Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

De Europese Commissie heeft de economische groeiverwachting voor de eurozone in 2005 voor de tweede keer in zes maanden verlaagd. Reden zijn de hoge olieprijzen en stijgende werkloosheid in de twaalf landen die meedoen aan de euro.

Voor 2005 wordt nu een economische groei verwacht van 1,6% tegen een prognose van 2,0% in oktober vorig jaar. Voor 2006 gaat de Commissie uit van een groei van 2,1% tegen een eerdere verwachting van 2,2%.

De vooruitzichten voor de economie van de Europese Unie worden bedreigd door neerwaartse risico's. Wat de binnenlandse situatie betreft, vormt het lagere consumentenvertrouwen het grootste neerwaartse risico, stelt de Commissie in een toelichting. De recordhoge olieprijzen over de afgelopen twaalf maanden en een werkloosheidspercentage van 8,9% hebben de koopkracht van consumenten verzwakt en de bedrijfswinsten gedrukt.

Tsjechië en Slowakije is een ander verhaal, daar zit nog wel de groei in. Voor Tsjechië wordt voor 2005 een groei verwacht 4% en voor 2006 4,2%. Werkloosheid blijft op ongeveer gelijke niveau, namelijk 8,3%.
Voor Slowakije verwacht men een groei van 4,9% voor 2005 en 5,2% voor 2006. Werkloosheid in Slowakije blijft aan de hoge kant, rond de 17%.
 
TNT neemt Tsjechische ISH Nocni Expres over

TNT neemt het Tsjechische ISH Nocni Expres over, een aanbieder van innight distributiediensten in Tsjechie en Slowakije. Dat heeft heeft het post-, logistiek- en expressbedrijf dinsdagochtend bekendgemaakt, zonder financiele details te vermelden.

Met de overname versterkt TNT zijn activiteiten in Oost-Europa, dat door het concern als groeimarkt is aangemerkt. 'De acquisitie past verder binnen de aangescherpte strategie van TNT, waarin de focus is verlegd naar netwerken', zo stelt TNT in een toelichting. Innight distributie (aflevering van zendingen gedurende de nacht, voor 08.00 uur) is zo'n netwerk georienteerde activiteit.

Het Tsjechische ISH is al meer dan tien jaar partner van TNT Innight en actief sinds 1991. Het bedrijf is volgens TNT marktleider op het gebied van innight diensten in Tsjechie en Slowakije. ISH richt zich met name op klanten in de automobielbranche, machine- en apparatuurproducenten en elektronicaleveranciers.

ISH heeft 63 medewerkers en biedt zowel binnenlandse als internationale innight distributiediensten. 'Een aanzienlijk deel van de zendingen van buiten Tsjechie en Slowakije wordt afgewikkeld via het Europese netwerk van TNT Innight', laat TNT weten. In de loop van 2006 gaat ISH over op de merknaam TNT Innight.

Het netwerk van TNT Innight telt inclusief ISH ruim 1.200 medewerkers, 71 depots en verwerkt dagelijks circa 93.000 zendingen. Het netwerk omspant volgens TNT het grootste deel van Europa, waaronder Nederland, Oostenrijk, Belgie, Denemarken, Duitsland, Hongarije en Zwitserland.

Bron: Het Financieele Dagblad
 
Ruim 400 ontslagen Fresenius

Bij Fresenius Hemocare in het Drentse Emmer - Compascuum verliezen ruim vierhonderd mensen hun baan. Dat is gisteren bekendgemaakt.

De vroegere NPBI, die steriele vloeistoffen en bloedzaksystemen maakt, schrapt 250 vaste banen. Ook verliezen zo’n 100 tot 150 uitzendkrachten hun werk. Bij Fresenius werken 640 mensen in vaste dienst.

Een deel van de productie van deze systemen wordt beëindigd, een ander deel zal in de loop van dit jaar worden overgebracht naar Tsjechië.
 
