Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Minister van Financiën stelt nationalisatie voor van Czech Airlines

De staat zou de luchtvaartmaatschappij Czech Airlines (ČSA) kunnen terugkopen. Minister van Financiën Alena Schillerová heeft dit dinsdag voorgesteld. Het enige probleem zou kunnen zijn dat de Chinese Citic Group aandeelhouder is van het bedrijf.

Het voormalige staatsbedrijf dreigt uit balans te raken door de corona-crisis. Vanaf 2014 werd de ČSA geleidelijk overgenomen door de goedkope luchtvaartmaatschappij Travel Service.

Over het algemeen bespreekt de regering de toetreding van de staat tot strategisch belangrijke bedrijven. Minister van Financiën Schillerová geeft de voorkeur aan tijdelijke oplossingen, waarbij overheidsaandelen snel worden verkocht.

Ze sprak met Babiš over de transformatie van het Nationaal Ontwikkelingsfonds in een herstructureringsfonds. Het zou een goede test zijn voor de samenwerking tussen staat en banken. “Het Nationaal Ontwikkelingsfonds is zo opgevat dat een deel van de middelen erin is geïnvesteerd door banken en een deel door de staat. Het is waar dat de herstructurering in een herstructureringsfonds aanpassingen vereist, en ik geef toe dat dit niet doordacht is, ik kwam er donderdag mee op de proppen. Maar er is een nieuwe situatie en strategische bedrijven mogen niet vallen ”, voegt Schiller toe.

De staatsbegroting voor volgend jaar zal ongeveer hetzelfde tekort zijn als dit jaar, ongeveer 200 miljard kronen. De Tsjechische economie moet over ongeveer acht jaar terugkeren naar de pre-coronavirus-epidemie. 'Ik heb een consolidatieplan opgesteld dat beoogt in 2028 in een toestand van vóór de crisis te komen', voegde ze eraan toe.

Bron radio.cz/de + lidovky.cz
 

kuurgast

Donateur
De kosten van fruit en groenten in de Tsjechië zullen stijgen temidden van de pandemie van het coronavirus.

Analisten voorspellen een aanzienlijke stijging van de prijzen van groenten en fruit in Tsjechische winkels.
Redenen zijn anders: de recente verzwakking van de Tsjechische kroonvaluta, de voorjaarsvorst en een tekort aan arbeiders in de landbouw.

Momenteel kosten paprika's in Tesco-supermarkten 80 CZK/kg, tomaten 60 CZK/kg en citroenen 55 CZK/kg. Deze prijzen zijn zo'n 30% duurder dan vorig jaar.
De prijzen zullen naar verwachting ook stijgen bij rijst, aangezien de vraag wereldwijd aanzienlijk toeneemt.

Het is kenmerkend dat, volgens gegevens van Reuters, de prijs van rijst sinds april 2013 tot het hoogste niveau is gestegen.

Boeren over de hele wereld voelen het gebrek aan werknemers, waaronder grote Europese leveranciers - Groot-Brittannië, Spanje, Frankrijk en Italië.
De aantallen zijn groot: Frankrijk heeft tot eind mei een tekort van ongeveer 200.000 arbeiders, terwijl Spanje een tekort heeft van 70.000 tot 80.000. Italië heeft de komende twee maanden ongeveer 250.000 seizoensarbeiders nodig, terwijl het VK normaal gesproken 70.000 tot 80.000 ontvangt tijdens het seizoen en Duitsland 300.000.

De beperkingen rond de uitbraak van het coronavirus hebben het voor duizenden arbeidsmigranten onmogelijk gemaakt om op Spaanse velden gewassen te komen oogsten.
"Boeren worden gedwongen lokale bewoners in te huren en hen een hoger salaris te betalen, wat de productiekosten beïnvloedt", zegt Boris Tomchiak, Finlord-analist.

Jaarlijks komen duizenden mensen uit landen als Roemenië, Bulgarije of Polen in het veld werken. Veel anderen, vooral vrouwen, komen uit Marokko.
Bron praguemorning.cz.
 

