begrepen, heb je voor het huren van een woning een verblijfsvergunning nodig.
Klopt dit?
Lijkt me niet van toepassing als je bijvoorbeeld een vakantiewoning huurt.
 
Bij mij hebben ze nooit om een verblijfsvergunning gevraagd. In mijn huurcontract staat naast mijn persoonlijke gegevens mijn paspoortnummer.
 
hallo jan averink, ja, wij dachten zo in midden bohemen, pribram of dobris
en ja het zal dan wel permanent zijn, groet, jan
 
Goede avond,
Heb hier eerder een vraagje gesteld over een huis huren in Tsjechie.
Wij zijn een echtpaar van beiden 65 jaar en gaan eind van dit jaar met pensioen. We willen dan permanent gaan wonen in Midden bohemen. Op de verschillende sites van makelaars hebben we veel huizen gezien in Pribram en omgeving.
Nu is mijn vraag, kun je alvast deze zomer een huis gaan huren daar terwijl je nog een huurhuis in nl hebt? Hoop dat iemand mij daarover kan inlichten?
Met vriendelijke groet, jan van kralingen
 
Waarom niet? Je zal dan echter wel met dubbele huur zitten. Maar als dat het probleem niet is, maakt het de voorbereiding wel gemakkelijker.
 
bedankt kobus voor de reactie, ja als dat geen probleem is in cz dan kun je alvast wat dingen gaan regelen voordat ik mij voorgoed daar ga vestigen. en ja, het is dan wel jammer dat je dan dubbele huurkosten hebt, maar het heeft dan ook voordeel, groet, jan.
 
goede avond, bedankt voor uw advies, ja ik denk dat wij het zo gaan doen, kunnen we gaan overleggen of we het juiste doen, we komen inmiddels de laatste 15 jaar gemiddeld per jaar 2x4 weken vakantie in die omgeving,maar het gaat nu wel kriebelen omdat we bijna met pensioen gaan om daar permanent te gaan wonen, de vrouw wil heel erg graag daar wonen,
met vriendelijke groet, jan.
 
2 x 4 weken is wel wat anders dan er het hele jaar wonen. Dus verbrandt niet alle schepen achter je.
 
ja, je hebt gelijk kobus, daarom gaan we het op deze manier doen.
mijn vrouw en ik zijn echt gek met de natuur daar en de geweldige mensen daar, hebben het altijd naar ons zin daar als wij er zijn, groetjes, jan.
 
Huren is niet heel ingewikkeld. Kan via een makelaar of rechtstreeks. Wel met contract, dat is beter en zekerder voor beiden.
Maak verder goede afspraken en zet die op papier. Mijn ervaring is dat er in de kleinere dorpjes moeilijker aan huurwoningen te komen is omdat de meesten kopen. Aanbod laag, maar zeker niet onmogelijk.
 
dank u voor de reactie, we zijn al veel tegenkomen om te huren, ja, lijkt mij ook belangrijk om met een contract wat te huren, het is namelijk voor een lange termijn om daar te wonen, we denken dat het ons daar wel lukt, mvg, jan
 
Bovenaan