Verkooprecord Volkswagen in 2005

Het Duitse autoconcern Volkswagen (VW) heeft vorig jaar een record aantal voertuigen verkocht. De totale verkoop steeg met 3,2 procent tot 5,24 miljoen wagens. Dat maakte Volkswagen zondag tijdens de Detroit Auto Show bekend.

Vooral in West-Europa en Zuid-Amerika presteerde het VW-concern (met de merken Audi, Seat en Skoda) erg goed. De verkoop steeg in West-Europa met 6,7 procent tot 2,94 miljoen stuks. In thuisland Duitsland werden 1,03 miljoen voertuigen verkocht. Dat is een stijging van 8,2 procent ten opzichte van 2004.

Het aantal verkochte auto’s van het merk Volkswagen wereldwijd steeg vorig jaar licht, met 0,8 procent tot 3,09 miljoen voertuigen. Van het merk Audi, gevestigd in de plaats Ingolstadt, werden 6,4 procent meer auto’s verkocht tot een record van 829.000 stuks. Auto’s van het Tsjechische Skoda werden vorig jaar 9 procent meer verkocht; 492.000 wagens. Het Spaanse Seat zag in 2005 de verkoop stijgen met 4,5 procent tot 422.000 voertuigen.
 
Meer investeringen in Tsjechië


PRAAG (ANP) - Tsjechië heeft met hulp van CzechInvest, het staatsbureau voor investeringen, het afgelopen jaar 73 miljard kroon (2,6 miljard euro) aan buitenlandse investeringen weten binnen te halen.
Dat was omgerekend 736 miljoen euro meer dan in het jaar ervoor.
Dat heeft algemeen directeur Tomas Hruda van CzechInvest maandag gezegd op een persconferentie. Het aantal projecten kwam in 2005 uit op 154. Deze zullen naar verwachting rond 21.650 arbeidsplaatsen opleveren. Tot de meest omvangrijke investeringen van het afgelopen jaar behoorden een kapitaalinjectie van 197 miljoen euro in de autofabrikant Skoda en een investering van 44 miljoen euro in Czech Airlines.
 
600.000 auto’s geproduceerd

Tsjechische auto industrie heeft vorig jaar 600.000 auto’s geproduceerd. Škoda Auto nam 494.000 voor haar rekening.
De nieuwe TPCA (Toyota, Peugeot en Citroen) fabriek in Kolin heeft 106.000 wagens geproduceerd. Uiteindelijk moet TPCA jaarlijks 300.000 wagens gaan produceren.
 
Ahold: omzet 4ekw 2005 EUR 10.846 mln (+0,5%)

Ahold heeft over het vierde kwartaal van 2005 een omzet gerealiseerd van euro 10.846 mln, 0,5% meer dan de euro 10.795 mln in dezelfde periode een jaar eerder.

De activiteiten van Ahold in Centraal-Europa hebben een omzet geboekt van euro 510 mln, wat een stijging betekent van 1,6% tegen euro 502 mln een jaar eerder. Exclusief valuta-invloeden en de invloed van de verkoop van de Poolse hypermarkten nam de omzet 0,6%. De identieke omzet nam 8,5%, vooral door negatieve publiciteit in Tsjechie.

Bron: Het Financiele Dagblad
 
EU-toetreding is drama voor Poolse autodealers

De verkoop van nieuwe auto's in Polen is ingestort. Het volume aan nieuwe personenwagens daalde in 2005 voor het tweede achtereenvolgende jaar met een kwart, en kwam volgens kortgeleden gepubliceerde schattingen uit op ongeveer 235.000. Daarmee is de markt gekrompen tot de omvang van 1992. En dit jaar blijft groei uit, denken dealers. De belangrijkste oorzaak van de dalende omzet is de import van tweedehands auto's.

De Poolse autohandel is veruit het hardst getroffen. ' Tsjechië is niet overspoeld met tweedehands auto's', stelde Rafal Orlowski, voorzitter van de Poolse Automobielkamer, vorig jaar al vast. Dat komt volgens hem omdat Tsjechië strenger controleert op de technische staat van geïmporteerde tweedehandsauto's. 'Theoretisch voert Polen deze controles op de technische staat ook uit', zegt Orlowski. 'Als dat goed en eerlijk zou gebeuren, zou het meeste van dat ''oude roest'' hier niet mogen rijden.'