Ad Verschoor

Donateur
Metro-aandeelhouder Kretinsky koopt zich in bij Macy’s

De veelbesproken Metro-aandeelhouder Daniel Kretinsky koopt zich in bij Macy’s: de Tsjechische miljardair neemt een strategisch aandeel van 5% in de Amerikaanse warenhuisketen.

Hét moment om te investeren
Het zijn hoogdagen voor Daniel Kretinsky, de steenrijke investeerder met een voorliefde voor kwakkelende retailers, die zelf net is hersteld van het coronavirus. In april liet hij weten al aan het investeren te zijn, “omdat we simpelweg geloven dat de huidige markt bepaalde zeer interessante en belangrijke bedrijven onderwaardeert."

Het eerste grote wapenfeit is er: de Tsjech, die ook al het Duitse Metro wou overnemen en zich inkocht bij de supermarktgroep Casino, neemt een belang van 5% in Macy's. De aankoop maakt hem een van de vijf grootste aandeelhouders van de grootste Amerikaanse warenhuisgroep.

Gematigde aanpak
Kretinsky noemt de participatie zelf een "strategische investering": hij wil ook verandering brengen in het sukkelende bedrijf en heeft plannen om "constructieve gesprekken te voeren met het management en de raad van bestuur". De investering komt er immers nadat de beurskoers van Macy’s nog maar eens naar beneden tuimelde, nadat het dit jaar al bijna 70% van zijn waardering verloor.

Macy's wordt geplaagd door toenemende onzekerheid sinds de uitbraak van het coronavirus het bedrijf dwong zijn winkels te sluiten en het merendeel van zijn werknemers te ontslaan. De keten is nu op zoek naar extra financieringsbronnen en stelt de publicatie van de kwartaalresultaten uit. Tijdens de huidige crisis pleit nieuwe aandeelhouder Kretinsky alvast wel voor een gematigde aanpak: "Degenen die niet genoeg reageren zullen alles of veel verliezen, maar degenen die overreageren zullen ook verliezen, mogelijk veel."

Bron: retaildetail.be
 
Groente en fruit is nu zeker al duurder.
Net voor de coronacrisis uitbrak, is er een week geweest waar je voor een komkommer 40-45 czk betaalde.
Vorige week kostte een bloemkool bij de Albert 99 czk.
Zag op Facebook al boze berichten van Tsjechische vrienden die gedeeld werden. Met een foto van een supermarkt in Tsjechië en een in Enschede. In Tsjechië kostten de Nederlandse tomaten 4 keer zo duur als in Nederland. Maar wat ze misschien vergeten is dat Nederlandse supermarkten vaak contracten hebben lopen bij Nederlandse leveranciers en waarschijnlijk ook vastere prijzen. In Tsjechië kwamen ze vaak uit Spanje, waar de boel plat lag door de Corona. Nu moeten ze die elders kopen en dan betalen ze de hoofdprijs.
 

kuurgast

Donateur
Smartwings wordt geleid door ondernemers die dicht bij premier Andrej Babišm, Jiří Šimáně en Roman Vik staan.
Redt de staat de Smartwings? Zou een applaus niet genoeg zijn?

Wat als we, in plaats van anderhalf miljard, allemaal het balkon op gingen en applaudisseren voor de luchtvaartmaatschappijen? Het hielp de paramedici ... 'Dat is een erg wrede grap die deze week in mijn inbox belandde. In feite legt het de laatste weken perfect vast.
Mensen zijn doodsbang: ze proberen snel maskers te krijgen, de staat sluit hun economieën af zodat ze bang zijn voor werk naast het virus. Gezondheidswerkers vallen nog steeds overwerkt neer.
En in plaats van na te denken over hoe de gezondheidszorg voor te bereiden op de tweede golf van de pandemie, denkt de staat eraan geld in een particuliere luchtvaartmaatschappij te storten. Het is absoluut absurd. Maar tenslotte, wanneer het voor de gezondheidszorg voldoende is om te applaudisseren, zou dat voor iedereen genoeg moeten zijn, toch?

