Een beetje afscheid nemen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Na ruim 10 jaar in Tsjechie, eerst in Praag en daarna in Blovice gewerkt en gewoond te hebben stoppen we hiermee.
We gaan terug naar NL waar onze kinderen en kleinkinderen en familie en het grootste gedeelte van onze vrienden wonen.
Er waren nog een paar dingen die we graag wilden zien.
We zijn daarom afgelopen vrijdag om 3 uur naar Ceske Budejovice vertrokken.
Daar hebben we overnacht in pension Minor, heerlijk gegeten en geslapen.
De volgende morgen zijn we naar kasteel Hluboka geweest.
Wat een indrukwekkend kasteel is dit.
Het is wel een behoorlijke klim ernaartoe maar dat is de moeite waard.

September 2014 Hluboka (3).JPG

We zijn daarna over wat kleinere wegen naar Dalesice gereden.
Hier staat een brouwerij waar de geweldige film Postriziny opgenomen is.
We hebben hier gegeten en geslapen, dit is goed bevallen, een leuke heerlijk rustige locatie.

September 2014 Dalesice. (24).JPG

De volgende morgen zijn we met regen vertrokken maar we hebben een prachtige rit gehad door bossen en langs velden, naar Zdar nad Sazavou.
Daar staat een klooster, Zelena Hora, wat ik heel graag een keer wilde bezoeken.
Wat was dit de moeite waard zeg, we hebben onze ogen uitgekeken.
Het is een Unesco object maar dat is het zeker waard.

September 2014 Kostel Zelena Hora Zdar nad Sazavou  (6).JPG
September 2014 Kostel Zelena Hora Zdar nad Sazavou  (7).JPG

We hebben ook nog een kerk en een boekenmuseum bezocht in Zdar nad Sazavou.

September 2014 Kerk en boekenmuzeum Zdar nad Sazavou  (6).JPG
September 2014 Kerk en boekenmuzeum Zdar nad Sazavou  (29).JPG

Al dit moois en alles wat we hier al gezien hebben zullen we missen en nooit vergeten.
Tsjechie zal altijd een plek in onze herinnering en ons hart houden
We hebben genoten van onze tijd in CZ maar gaan ook weer graag terug naar NL waar ons weer een nieuwe uitdaging wacht.
 

kuurgast

Donateur
Met recht een afscheidstournee langs de mooiste plekjes in Tsjechië.
Wat ooit begon voor 2 jaar zijn er uiteindelijk 10 geworden met heel veel ups en ook enkele downs maar denk dat de hoogtepunten jullie altijd bij zullen blijven.
Bedankt voor jullie verhalen over oa de rode brandweerauto en skutr.
L1 En A3 heel veel geluk samen in Nederland.
 

Ad Verschoor

Donateur
Mooi om jullie zelf zo'n (voorlopig) afscheid te geven. Het is jullie van harte gegund !!!!!!!!
Ik ben er van overtuigd jullie nog geregeld tegen te komen op dit forum, dat is wat ik in ieder geval hoop.
Voor straks weer een goede "thuis" komst en nog bedankt voor dit verhaal.
 
Enkele jaren geleden schreef ik op dit forum een hulpkreet, ik wilde wel eens nederlands praten en of er ook nederlanders in de buurt van Švihov woonden.
Als eerste reaktie schreef Leen: "Als je de oren van je kop geluld wil hebben, moet je ons uitnodigen"!

Wel, dat heb ik gedaan, mijn oren heb ik nog en we zijn een paar vrienden rijker!!!

Adri en Leen, bedankt voor de gezelligheid, de groeten aan de kinderen en we zien elkaar ná onze vakantie in Letiny!
 
Wij hebben geen vakantie gevierd in Tsjechie maar gewerkt en gewoond, ruim 10 jaar. Maar wat hebben we genoten van ruim 3 jaar in Praag en 7 jaar in Blovice net onder Plzen. Maar ook verdrietige dingen meegemaakt. Zaterdag zijn we er vertrokken met voor de vierde keer een auto vol met spullen. Leen gaat nog 1 keer terug deze week, samen met zijn broer, om de Tsjechische auto terug te brengen en de laatste spullen op te halen. We hebben veel gezien van CZ doordat we vaak ook naar bedrijven in Ostrava en Otrokovice en naar Polen gingen vanuit Praag. En lang niet altijd via de snelste weg. We hebben genoten van het wonen in Praag, wat een prachtige stad. En wat was het fijn om familie en vrienden deze mooie stad te kunnen laten zien. Ook de natuur rondom Blovice heeft ons goed gedaan. We hebben er leuke, lieve, mensen ontmoet en ook weer afscheid van genomen. Soms voor even, soms voorgoed. Ook in deze jaren voorgoed afscheid genomen van mensen in NL. Ook weer nieuwe kleine mensjes mogen begroeten, deze hebben er mede voor gezorgd dat we besloten hebben om nu voorgoed terug te gaan naar Nederland. We hebben de laatste weken op ons gemak gedag gezegd tegen de mensen waar we mee vertrouwd zijn geraakt en ook nog even genoten van dingen die we nog niet gedaan hadden. Naar kasteel Hluboka, naar de brouwerij waar de schitterende film Postriziny opgenomen is en het prachtige klooster in Zdar nad Sazavou bijvoorbeeld. Nog 1 keer pizza gegeten in de pizzeria in Blovice waar we altijd zo graag kwamen. Een rondje rond Blovice door de prachtige bossen en heuvels waar we voor de laatste keer moeflons en reeën hebben gezien. Nog 1 keer naar Praag waar we verrast zijn met een bezoek aan het Nationaal Theater waar we de opera Carmen hebben gezien. Gegeten met en verwend door vrienden, met een bloemetje, flessen wijn, kaarsjes, een mooie zaklamp, zorgpoppetjes en een laatste keer topinky en een kop koffie. Op het werk een zelf gemaakte pennenstandaard en een hele grote (3 liter) fles Bohemia Sekt. Bedankt lieve mensen. Wat was het een voorrecht om in dit mooie land te mogen wonen en werken.

Tsjechie zal voor altijd een plaatsje in ons hart innemen en we komen er zeker terug.

Maar wat is het goed om weer thuis te komen en begroet te worden door kinderen met zoenen en een bloemetje en kleinkinderen die roepen he omaatje en die bij opa op schoot kruipen.

Adri en Leen van Wingerden.
 
"Maar wat is het goed om weer thuis te komen en begroet te worden door kinderen met zoenen en een bloemetje en kleinkinderen die roepen he omaatje en die bij opa op schoot kruipen."

Wat een mooi afscheidsverhaal, terwijl wij nu uitkijken naar een lange periode van "he omaatje en die bij opa op schoot kruipen. " maar dan voor de komende jaren in Tsjechie.

Maar voorlopig zijn we de komende 6 maanden in Nederland om de bestaande en nog komende kleinkinderen van dichtbij mee te maken en daarna te mogen verwelkomen in het door jullie zo mooi beschreven halve vaderland.

Heel veel succes bij jullie terugkomst.
 
Bovenaan