Dvur Kralové

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Macek

Geroyeerd Lid
Bij grote supermarkten, Tesco, Hypernova enz. kan men betalen in €, maar pin gewoon geld en betaal in kronen. De kroon, Korun, is in Tsjechië de munteenheid en bestaan uit munten en bankbiljetten, schelpen en spiegels zijn hier nooit als betaalmiddel geaccepteerd.
Verder kan u uw jachtgerei thuis laten, er zijn herbergen(Hostinec)en gelegenheden waar men, met het volk, kan eten en bierdrinken, of bier drinken en eten. Het enige nadeel is daar dat de plaatselijke bevolking een taal spreekt wat voor ons bijna niet is te volgen. Het vreemde is dat zij ons wel begrijpen en ze doen bijna alles om het u naar de zin te maken, wat je vraagt krijg je, wat een land, daarbij valt Boobejaanland, met verontschuldigde eerbied, in het niet. Veel plezier en de goeten van Macek.
 
Lotteke1984 schreef:
bezienswaardigheden
Zoals je zelf al zegt zijn er veel genoemd hier op het forum... Dvur Kralové ligt onder Trutnov, type "Trutnov" eens in in de zoekfunctie van dit forum en kijk wat er allemaal op je af komt...
In Dvur Kralove zelf is in elk geval een hele mooie stuwdam en een behoorlijk grote dierentuin, de foto's vind je in de fotogalerij

Lotteke1984 schreef:
Betaal je daar nu al met euro's?
Kan, op sommige plekken.... In de grotere supermarkten kan je vaak al met euro's betalen en bij toeristische plekken ook (let wel, daar betaal je wel meer dan wanneer je in Kronen zal betalen).
Het beste is om gewoon Kronen te pinnen... alles over geld wisselen vind je in dit topic

Lotteke1984 schreef:
Wij komen van België, West-Vlaanderen, dus ik denk dat we dat niet in 1 stuk zullen kunnen rijden? Beter ergens overnachten?
Kan, hoeft niet, is net wat je zelf prettig vind... wij komen uit Dordrecht (zuid Holland) en rijden het altijd in 1 ruk door, maar andere overnachten liever ergens onderweg.....

Lotteke1984 schreef:
Zou de elektriciteit daar hetzelfde zijn als hier? Kan je bijvoorbeeld je gsm-lader gebruiker daar?
De elektriciteit is hetzelfde (220v), en de stopcontacten zijn zoals in Frankrijk en grote delen van België (wel anders dan in Nederland), Zie HIER het topic over stopcontacten.

Ik hoop dat nu al je vragen beantwoord zijn, verdere tips ?? Maak je niet te druk en ga gewoon genieten !!
 
Dank je voor de vele antwoorden! Ze waren zeer nuttig, zeker bepaalde links naar hier op het forum want tegen ik hier wijs uit geraakte wat ik eigenlijk kan gebruiken en wat niet. Want het is inderdaad net of ik naar een onbewoond eiland vertrek want Tsjechië is zo plots in ons hoofd gekomen en heb totaal geen idee waar belanden! Maar dank je voor de tips! En ik ga er daar van genieten zi!!!!
 

Freddy2005

† In Memoriam
Hé Lieselot, ik rij alleen in een keer van Brugge naar ginder. Dus van Izegem moet dit ook kunnen, ik weet niet of je met twee kunt rijden dan gaat het nog vlotter. Verder is er in Dvur Kralove een Delvita, dit is een Delhaize filiaal met hetzelfde gekende logo. Ik zou niets speciaals meenemen en er gewoon op af gaan, als je alle regels respecteerd kan er bijna niets verkeerd lopen. Veel reisplezier.
 
Joepie, eindelijk! Binnen twee weekjes vertrekken we!!
Ik heb nog een vraag.
Wat met het kraantjeswater? Is dit drinkbaar? Mag je dit gebruiken om groentjes of fruit te wassen enzo? Zijn er dingen waar je zeker moet op letten qua eten?

Vele groetjes lieselot
 

Freddy2005

† In Memoriam
Lotteke1984 schreef:
Wat met het kraantjeswater? Is dit drinkbaar? Mag je dit gebruiken om groentjes of fruit te wassen enzo? Zijn er dingen waar je zeker moet op letten qua eten?
Lieselot veel water heb ik niet gedronken, maar uit de verhalen weet ik dat je best water uit flessen gebruikt wegens de mindere smaak van het water en het veelvuldig gebruik van chloor. Om groenten en fruit te wassen zou ik het dus wel gebruiken. En alvast veel reisplezier gewenst.
 