Interessant is dat de staat het erover heeft om lid te willen worden van de Smartwings-groep, terwijl het bedrijf zelf er niet om geeft, volgens berichten in de media. Smartwings zou alleen geïnteresseerd zijn in een lening of een door de staat gegarandeerde lening.

Het publiek zou hulp willen voor luchtvaartmaatschappijen. Sommige naïeve mensen denken dat dit een nationale luchtvaartmaatschappij is. In feite gaat het gewoon om geld. Het bedrijf heeft liquiditeit nodig en crediteuren moeten schulden aflossen. Een lening is daarom de oplossing. Het probleem is dat de staat geen bank is.
Maar ministers hebben het niet over krediet, ze hebben het nog steeds over toetreding tot het bedrijf - hoewel ze met één adem toevoegen dat de toetreding van de staat tot het bedrijf slechts de laatst mogelijke oplossing is. De staat kan geen zaken doen en beheert haar bedrijven gemiddeld slecht.

Tegenwoordig omvat Smartwings de ČSA. De staat leidde ze ooit op zo'n manier dat hij ze voor een handvol moest verkopen. En nu doet hij alsof hij het bedrijf weer op de been kan krijgen.
Alle luchtvaartmaatschappijen hebben problemen. En daarom helpen staten veel luchtvaartmaatschappijen echt.
Politici stellen dat de luchtvaartmaatschappij strategisch is en daarom moet toetreden. Er wordt gezegd dat het een aantal bedrijven bindt en duizenden mensen in dienst heeft. Maar dit kan worden gezegd van elk bedrijf dat de staat niet op dezelfde manier zal redden.

Toerisme is belangrijk, maar het is zeker niet cruciaal voor Tsjechië en luchtvervoer is dat helemaal niet. Een strategisch bedrijf ziet er anders uit. Zonder dat zou de hele industrie worden neergelegd en vervolgens een andere industrie.
Theoretisch kan ik me voorstellen dat een bedrijf strategisch is als het de enige in het land is en het land zo groot is dat het erin moet vliegen. Maar bij ons is dat niet het geval. We hebben niet eens een snelweg.

Puur economisch gezien is het voor ons het beste om een zwarte passagier te zijn, laat de Fransen, Duitsers, Nederlanders en Italianen hun luchtvaartmaatschappijen redden en voor hun geld met "gesubsidieerde" vluchten vliegen. Wat we hier zien, is slechts een poging om ervoor te zorgen dat de verliezen van particulieren door de hele samenleving worden betaald en dat de winsten alleen aan individuen toebehoren.

Er wordt nog steeds gesproken over uitbreiding van de luchthaven van Ruzyně. Maar naar mijn mening staat dit haaks op het groene beleid waar Europa op aandringt. Wil de staat luchthavens uitbreiden en luchtvaartmaatschappijen bouwen en toch groen zijn? Gaat het samen?

Het toekomstige luchtverkeer zal anders zijn dan vóór de covid. Wie zal weerstand bieden aan verandering, valt in slaap, zoals we in slaap vielen met hogesnelheidstreinen. Tegen de tijd dat we ze hebben, rijden ze ergens anders met een snelheid van 1200 km/u op een hyperloop en wordt onze sneltrein een openluchtmuseum.
Bron reflex.cz.
 
Van de wereldbevolking benut 98 procent zelden of nooit een vliegtuig, die 2 procent die er wel gebruik van maken willen niet betalen voor de werkelijke kosten , die vliegen veroorzaken.
Dit is jarenlang ondersteunt door overheden, door subsidies voor vliegvelden, ontwikkelings kredieten voor vliegtuigen, geen belasting heffen op kerosine, waardoor andere vormen van vervoer oneerlijke concurrentie is aangedaan.
Wie nooit wat betalen wil, hoeft ook niet bij de staat om hulp te vragen, en ik kan geen reden bedenken, waarom de Tsjechische staat een vliegmaatschappij zou moeten ondersteunen, beter onderzoeken waarom ze allemaal zo snel het geld op hebben, geval van" gat in de hand " misschien?
Volgens onderzoeken, vindt 60 procent van het vervoer plaats binnen een straal van 30 km van de eigen woonplaats, en daar heeft Tsjechië nog genoeg te doen, betere wegen, gescheiden, auto - fiets verkeer, snel-straten voor fietsers, kijk alleen maar een naar de toestand v d bruggen hier in Tsjechië, laatst hadden we een 30 tons autokraan nodig, kilometers heeft die man om moeten rijden, om slechte bruggen te vermijden.
 
