Dvur Kralové

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

wat te doen in de omgeving van Dvur Kralove nad Labem

hallo allemaal, wij gaan dit jaar voor het eerst naar Tsjechie,Dvur Kralove nad Labem om precies te zijn.
Wie van jullie heeft er tips over al het moois dat er ongetwijfeld te zien is.Musea,Wandelroutes,Kastelen ectra
Elke tip is welkom.
Alvast bedankt
smiley20.gif
 

Bijlagen

  • 47220-hotel_001a.jpg
    47220-hotel_001a.jpg
    6 KB · Bekeken: 200

Marcel

Moderator
Re: wat te doen in de omgeving van Dvur Kralove nad Labem

grin.gif
als wij op vakantie ga naar een land/gebied waar we nog nooit geweest zijn, dan gaan we eerst uitpluizen of het iets voor ons is en daarna beslissen we pas of we er ook werkelijk heen willen gaan.
koop eerst eens een reisgids ........... en lees die op je gemakkie met een bakkie
koffie.gif


marcel
 
Re: wat te doen in de omgeving van Dvur Kralove nad Labem

Beste marcel.
Uiterraad hebben wij de diverse reisgidsen via de anwb gelezen, onze ervaring is echter dat de allerleukste kleine dingen nog altijd die de moeite waard zijn,altijd terplekke gevonden worden.
 
Re: wat te doen in de omgeving van Dvur Kralove nad Labem

Daar heb je gelijk in Onno, jammer genoeg kan ik je niet helpen, ik ben een jaar later meestal weer vergeten hoe de plaatsen ook al weer heten waar we geweest zijn, als we er dan nog eens komen herken ik het wel weer.
Verder moet ik het altijd aan mijn man vragen, dom hé!
blush.gif


Groet

Corrie.
 
Re: wat te doen in de omgeving van Dvur Kralove nad Labem

Hallo Onno,

Ik heb wel informatie over die omgeving.Ik wet niet precies wat je zoekt...Maar als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel. Ben je met kinderen, vrienden, gezin, alleen...leeftijd?

Bílá Třemešná
Hier ligt de stuwdam, genaamd "oudste bos van het koninkrijk", die in 1910 gebouwd is om het overtollige water van het Reuzengebergte tegen te houden. De stuwdam ligt sprookjesachtig en is gebouwd in de stijl van Anton Pieck.

Dierentuin Dvůr Králové
Zeker een bezoek waard is de dierentuin van Dvůr Králové. De dierentuin met de grootste collectie Afrikaanse dieren in Europa. U waant zich de wereld van de neushoorn, de giraffe en andere exotische dieren. Met een safaribus kunt u een echte safaritocht tussen de wilde dieren maken. Een echte aanrader, zeker voor kinderen!

Dvůr Králové
Een historische stad in het vlakke dal van de Elbe. Op de markt vindt u vele historische gebouwen, waaronder het Renaissance raadhuis, de Mariazuil, de gotisch verbouwde kerk, stadsmuren met toren Sindelarska en een barok huis waarin het stadsmuseum is ondergebracht, een overdekte houten brug in het stadsdeel Verdek.

Dvůr Králové Zirec
In het bos ligt Betlém, hier staan in de openlucht de beeldhouwwerken van Matthias Braun uit zandstenen rotsen en zwerfkeien in Barokstijl. Braun heeft ook enkele beelden op de Karelsbrug in Praag gemaakt.

Kuks
Zeer bezienswaardig is het slot met een hospitaal en kerk. De kerk wordt beschouwd als één van de mooiste barokcomplexen van Bohemen. Beslist een bezoek waard is de oude apotheek. Op de kasteelmuur staan de beelden van Matthias Braun die "het goede en het kwade" verbeelden.

Hostinné
Een bezoek aan deze historische stad is in augustus een echt feest. Iedere eerste zondag van augustus is er namelijk het volksfeest ' Porcinkule', een markt met voornamelijk goedkope kleding en schoenen en een echte Tsjechische kermis. Natuurlijk kunt u ook in alle andere maanden van het jaar een bezoek brengen aan dit stadje.

