Ede - Chrudim

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ede houdt stedenband in Tsjechië

De stedenband tussen Ede en de Tjechische stad Chrudim wordt donderdag met vijf jaar verlengd.
Inwoners van Ede zien weinig voordelen aan de stedenband, zo blijkt uit onderzoek. De gemeenteraad wilde toch een band behouden en daarom blijft die nu in afgeslankte vorm bestaan.
Het gemeentebestuur gaat zich minder met de Tsjechische partner bemoeien, de band gaat meer op de schouders van vrijwilligers rusten
 
‘Stedenband is heel waardevol’
Rob Knopperts enthousiast over nieuwe opzet

door Jan de Boer

EDE - Rob Knopperts heeft de voorzittershamer van stedenband Ede-Chrudim overgenomen van Peter van der Dussen, die tot ereburger van de Tsjechische stad werd benoemd. ,,Ik ben bereid dit te doen, maar ik heb wel de voorwaarde gesteld dat er geen sterfhuisconstructie komt. Vooraf wilde ik weten of de burgemeester het boegbeeld wil zijn van de stedenband. Dat de raad wat afstand neemt, daarmee kan ik instemmen. Dat is altijd de feitelijke situatie geweest.”

De stedenband Ede-Chrudim heeft volgens burgemeester Cees van der Knaap waardevolle contacten en projecten opgeleverd. ,,Die vormen de basis voor de nieuwe periode van vijf jaar. Als burgemeester blijf ik het aanspreekpunt voor de stedenband. Ook zal ik de bestuurlijke contacten met de burgemeester van Chrudim onderhouden. De gemeenteraad wil zich ondertussen gaan beraden over de vorm van internationale contacten in de toekomst. Met een andere opzet blijft de stedenband gewoon bestaan. Die heeft ook mijn volledige sympathie.”

Een anticlimax voor de feestelijkheden over een hernieuwde periode was een onjuist bericht in een plaatselijk verschijnend dagblad, waarin stond dat Ede een andere stad als stedenband zoekt. ,,Daar ben ik boos over geworden. Onthutst en verbaasd. Als je vrijwilliger bent in de stedenband motiveert zo’n bericht niet. Zeker niet nadat je net feestelijk met een nieuwe convenantsperiode bent gestart.”

Knopperts is enthousiast over de nieuwe opzet voor de stedenband. ,,Wij gaan volgend jaar per werkgroep een programma opstellen, wat we gaan doen. Aan de hand daarvan wordt de subsidie vastgesteld. Ik ben blij met de grote betrokkenheid van de burgemeester. Samen met hem ben ik op kennismakingsbezoek in Chrudim geweest. Een meer zakelijke aanpak van de stedenband is mij op het lijf geschreven.”

Dit jaar komt een grote delegatie uit Chrudim zich tijdens de Heideweek zichtbaar manifesteren, weet Knopperts. ,,Er is voor elk wat wils. Met name is er aandacht voor een uitwisseling op cultureel gebied. Het wordt op prijs gesteld als het hier in Ede of in Chrudim gebeurt. Muziekvereniging OBK heeft net in Chrudim opgetreden. En zojuist is er bijvoorbeeld een poppententoonstelling geopend in het Kijk- en Luistermuseum in Bennekom.” De werkgroepen op het gebied van cultuur, landbouw en zorg functioneren prima, zo vindt Rob Knopperts. ,,Op het gebied van de zorg heeft men in Chrudim veel geleerd in Ede. Nu gaan wij daar leren. Men is daar bezig een hospice voor de hele regio op te zetten. Ook onderwijscontacten lopen goed. Een aantal werkgroepen zou beter kunnen lopen.” Eind oktober gaan Van der Knaap en Knopperts ‘de dag van de republiek’ vieren in Chrudim. ,,Aansluitend gaan wij de programmadiscussies voeren, om het per werkgroep wat strakker en zakelijker te organiseren. Dat we ook echt datgene doen wat we afgesproken hebben. Er zijn plannen om in 2009 in de maand mei een Edese week in Chrudim te gaan houden. In 2010 willen we omgekeerd een Chrudimweek in de gehele gemeente Ede houden.”

