Een typisch Tsjechisch voorwerp?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik ga deze vakantie op kamp naar Tsjechië met de kazou!
op onze bagagelijst staat er dat we een typisch Tsjechisch voorwerp moeten meedoen. En we moeten origineel zijn.
het probleem is dat ik echt niets van voorwerpen vind =(
kan iemand mij daarbij helpen? danku!
 

Freddy2005

† In Memoriam
Ik geef toch maar enkele zaken die je wellicht kunnen helpen.

Iets wat weinigen hebben is een oeroud Tsjechisch produkt: een MIKOV viszakmesje.

130-NZn-1_m.jpg
lev_cz_rep_mikov[1].jpg


Wat er meer zullen hebben is iets van Krtek, het Tsjechische molletje, een boek, een poppetje, een T-shirt,

dc0d39b9-fc71-47af-9dfe-7b3468ddefcfKrtek%20mal%C3%BD%20sed%C3%ADc%C3%AD%20s%20%C4%8Depic%C3%AD%20%C4%8Dervenou.jpg


Of iets van Pat a Mat , poppetjes, boekje, T-shirt...

pat+a+mat.gif
 

kuurgast

Donateur
Hoi Fem als je iets meer uitleg wilt geven dan kunnen we je beter helpen. ;)
Kazou is een Belgische organisatie voor straffe jongerenkampen die naar verschillende plaatsen gaan in oa Tsjechië zoals Penzion Lipa bij Hartmanice.

Mooi mes Freddy! :top:
Heb het nooit eerder gezien en zal de volgende keer zo'n mes gaan opzoeken daar.
 
we moeten dus van thuis iets meenemen naar het kamp om daar er waarschijnlijk over te praten ofzo?!
het is de bedoeling dat ik het hier (in belgië) kan kopen (voor niet te veel geld natuurlijk!). dat mes is waarschijnlijk erg duur!
en het moet inderdaar een VOORWERP zijn dat typisch is voor tsjechië!
 

Freddy2005

† In Memoriam
Peperkoek is iets Tsjechisch, maar niet zoals wij het hier kennen. Het is iets als een "kruising" tussen peperkoek en couque de Dinant. Het noemt pernik in het Tsjechisch en is vaak versierd met chocolade of suikerwerk.

pernik.jpg


Het mesje is alleen in Tsjechie te koop en kost slechts een 3 euro.

Als je het van hier moet meenemen naar Tsjechië dan weet ik iets waar niemand zal aan denken en je kunt het vinden bij jou in de buurt en het zal je niets kosten. Neem hoppebellen mee en dit is één van de specialiteiten van Tsjechië. Kijk maar zateckychmel Het vormt de basisgrondstof voor het lekkere Tsjechische bier.

chmel.jpg
 
Becherovka, Boheminan sekt, een kluster Budweiser bier of bier van de streek (Krkonose, kozel ..) ..., Fernet Stock ...., zaadjes voor paprika's of tomaten . Suikerklontjes in de vorm van kaartspelmotieven, sommige snoepjes van een Tsjechisch fabrikaat.., gedroogde paddestoelen, een pot povidla, enz.....Alles hangt er van af waar je belangstelling naartoe gaat. soms houten speelgoed,.. wasspelden, er is ook mooi en duurzaam tekstiel te koop van eigen bodem, grafiek en kunstwerkjes zijn nog steeds betaalbaar, grafietpotloden

Gewoon uitkijken en zien wat anders is dan bij ons.... Veel reisplezier.
 

kuurgast

Donateur
Hé Fem die hoppebellen zijn wel heel origineel en leuk en makkelijk om mee te nemen. :top:
Je vindt de plant in heggen, in kreupelhout, vochtige bossen en bosranden.
Dat moet zeker bij jou in de buurt ook te vinden zijn en Freddy zegt dat Popperingen niet zo ver weg is bij jou.Dan kan je daar ook eens heen en het hoppepad lopen dan mag je ze misschien wel plukken want de hoppebellen worden in augustus en september geplukt.
En laat je nog eens wat horen hoe "straf" jullie kamp is geweest? ;)

Heel veel plezier en je zult het zekers tof vinden daar.
 
Bovenaan