Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Arbeiders betogen voor InBev-zetel in Jupille

Ongeveer 1.500 werknemers hebben vrijdagnamiddag in Jupille deelgenomen aan de interprofessionele manifestatie tegen de intra-Europese delokaliseringen na de oproep van het Luikse gemeenschappelijke vakbondsfront.

De actie vond plaats voor de "Jup Tower", het gebouw waar de administratieve diensten van InBev zitten en die de directie naar Hongarije en Tsjechië wil overbrengen. De delokalisering zal 120 werknemers hun baan kosten. De betogers kleefden kleine aanplakbiljetten met de vermelding "C4" op de ruiten van het gebouw. Luikse PS-politici, zoals burgemeester Willy Demeyer, en politici van cdH en Ecolo namen deel aan de betoging. (Belga 17:23)
 
Hyundai bouwt autofabriek in Tsjechië

ma 27/03/06 - De Zuid-Koreaanse autoproducent Hyundai gaat een miljard euro investeren in de bouw van een fabriek in Tsjechië.
Tot nu toe werden de Hyundai's die in Europa verkocht worden, geassembleerd in een fabriek in Turkije, maar de Zuid-Koreaanse groep wil nu ook in Europa zelf auto's bouwen.

De fabriek zou in 2008 geopend worden. Jaarlijks zouden daar 300.000 auto's kunnen geproduceerd worden.

Hyundai zelf zal 3.000 mensen aanwerven en bij toeleveranciers in de buurt zouden er nog eens 6.000 extra banen bijkomen.

De autoproducent werd naar Tsjechië gelokt door een gunstig fiscaal regime. Praag komt ook tussen bij een aantal investeringen.

Vorig jaar is in Tsjechië al eens een fabriek van Toyota en Peugeot Citroën geopend. Daar werken 3.000 mensen. Tsjechië heeft ook nog het eigen automerk Skoda, dat een filiaal is van Volkswagen.
Bron: http://www.vrtnieuws.net

Volgens de Gazet van Antwerpen zal de productiesite in de Noord-Moravische plaats Nosovice meteen na opstarten 3.000 werknemers tellen. Bij lokale toeleveranciers vertaalt de investering zich in tot 12.000 arbeidsplaatsen, zo deelde het ministerie van Industrie maandag in Praag mee. De Tsjechische regering komt de onderneming tegemoet met belastingvoordelen en infrastructuurwerken
 

Freddy2005

† In Memoriam
Er is echter nog hard onderhandeld vooraleer het bericht bevestigd is. Er werden duidelijke sancties vooropgesteld en in het kontrakt opgenomen, als men de voorziene grondstukken niet tijdig ter beschikking krijgt. Verder moet ook de uitbouw van een autosnelweg doorgevoerd worden tussen Ostrava en Slowakije, waar Hyundai ook in Žilina een bedrijf heeft.
 
De handtekeningen zijn nog niet gezet. Dat doen de Board of directors van Hyundai en de Tsjechische overheid waarschijnlijk half mei, zo verklaart de lokale Minister van Handel en Industrie. Als alles definitief doorgaat, is de komst van het automerk de grootste buitenlandse investering in het land ooit.

Voor Hyundai wordt de faciliteit de grootste binnen de Europese unie.
 
Sanofi neemt belang in Tsjechische farmaceut

Het farmaceutische bedrijf Sanofi-Aventis heeft een belang van 24,9% genomen in de Tsjechische branchegenoot Zentiva. De Fransen betalen euro 430 mln voor het aandelenpakket.

Zentiva produceert merkloze geneesmiddelen. Sanofi heeft vorig jaar aangegeven uit te willen breiden in deze sector. Het aandelenpakket wordt overgenomen van de investeringsmaatschappij Warburg Pincus. (rtr)
 
Ahold verlaagt doelstellingen foodretail 2006

Ahold-bestuursvoorzitter Anders Moberg, zelf de initiator in 2003 van de doelstellingen, stelde tijdens een conference call dat hij feitelijk nog steeds de oude doelstellingen hanteert. 'De doelstellingen zijn onder heel andere marktomstandigheden geformuleerd. We hebben nu een verwachting voor 2006 gegeven, maar op termijn moeten ze te realiseren zijn', aldus Moberg. Hij wilde niet aangeven wanneer dat dan wel zal zijn.

Moberg kondigde ook aan de slecht functionerende onderdelen goed te gaan bekijken. Bovenaan de lijst staan Tops en de Centraal Europese activiteiten. Alles is mogelijk volgens Moberg. Een ommekeer of 'andere alternatieven', zoals hij dat noemde zonder verder in details te willen treden.
 