09-07-08 Ede stad
 

Freddy2005

† In Memoriam
Chrudim ontmoet In Between

Op uitnodiging van de stichting stedenband Ede-Chrudim vertrok een kleine bezetting van interkerkelijk middenkoor In Between in alle vroegte op vrijdag 29 mei per touringcar naar Tsjechië. Missie? Onder andere het verzorgen van een aantal kleine concerten op het marktplein in Chrudim tijdens de manifestatie 'Ede presents Holland' de volgende dag.

Het koor onder leiding van Myra van der Jagt en begeleid door Erik Onnink (piano) en een combo bestaande uit Arno Jansen (toetsen), Rutger Berendsen (basgitaar), Lennart Blokland (gitaar) en Wilbert Freriks (slagwerk) had voor de gelegenheid naast het eigen repertoire een aantal smartlappen ingestudeerd. Zo werden op de markt naast de 'Zuiderzeebalade', ook 'Het kleine café aan de haven' en 'Aan de Amsterdamse grachten' gezongen, wat niet misstond temidden van de gepresenteerde poffertjes, boterhammen met hagelslag en boerenkool.

In de namiddag stond een concert op het programma in de kerk aan het marktplein. In Between zong tijdens dit concert niet alleen klassieke nummers als 'Tantum ergo' en 'Cantique de Jean Racine', maar ook popklassiekers als 'Old and wise' en 'Fragile. Naast In Between waren ook the Missing Sticks uit Bennekom van de partij en het concert werd afgesloten met een gezamenlijk gespeeld (Afrikaans) nummer.

Op zondag werd het weekend afgesloten met een dagje Praag en een miniconcert in de concertzaal van het 'Muzeum'. Ondanks het slechte haast Nederlandse weer kijkt In Between terug op een geslaagd pinksterweekend waarbij de warme ontvangst en de gastvrijheid van de stad Chrudim niet vergeten zal worden.

edestad.nl

7442431_7442452.jpg
 
‘Stedenband is heel waardevol’

De stedenband Ede-Chrudim heeft volgens burgemeester Cees van der Knaap waardevolle contacten en projecten opgeleverd.
Deze stedenband heeft voor mij privé zeker waardevolle contacten opgeleverd. 9 jaar geleden met een uitwisseling tussen Ede en Chrudim heb ik mijn grote liefde ontmoet. :roze: Nu 9 jaar later ben ik woonachtig in Tsjechië, nog steeds met mijn grote liefde en zullen hier voorlopig nog niet weggaan. Woon nu in Pardubice, op 10 km afstand van Chrudim.
Dus gewoon doorgaan met de stedenband. Zeker waardevol. :)
 

Freddy2005

† In Memoriam
Zwartlichtkamer geopend in Bennekoms Museum

Het Kijk en Luistermuseum aan de Kerkstraat 1 is tijdelijk een bijzondere attractie rijker. In het museum is een zogenaamde zwartlichtkamer (Black Light Box) ingericht.

Daarin worden in een pikdonkere omgeving figuren getoond die door ultraviolet licht zichtbaar zijn gemaakt. Zwartlichttheater werd ruim 50 jaar geleden in Tsjechië uitgevonden. Tegen een pikzwarte achtergrond worden poppen, voorwerpen en ook levende acteurs in witte en fluorescerende verf zichtbaar gemaakt door ultraviolet licht. Hun bewegingen geven een magisch effect.

In de Bennekomse zwartlichtkamer wordt een selectie getoond van objecten uit het Cerveneho Divadlo museum in Chrudim, de Tsjechische partnerstad van Ede. Ontwerp en realisatie worden verzorgd door Libor Stumpf, poppenspeler en creatieve kracht achter het Chrudimse poppentheater Ahoy. De samenwerking is mede mogelijk gemaakt door de Stichting Stedenband Ede-Chrudim.

