Een typisch Tsjechische oplossing...

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Een typisch Tsjechische oplossing...

menigeen die wel eens een bezoek aan een tsjechische familie brengt ziet zich geconfronteerd met een probleem aan de voordeur...
moet ik mijn schoenen uitdoen of niet??
de oplossing is simpel en je moet er maar op komen...

Martin mijn tsjechische vriend en ik lopen het ziekenhuis in Nachod binnen waar zijn vrouw de dag ervoor is bevallen..
als er een plaats is waar je je schoenen uit moet doen dan is het wel in een ziekenhuis..
niet op de trap natuurlijk, maar op de gang naar de afdeling pasgeborenen wel.
eigenlijk op alle gangen naar diverse afdelingen..
we lopen drie hoog en komen bij een deur die toegang geeft tot de afdeling waar we moeten zijn..
bij de deur staat een tafeltje, met een doos..
felblauwe plastic hoesjes die je over je schoenen moet doen..
Martin stopt er een paar extra in zijn zak..
zo uitgedost lopen we de gang op.
we komen op een kamer waar zijn vrouw ligt, met de kleine.
er wordt gezoend en ik geef haar een reep chocolade.
Martin kust zijn vrouw en neemt liefdevol het pasgeboren kindje in zijn armen.
Na diverse foto,s genomen te hebben nemen we een half uurtje later afscheid..
zijn vrouw mag na een paar dagen naar huis..
met onze blauwe overtrekken schoenen lopen we weer terug richting de deur met het tafeltje...
daar staat een plastic bak waar je na afloop je blauwe hoesjes in kan gooien..
Martin kijkt naar mij en ik kijk naar hem..
we denken allebei hetzelfde en de bak waar er een flink aantal in liggen wordt snel geleegd..
met volle zakken lopen we de trap af en springen in de auto..
sinds die tijd loop ik altijd met een paar plastic hoesjes op zak..
altijd makkelijk voor als je eens ergens op bezoek moet en je schoenen aan wil houden..

je kan ook een paar plastic boodschappentassen over je schoenen doen..

typisch tsjechisch...:top:
 
Haha, moest wel even lachen bij deze post alhoewel ik m niet direct onder typisch Tsjechisch zou scharen maar onder typisch Poldermodel: een tussenoplossing voor alles :fool:

Waarom vinden wij Nederlanders het zo vreemd om buitenschoenen uit te doen? Weer of geen weer, die schoenen moeten bij bezoek schijnbaar aangehouden worden. In Nederland hebben veel mensen harde vloeren en is vloerbedekking zeldzamer, in Tsjechie is vloerbedekking nog steeds erg gebruikelijk. Die maak je minder makkelijk schoon dan harde vloeren.

Zelfs met harde vloeren: de gastheer/vrouw verwachten bezoek en ter voorbereiding wordt de vloer ff schoongemaakt/gezogen zodat het er netjes uitziet. Daarna de gasten ze met buitenschoenen weer lekker vies maken zodat de schoonmaak actie na het bezoek opnieuw gedaan kan worden?

Ik vond het in het begin ook wel even onwennig om van die (lelijke) gastenslippers/sloffen aangeboden te krijgen maar eigenlijk is het helemaal niet zo raar als je bovenstaande in gedachten houdt.
 
Nederlanders hebben moeite met het uitdoen van hun schoenen omdat ze bang zijn voor de gaten in hun sokken.

Ik doe ze gewoon altijd uit, is het makkelijkst. M'n schoenen, niet m'n sokken.
 
Pez, je beschrijft hier een "typische tsjechische oplossing" maar ik noem het liever een typische Nederlandse uitvoering. Ik bedoel dus het jatten van gebruikte overschoenen om ze daarna opnieuw te gebruiken....... Typisch Nederlands.....
 
Bovenaan