Koffie en thee zetten kan meestal ook wel gewoon uit de kraan en ook voor het poetsen van je tanden hoef je geen bronwater te nemen... Ga je liters per dag drinken...tsja dan is het misschien wel verstandig om een paar flessen uit de supermarkt mee te nemen....
 
Hello Lotteke,mischien is het moeilijk te geloven maar Tsjechies is ook in 21 eeuw en in EU(ok nog geen euro,maar het better voor jou omdat zonder euro is het goedkooper)Ik woonde in Belgie een jaar,en bijna alles was hetzelf.
Voor jou is beste pinnen(goedkoopste)en in een bank wissellen geld voor placen waar jij mag niet pinnen.
Rijden in een keer is geen probleem als jij heb klein beetje ervarings,ik heb dat ook gedaan.
Dvur Kralove is dicht bij Trutnov(mooi stad)bergen,Jaromer(interesant orloog vesting)Adrspach(prachtige rots stad) en heel veel andere moie placen.Dus prettige vakantie!!!!!!!!!!!

Met drink water is geen probleem,jij mag dat voor alles gebruiken,maar mischie voor normaal drinken vind je het niet zo lekker,dus drink water van fles.
 
:p ela!

Merci mensen allemaal voor het antwoord.
We hebben flessen water gekocht om te drinken maar om koffie te maken en tanden te poetsen gewoon het water van de kraan gebruikt.
Tis te zeggen tot we plots zonder water zaten door technisch defect dan moesten we alles met aangekocht water doen maar alles is toch goedkoop in Tsjechië :)
 

kuurgast

Donateur
Het parkeersysteem verandert in Dvůr Králové nad Labem, chauffeurs moeten het kenteken invoeren.

Vanaf 6 maart geldt er een nieuw betaald parkeersysteem in Dvůr Králové nad Labem. Bij de parkeerautomaten die zijn vervangen, moet de bestuurder het kenteken invullen, maar hoeft hij geen parkeerbon uit te printen, want de controle gebeurt elektronisch. Het wordt mogelijk om het parkeergeld niet alleen contant te betalen, via sms, mobiele applicatie SEJF, maar ook met een betaalkaart. Tegelijkertijd keurde de gemeenteraad een nieuwe prijslijst voor parkeergelden goed. De eerste 30 minuten parkeren zal gratis zijn op plaatsen met betaald parkeren (ook in dit geval echter het kenteken van de voertuig moet ter controle in de parkeerautomaat worden ingevoerd), voor elk extra half uur betaalt de bestuurder 10 Kč. Het is echter maar één keer per dag mogelijk om dit eerste uur met korting te gebruiken.
Anders is het in het geval van betaling via sms of de SEJF-applicatie, waar alleen het uurtarief van toepassing is: voor het eerste uur parkeren betaalt de bestuurder 10 Kč, en voor elk extra uur daarna 20 Kč.
Ook de parkeerkaartprijzen zijn aangepast. Geïnteresseerde partijen betalen nu 300 Kč voor een weekkaart, 700 Kč voor een maandkaart, 1.300 Kč voor een halfjaarlijkse kaart en 2.500 Kč voor een jaar-parkeerkaart. "Natuurlijk blijven de parkeerkaarten die burgers al hebben gekocht geldig en worden ze gevirtualiseerd", legt burgemeester Jan Jarolím, uit.
Zo blijft bijvoorbeeld gelden dat voertuigen die een persoon vervoeren met een ernstige handicap of een ernstige mobiliteitsbeperking geen parkeergeld hoeven te betalen. De auto moet dan wel zichtbaar gemarkeerd zijn met een parkeervergunning.
De stadsverordening voorziet ook in het betalen van parkeerkosten in de Rooseveltova-straat, het T.G. Masaryk-plein en de Palackého-straat. "Waarschijnlijk zullen in de tweede helft van dit jaar parkeerautomaten op deze plaatsen worden geplaatst. Tot die tijd kan hier geparkeerd worden onder dezelfde voorwaarden als voorheen", vult burgemeester Jan Jarolím aan.
Bron krkonossky.denik.cz.
 
Bovenaan