Nová Páka en Stará Páka
'Voor ieder wat wils', is zeker van toepassing op deze twee stadjes. Zoals u misschien weet is Tsjechië een typisch 'bierland', de gemiddelde Tsjech drink 170 liter bier per jaar! Zelf bij het ontbijt worden er grote hoeveelheden gedronken. Een leuke excursie is die naar bierbrouwerij Nova Paka, waar u kunt zien hoe het Nova Paka-bier gebrouwen wordt. In het hotel tappen wij bier van deze brouwerij.

Bent u een liefhebber van edelstenen en fossielen, dan moet u een kijkje nemen in de schatkamer van het raadhuis van Nová Páka of langs gaan bij de steengroeve in Stará Páka. Stará Páka ligt onderaan de 3 kilometer lange bergrug Staropacké hory. Aan de noordhelling van deze berg worden halfedelstenen gevonden. Op de noordoosthelling vindt u een kleine ruine van een burcht. Voor natuurliefhebbers is er het natuurreservaat 'Novopacky vodopád' waar u een kloof met twee watervallen (respectievelijk 8 en 4 meter hoog) kunt bezichtigen. Deze watervallen zijn alleen te voet vanuit Stupna te bereiken.

Voor meer actie kunt u langsgaan bij de auto- en motorcrossbaan van Nová Páka.

Jaromeř (20) km
Op het station van Jaromer is een permanente tentoonstelling van oude locomotieven en treinstellen te bewonderen.

Josefov (25 km)
Deze monumentale stad bestaat uit een uniek bewaard gebleven vesting. Voor de bouw van de muren, verschansingen, bolwerken en onderaardse gangen werden 5800 miljoen bakstenen gebruikt. Onder leiding van een gids, met alleen het licht van een waskaars, krijgt u in ongeveer een half uur een indruk van hoe het er onder de grond aan toe zou zijn gegaan, indien de stad belegerd zou worden. Een spannende ervaring die u nog lang zal heugen.

Boheems Paradijs (25 km)
Een waar paradijs voor wandel- en fietsliefhebbers. Een afwisselend landschap van bosrijk tot heuvelachtig, met vele kastelen, ruines en grillige rotsformaties.

Trutnov (30 km)
Trutnov vormt de toegangspoort voor het Reuzengebergte. Gelegen op 427 meter hoogte, in het brede rivierdal van de Upa bevindt zich het economisch, cultureel en toeristisch centrum waar nog veel uit de historie is terug te vinden. Bezienswaardigheden die u tegen zult komen in Trutnov: het historisch aflopende marktplein met galerijen, het standbeeld van Krakanos (de berggeest van het Reuzengebergte), gedenkplaat aan de veldslag van 1866, een barokke zuil, renaissance stadhuis, parochie kerk met 63 meter hoge toren en vele oude huizen en gebouwen.

Vrchlabi (30 km)
De stad waarvan de naam "Heuvel aan de Elbe" betekent, ligt aan de voet van het centrale deel van het Reuzengebergte in het dal van de Elbe. Wat u zeker niet moet missen in deze stad zijn: het historische marktplein met renaissanceraadhuis en enkele bewaardgebleven houten puntgevelhuizen, renaissancekasteel met vier hoektorens en kasteelpark, het Reuzengebergtemuseum met archief en bibliotheek, barokke stenen brug over de Elbe, de nieuw-gotische kerk St. Laurentius en een gezellig winkelcentrum.

Janské Lazne (35 km)
Bij velen waarschijnlijk bekend als skigebied, maar Janské Lazne heeft meer te bieden. Zo heeft de stad namelijk een kuuroord met 30 bronnen, een zuilengalerij en een gondelbaan naar 1299 meter hoogte.

Hradek u Nechanice (35 km)
Een dag cultuursnuiven en actief bezig zijn? Dat kan in Hradek u Nechanice. Hier kunt u namelijk het nieuwgotische slot met waardevol meubilair bezichtigen en daarna een 'balletje slaan' op de 9- holes golfbaan.

