Een prachtig gebaar

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vandaag, zondag 9 mei 2004, Moederdag.

Ik had afgesproken met een paar Nederlandse kennissen om ze bij hypernova op te pikken om ergens koffie te gaan drinken. Tegelijkertijd nam ik de gelegenheid om iets voor mijn vrouw te kopen ter gelegenheid van deze dag. In alle haast gauw even gepind en het cadeau voor mijn vrouw uitgezocht. Staande bij de kassa kijk ik in mijn portemonnee en tot mijn verbazing zie ik dat hij leeg is
confused.gif
. Inderdaad! Gepind, maar nooit het geld gepakt (CZK 3000,-). Ik snel terug met de veronderstelling dat het weg was en nieuw moest pinnen. Een meneer zag dat ik teleurgesteld naar het geldvakje keek. Hij sprak mij aan en vroeg of ik mijn geld vergeten was. Ik zei: “ja! het ging om 3000 kronen”. De man opende zijn portemonnee en gaf mij de 3000 kronen terug. Zo blij ik was bood ik hem 1000 kronen aan. Hij weigerde absoluut. Ik heb hem de hand geschud
aangenaam.gif
en hartelijk bedankt. Alle lof! En nooit meer een kwaad woord over de Tsjechische mentaliteit
smiley20.gif
.
 
D

Deleted member 495

Guest
Dat is geluk hebben. Je had het ook anders kunnen treffen. Er zijn genoeg mensen die het geld hadden meegenomen.
 
Jeetje, Jan wat een toeval....ik heb eergisteren gedroomd dat een mevrouw die voor mij pinde 3000 euro liet liggen en hoewel de verleiding erg groot was heb ik ze ook aan haar teruggegeven. We worden weer erg telepatisch op deze site
crazy.gif
Maar wat een geluk en ook nog een prettige bevestiging dat er inderdaad nog fijne eerlijke mensen op deze wereld zijn!
 
D

Deleted member 495

Guest
Dit begint een 'hospoda' verhaal te worden. O, sorry ik ben een beetje
ot.gif
 
D

Deleted member 495

Guest
Jan_en_Marcela schreef:
En nooit meer een kwaad woord over de Tsjechische mentaliteit
smiley20.gif
.
Jan leg eens uit, wat je hiermee bedoeld. Over welke mentaliteit hebben we het hier ? en waarom denk je dat daar een kwaad woord over gesproken wordt ?
Mentaliteit is over nogal een heel breed vlak verdeeld.
 
Robert schreef:
Dit begint een 'hospoda' verhaal te worden. O, sorry ik ben een beetje
ot.gif

Waarom laat je het bericht dan staan vraag ik me af?
ahum.gif

Als je hieronder weer on-topic door probeert te gaan?
 
Ik wil daar wel iets over zeggen, maar zal waarschijnlijk weer een discussie worden. Trouwens het topic ging ergens anders over. Wat ik hier nu vertel zullen de meesten wel begrepen hebben.

Ik verneem soms dat mensen een vooroordeel hebben over Tsjechen / Tsjechie, arm land, veel criminaliteit, diefstal etc. Vaak wordt er gezegd: “neem extra voorzorgsmaatregelen” of ik verneem het aan sommige klanten van ons, die bewust vragen of de parkeerplaats is beveiligd of dat de auto misschien binnen geparkeerd kan worden. Vergeet ook niet het oude topic “Nooit meer naar Tsjechie”. Een feit is gewoon dat Tsjechie niet beter en minder is dan alle andere “westerse landen”. Vandaar mijn opmerking “Nooit meer een kwaad woord over de Tsjechische mentaliteit”.
 
D

Deleted member 495

Guest
Ik ben het met je eens dat je in andere landen net zoveel risico loopt als hier. In amsterdam ben je ook niet altijd veilig en kan je auto ook opengebroken worden. Het is een kwestie van geluk of pech hebben. Ik denk dat het niet te maken heeft met de mentaliteit van een heel volk, maar dat het gaat om enkele individuen die de maatschappij op een 'andere' manier zien. In ieder geval het je een goed persoon getroffen en heb je je geld weer terug.
 
Bovenaan