Echtscheidingen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tsjechen kunnen de familie niet bij elkaar houden. Elke tweede huwelijk eindigt met een echtscheiding. De Tsjechische Republiek behoort tot de landen met het hoogste aantal echtscheidingen in Europa.

De belangrijkste redenen voor het hoge aantal echtscheidingen is volgens sociologen het verschil in de karakters, ontrouw en alcoholisme.

Bron: novinky.cz
 
Mooi he , jammergenoeg klopt dit bij mij in de tsjechiesche kant van de familie ook , maar toekomst gericht gezien is er volgens mij nog een vierde reden : Geldtekorten , alles word daar duurder en lonen gaan er niet op voorruit en dan nog die lastenverzwaring ( volgens mijn familie in CZ).
Misschien moeten we daar een huwelijks/alcoholverslavings therapie met schuldsanerings project openen , ( zou Maxima daar ook een microkrediet voor over hebben? ).
 
De belangrijkste redenen voor het hoge aantal echtscheidingen is volgens sociologen het verschil in de karakters, ontrouw en alcoholisme.:lmfao:

Dat is een goeie, en om dat uit te vinden moet je socioloog zijn?:deuk: Dat kunnen ze me in elke hospoda vertellen, daar zullen dan wel allemaal sociologen zitten. Die ontrouw en dat alcoholisme gaat er bij mij nog wel in. Maar dat verschil in karakter. We zijn toch allemaal verschillend van karakter.

Wat Risak en Kaca vertellen snijd meer hout. Armoede. De constante zorgen om de eindjes aan elkaar te knopen, de onzekerheid of je morgen nog wel je baantje zult hebben, de stress die daaruit ontstaat en de ruzies die er dan van komen. Veel mensen verzuipen dan gewoon hun ellende, wat nog voor meer ellende zorgt, bonje thuis, met als gevolg dat je dan maar een ander zoekt voor begrip, hieruit komt dan de ontrouw voort. Zo gaat het in Nederland, zo gaat het ook in Tsjechie, in crisestijden zal het alleen nog maar erger worden.
 
Wie zegt dat sociologen hun onderzoek niet in cafe's doen?:stout: Bovendien is een hospoda bezoeken ook een sociaal gebeuren. Mensen komen met elkaar aan de praat en vertellen dan ook over hun problemen, op die manier kun je ook inzicht krijgen in het wel en wee van de mensen om je heen. Uitkomsten van onderzoeken kun je ook beinvloeden door de vraagstelling bij b.v. een enquete en de conclusies die daaruit voortkomen behoeven dan ook niet altijd de juiste conclusies te zijn. Ik mijn jonge jaren was een van mijn leervakken statistiek, de mop die toen rondging was dat je leugens had, grote leugens en statistieken.:lache:
 

Vodnik

† In Memoriam
die mop gaat nog steeds op en is me bekend, maar ervaringen uit een kroeg zijn echt niet maatgevend.

Als je het artikel gelezen hebt (Pravo) zal je ook andere conclusies trekken.
Er wordt gesteld dat elk tweede huwelijk op een echtscheiding uitloopt, dat gaat met name om jongere mensen en in het bijzonder de veelverdiener die "geisoleerd" woont. Manlief verdiend voldoende geld en vind het niet nodig dat vrouwlief werkt. Vrouwlief woont dus in "the midle of nowhere" niks te doen, nauwelijks sociale contacten, manlief komt laat thuis en heeft alleen maar interesse in z'n bed (om te slapen!)
Dat gaat vervelen en vrouwlief gaat vertier zoeken. Ze hebben hiervoor in CZ een leuke uitdrukking: "Zelena Vdova".