Trebechovice (35 km)
Vanwege zijn 1200 beweegbare houtgesneden figuren is dit kerststallenmuseum ook voor kinderen zeer geschikt. Een bezoek aan het museum kunt u goed combineren met een bezoek aan Hradec Králové of Josefov.

Subtropisch zwemparadijs in Hradec Králové (40 km)
Als het een dag regent kunt u met de kinderen altijd in het subtropisch zwemparadijs terecht. Het zwembad is namelijk iedere dag geopend (de juiste openingstijden kunt u in het hotel verkrijgen). Bovendien kunt u in het stadje leuk winkelen.

Vesting Dobrošov (40 km)
Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er aan de grens vele vestingen gebouwd die de aanvallen van Duitsland tegen moesten houden. Vesting Dobrosov is hier een gedeelte van. Tegenwoordig kunt u een deel van de gangen bezoeken. De donkere gangen lopen tot wel 40 meter onder de grond!

Spindleruv Mlyn (45 km)
Spindleruv Mlyn is een toeristenplaats die vergeleken kan worden met het drielandenpunt in Vaals. Alleen komen hier geen drie landen, maar 7 dalen, bij elkaar. U vindt hier: een stuwmeer met stuwdam, de Elbe-waterval, stoeltjesliften naar de top, een lange zomerrodelbaan. Tevens kunt u hier een rondrit maken per paard en wagen en qua sporten kunt u hier paragliden, skiën, langlaufen, snowboarden en mountainbiken.

Bozkov (50 km)
De druipsteengrotten van Bozkov zijn het gehele jaar toegankelijk. Tijdens een rondleiding gaat u met een Duitssprekende gids de grotten in en zult u tevens het grootste onderaardse meer van Bohemen bekijken.

Sněžka: Pec pod Sněžkou (50 km)
Voor de echte bergbeklimmers is de Snezka, oftewel sneeuwkop, de uitvalbasis voor beklimming van de hoogste en indrukwekkendste top van het Reuzengebergte. De Snezka vormt de grens met Polen, het hoogste punt in 1604 meter.

Adršpach achter Trutnov (50 km)
Een goed gebied voor bergbeklimmers vanwege zijn rotsformaties. Maar ook mooi voor wandelaars. Het gebied is bezaaid met vreemde zandsteenrotsen, naaldbomen en grote rotsblokken.

Harrachov (60 km)
In Harrachov wordt u ingewijd in de geheimen van het glasblazen. U kunt het glasmuseum en de glasfabriek bezoeken. Verder staat de plaats bekend om haar Mumlava-waterval en het trein-tandradtraject.

Praag (120 km)
Praag, de hoofdstad van de macht. De 'Gouden Stad', het 'hart van Europa', de 'moeder van alle steden', de stad aan de Moldau heeft vele namen.
 
Re: wat te doen in de omgeving van Dvur Kralove nad Labem

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Voor iets op een mooie afstand raad ik je vooral het Boheems paradijs aan, daar zijn erg veel dingen te zien,en het is perfect voor wandelen of mountainbiken. Vooral Prachovsky skaly vind ik super.(foto) Het stadje heeft een typisch Tsjechisch plein met rondom allerlei kleine winkeltjes en hier en daar een restaurantje.
Kuks ligt niet ver weg, en is ook zeker het bezoeken waard. De kleine dijkhuisjes, klein dorpje, en natuurlijk het bekende slot.

Als ik jullie was zou ik lekker een toch gaan maken op de mountainbike, dan zie je in de directe omgeving het meest. Op de mountainbike kun je goed bij de stuwdam komen die hierboven beschreven is.

Maar er zijn zoveel dingen...
 

Bijlagen

  • 47275-83550051.jpg
    47275-83550051.jpg
    227 KB · Bekeken: 14
Re: wat te doen in de omgeving van Dvur Kralove nad Labem

Gewoonweg prachtig!
smiley20.gif
Zo'n antwoord daar heb je nog wat aan! Hartelijk dank! Ik heb het meteen uitgeprint en deze info komt dan in mijn verzamelmapje. Dat iemand nog de tijd neemt om zo uitgebreid te informeren, dat vind ik geweldig.
worshippy.gif
 
Re: wat te doen in de omgeving van Dvur Kralove nad Labem

Als je nog wat gerichter bent met je vraag kan ik misschien nog wel meer vertellen, maar ik wet niet zo goed waar ik beginnen moet. Goeie restaurantjes aan het plein, maar ook een gezellige discotheek bijvoorbeeld. Alleen weet ik dus jullie doelgroep en interesse niet...
 
