Edelstenen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik was aan het wandelen en genoot van de rust en de mooie omgeving en de uitzichten over het reuzengebergte, de zon scheen door de bomen heen en ik zag op een afstandje iets glinsteren wat mijn aandacht trok, ben er na toe gelopen en tot mijn verbazing vond ik voor het eerst in mijn leven Bergkristal.
Wat ik mij afvraag zijn er meer mensen die in de omgeving van Nova Paka edelstenen hebben gevonden ( of elders in CZ ) en wat voor soort?????

Arie CZ
 
Turnov 'stad van de edelstenen'

turnov-granat-glas-3.jpg

`
Turnov is al in 1250 opgericht en ligt aan de rivier de Jizera. Daardoor is Turnov vooral bekend om zijn handel en traditionele ambachten op het gebied van edelstenen. Agaten en jaspissen afkomstig uit Kozakov werden al door de eerste bewoners bewerkt. In de 16e eeuw vestigden zich hier slijpers van de traditionele edelstenen, waaronder de wereldberoemde Tsjechische granaten

Meer informatie: turnov.cz, bohemian-paradise.info en muzeum-turnov.cz.
Turnov ligt in vogelvlucht een 35 km van Nova Paka.
 
turnov-juwelen-3.jpg

In 1884 ontstond hier de eerste Midden-Europese school voor vakmannen op het gebied van het verwerken van edelstenen. De huidige Middelbare kunstnijverheidsschool (SUPS) heeft vijf studievakken: slijpen en graveren van edelstenen, goud-en zilversmederij, vlak-en plasticgrif op metalen, kunstsmederij en slotenmakerij en kunstgieterij. De school krijgt veel binnenlandse en buitenlandse erkenning. Veel van de studenten blijven - als ze afgestudeerd zijn - werken in de grootste traditionele werkplaats: de DUV Granat in Turnov. Elk jaar, in het laatste weekend in mei, wordt de oud-Boheemse jaarmarkt gehouden, waarbij oude handwerken worden vertoond en in juli wordt jaarlijks de 'Edelsteen en sierraad in het Boheems Paradijs-actie' gehouden.

Je kan ook het volgende onderwerp eens nalezen;
http://www.tsjechie.net/board/f13/mineralen-fossielen-stenen-15539.html
 

char

† In Memoriam
Ik heb twee antwoorden:

Bergkristal is geen edelsteen..

En bergkristal vind je niet langs een pad, ook al is het bij een berg, zonder dat je het er uit moet hakken..(of iemand moet het verloren hebben)..

Char.
 

Pelhřimov

Donateur
Ik heb ooit ook eens mooie groene stenen gevonden op een pad in het bos. Enkele heb ik meegenomen en in de vensterbank ter decoratie neergelegd. Later heb ik ze naar een mineralenbeurs meegenomen, maar niemand wist wat het was. Totdat iemand me zei dat het wel eens resten uit een verbrandingsoven konden zijn en ze misschien gifstoffen konden bevatten. Ik heb ze toen meteen in de container gedumpt.
 
Ik heb ooit ook eens mooie groene stenen gevonden op een pad in het bos. Enkele heb ik meegenomen en in de vensterbank ter decoratie neergelegd. Later heb ik ze naar een mineralenbeurs meegenomen, maar niemand wist wat het was. Totdat iemand me zei dat het wel eens resten uit een verbrandingsoven konden zijn en ze misschien gifstoffen konden bevatten. Ik heb ze toen meteen in de container gedumpt.

Dat is een leuk verhaal
 
In de tijd dat wij nog op de camping in Kneznice ( 20 km verderop) stonden zochten we ook wel eens naar stenen. De vader van de beheerster had stenen zoeken als hobby en er lag een leuke collectie stenen uit de regio in de kantine welke je ook kon kopen. De mooiste stenen laat de leek meestal liggen omdat hun schoonheid aan de binnenkant zit en dus eerst doormidden geslepen moet worden.
agaat.jpg
Iets verder naar het noorden heb je Kozakov (Turnov) waar veel (half) edelstenen gedelft worden. In het Cesky Raj museum in Turnov vind je een tentoonstelling over 300 jaar edelsteenbewerking.
 
Bovenaan