Verkoop bestelwagens Nederland ingestort
De verkoop van nieuwe bestelwagens is in Nederland vorig jaar met 24,1 procent gedaald tot ruim 65.800. Wegens de invoering van het grijs kenteken dumpten veel Nederlanders hun bestelwagen.
De uitvoer van bestelwagens uit Nederland is afgelopen jaar wel fors toegenomen. Het aantal geëxporteerde bedrijfsauto’s nam toe van 42.000 in 2004 tot 90.000 in 2005, zo blijkt uit cijfers van VWE, het bureau voor voertuigdocumentatie- en informatie. Voor veel buitenlandse kopers blijkt het aantrekkelijk te zijn een bedrijfsauto in ons land aan te schaffen en in eigen land om te bouwen tot personenwagen.
VWE ziet als oorzaak de uitbreiding van de Europese Unie. Hierdoor werd het voor inwoners van landen als Polen, Litouwen, Tsjechië en Hongarije veel eenvoudiger en goedkoper om in West-Europa een tweedehands auto te kopen. Naar schatting werd 20 procent van de geëxporteerde personenauto’s en lichte bedrijfswagens op de automarkt in Utrecht van de hand gedaan.
Bron: De Telegraaf
De verkoop van nieuwe bestelwagens is in Nederland vorig jaar met 24,1 procent gedaald tot ruim 65.800. Wegens de invoering van het grijs kenteken dumpten veel Nederlanders hun bestelwagen.
De uitvoer van bestelwagens uit Nederland is afgelopen jaar wel fors toegenomen. Het aantal geëxporteerde bedrijfsauto’s nam toe van 42.000 in 2004 tot 90.000 in 2005, zo blijkt uit cijfers van VWE, het bureau voor voertuigdocumentatie- en informatie. Voor veel buitenlandse kopers blijkt het aantrekkelijk te zijn een bedrijfsauto in ons land aan te schaffen en in eigen land om te bouwen tot personenwagen.
VWE ziet als oorzaak de uitbreiding van de Europese Unie. Hierdoor werd het voor inwoners van landen als Polen, Litouwen, Tsjechië en Hongarije veel eenvoudiger en goedkoper om in West-Europa een tweedehands auto te kopen. Naar schatting werd 20 procent van de geëxporteerde personenauto’s en lichte bedrijfswagens op de automarkt in Utrecht van de hand gedaan.
Bron: De Telegraaf