Re: wat te doen in de omgeving van Dvur Kralove nad Labem

De vraag werd gesteld door Onno. Maar aangezien we deze zomer ook die richting uitgaan, heb ik de topic speciaal gevolgd. Wij (ik, zoon 15j, dochter 17j + haar vriend) gaan vanaf 15 juli naar Tsjechië voor 2 weken. Eerste week huren we een huisje in Valdov (bij Nova Paka) en de 2e week trekken we ietsje hoger, nl Harrachov, en verblijven we in een pension. Die week komen ook mijn broer + vrouw, zoon + schoondochter, en kleinzoon (amper 2 jaar). Dus we gaan met 3 generaties. Het is niet de eerste keer dat ons gezin Tsjechië bezoekt, maar tot nu toe verbleven we in het zuiden. Deze keer hebben we dus gekozen voor 'de bergen'. We houden van rust (ik toch), cultuur, natuur, plaatselijke gebruiken ontdekken, sport en ontspanning (vooral de kids), lekker eten en vooral 'niks moet, alles mag'. Ik heb reeds veel info gevonden op het net en in mijn reisboekjes, maar ik blijf het forum volgen voor meer 'persoonlijke' info. Het is dikwijls zo dat je op die manier toch meer interessante weetjes ontdekt.
Dekuji (is dit wel juist geschreven?)
 
Re: wat te doen in de omgeving van Dvur Kralove nad Labem

Tja, voor de taal moet je (nog) niet bij mij aankloppen...ben hard bezig, maar om nou te zeggen dat ik tsjechisch kan???
confused.gif
 
Re: wat te doen in de omgeving van Dvur Kralove nad Labem

dank je wel zeg . . . .
wat een zeer uitgebreide informatie.wij gaan als familie 37,40 en een zoon van 8 jaar voor het eerst dit jaar naar Tsjechie.
Daar onze intresse heel divers is, is werkelijk alle info welkom.
Zo gaan we zeker naar het Skoda museum, verblijven wij in het safiri park in Dvur,willen we (stoom)treinen bezichtigen,kabelbanen,berg topen betreden ( door gezondheid op de makkelijkste manier )Winkelen, lokale bevolking ontmoeten, flora en founa fotograveren,ectra.
Eigenlijk in zo'n 3 weken zoveel mogelijk zien en genieten.
 

Bijlagen

  • 47315-hotel_001a.jpg
    47315-hotel_001a.jpg
    6 KB · Bekeken: 84
Re: wat te doen in de omgeving van Dvur Kralove nad Labem

Hallo Hester.

Ik heb jou tekst ook uit geprint, zeker dat wat in het boheems paradijs ligt.
Weet jij ook bij Lomnice nad Popelkou in de buurt waar je kunt mounten biken. Heb je daar routes van op papier?
En zijn daar in de buurt?omgeving nog meer bijzondere dingen te doen of te bezichtigen.
Al vast mijn hartelijke dank.
Goetjes Sylvia.
 
Re: wat te doen in de omgeving van Dvur Kralove nad Labem

Ik zou er nog aan willen toevoegen Nove Mesto nad Metuji, dat ligt richting Nachod. Het heeft een heeeeel mooi dorpsplein met kasteel.
Dan nog over jullie hotel, voor andere liefhebbers heb ik hier de link http://www.zoodk.cz/hotel_en.php . Laten jullie weten hoe dit hotel is bevallen. Ze claimen het enige hotel in Europa te zijn dat op het terrein van een dierentuin ligt. Nu zie ik wel op hun site dat het hotel op de hoek van het terrein ligt, vlak naast de parkeerterreinen. Dat lijkt me een wat mindere locatie dan dat je vanuit je kamer richting oerang oetangs kijkt.
 