Bron: Het Financiele Dagblad
 
Drukkerij Van den Boogaard in Oisterwijk heeft na ruim 65 jaar de fysieke drukkerij aan de kant gezet. Er zijn samenwerkingsverbanden met zeven grafische toeleveranciers.

Henk van den Boogaard (55) hakte in feite eind vorig jaar de knoop al door, nadat het faillissement van zijn drukkerij onafwendbaar bleek. „De doorstart van de drukkerij in andere vorm is duidelijk niet uit luxe genomen“, legt hij uit.

Als ’ambassadeur’ van de Van den Boogaard Groep (VDB) in Oisterwijk gaat hij voor zijn klanten ’de best grafische oplossing’ zoeken en daarbij het klantenbestand verder uitbreiden. Daartoe is een samenwerkingsovereenkomst gesloten met zeven vaste buitenlandse grafische toeleveranciers in België, Slovenië, Spanje en Tsjechië, die voor de klant onzichtbaar blijven. Je kan zeggen dat VDB zonder eigen persen gewoon doordrukt. „We beschikken nu op afstand over 45 in plaats van 5 drukpersen“, verwoordt hij optimistisch. „Daar profiteren onze klanten van mee, want het kan allemaal efficiënter.“ Daarbij is het Van den Boogaard ook niet ontgaan, dat de loonkosten over de grens beduidend lager zijn.

Van den Boogaard heeft 12 van de 22 medewerkers moeten ontslaan.
 
Vašek schreef:
EU-toetreding is drama voor Poolse autodealers
.......Theoretisch voert Polen deze controles op de technische staat ook uit', zegt Orlowski. 'Als dat goed en eerlijk zou gebeuren, zou het meeste van dat ''oude roest'' hier niet mogen rijden.'...
Als de Polen nu ook nog serieus op gestolen waar gingen controleren kwam er bijna helemaal geen auto meer in.
Zie trouwens regelmatig Poolse handelaren in Oostelijke richting gaan met hun tweedehandsjes: Allemaal schade-auto's!! Dus wat mij betreft: Koop nooit tweedehands in Polen. Kans dat je een slecht gerepareerd wrak of omgekatte wagen koopt is levensgroot
 
Vašek schreef:
De geplande Hyundai fabriek in Nošovice gaat niet door. De grondeigenaar wil niet meer verkopen, ze vinden de geboden 60 miljoen kronen te weinig.
Het lijkt wel da Hyundai toch heeft gekozen voor Nošovice. Dat is althans de indruk van de Tsjechische regeringsdelegatie die op weg is naar huis van Zuid-Koreanse Seoel.
 
Toyota heeft vorig jaar in Europa een recordverkoop gehaald.

In 2006 wil Toyota voor het eerst meer dan een miljoen wagens op de Europese markt verkopen. De Europese fabrieken van Toyota in Frankrijk, Turkije, Polen, Tsjechië en Groot-Brittannië produceerden in het afgelopen jaar in totaal 638.000 wagens. Als deze fabrieken op volle capaciteit draaien, kunnen ze meer dan 800.000 voertuigen per jaar maken, aldus Toyota.
 
Het Praagse vliegveld Ruzyne heeft vorig jaar 9,7 miljoen reizigers verwerkt. Dat is een stijging van 11% ten opzichte 2004. Daarmee staat Ruzyne op de dertigste plaats in Europa.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Vašek schreef:
Het lijkt wel dat Hyundai toch heeft gekozen voor Nošovice. Dat is althans de indruk van de Tsjechische regeringsdelegatie die op weg is naar huis van Zuid-Koreanse Seoel.
Vervolg: Nu komen de heren van Hyundai volgende week terug naar Tsjechie om de laatste puntjes af te handelen en de zaak zou voor het einde van de maand moeten beklonken zijn. We wachten verder af................
 