Voor Tsjechië is een eigen luchtvaartmaatschappij minder belangrijk. Zeker nu het feitelijk deel uitmaakt van Smartwings. Praag is een behoorlijke luchthaven, maar geen draaischijf zoals Frankfurt of Schiphol. Het luchtverkeer zal veranderen, maar daar was het al mee bezig. Over pakweg 20 jaar is vliegen klimaatneutraal. Langzaam groeit het daar naartoe. Met vliegtuigen die tientallen procenten zuiniger zijn dan een paar jaar geleden. Met synthetisch kerosine die gemaakt wordt met zonne-energie en een steeds groter deel gaat uitmaken van het totale kerosineverbruik. En waterstof/elektrische aandrijving. Ik denk dat Covid voor een dipje gaat zorgen, maar over pakweg een jaar kunnen we gewoon weer normaal vliegen. Eventueel na een vaccinatie. Met een auto in je eentje produceer je meer CO2 dan met een vliegtuig tegenwoordig. Maar daar wordt minder moeilijk over gedaan. En die hyperloop moet eerst nog maar eens gemaakt worden. Ik ben benieuwd of je straks met 1200 km/h door een vacuümbuis kunt zweven. Vliegtuigen blijven wel, omdat die veel flexibeler en efficiënter zijn.
 

kuurgast

Donateur
Faillissement Smartwings bedreigt 60.000 banen

Volgens bedrijfsvertegenwoordigers zou het faillissement van de Smartwings Group, waaronder ook Czech Airlines valt, in totaal 60.000 banen bedreigen. Bovendien zouden waarschijnlijk alle vliegopleidingsmogelijkheden in Tsjechië verdwijnen, zei Smartwings ombudsman Vojtěch Lažanský.

De achtergrond van de verklaringen zijn discussies binnen de Tsjechische politiek over een mogelijke toetreding van de staat tot de Smartwings Group om de groep te redden. Minister van Industrie en Handel Karel Havlíček zei dat dit de laatst mogelijke optie was. Ten eerste willen ze bankgaranties en leningen verstrekken. De Smartwings Group heeft rechtstreeks 2000 mensen in dienst.
Bron radio.cz/de.
 

kuurgast

Donateur
Staatsgarantie voor Smartwings, afhankelijk van naamswijziging en behoud van banen

De Tsjechische staat is van plan luchtvaartmaatschappij Smartwings een leninggarantie van maximaal 900 miljoen kronen te verstrekken, op voorwaarde dat de naam verandert in Czech Airlines, dat 2.500 werknemers hun baan behouden en dat er tien jaar lang geen dividend wordt uitgekeerd.

Minister van Transport Karel Havlíček maakte de voorwaarden zaterdag bekend na gesprekken met president Miloš Zeman en zijn team van experts.

Het management van de luchtvaartmaatschappij waarschuwde dat Smartwings zonder staatssteun zou kunnen instorten als gevolg van enorme verliezen als gevolg van reisbeperkingen tijdens de pandemie van het coronavirus.

Bron english.radio.cz
 

kuurgast

Donateur
Czech Airlines: eerste ontslaggolf

De belangrijkste luchtvaartmaatschappij Czech Airlines is begonnen met het ontslaan van werknemers als gevolg van de coronaviruscrisis. Meer dan 140 piloten en medewerkers van het cabinepersoneel kregen vrijdag bericht in wat slechts de eerste golf van ontslagen is.

In totaal is Czech Airlines van plan om tussen nu en februari 2021 meer dan 300 banen te schrappen. Maar liefst 126 piloten zullen worden ontslagen vanwege de daling van het luchtverkeer.

Sommigen hebben de keuze gekregen tussen een opzegtermijn van twee maanden en een jaar onbetaald verlof wanneer het management hun positie in het bedrijf opnieuw zou beoordelen.

