Een roos voor Božena Němcová

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Pelhřimov

Donateur
onderstaand bericht kreeg ik vanmiddag toegestuurd van mijn vriendin Paulien van de stichting Babička

*-*​
Tsjechische rozen uit de dertiger jaren - Een roos voor Božena Němcová

Jan Böhm was een gerenommeerd tuinman en rozenkweker. Hij werd geboren op 25 november 1885 in Praag en stierf in Blatná op 4 april 1959.

Jan Bohm.jpg
Jan Böhm

Na de Eerste Wereldoorlog startte hij een kwekerij in Blatná, waar hij ook bezig was met het creëren van nieuwe soorten. Zijn onderneming ging goed, ieder jaar produceerde zijn kwekerij ongeveer 1 miljoen rozen. Ondertussen schreef hij een paar boeken en een aantal artikelen.

Böhm introduceerde een verscheidenheid van rozen, ook van enkele andere Tsjechische veredelaars (winners) en populariseerde veel rozen van Geschwind (1829 - 1910, een Hongaarse boswachter met een liefhebberij voor rozen en die een bijzondere groep rozen naliet).
De kwekerij werd genationaliseerd in 1952.

Böhm introduceerde meer dan 70 rozen waaronder deze:

Bozena nemcova.jpg
1931 - de theehybride Božena Němcová (kruising van Sylvia x Priscilla)

ek.jpg
1932 - Eliška Krásnohorská

kdm.jpg
1935 - Kde domov můj

p.jpg
1936 - Palacký

meer info en foto's van rozen met namen als Bohemia, Ceska pohadka, Dr. Edvard Benes, Dr. Masaryk, Pamatnik krale jiriho, Rusalka is te vinden op fitzbek rose garden en rosaklub
 
Wordt die roos nog steeds verhandeld?
En hoe zit het eigenlijk met soorten, zit daar ook iets van copyright op?

Misschien is het iets voor al die bloemenhandelaars die hier de laatste tijd op het Forum opduiken, om eens wat terug te gaan kweken in plaats van de markt daar te gaan overvloeden met Adje Keulen-Deelstra's en Gordon pioenrozen.
 
Heerlijk die rozen, daar gaat mijn hart van open. Helaas is het bij ons heel lastig om rozen goed te houden vanwege de vorst. Afgelopen winter is het redelijk gegaan, maar de winter daarvoor hebben een aantal rozen het laten afweten, zelfs twee New Dawn. Deze zijn normaal echt sterk. Klimrozen vriezen in zodat ze opnieuw lengte moeten maken en niet boven de 1.20m. uitkomen. Wat ik ook lastig vind en waar ik geen oplossing voor heb zijn de geënte rozen. Het geënte deel gaat dood en de gastvrouw, vaak een wilde roos, neemt het over. We doen er alles aan om de rozen tegen de strenge vorst te beschermen en hebben de afgelopen jaren met allerlei materiaal geëxperimenteerd, maar helaas nog geen ideale oplossing gevonden. Heeft iemand hier ook ervaring mee?
 
@C.Berendse en @ Marcel: Op welke hoogte staan jullie rozen? Ik bedoel, waarom zouden jullie rozen het laten afweten waar op andere plaatsen ze weelderig groeien en bloeien.
Hier pakt iedereen wel z'n rozen in tijdens de winter, bijvoorbeeld met een soort geotextieldoek.

@C.Berendse: Toen we ons huis kochten stond er een al oude klimroos bij de paal met elektriciteitsdraden. Die pakken we niet in. Hij groeit tegen de klippen op zodat ik er veel meterslange uitlopers uitknip die in de weg gaan zitten. Ons huis ligt op 500 m.
Ongetwijfeld is de ligging ook belangrijk: wel/niet beschut bijvoorbeeld. En verder zal het ene ras vorstgevoeliger zijn dan het andere.

PS. Denk niet dat ik goed ben in rozen verzorgen: De oude klimroos die uitbundig bloeit en groeit wordt niet verzorgd. Onze andere rozen staan er ondanks bemesting en snoei enigszins kwijnend bij.
Daarentegen staan de rozen bij de Tsjechische buren er elk jaar prachtig bij.
 
Bovenaan