8699006_8707601.jpg


http://www.youtube.com/watch?v=b0enN2dY-Bs&feature=player_embedded

edestad.nl
 

Freddy2005

† In Memoriam
Ex Librissen uit Chrudim in Bennekom

Het Kijk en Luistermuseumin Bennekom exposeert tot en met 10 juli een selectie van Tsjechische eigentijdse ex librisontwerpen. Geselecteerd door het Museum voor Tsjechische Literatuur zijn deze in 2008 geëxposeerd op de 12e Ex Libris Triënnale in Chrudim. Unieke staaltjes van grafisch ontwerp.

In 2008 werd in Edes partnerstad Chrudim (Tsjechië) voor de 12e keer de driejaarlijkse ex librismanifestatie gehouden, een congres en een open competitie voor kunstenaars, van wie de prijswinnende exemplaren werden geëxposeerd. Deze expositie is nu in Bennekom te zien.

* 11 mei t/m 10 juli 2010, dinsdag t/m zaterdag 14:00 – 17:00 uur. Kijk en Luistermuseum, Kerkstraat 1, 6721 VA Bennekom.

hoogenlaag.nl
 
Ede, 27 augustus 2010

Van 14.00 tot 20.00 uur.
Chrudimdag, Marktplein, Ede-Centrum.
Chrudimplein met muziek, folklore dansgroep, informatie, hapjes en drankjes, bramborackystand en diverse demonstraties

bron : Ede-Stad
 

kuurgast

Donateur
Woensdag 25 augustus 10:30 - 13:00 uur Vlegeldag Heideweek Ede.
Showorkest Art & Fakt en Folkloredansgroep uit Chrudim op het van Slootenpleinpodium.
Zij komen terug op het hoofdpodium voor de kerk 15.30 tot 16.30 uur en van 17.15 tot 18.15 uur
Stichting Stedenband Ede-Chrudim Chrudimdag 2010.
Op vrijdag 27 augustus is het hele gezelschap te vinden op de Markt in het centrum van Ede.
In snel tempo zullen volksdans en dansorkest elkaar afwisselen en dat zorgt, gelet op de ervaringen van alle voorgaande jaren, voor mooie momenten. Naast muziek en dans is er natuurlijk een presentatie over de stedenband Ede-Chrudim. De activiteiten duren die dag van 12.00 tot 17.00 uur.
De stedenband tussen Ede en Chrudim bestaat bijna 20 jaar. Duizenden mensen uit Ede waren inmiddels in Chrudim. Chrudim is een mooi, oud stadje ongeveer 100 km ten oosten van Praag. Het eerste weekend van september gaat weer een bus richting Chrudim met Edenaren die daar het oogstfeest luister bij zetten.
ps zijn er forumleden die hier naar toe gaan?
 

kuurgast

Donateur
Foto-expositie ‘Chrudim reflecties’ door Salman Ezzammoury.

a5c5f226374588f265425b03eb684fc3.jpg


Stichting Stedenband Ede–Chrudim gaat het jaar 2011 in met de opening van een artistieke foto-expositie ‘CHRUDIM REFLECTIES’ in het gemeentehuis van Ede.
Kunstenaar / fotograaf Salman Ezzammoury uit Ede heeft op uitnodiging van de Stichting in onze partnerstad Chrudim (Tsjechië) foto’s gemaakt. Zijn kunstenaarsoog vond prachtige weerspiegelingen van gebouwen in oa. etalages, waterplassen en autoruiten die hij fotografeerde en vervolgens op zijn persoonlijke wijze bewerkte. Resultaat is een serie van 30 fotoschilderijen die vanaf 17 januari tot 25 februari 2011 in het gemeentehuis van Ede te bewonderen zijn.