Bron english.radio.cz
 

kuurgast

Donateur
Grootste Tsjechische teler krijgt binnen vier jaar ziekte- en oogstvoorspellingsysteem.

Uit een samenwerking tussen het technologiebedrijf NWT en de Tomas Bata Universiteit in Zlin, Tsjechië, is een nieuw project ontstaan met de naam Berabot. Een derde belangrijk lid van het team is Farma Bezdinek, het grootste glastuinbouwbedrijf in Tsjechië.

NWT heeft al veel ervaring in het bouwen van kassen, evenals het exploiteren ervan. Omdat ze ook veel bezig zijn met technologie zagen ze een kans voor een interne samenwerking rondom een van de meest cruciale risicofactoren in kassen - ongedierte en ziektes - evenals goede marktbenaderingen door middel van nauwkeurige opbrengstvoorspellingen 14 dagen van tevoren.
Het beheer hiervan is een gecompliceerde zaak en om tot een daadwerkelijk technologisch voordeel te komen is NWT de samenwerking aangegaan met het Department of Informatics and Artificial Intelligence van de Tomas Bata Universiteit in Zlin.
Samen hebben ze gezorgd voor de benodigde investeringen van het Technology Agency in Tsjechië voor het Berabot-project en binnen vier jaar willen ze een slim systeem voor het monitoren van planten ontwikkelen. Dit kan in de praktijk dan in elke kas worden gebruikt en zorgt voor minder stress en uitgaven voor de eigenaren als ongedierte op tijd ontdekt wordt.

Het systeem maakt gebruik van geavanceerde algoritmes, waarmee ook de productiecapaciteit beoordeeld kan worden en tuinbouwkundige aspecten biedt aan het personeel middels een VR-set. Hiermee kunnen ze mogelijke gevaren snel opsporen en zijn ze geen tijd kwijt.
Alhoewel het project momenteel nog in de kinderschoenen staat, is de verwachting dat het binnen vier jaar afgerond zal zijn.
Bron groentennieuws.nl + berabot.com.
 

Ad Verschoor

Donateur
Magna Tyres opent vestiging in Tsjechië

Magna Tyres Group heeft in Tsjechië een nieuw verkoopkantoor geopend; Magna Tyres Tsjechië. Dit laat de bandenproducent weten.

Volgens Magna is de laatste jaren de vraag naar Magna-banden in Oost-Europa sterk gestegen. Bovendien is er in deze regio nog een onbenut marktpotentieel. Dit was de reden voor de oprichting van een extra verkoopkantoor. “We hebben veel zorg besteed aan de keuze van deze locatie voor ons nieuwe kantoor”, aldus Marcin Kochaniak, Managing Director Magna Tyres Poland. “Deze strategische beslissing stelt Magna Tyres in staat onze betrokkenheid verder te versterken, de efficiëntie te verbeteren, betere diensten te verlenen, onze reikwijdte uit te breiden en nieuwe projecten mogelijk te maken.”

Het nieuwe verkoopkantoor wordt geleid door Danil Špaek, voormalig sales manager. “We zijn ervan overtuigd dat de expertise van Špaek Magna Tyres zal helpen bij het blijven groeien en het versterken van onze positie als een wereldwijd toonaangevend 2e tier bandenmerk in de bandenindustrie.”

Bron: bandenportaal.nk
 

Ad Verschoor

Donateur
Action gaat naar Tsjechië

Action opent deze donderdag zijn eerste twee winkels in Tsjechië. In de eerste twee weken van september komen daar nog drie vestigingen van de discounter bij, vertelt ceo Sander van der Laan aan RetailTrends.

De eerste twee winkels komen in Hradec Králové en Kladno. Later volgen de winkels in Ostrava, Opava en Frýdek-Místek. Tsjechië is het achtste land waar Action actief is. De discounter is verder actief in België, Nederland, Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk, Polen en Frankrijk.

Tsjechië is een interessant land voor Action, zegt Van der Laan. "Niet alleen ligt het dicht bij onze bestaande markten aan en is het gemakkelijk te integreren in onze supplychain, Tsjechië is daarnaast ook een sterk land met een goede infrastructuur." Ook zegt hij dat de klanten er prijsbewust kopen, terwijl ze tegelijkertijd goede producten waarderen.