Scheiden naar aanleiding van armoe? Er zijn er veel die dat wel zouden willen echter de consequentie is: beide het huis uit! Om de huur van een appartement op te brengen zijn bij lage inkomens tweeverdieners noodzakelijk. Gevolg is dat je situaties tegenkomt waarbij manlief en vrouwlief totaal hun eigen weg gaan en elkaar soms in huis tegenkomen (ik ben verschillende van deze gevallen tussen mijn collega's tussen 1996 en 2001 tegengekomen)
 
Scheiden naar aanleiding van armoe? Er zijn er veel die dat wel zouden willen echter de consequentie is: beide het huis uit! Om de huur van een appartement op te brengen zijn bij lage inkomens tweeverdieners noodzakelijk. Gevolg is dat je situaties tegenkomt waarbij manlief en vrouwlief totaal hun eigen weg gaan en elkaar soms in huis tegenkomen (ik ben verschillende van deze gevallen tussen mijn collega's tussen 1996 en 2001 tegengekomen.

("groene weduwe" is grappig, in Nederland zeggen ze tegen mannen in dat soort situatie "een onbestorven weduwnaar.)

De dingen die je hier noemt, Semabyt, zie ik hier in het dorp ook gebeuren.
Het is erg triest om aan te zien. Er staan hier huizen te koop de net gerenoveerd zijn, of half gerenoveerd. Een echtpaar is er dan samen aan begonnen. Hebben veel werk verzet en dan knalt de relatie uit elkaar. Ik ken inderdaad ook hier mensen, die getrouwd zijn, maar waar man en vrouw apart van elkaar leven, dus waarschijnlijk ook om de door jou genoemde reden. Het zijn niet alleen de jongeren, ik zie het ook wel bij 50 plussers.

Het zal bij jongeren wel wat meer voorkomen, want zij komen uit een generatie die het wel wat gemakkelijker heeft gehad dan de oudere generatie. De oudere generatie heeft vaak echt moeten zwoegen om wat voor elkaar te krijgen en dat zet je dan niet zo gauw op het spel voor een vertiertje, omdat je je verveelt, bovendien verveelden deze mensen zich niet zo gauw, daarvoor hadden ze genoeg te doen.

Als de oudere generatie in Nederland een stapje terug moet doen en ze komen dan op het niveau van de 60-er jaren, dan zouden ze daar nog wel mee kunnen leven, ik vond de 60er jaren niet slecht om te leven in Nederland, voor jongeren zou dit onvoorstelbaar zijn. Geen auto, maar een fiets, met een beetje geluk een bromfiets. Geen computer, geen Big Color TV set met dolby surround. Vakantie op een camping in een tentje en zo kunnen we nog wel even doorgaan. In die tijd was dat normaal en we waren er ook wel gelukkig om.

In Nederland zie ik bij de jongeren dat ze het doodnormaal vinden om maar van alles te hebben. Mobieltje, dure laptop, met 16 een scooter, met 18 een auto. Elk jaar op vakantie, hoe verder hoe mooier. Het is niet dat ik hun dat misgun, maar als het allemaal zo gemakkelijk is om te krijgen, realiseren ze zich niet, hoe bevoordeeld ze zijn in vergelijking met de generatie die zich het eelt in de handen heeft moeten werken om zich wat extra's te kunnen veroorloven. En als ze dan een stapje terug moeten doen, omdat het allemaal niet meer kan, omdat het financieel slechter gaat ontstaan de problemen, komen de ruzies en gaan de mensen uit elkaar, terwijl je eigenlijk beter er samen de schouders onder kunt zetten om er van te maken, wat er van te maken is.
 
Een stapje terug in CZ zal anders zijn als een staoje terug hier maar het is altijd gevoelig.
Hoe of het daar is weet ik niet maar ik kneep mijn handen dicht dat wij alleen een dure rekenmachine moest kopen voor onze middelbare scholieren. Nu hoort een laptop al snel bij de gewenste uitrusting. Kosten voor scholieren zijn altijd een moeilijke punt geweest voor mensen die het met minder moeten doen en dat zal wel overal hetzelfde zijn want je wilt dat jou kind ook op alle fronten mee kan met de study.
 