China is niet langer ‘booming’ voor DHV

Ingenieursbureau DHV maakt met de jaarcijfers bekend dat de nadruk bij de activiteiten verschuift van China naar de VS en Europa. De lange aanlooptijd naar een opdracht en de moordende internationale concurrentie in de snelst groeiende economie maken dat het Amersfoortse ingenieursbedrijf de prioriteiten herschikt.

De grootste mogelijkheden ziet DHV in de VS en landen als Tsjechië, Hongarije en Turkije. DHV richt zich vooral op Oost-Europese infrastructuur via greenfield-operaties, ofwel de zelfstandige oprichting van plaatselijke ondernemingen, maar Campen sluit overnames in de regio niet uit.
 
Peter Versluis Ondernemer van het Jaar

Peter Versluis, directeur-eigenaar van scheepswerf VeKa Group uit Werkendam, is woensdagavond verkozen tot Ondernemer van het Jaar. De jury koos unaniem voor Versluis vanwege zijn enthousiasme, handelsgeest en pure liefde voor zijn vak.
Versluis%20peter.jpg

"Als je het verhaal van Peter Versluis en zijn VeKa Group hoort, weet je dat het best goed komt met de Nederlandse economie. Peter Versluis is één bonk enthousiasme", aldus de jury. "Hij weet nog precies wat één scheepsmotor kost en blijft werken met mensen met wie hij tien jaar geleden ook al zaken deed."
Versluis nam twaalf jaar geleden de leiding van VeKa Group over van zijn vader. Ondanks zijn jonge leeftijd - hij was toen pas 20 jaar - wist hij de koers van het bedrijf te verleggen van vervoersbedrijf naar de ontwikkeling en bouw van binnenvaart- en zeeschepen.

Alles in eigen hand
VeKa ontwerpt en bouwt binnenvaart- en zeeschepen in Nederland. Slechts de casco's worden op eigen werven in Tsjechië en Roemenië en bij werven in China gebouwd. De afwerking vindt plaats op eigen werven in Nederland.
Veka nam in 2004 de failliete werf Bijlsma uit Lemmer over. Een jaar later werd ook de oude Verolme-scheepswerf uit Heusden toegevoegd aan het bedrijf. De 100 werknemers in Nederland waren vorig jaar goed voor een omzet van 120 miljoen euro.


bizz
De award voor Ondernemer van het Jaar wordt uitgereikt, in samenwerking met ondernemersblad bizz, tijdens de Week van de Ondernemer. De award is voor die ondernemer die aantoonbaar uitblinkt in alle disciplines van het ondernemen: sales, marketing, bedrijfsvoering, personeel, financiën, innovatie en automatisering.
Bron:http://www.bizz.n
 
CSA neemt eerste nieuwe Airbus A320 in ontvangst

CSA Czech Airlines heeft haar eerste nieuwe Airbus A320 in ontvangst genomen. Het toestel is de eerste van twaalf nieuwe vliegtuigen die de Tsjechische maatschappij bij Airbus bestelde. In totaal heeft CSA zes A319 en zes A320’s besteld.

Alle bestelde toestellen moeten tussen 2006 en 2008 worden afgeleverd. CSA zet de Airbussen in op routes binnen Europa. De Tsjechische maatschappij vliegt al een aantal maanden met A320’s en A321’s die zijn geleasd.

De A319 en A320 vervangen bij CSA de Boeing 737-400 en –500. Op langere routes zet CSA sinds 1991 al de Airbus A310 in.

luchtvaartnieuws.nl
 

Bijlagen

  • CSA.jpg
    CSA.jpg
    39,6 KB · Bekeken: 2
Fast voor de Europese Commissie

De Europese Commissie startte een openbare aanbesteding voor een informatiecampagne in de Tsjechische, Slowaakse en Sloveense Republiek met een dubbel doel, namelijk zowel de consumentenrechten als de verbruikersverenigingen promoten. Die werd uiteindelijk gewonnen door de Communicatiegroep FAST en zijn internationaal netwerk van onafhankelijke agentschappen 'ICOM'.

Het budget benadert de 1.600.000 euro en de campagne draait voornamelijk rond tv-spots met als prioritaire doelgroep de jongeren tussen 25 en 35 jaar. Groepsdiscussies en pre-tests zullen worden uitgevoerd om de boodschappen nauwkeurig te bepalen. Aanvullend wordt er eveneens een public relations actie gelanceerd.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Vašek schreef:
De handtekeningen zijn nog niet gezet. Dat doen de Board of directors van Hyundai en de Tsjechische overheid waarschijnlijk half mei, zo verklaart de lokale Minister van Handel en Industrie. Als alles definitief doorgaat, is de komst van het automerk de grootste buitenlandse investering in het land ooit.