Bron: retailtrends.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Smartwings Group (Czech Airlines) vraagt bescherming tegen schuldeisers

De Smartwings Group, eigenaar van zowal Smartwings als Czech Airlines, vraagt bescherming tegen haar schuldeisers. Het bedrijf moet de komende weken op zoek naar financiering om het hoofd boven water te houden.


De Smartwings Group heeft in Praag bescherming gevraagd tegen haar schuldeisers. Dat kan op basis van een nieuwe wet die door COVID in het leven is geroepen en bedrijven moet helpen om door de crisis te komen. Smartwings benadrukt dat beide bedrijven voor de crisis winstgevend waren en de negatieve financiële situatie dan ook volledig te wijten is aan deze crisis.

De bescherming laat Smartwings en Czech Airlines toe hun normale operaties voort te zetten terwijl er een langdurige financiële oplossing kan worden gezocht. De groep hoopt om bij de overheid geld los te krijgen via een speciaal programma dat half juli werd opgericht en bedrijven in moeilijkheden financieel moet helpen.

De route-uitbreidingen voor september zouden nog steeds doorgaan. Zo vliegt de maatschappij vanaf september terug tussen Brussel en Praag.

Bron: flightlevel.be
 

Ad Verschoor

Donateur
Miljardair Kretinsky lanceert nieuw bod op Metro

Nu topman Olaf Koch zijn vertrek heeft aangekondigd, doet de Tsjechische investeerder Daniel Kretinsky een nieuwe poging om de Duitse foodsevicegrossier Metro in handen te krijgen.

Via zijn investeringsfonds EP Global Commerce doet Kretinsky, die al 29,99% van de aandelen van Metro in handen heeft, een nieuw bod aan de overige aandeelhouders: hij wil 8,48 euro betalen voor een gewoon aandeel en 8,87 euro voor een preferentieel aandeel, meldde hij zondag in een communiqué. Daarmee waardeert hij de foodservicegroep op iets meer dan drie miljard euro. Maandag ging de beurskoers van Metro meteen hoger.

Het bod van Kretinsky volgt kort nadat CEO Olaf Koch onverwacht aankondigde dat hij vroeger dan voorzien afscheid neemt van het bedrijf: hoewel zijn contract in principe nog loopt tot maart 2022, zal hij eind dit jaar al opstappen. Koch hervormde Metro grondig: het concern splitste zijn elektronicadivisie af (met onder andere MediaMarkt), gaf de Chinese markt op en verkocht supermarktketen Real om zich ten volle te concentreren op de groothandelsactiviteiten. Maar Kretinsky spaarde zijn kritiek op het management nooit en eiste onder andere dat de grossier z’n vastgoed zou verkopen.

De Tsjechische investeerder deed al eerder een poging om de controle te verwerven over Metro, maar twee historische aandeelhouders, Beisheim en Meridian, lagen toen dwars. Samen hebben zij iets meer dan 23% van de aandelen.

Bron: retaildetail.be
 

Ad Verschoor

Donateur
Draadloze brandbeveiliging in Tsjechische woontorens

Het ook in de Benelux populaire Ajax Systems heeft samen met Safe Home Europe, distributeur van beveiligingssystemen, een proefproject opgezet voor de brandbeveiliging van huizen en buurten in Tsjechië.

Het project richt zich op de draadloze brandbeveiliging van bestaande appartementsgebouwen met meerdere verdiepingen en wordt begeleid door de brandweer van de Tsjechië (FRS CR) en de Tsjechische vereniging van brandweerlieden (CAFO).
Het belangrijkste doel is om het grote publiek en aanverwante belanghebbenden (bewoners van woningen met meerdere verdiepingen, huiseigenaren, woningbouw- en eigenaarsverenigingen, dienstverlenende organisaties, beheerders van huizen, reddingsdiensten en installatiepartners van beveiligingssystemen) kennis te laten maken met brandveiligheidskwesties in woontorens. Het project wil het publiek informeren over potentiële dreigingen en risico’s en de mogelijkheden van preventie en technische beveiligingsmethoden met behulp van moderne technologieën.