Bron:ede-chrudim.nl+veenendaalsekrant.nl.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Chrudim kunstzinnig in beeld

Aansluitend op vorig bericht:

In het gemeentehuis van Ede hangt een bijzondere collectie kunstwerken. Het zijn geen normale foto’s en geen traditionele schilderijen. Het is een combinatie daarvan en het zijn 'Reflecties van Chrudim'.

Chrudim is een monumentale stad in Tsjechië, honderd kilometer ten oosten van Praag, waar Ede al sinds 1993 een stedenband mee onderhoudt. Door deze partnerstad heeft kunstenaar Salman Ezzamoury zich laten inspireren voor dit bijzondere werk. Met een heel eigen stijl en techniek heeft hij mooie plekjes uit Chrudim omgetoverd in prachtige kunst. Deze door burgemeester van der Knaap geopende tentoonstelling is nog tot 26 februari gratis te bezichtigen. Het gemeentebestuur van Ede heeft meteen een kunstwerk gekocht, om cadeau te geven aan de nieuwe burgemeester van Chrudim.

Op vrijdag 18 februari van 14.00 tot 17.00 uur is Salman zelf aanwezig om aan belangstellenden uitleg te geven over de door hem gebruikte technieken. Ook is er dan iemand van de Stichting stedenband Ede-Chrudim present om te vertellen over Chrudim en over de stedenband tussen Ede en Chrudim. Over de stedenband kun je ook meer te weten komen via de website: www.ede-chrudim.nl . Op die site staat een bijzondere fotoserie, die Salman heeft gemaakt ter ere van het evenement 'Ede presents Holland'.

edestad.nl
 

kuurgast

Donateur
'Foto-expositie'Chrudim reflecties' - 18 t/m 20 maart in De Kijkdoos Bennekom.

De Stichting Stedenband Ede-Chrudim reist dit jaar met een foto-expositie door de gemeente Ede.
Samenwerking van De Kijkdoos met de Stichting Stedenband Ede-Chrudim maakt een bijzondere tentoonstelling mogelijk in villa Erica te Bennekom (vrijdag 18 t/m zondag 20 maart, openingstijden: 12 - 18 uur). Tijdens de expositie is informatie over de Stedenband en over de aankoop van de kunstwerken beschikbaar. Er is bovendien de gelegenheid om met de kunstenaar zelf kennis te maken. Salman Ezzammoury zal alle dagen persoonlijk aanwezig zijn.

Vrijdag 18 maart om 17.00 uur vindt de opening door de Stedenband plaats. Het publiek kan hierbij genieten van originele Tsjechische hapjes die op traditionele wijze onder leiding van Zdenka Prochazkova bereid zijn. De expositie is gratis toegankelijk van vrijdag 18 tot en met zondag 20 maart van 12.00 tot 18.00 uur in De Kijkdoos, Ericapark 1, Bennekom.

Bron:veenendaalsekrant.nl+dekijkdoosbennekom.nl.
 

kuurgast

Donateur
Fotoschilderij voor nieuwe burgemeester Chrudim.

schilderij.jpg


EDE - Om de nieuwe burgemeester van Chrudim te feliciteren heeft de Edese kunstenaar Salman Ezzammoury een fotoschilderij gemaakt.
Donderdag 19 mei overhandigde hij het kunstwerk aan burgemeester Cees van der Knaap.

Stichting Stedenband Ede-Chrudim vroeg de kunstenaar om in Tsjechië zijn impressie vast te leggen in foto's. Het resultaat is de serie 'Chrudim Reflecties'. ,,Bijzonder eraan is dat alles in spiegelbeeld is gefotografeerd, door gebruik te maken van de weerspiegelingen in gebouwen, etalages en autoruiten'', vertelt Anne Idsinga-Feyen van Stichting Stedenband Ede-Chrudim.

