Een gelukkig mens!

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tabe

† In Memoriam
Een gelukkig mens !.

Het is 9 uur in de ochtend. In mijn ochtendjas zit ik in een luie stoel op het terras en kijk uit over de velden. De zon schijnt en zo nu en dan verdwijnt deze achter een wolk, waardoor mooie lange schaduwen op het veld ontstaan. Achter in het veld grazen drie reeën. Het is geen jachttijd en de beestjes schijnen dat te beseffen. Onbekommerd grazen ze verder. Stilte alom. Buurvrouw, het kippenvrouwtje, laat de kippen uit het hok. Fladderend verdwijnen ze in het hoge gras. Met een lange stok corrigeert het kippenvrouwtje de route die de kippen volgens haar moeten lopen. Alleen de haan is wat weerspannig en wenst een eigen route te kiezen. Met de stok krijgt hij een tik die hem een meter hoog uit het veld doet opspringen en hem achter de hennetjes aan doet rennen. Onderweg snipt hij er nog eentje wat het kippetje gelaten ondergaat. Ook de kat van de buren gaat mee het veld in. Het dagelijkse uitje van de kippenfamilie. Ik geniet van dit tafereel.

Plots wipt er een klein roodzwart vogeltje op het terras. (Ik heb het later opgezocht; het is een zwart roodstaartje). Met zijn zwarte kraaloogjes kijkt hij of zij mij onbeschaamd aan alsof hij wil zeggen, wat doe je hier op mijn terras. Op een metertje afstand hipt zij wat heen en weer. Tot Doety mij een bak koffie brengt, dan is ze weg.

Inmiddels is het volop zon en het enige geluid is van een zingende merel en een op grote afstand blaffende hond. Hoog in de blauwe hemel cirkelt een roofvogel.
Dan is er ineens het snerpende geluid van een zaagmachine. Buurman Stanja is hout aan het zagen. Gelukkig duurt het maar een paar minuten en dan is het weer stil, bijna doodstil. Elf uur inmiddels en ik zit nog steeds in mijn ochtendjas op het terras. Ik moet moeite doen om uit mijn stoel te komen en me te douchen.

Ja, we zijn weer in Zbyslav.

Ik ben een gelukkig mens.
 
Heerlijk he Tabe.
Gelukkig hoef ik niet helemaal naar Sbyslav, maar afgelopen zondag was het hier ook heerlijk weer.
Deken op het gras, en heerlijk genoten van de hondjes, de stilte en de vogels.
Soms denk ik wel eens, wat kan iemand zich toch druk maken om dingen die eigenlijk helemaal niet belangrijk zijn, terwijl er maar zo weinig voor nodig is om echt te genieten.

Heel veel plezier daar, geniet ervan
 
Oja?? En waarom heet een Merel dan geen Zwartje? En een mus dan geen Bruin-grijsje? Of een Fitis Fitis?? :denk: :fluit:

(Het vogeltje heet eigenlijk "Zwarte roodstaart", maar dat zijn zulke kleine verschillen, daar letten we niet op.)
 

Tabe

† In Memoriam
Zwarte roodstaart

Omschrijving

Door het fraaie donkergrijs met zwarte verenkleed is het mannetje van de zwarte roodstaart een opvallende en goed herkenbare vogelsoort. Het verenkleed van het vrouwtje is daarentegen onopvallend grijsbruin van kleur. Beide geslachten hebben echter een roodbruin gekleurde staart. Het vrouwtje is met enige moeite te onderscheiden van het vrouwtje van de gekraagde roodstaart. Het vrouwtje van de zwarte roodstaart is namelijk donkerder van kleur en heeft in verhouding meer grijs in het verenkleed. De zwarte roodstaart wordt vaak gezien in een rechtopstaande houding, terwijl de staart opvallend trilt.

http://www.ivnvechtplassen.org/ivn_vogels_stad_dorp/Zwarte_Roodstaart_Phoenicurus-ochruros.html

Het vogeltje komt veel voor bij ons in Zbyslav. Ze zijn redelijk brutaal, ze lopen / hippen gewoon een metertje voor je uit of volgen je. Erg grappig.
 
Je ziet dat beesie steeds meer in Tsjechie.

Wij noemen dat vogeltje: asfaltpikkertje.

Je moet maar eens op letten.

Zodra het wat warmer weer wordt lopen ze op de weg in het asfalt te pikken.
 
Fijn verhaal Tabe. Heerlijk genieten. Dat zijn de mooiste momenten.
Wij zijn door iets dergelijks de laatste keer een uur later thuis gekomen. Bij ons vertrek 's morgens vroeg stond bij ons om de hoek ook een groep herten en een klein stukje verder een aantal hazen. Op de achtergrond een rij bomen helemaal vol met prachtige bloesem. Het was zo'n adembenemend plaatje, dat we een hele tijd hebben staan kijken.
WAT IS HET TOCH EEN SUPERLAND!!!!
 
Bovenaan