Projectimplementatie
Het project ontstond omdat veel huizen in de Oost-Europese landen geen brandbeveiligingssysteem hebben, hoewel alle moderne Europese veiligheidsnormen dit wel vereisen. Het zou een fortuin kosten om een bedraad beveiligingssysteem op te zetten in elk appartement in de gebouwen en sommige mensen zouden het ook niet willen.
Het concept en de mechanica van het proefproject zijn in eerste instantie overeengekomen met de CAFO. De tests werden uitgevoerd door Safe Home. Dit bedrijf installeerde de beveiligingssystemen van Ajax in twaalf verschillende gebouwen met meerdere verdiepingen in de stad Ostrava-Zábřeh. Het kleinste gebouw bestond uit vier verdiepingen en acht appartementen, het grootste uit elf verdiepingen en 77 appartementen.

Gemeenschappelijke alarmering
In de ingangen werden een Hub Plus en een paar ReX-signaalversterkers geïnstalleerd en in de trappenhuizen FireProtect-detectors. De bewoners hadden ook de mogelijkheid om FireProtect in hun appartement te installeren als ze dat wilden.
Als FireProtect rook detecteerde, zou een ingebouwde sirene afgaan om iedereen op de verdieping wakker te maken. Daarnaast werden de bewoners ook gevraagd om de Ajax Security System-app te downloaden. In geval van brand zouden zij onmiddellijk een overeenkomstige waarschuwing op hun smartphone ontvangen en zouden zij op de hoogte worden gebracht van de noodsituatie.
Als de oorzaak van de brand binnen één minuut niet was opgelost, werden de sirenes van elke FireProtect-detector in het gebouw geactiveerd en begon de evacuatie.

Waarom werd Ajax gekozen voor dit project?
Sommige van de medewerkers van de fabrikant of hun familieleden, vrienden en kennissen wonen in deze of soortgelijke gebouwen. Daarom zocht en wachtte het bedrijf op een oplossing waar het volledig achter kan staan; een technologie die zonder compromissen voldoet aan alle hoge eisen.
“Het Ajax-systeem biedt een professionele, modulaire en kosteneffectieve, draadloze oplossing, waardoor het duidelijk voorbestemd is voor dit doel. Dankzij de uitbreiding van de productlijn van Ajax, het uiterlijk van de ReX-radiosignaalversterkers en de centrale bedieningspanelen van Hub Plus, voldoet Ajax aan alle criteria die nodig zijn voor de beveiliging van dit soort objecten”, aldus Daniel Král, CEO van Safe Home.

Wat is de volgende stap?
Als de testfase met succes wordt afgerond, wordt de gebruikte technologie breder ingezet. In samenwerking met FRS CR en CAFO bereidt Safe Home momenteel seminars en projectpresentaties voor alle regionale steden van Tsjechië voor. Alle geïnteresseerde partijen krijgen zo de kans om deel te nemen aan een specifiek project zodat ze maximaal kunnen bijdragen aan de bescherming van het leven, de gezondheid en het onroerend goed in appartementsgebouwen met meerdere verdiepingen.
Safe Home start momenteel met de actieve promotie van de beveiligingsoplossing en neemt deel aan projecten bij alle aangesloten organisaties. Elke regio zal een partner hebben die zorgt voor de installatie van het Ajax-beveiligingssysteem in het woongebouw dat als test fungeert.
Het doel is om het project ook naar andere regio’s te schalen en het programma op nationaal niveau uit te breiden.

Bron: beveiligingsnieuws.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
CTP onderzoekt beursgang – media

CTP, een ontwikkelaar van industrieel vastgoed in Centraal-en-Oost Europa, is aan het onderzoeken of het begin volgend jaar een beursgang wil doen. Dat schreef persbureau Bloomberg donderdag op basis van mensen die betrokken zouden zijn bij de kapitaaloperatie.