Burgemeester Van der Knaap koos uit de serie een fotoschilderij dat bestaat uit Chrudimse straatnaamborden. ,,Ik heb overal in de stad gefotografeerd, maar dit is allesomvattend.
De borden zitten in het schilderij op de plek van hun geografische ligging'', aldus Ezzammoury.
Hij gebruikt handgemaakte rasters om zijn foto's te bewerken.

Wethouder Simon van de Pol overhandigt tijdens zijn werkbezoek op 1 juli het cadeau aan de nieuwe burgemeester van Chrudim.

4 juni t/m 31 juli: Miniexpo: Foto-expositie "Chrudim refelcties" van Salman Ezzammoury in het Historisch Museum Ede.

Bron:ede-chrudim.nl.

Nieuwe burgemeester van Chrudim is Petr Řezníček.
 

kuurgast

Donateur
Vrijdag 26 augustus Chrudim Dag in Ede.

images


Van 11.00 tot 12.00 uur is er een koffieconcert door musici uit Chrudim bij de foto-expositie "Chrudim-reflecties" door Salman Ezzammoury. Lokatie: Cultura. Van 14.00 - 20.00 uur optredens door een Big Band uit Chrudim, infokramen, Tsjechisch handwerk, specialiteiten en lekkernijen.
Locatie: Kerkplein Oude Kerk, Ede Centrum, tegenover Stadscafé Oscar.
Zie verder ede-chrudim.nl/ en heideweek.nl/.
 

kuurgast

Donateur
Big Band Stedenband daverend succes!

28-tulpenraadhuis-DITMAGGEZIENWORDEN!.jpg


De barre weersvoorspelling van afgelopen vrijdag (26-8) maakte een abrupt einde aan zowel het standwerkersconcours als de Chrudimdag in het centrum van Ede. Met veel gevoel voor improvisatie van “beide kanten” van de Stedenband werd vervolgens vrijdagavond een concert gegeven in een overkapte opslag voor landbouwvoertuigen in Ede......
Behalve de musici waren ook de smid, de houtbewerkers, en een producent van honingwijn aanwezig. Natuurlijk werden de bezoekers getrakteerd op bier uit Tsjechië en Bramboraky.
Naast de streekproducten was er ook veel belangstelling voor T-shirts en bekers met daarop de beeltenis van een kunstwerk dat eerder dit jaar in Chrudim was gemaakt. De Edese kunstenares Anne Idsiga-Frijen ontwierp een stilistisch beeldmerk van tulpen met daarin de skyline van het marktplein van Chrudim.
De tekening werd ingekleurd door verschillende mensen uit beide steden en heeft nu een prominente plaats in het gemeentehuis van Chrudim......

Agenda stedenband komende weken:
Komende woensdag (31-8) vertrekt een groep mensen uit Ede, afkomstig uit de agrarische sector, naar Chrudim. Zij hebben in Tsjechië een programma op het gebied van agricultuur, economie en wetenschap.
Komend weekend is in Chrudim een oogstfeest dat eveneens door Edenaren wordt bezocht en waar oude ambachten worden gedemonstreerd en kaas wordt gemaakt en verkocht.

Bron:ede-chrudim.nl.
 
Kuurgast, je zit een (Nederlands) dorp te ver met je laatste bericht:ja:
Ik woon in Veenendaal (en heb 10 jaar in Ede gewoond), wil binnenkort even een kijkje nemen in het geweldige (ahum) Viseum en de tentoonstelling bezoeken.
Ik rijd trouwens dagelijks heen en weer naar Ede (zit dochtertje op school, dus ga dit topic ook maar eens bijhouden, Tsjechische activiteiten zijn ALTIJD interessant, of ze nou in Ede of in Veenendaal plaatsvinden:top:
De Chrudimdag had ik trouwens wel heengewild, maar de eerste zwemles van mijn kind en een examen van mijn man werkten mij hevig tegen helaas...
 
Bovenaan