Een erg hete vakantie dit jaar

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Eerder vroeg ik wat het weer zou doen in Tsjechie, met de hoop op ongeveer een graad of 20 en dat het droog zou blijven. Nou, dat hebben we de afgelopen drie en een halve week geweten. Temperaturen die ver over de 30 graden gingen en zo hier een daar een onweersbui die bij ons altijd 's avonds plaatsvonden, was dit toch wel het andere uiterste. Ik weet het, wij Hollanders hebben altijd wat te zeuren/klagen of mopperen, maar helaas kunnen wij slecht tegen deze hitte met als gevolg veel rijden met de camper want die heeft arco. Helaas weinig dingen van binnen gezien, want de temperatuur bij stilstand in de camper was boven de 30 graden en dat is toch wel erg zielig voor de hond.
De bedoeling was om via Kutna Hora richting Znojomo te gaan en een gedeelte van het wijngebied te bekijken, om dan weer via Opava en Ostrava in het Reuzengebergte uit te komen om zo weer richting Nederland te gaan.
Het begin is gelukt. Het zilverfeest in Kutna Hora was erg leuk en de temperatuur nog redelijk te doen met zo'n 25 graden. Langzaam zakken we naar beneden en stijgt de temperatuur. Helaas komen we diverse bezienswaardigheden tegen die gewoon nog gesloten waren. Was het zoeken naar campings een ramp want of ze waren niet te vinden of ze waren nog gesloten. Sommige waren zo erbarmelijk dat wij er zelfs met onze camper niet op wilden staan en dat terwijl we toch beslist niet kieskeurig zijn. Voor een van de campings moesten we zelfs een beek oversteken, niets bijzonders op zich ware het niet dat we de brug niet over mochten en dat we dus via het water moesten rijden. ehhh toch maar niet, volgens de jongens die daar liepen deed iedereen het maar wij hadden er toch niet echt een goed gevoel bij.
In Lidice was het ondertussen zo warm dat wij het niet meer zagen zitten dus vervroegd naar het Reuzengebergte vertrokken waar het overigens ook heet was maar waar de nachten lekker koel waren en waar soms een zuchtje wind stond. Nu is Pec Pod Snezkou voor ons zeer bekend terrein maar we hebben wat nieuws ontdekt. We zijn met een elektrische step/scooter wezen rijden en hebben zo diverse geocaches gedaan. Echt gaaf om met zo'n ding te rijden en daar wij niet van die lange wandelaars zijn kwamen we op plekjes die we anders nooit gezien zouden hebben. Voor ons dus een uitvinding. Daarna naar Splinduv Mlyn waar we voor het eerst omhoog zijn gegaan op de Medvedin. Helaas hadden we niet goed op het weer gelet dus was het boven toch iets te koud en winderig in onze korte broeken en hemd tshits maar ach we waren niet de enige die zo naar boven gingen. Via Hradec Nad Nissau gereden en daar het nieuwe park je bekeken van Karl May. Het ziet er grappig uit maar wat je er kunt doen was ons niet echt duidelijk. Daarna via Novy Bor en Decin naar Hrensko weer terug naar het koude Nederland. In Novy Bor hadden we mazzel door een verbouwing van de winkel van Chrystal glas hielden ze uitverkoop in een tent en hebben we nog wat mooi glaswerk kunnen kopen.
De meeste campings waarop we overnacht hebben waren helaas zeer stil tot zelfs leeg en het aantal Hollanders wat we tegen kwamen is een handje vol geweest.
Maar ondanks de hitte, moeilijk vindbare campings en zo hier en daar dus gesloten bezienswaardigheden is het weer een vakantie geworden waar we super van genoten hebben.
 
nou net want na een tussen stop in friesland vertrekken we vanmiddag naar noord holland. ik weet dat veel dingen gesloten zijn op maandag daar houden wij rekening mee maar dit was dus niet op een maandag en we kregen dus regelmatig te horen dat ze pas open gingen in het eerste weekend van juli of zelfs nog later. Ook het skiland/sikland (weet niet meer hoe je het schrijft, schandalig) waar we naar toe wilden was nog gesloten helaas.
 
wij gaan zaterdagnacht richting Tsjechie, hoop dat het dan wel mooi weer is hoor, want als ik op weeronline kijk ziet het er regenachtig uit. en dat is iets wat ik liever niet wil, uiteraard.
Zullen die dingen dan na 23 juli wel allemaal geopend zijn, je zou toch menen van wel..
 
als ik het goed begrepen heb wel maar denk ook dat het te maken heeft met waar je zit de lijn van Kutna Hora naar Znojomo en dan rechts van die lijn is toch iets minder toeristisch gericht op buitenlanders en meer op de Tsjechen zelf en die hebben nu wel vakantie.
 
ja dat klopt kuurgast maar ja daar kwamen we dus ook achter nadat we een folder tegen kwamen daar in de buurt. op de folder ziet het er trouwens erg leuk uit en we vonden het dus jammer dat het gesloten was.
 

Ad Verschoor

Donateur
Wij zijn in mei in deze streek geweest en hebben niet ervaren dat bezienswaardigheden gesloten waren. Het toeristenseizoen start begin mei en vanaf dat moment is meestal alles open. Ik kan me overigens voorstellen dat bepaalde zaken later open gaan. In mei/juni kan het hier en daar best nog wel rustig zijn in Tsjechie
 
Bovenaan