Het bedrijf, dat vooral in Tsjechië actief is, zou mikken op een waardering tussen de 6 en 7 miljard euro. De beurs van Amsterdam zou één van de opties zijn voor een notering, aldus Bloomberg.

CTP wordt geleid door de Nederlander Remon Vos, die het bedrijf ook oprichtte.

Bron: deaandeelhouder.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechische miljardair koopt BIKE FUN International

KOPRIVNICE – Op 1 oktober 2020 hebben de oprichters van BIKE FUN International (BFI) overeenstemming bereikt over een transactie waarbij Consillium, het in Tsjechië gevestigde bedrijf dat eigendom is van Tomas Němec, een aandeel van 100% zal verwerven in de fabrikant van onder andere Superior, Rock Machine en Cortina fietsen.

BFI-2.jpg


BIKE FUN International s.r.o. is opgericht in 2002 en is 100% eigendom van een groep Nederlandse investeerders en richt zich op de productie van alle soorten fietsen. Met de voorgenomen overname komt de Nederlands-Tsjechische onderneming na 18 jaar volledig in Tsjechische handen. De transactie is momenteel onder voorbehoud van goedkeuring door de antitrustwetgeving en zal naar verwachting rond de jaarwisseling worden afgerond. Mark de Kwant, oprichter en CEO van BFI, en andere belangrijke managementleden zijn overeengekomen hun werk voor BFI voort te zetten.
Consillium wil als lange termijn investeerder in de sportuitrusting industrie de ontwikkeling, productie en distributie van BFI-fietsen en e-bikes op Europese markten voortzetten en verder ontwikkelen. BFI verklaart de bestaande langdurige wederzijds voordelige relaties met zijn werknemers, leveranciers, distributeurs en klanten ter waarderen, die de afgelopen 20 jaar een sleutelelement zijn geweest in het verhaal van BFI.

STEUNPILAAR | Lokale media spreken van grote veranderingen in de Tsjechische wielerwereld, die daar niet zo vaak voor komen. BFI is één van de steunpilaren op de Tsjechische markt. Daarnaast is het momenteel de grootste Tsjechische fietsenfabrikant, die onder meer onder de merken Superior of Rock Machine produceert en de laatste jaren ook op het gebied van e-bikes heeft uitgebreid. Ze produceren jaarlijks circa 200.000 fietsen. Niet alleen Rock Machine en Superior, die door Louis Verwimp in de markt gezet worden, maar daarnaast ook in opdracht van derden. Zo hebben al jarenlang een nauwe band met Kruitbosch voor de productie van Cortina en met Hartje voor Conway.

KÄSTLE FIETSEN | De nieuwe eigenaar van BFI wordt voormalig skiër Tomáš Němec, die in de sector van sporting goods actief is, skisport in het bijzonder. Hij kocht de Tsjechische skifabrikant Sporten, die ook ski’s produceert voor andere wereldmerken in Nové Město na Moravě, en voegde vervolgens het Oostenrijkse merk Kästle toe aan zijn investeringsportefeuille, die Němec kocht van het Oostenrijkse KTM.
Nu wil de miljardair ook fietsen gaan maken en zegt duidelijke plannen te hebben BFI. Naast het feit dat Kopřivnice na verloop van tijd waarschijnlijk Kästle-fietsen zal produceren, is het doel om de productie van e-bikes, met name stadsfietsen, verder te versterken. Of het binnen het bestaande assortiment van Rock Machine en Superior merken zal vallen, is vooralsnog de vraag. Verwacht wordt dat de Tsjechische eigenaar met BFI niet alleen zijn binnenlandse maar ook wereldwijde ambities verder wil versterken.

ANTI-MONOPOLIE BUREAU | Op dit moment bevindt de verkoop van het bedrijf zich in de fase waarin deze wordt beoordeeld door het Tsjechische anti-monopolie bureau. Er is echter in wezen geen reden waarom deze transactie niet kon plaatsvinden. Het tussen de nieuwe investeerder en de huidige Nederlandse eigenaar overeengekomen bedrag van de koopprijs is niet bekendgemaakt.

WWW.BIKEFUNINT.COM

Bron: nieuwsfiets.nu
 
Bovenaan