Re: wat te doen in de omgeving van Dvur Kralove nad Labem

Wandelroutes worden in heel Tsjechie erg goed aangegeven, en er is gewoon 1 systeem, de gele, groene, blauwe en rode route. En niet zoals 1000 verschillende verenigingen in Nederland die allemaal hun eigen systeem en hun eigen bordjes ontwikkelen.
Ik heb me laten vertellen dat dit komt omdat in Tsjechie alle militaire kaarten zijn vrijgegeven, en hierop alle routes zijn aangegeven. Dus als je de bekende kaarten haalt van schaal 1:50 000, "Klub Cesky Turistu" staan daar alle routes al in kleur op. Ze zijn duidelijk en gedetailleerd.

Bij het informatiecentrum van Dvur Kralove (voor Onno misschien handig) kan je ook de kaart: "Podzvicinsco" halen. Daar staan ook fietsroutes op van de omgeving van Dvur Kr.
Adres van het cenrtum: Dvur Kralove nad Labem,Namesti T.G.Masaryka 2, 544 17 Dvur Kralove n. L.
e-mail:info@mudk.cz

Die kaarten met groene voorkant vind ik zelf heel practisch, en ze zijn eventueel ook goed te gebruiken in combinatie met GPS of kompas, voor diegenen die dat willen.
 
Re: wat te doen in de omgeving van Dvur Kralove nad Labem

Sylvia, sorry, maar over Lomnice nad popelkou zelf weet ik weinig. Ik ben wel veel in omgeving geweest, maar niet in het dorp zelf.Hooguit vast een keer doorheen gereden, maar er staat me niks van bij.Onder Lomnice ligt Jicin.

De stad Jicin was opgericht in de eeuwwisseling van de 13e en 14e eeuw.In de omgeving van Jicin op de toppen van omliggende heuvels stonden gotische burchten. Nu zijn daar alleen nog maar resten van te zien.
Misschien dat je verder wat info kan zoeken via de trefwoorden van Monumenten Jicin: Valdicka brana, Libosad, Loreta, Zelenice, Bradlec, Kumburk.
En over de natuur:Lindelaan, Zebin, Velis, Cerovka, Tabor...

Eigenlijk iedereen die in omgeving Jicin is geweest moet wel Prachovsky Skaly hebben bezocht!
Onder andere door een langdurige geologische ontwikkeling, water, en warmte wisselingen zijn de rotssteden in het Boheemse paradijs ontstaan.
1 van de grootste en bekendste in dit gebied is de Prachovsky Skaly met zo'n 187 ha oppervlakte. Echt geweldig om daar in rond te lopen. je kan allerlei routes nemen die bovenlangs,onderlangs en tussendoor gaan. Mooie rotsten vormen diepe kloven en canons.Dit is een natuur reservatie. Het was in de vroegere stenentijd al bewoond. In het areaal waren in de jongere en latere bronzentijd enkele bevolkingsnederzettingen en begraafplaatsen. Ook de Slaven gebruikten vanaf de 7e eeuw deze plaatsen als hun vestingsbolwerk.Er zijn nog resten van 8 wallen overgebleven. Aan de noordwest zijde staan nog resten van de middeleeuwse burcht Parez uit de tweede helft van de 14e en 15e eeuw.
Misschien ook erg leuk om in de zomer te zien zijn de klimmers die daar actief bezig zijn. Dit zijn wel ervaren klimmers, of mensen die dit met ervaren lui doen. Dus niet zo even denken; dit ga ik zelf ook proberen. Jammer voor ons, maar ook wij mochten daar niet klimmen met onze eigen spullen, je moet bij een klimvereniging zijn aangesloten.

Als je goed kijkt op de toppen van de rotsen zie je misschien wel soort doosjes liggen. Op de meeste toppen liggen boekjes. Die zijn ervoor dat als een klimmer de top heeft gehaald, dat hij zijn naam, datum , en geklommen route erin mag zetten. Is natuurlijk wel een uitdaging!