Een stapje terug in CZ zal anders zijn als een staoje terug hier maar het is altijd gevoelig.
Het zal zeker hier in de CZ gevoelig liggen, omdat de bewoners zich pas sinds eind jaren 80 spullen hebben kunnen verwerven die in NL al algemeen goed waren. Het is dan bijzonder zuur om een stapje terug te moeten doen, want eigenlijk heb je er dan nog maar relatief kort van kunnen genieten dat de welvaart gestegen is.

Het moet echter niet zo zijn, dat alleen het hebben van "luxe" je een gevoel van welbehagen verschaft, want dan denk ik dat je een "arm" leven hebt. Ik denk dat als je goed met je partner overweg kunt, als je een fijn gezinsleven hebt, een goede gezondheid geniet, het de voorkeur verdient om te trachten dit zo goed mogelijk te handhaven, dan je blind te staren op spullen die je denkt nodig te hebben om gelukkig te zijn.
 
In Nederland zie ik bij de jongeren dat ze het doodnormaal vinden om maar van alles te hebben. Mobieltje, dure laptop, met 16 een scooter, met 18 een auto. Elk jaar op vakantie, hoe verder hoe mooier

Jan wat je schrijft een paar berichten terug kan ik helemaal maar dan ook echt helemaal onderschrijven.
Ik zie het bij mijn overburen (Jong stel - Dinky's - (double income no kids)
Ik zie het bij mijn oudste zoon (23)
Ik zie het bij de meeste kids op mijn school (13-18)

Ik vind het eigenlijk wel een beetje zielig allemaal hoe ze tegen het leven aankijken.
 

Tabe

† In Memoriam
Tsjechen kunnen de familie niet bij elkaar houden. Elke tweede huwelijk eindigt met een echtscheiding. De Tsjechische Republiek behoort tot de landen met het hoogste aantal echtscheidingen in Europa.

De belangrijkste redenen voor het hoge aantal echtscheidingen is volgens sociologen het verschil in de karakters, ontrouw en alcoholisme.

Bron: novinky.cz
Leuk om te zien hoe we direct gaan vergelijken met de situatie in Nederland. En ik kan u zeggen : het is in Nederland niet anders. Ook de genoemde motieven om te scheiden zijn dezelfde als hierboven omschreven.Ik ben geen socioloog en loop de hospoda niet plat . Het scheidingspercentage in mijn familie is 75 procent en bij mijn ega ook. En de redenen; Het verschil in karakters 25 procent, ontrouw 25 procent en drank 25 procent of alle drie motieven tegelijk. En dit is geen grap.
 
Woon nu voor de 2e keer in een klein dorp in Tsjechië,alcoholisme is er wel en armoede ook ,maar echtscheidingen ?

Tja Joep, maar vaak is het ook moeilijk om uit te vinden hoe de verhoudingen in elkaar steken.

Ik zal je een voorbeeld noemen. Een aardige meid hier uit het dorp helpt ons wat in huis, nou, op z'n hollands zet je dan een bakkie, koekje erbij en probeer je ook wat te kletsen. Vraag: Heb je ook een man? Ano, ze had een man. Kindertjes, Ano, 2 kindertjes, kluk, kluk is dus jongen. Twee jongens kluk-kluk?;) Maar met verder vragen, krijg je dus te horen dat zij met de kindertjes bij haar ouders in het dorp woont en dat haar man in een plaatsje 10 km verderop woont. Omdat zij niet in het plaatsje wil wonen en hij niet in het dorp en in de weekends zijn ze bij elkaar.:slik:
Nou, ik moet zeggen, Tsjechie heel modern:sterretjes:, maar goed, ik word een dagje ouder en kan dat allemaal niet meer bijsloffen.:confused:
 
We kennen sinds 1999 n Tsjechies gezin in een dorpje, met 2 kids, hebben het financieel niet breed, moeder heeft met medeweten van het gezin een tweede relatie, deze relatie onderhoudt mede dat gezin, kinderen zijn af en toe bij ons met de vakantie's in Nederland en geven aan niet gelukkig te zijn met de situatie, maar het is niet anders, mama zegt ik kom op voor mijn kids, moet je daar wat van zeggen ? we weten het niet en willen het ook niet weten.
 
Bovenaan