Door onder andere goede verkopen van Octavia heeft Škoda vorig jaar een winst behaald van 6 miljard kronen op een omzet van 188 miljard kronen. Definitieve cijfers volgen in februari.
 
Bierconsumptie schiet weer omhoog

De wereldwijde consumptie van bier is voor het negentiende jaar op rij gestegen. De totale verkopen van de drank stegen met 4,2 procent tot 1,5 miljard hectoliter. Chinezen zijn de grootste natie van bierdrinkers. De consumptie nam daar toe met 14,6 procent tot 286 miljoen hectoliter, zo blijkt uit een onderzoek van de Japanse brouwerij Kirin.

China is daarmee al goed voor 19 procent van de wereldwijde bierconsumptie. De Verenigde Staten is de nummer twee op de bierranglijst. De consumptie in de VS steeg met 0,9 procent naar 239 miljoen hectoliter. Rusland steeg van de vijfde naar een gedeelde vierde plaats. Zowel in Rusland als in Brazilië dronken consumenten 84 miljoen hectoliter bier.

Europeanen blijven echter de grootste consumenten van bier per hoofd van de bevolking. Negen van de top tien landen op deze ranglijst liggen in Europa. De Tsjechen voeren deze ranglijst voor het twaalfde jaar op rij aan. De Tsjechen drinken ongeveer 160 liter bier per persoon per jaar. Australië is het enige niet Europese land op deze ranglijst.
 
Een nieuwe colafles moet de frisdrankverkoop verbeteren. De fles is lichter, niet-hervulbaar en kan in alle kleuren en maten worden geblazen. Om die fles te kunnen maken investeert Coca-Cola in een nieuw productieproces.
Coca-Cola greep de wetswijziging daarom aan om de fabriek in het Brabantse Dongen grondig te verbouwen. In totaal investeerde Coca-Cola euro 60 mln in een modern productieproces. Twee gloednieuwe vullijnen zijn al in gebruik genomen. Een derde lijn is nog in aanbouw. Een blaasmachine in een belendende fabriekshal zorgt voor de constante aanvoer van nieuwe lichte petflessen.

Het nieuwe productieproces zorgt ervoor dat er dagelijks 1 miljoen flessen frisdrank uit de fabriek rollen, bestemd voor de Nederlandse markt. Dat zijn 90.000 flessen frisdrank per uur. De Coca-Cola-fabriek is daarmee een van de drie grootste bottelaars ter wereld.

Omdat de oude flessen hervulbaar moesten zijn en bij Coca-Cola circa vijftien tot twintig keer gebruikt werden, hadden de flessen een gewicht van 110 gram. Zij werden geproduceerd in Tsjechië. De vernieuwde flessen maakt Coca-Cola zelf in Dongen. De fles van anderhalve liter weegt nog niet de helft van de oude en vraagt dus ook veel minder plastic. Een fles van een halve liter weegt maar 26 gram.
 
Unilever sluit fabriek in Hongarije

Unilever wil een van zijn vestigingen in Hongarije nabij de hoofdstad Boedapest sluiten, hetgeen 200 banen zal kosten, meldt het bedrijf.

De sluiting is bedoeld om de productiekosten te verlagen. Unilever zal de productie van margarine en dressings, die nu in de fabriek plaatsvindt, verplaatsen naar vestigingen in Polen, Tsjechië en Duitsland.

Het levensmiddelenconcern heeft nog drie andere fabrieken in Hongarije. Een daarvan zal extra productie vanuit Tsjechië krijgen. Unilever heeft sinds 1992 60 miljoen euro geïnvesteerd in Hongarije.
 
Ahold heeft vandaag weer twee Julius Meinl supermarkten overgenomen. Een in Praag en een in Brno. Het totaal door Ahold overgenomen Meinl supermarkten staat nu op 58.

Ahold heeft nu in Tsjechië 242 Albert supermarkten en 53 hypermarkten Hypernova.
 
Bovenaan