Verder zijn hier de trefwoorden van kastelen en monumenten: Kateel Kost, Humprecht, Sobotka, Vesec, Osek, en Poran.
Voor de natuur: Plakanek en Semtinska lipa.

ten westen van Lomnice nad p. ligt Trosky. Op 2 basalten torens liet Cenek uit Vartenberk in de jaren 1380-1390 een burcht bouwen en zijn bouwers maaketn gebruik van de 2 rotsen als burcht torens. De hogere en magere toren heet Panna, de lagere en bredere Baba.De ruimte ertussen werd bebouwd met woninggebouwen. De burcht werd verlaten in de 17e eeuw. vanaf de torens heb je echt een super uitzicht! is het bezoeken waard...(maar ja...dat is mijn mening
laugh.gif
)
Over Trosky bestaat trouwens ook een mooie legende. Hoe dat precies ging weet ik niet meer. Misschien iemand anders die hem kent? Hij ging in ieder geval over dat er in beide torens iemand woonde. In Baba woonde een oude vrouw, en in Panna een jonge vrouw. Dit is overigens ook waar de torens hun naam aan te danken hebben. Het gerucht gaat dat de dames onderling wel eens ruzie hadden en dat dat beneden in het dorp te horen was...Maar verder???

Hruba Skala is een mooi kasteel gebouwd op zandsteenrotsen op de oorsprongkelijke plaats van een Gotische burcht uit de tweede helft van de 14e eeuw.
Ook Valdstejn is het bezoeken waard.

Verder is er in de omgeving nog Mala Skala, Ruines van de burcht Rotstejn, de passage van klokoci, de grot van Postojna, Frydstejn, Suche Skaly (heel gaaf voor de klimmers onder ons
yeah.gif
) en nog veeeeel meer...

Oh ja, en vooruit, nog een stukje over het onstaan van de Cesky Raj (Boheems Paradijs)
grin.gif
:

Het mooie gebied Cesky raj , die reeds omstreeks het jaar 1870 door de badgasten van de badplaats Sedmihorky met zijn omgevende landschap gevormd door de prachtige natuur en de mensen die daar leefden en leven genoemd werd. Deze naam werd verder gebruikt voor het hele gebied tussen Jicin , Sobotka, Zelezny Brod a Lomnice nad Popelkou.
In de prehistorie was dit gebied overstroomd door krijtzee. Zijn overblijfselen zijn de grote aanzetzels, die grote zandborden vormden. deze werden later ten gevolge van de grote krachten uit de aarde verdeeld in kleinere gedeelten. De stromen van de zogenaamde lavastenen vormden de toekomstige basaltbergen.
Er onstond een schilderachtig vallei met sprookjesachtige vormen van zandrotsen en romantische rotsstad. De rivier de Jizera, die meerdere malen zijn bedding veranderde, heeft ook veel meegeholpen aan zijn veranderingen. En dan na 3 miljoen jaren onder invloed van water, wind, en nog vele andere factoren is hier dit gebied omgevormd in een prachtig gebied, genaamd Cesky Raj...

Zo! En als je nou nog niet nieuwschierig bent geworden, of geen zin hebt om dit alles en nog meer te gaan bekijken, dan ligt het niet aan het gebied, maar gewoon aan jou.. Ik heb mn best gedaan, de natuur heeft nog veel meer zijn best gedaan, en ik zal als ik julie was mijn best doen om hier heen te gaan...

Groetjes Hester
bye.gif
 
Re: wat te doen in de omgeving van Dvur Kralove nad Labem

Bij de dierentuin in Dvur komen hier altijd de volgende assiociaties op: neushoorns, neushoorns, zebra's, neushoorns, neushoorns, neushoorns, zebra's, neushoorns, neushoorns en oh ja neushoorns.
Maar heel leuk hoor.
 
Re: wat te doen in de omgeving van Dvur Kralove nad Labem

Ben d'r zelf nog niet binnen geweest, maar heb wel zoiets ook van anderen vernomen ja...Maar ja, daar ga ik verder niet over oordelen zolang ik er niet geweest ben
crazy.gif
 
Bovenaan