Voor Hyundai wordt de faciliteit de grootste binnen de Europese unie.

De werkgeversbond heeft zo zijn vermoedens, dat de helft der voorziene 3000 nieuwe arbeidsplaatsen door buitenlanders zal worden ingenomen. Het is logisch dat hiervoor de Polen en Slovaken direkt in aanmerking komen.

Tschechien on line
 
ja zo is de trend, alles weg van hier naar het oosten.


Ik will nog zeggen dat Danemark een niewe programm
voor werknemers opzetten will.

Zij hebben im moment enkel 5 prozent die geen werk hebben.

Wat zoeken zij ? Mensen uit het oosten van Europa maar
ook uit Duitsland(waarschijnlijk want Duitsland een belangrijke
handelspartner is een Duits dan belangrijk is, denk ik)



http://de.biz.yahoo.com/21032006/286/daenemark-fachkraeftemangel-deutschen-beheben.html
 
Handelsoverschot Tsjechië

Tsjechië heeft in het de eerste twee maanden van 2006 een handelsoverschot kunnen realiseren van 18,3 miljard.

Vooral de uitvoer van auto’s en machines zorgde voor het overschot.

Bron: Finacni Noviny
 
Bonden zien kansen voor NedCar

:oeps: :lmfao: Lezen de Bonden geen kranten?


De vakbonden zien nieuwe mogelijkheden voor NedCar, maar dan moet Mitsubishi hieraan willen meewerken. De vakbonden hebben van de directie van NedCar een mandaat gevraagd om desnoods zelf op zoek te gaan naar nieuwe gegadigden in de autoindustrie voor de productie van een merk in Born.

Dat zei bestuurder Wiel Crins van FNV-Bondgenoten dinsdag in Born. NedCar is zo gebouwd dat er op eenzelfde onderstel twee automerken van de band kunnen rollen. Nu zijn dat de Mitsubishi Colt en de Smart ForFour van DaimlerChrysler, maar dit laatste bedrijf houdt het in Born voor gezien. De bonden willen daarom zo snel mogelijk op zoek naar een nieuwe fabrikant, die van het systeem in NedCar gebruik wil gaan maken.

Volgens de vakbonden zoeken vooral Aziatische autofabrikanten als Hyundai, Nissan en Toyota naar uitbreiding van hun capaciteit. Zo zou Hyundai al anderhalf miljard euro hebben gereserveerd voor een Europese fabriek. Hyundai had in eerste instantie het oog op Tsjechië laten vallen, maar dat land is afgevallen. De bonden willen de Aziaten voor Born interesseren.

De fabriek in Born is gebouwd voor een productiecapaciteit van 300.000 auto's per jaar. Als die capaciteit zou worden gehaald, zou de kostprijs per auto, ook voor Mitsubishi, een stuk lager liggen dan nu. Op dit moment draait de fabriek met een capaciteit van 115.000 auto's en na het spoedige verdwijnen van de Smart zullen dat er rond de 70.000 worden. De vakbonden vrezen dat NedCar dan niet meer rendabel is.

Het liefst hebben de bonden dat NedCar en Mitsubishi zelf op zoek gaan naar een partner voor Born, maar desnoods willen ze van NedCar een mandaat om Aziatische bedrijven naar Limburg te halen.

Om het belang van deze zoektocht te onderstrepen hebben de vakbonden dit opgenomen in hun ultimatum aan de directie van NedCar. Op 11 april willen de bonden dit mandaat krijgen of op zijn minst de toezegging van NedCar of Mitsubishi dat er gezocht wordt naar een nieuwe fabrikant. Anders gaat het bedrijf plat. (ANP)


© Het Parool, 04-04-2006
 
Pijlen op Centraal- en Oost-Europa

Logistiek dienstverleners en in mindere mate verladers ontplooien steeds meer regionale distributie activiteiten in Centraal en Oost-Europa. Het uitbreiden van het distributienetwerk is mede het gevolg van de uitbreiding van de Europese Unie in 2004 met tien nieuwe lidstaten.

Volgens het onderzoek ‘Warhousing space in Europe: meeting tomorrow’s demand van Capgemini en Prologis zijn vooral de logistiek dienstverleners van plan om de komende jaren nieuwe distributie centra te openen in Tsjechië, Polen en Hongarije. Deze landen zijn, afgezien van de verwachte economische groei, ook aantrekkelijk als vestigingsplaats voor dc’s vanwege de lage grondprijzen en lage loonkosten.

Daarnaast verwachten de onderzoekers van Prologis en Capgemini de komende jaren nog een tweede golf van landen als Rusland, Slowakije, Oekraïne, Roemenie en Turkije die bovenmatig interessant worden voor vestiging van nieuwe dc’s.

Vooral de West-Europese logistiek dienstverleners zullen als vooruitgeschoven posten zich gaan vestigen in deze economisch risicovolle landen, middels regionale dc’s. Verladers zijn daarentegen nog huiverig om de stap naar Oost-Europa te maken. Zij besteden in eerste instantie liever hun distributie activiteiten uit aan een logistiek dienstverlener.

Ondanks de verwachte expansie naar Centraal- en Oost-Europa voorspelt het rapport dat het zwaartepunt van de distributiemarkt zal blijven liggen in West-Europa. Logistiek dienstverleners en verladers willen hun centrale distributie centra aanhouden in West-Europa. Zij zien Centraal- en Oost-Europa vooral als een regio om hun distributie netwerk uit te breiden. Desalniettemin biedt de trek naar het oosten ook volop kansen de komende jaren voor projectontwikkelaars die actief zijn op het gebied van logistiek vastgoed.

Bron: logistiek.nl
 

Bijlagen

  • 1741_origineel.jpg
    1741_origineel.jpg
    90,8 KB · Bekeken: 3
Zowat heel Europa aangeklaagd over energie

De Europese Commissie heeft 28 procedures opgestart tegen 17 lidstaten van de Europese Unie die hun energiewetgeving nog niet op orde hebben. Nederland en Denemarken zijn de enige twee lidstaten waarmee niets aan de hand is, zo bleek gisteren uit verklaringen van Eurocommissaris Piebalgs van Energie.

De eerste fase van de juridische procedure is opgestart met het versturen van zogenaamde 'letters of formal notice'. Die brieven zijn aan zeventien landen verzonden. Bij elf landen gaat het om gebreken in zowel de elektriciteits- als de gaswetgeving. Dit zijn België, Tsjechië, Griekenland, Spanje, Frankrijk, Ierland, Italië, Litouwen, Oostenrijk, Polen en Slowakije. De brief die de Commissie aan Spanje stuurde volgde op klachten.

Zes andere landen worden aangeklaagd vanwege het niet goed implementeren van alleen de elektriciteitsrichtlijn. Dit zijn Finland, Zweden, het Verenigd Koninkrijk, Letland, Duitsland en Estland. Verder zijn er landen die hebben gevraagd om uitstel (Malta) of waar de Commissie nog aan het onderzoeken is (Hongarije, Cyprus, Portugal, Slovenië).

Luxemburg en Spanje worden voor het Europese Hof van Justitie gedaagd. Zij hebben de Europese Commissie niet op de hoogte gesteld van hun nationale wetgeving. Nederland en Denemarken zijn de braafste jongetjes in de klas: daar is de energie-wetgeving pico bello in orde.

De Europese richtlijnen zijn volgens de Commissie essentieel voor het creëren van een echte concurrerende markt in Europa. Ze moeten er voor zorgen dat per 1 juli 2007 de energiemarkten voor alle consumenten open zijn. Het bevorderen van de concurrentie in de energiemarkten is één van de zes prioriteiten die de Commissie in maart heeft vastgesteld en die moeten leiden tot een duurzame, betaalbare en betrouwbare energievoorziening, zo schrijft Piebalgs.

De Commissie constateert allerlei gebreken in de zeventien landen: gereguleerde in plaats van vrije prijzen; bedrijven die zich niet, of niet voldoende, opgesplitst hebben; ondoorzichtige tarieven en ongelijke toegang tot netwerken; gebrek aan keuze bij afnemers; gebrek aan macht bij toezichthouders, met name op het gebied van tarieven en nettoegang; bevoorrechte nettoegang voor bepaalde energiebedrijven door lange-termijncontracten en bedrijven die niet voldoen aan eisen over het geven van informatie over de brandstofmix.

Bron: Energeia, 2006
 

Marcel

Moderator
Ceska sporitelna opgelicht voor KC 500 miljoen

bron : Prague Daily Monitor

http://www.praguemonitor.com/ctk/?id=1479;story=Ceska-sporitelna-cheated-out-of-CZK-500-million

de Ceska sporitelna (de tsjechische variant van de bank met de "S") is voor KC 500.000.000 opgelicht door frauduleuze aanvragen (en gehonoreerde) van leningen. deze werden prompt niet terug betaald.
er zijn all 4000 rechtzaken aangespannen en reeds 500 mensen veroordeeld.
dubieuze autohandelaren (=dubbel op ??) en winkels hebben er voor een groot gedeelte debet aan.

NB : in Nederland zijn het juist de geldverstrekkers die dubieus zijn ...
 
Bovenaan