Recept Duivelstoast (Ďábelsky toast)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wij gaan nu al een aantal jaren op vakantie naar Tsjechie en we raken maar niet uitgegeten op de duivelstoast. Heeft iemand toevallig het recept voor mij?

Alvast heel erg bedankt

Groetjes,
Linda
 
Volgens mij is dit recept per restaurant verschillend. Het is verder ook geen traditioneel Tsjechisch recept, maar dat maakt het natuurlijk niet minder lekker.
Het woord duivels wordt meestal gebruikt als een recept behoorlijk met rode pepers gepeperd is.
In Tsjechische supermarkten wordt overigens van Vitana een kruidenmengsel onder de naam Ďábelská směs (duivelse mix) verkocht. Maar pimento (niet te verwarren met piment) of een andere gemalen rode peper variant voldoet net zo goed.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Zoals Dieter schrijft zijn er zoveel recepten als er keukenprincessen zijn, maar een Nederlands recept is er alsnog niet te vinden: hier dan maar een Tsjechische versie:

Ďábelské toasty - směs Ingredience: 1 kg paprik, 1 kg rajčat, 1/2 kg cibule, 1 větší hlavička česneku, 1 kg libovějšího bůčku, feferonka, sůl, pepř, pálivá mletá paprika
Postup přípravy: Papriky, rajčata, cibuli a česnek očistíme, trochu překrájíme, trochu osolíme a uvaříme v hrnci do měkka. Bůček vaříme v papiňáku cca 1,5 hod. ve slané vodě s přidáním feferonky. Po uvaření všechno umeleme na masovém strojku, dosolíme, přidáme pepř, pálivou papriku a koření dle vlastní chuti, promícháme a necháme ještě přejít var. Pak plníme do malých skleniček a necháme sterilovat cca 1 1/4 hodiny.
Vydrží neskutečně dlouho - pokud je dříve nesníte, jsou vynikající na topinky a tousty. Také je to skvělá zásoba do rezervy pro případ nenadálých návštěv.

Autor receptu: Jana Wernischova

Voor eventuele vertaling of een eigen recept rekenen we op onze keukenprins Pepo ! Die zal beslist ook wel over een recept beschikken.
 
Ik ben al lang blij dat jullie weten wat ik bedoel haha! Ik kan niet wachten tot iemand voor mij het recept van Freddy kan vertalen (aangezien mijn tsjechisch niet al te best is), het water loopt ons al in de mond!!
 
Ingredienten:
1 kg paprika
1 kg tomaten
1/2 kg ui
1 grote knoflook
1 kg magere speklappen
1 spaanse peper
zout
peper
scherpe paprikapoeder

Bereiding:
Paprika, tomaten, ui, knoflook schoonmaken, aan grote stukken snijden, beetje zout erbij en in een pan gaarkoken.
Speklappen in water met zout en spaanse peper ongeveer anderhalf uur in een snelkookpan koken.
Daarna alles met een vleesmolen fijn hakken.
Met zout, peper, paprikapoeder op (eigen) smaak brengen.
Doorroeren en nog even laten koken.
Daarna in kleine potjes stoppen en 1 1/4 wekken.

Het kan heel lang goed blijven, mits je het niet eerder opeet. Het is heel lekker op toast en "topinka". Mooie voorraad voor een onverwacht bezoek.

Auteur: Jana Wernischova
 

Freddy2005

† In Memoriam
Dank anavi, dus Jeanne het is de bedoeling dat je het zaakje "inmaakt" of dus "weckt" en dat je over een kleine voorraad beschikt. U kunt dus beginnen met de nodige ingrediënten bij te halen, als de bereiding gelukt is laat je het maar weten.:)
 
Volgens mij is er niet een echt recept. In elk restaurant is het anders. Volgens mij bestaat het uit de restjes van de vorige dag, maar ik kan mij natuurlijk heel goed vergissen.
Het is in ieder geval erg lekker.
 
Duivelstoast (Ďábelsky toast

Ingredienten: paprika,tomaten,rode uien 1 grote knoflook,1 spaanse peper of chili poeder die is scherp hier in Tsjechié, zout, peper, en restje van beleg Spek of zo ,peper ,zout.Dit alles zachtjes bakken tot het gaar is.Kipfilet in stukjes bakken en dit erbij en dan eventueel tom saus of ketjup erbij .En dit serveren op een topinka :denk::denk: volgens mij is dit het van de week nog gegeten in Trutnov echt heerlijk
 
Gewoon topinka, zoals ooit Dieter het omschreef is werkelijk het lekkerst.
Geen opsmuk.
Kaal.
Recht voor je raap.
Smullen.
Slok bier.
Verder eten.
Geur.
Gebakken brood.
Knoflook.
Zwijmel weg.
Zat ik maar in de kroeg.
Waarde vrind, doe maar topinka.
Verbaasde blikken.
Topinka.
Vragen in de keuken.
Ja het kan.
Smullen.
Kwijlen.

Tooooooooooooooooooooooooopinka.
 

Vodnik

† In Memoriam
Volgens mij is er niet een echt recept. In elk restaurant is het anders. Volgens mij bestaat het uit de restjes van de vorige dag, maar ik kan mij natuurlijk heel goed vergissen.
Het is in ieder geval erg lekker.

Van de vorige dag!? Flink wat tabasco er bij, maakt het lekker duivels en dood eventuele ongerechtigheden! :D En inderdaad heeel lekker.

Wel een probleempje als de tsjechische variant van Keuringsdienst van waren voorbij komt. Er is een EU richtlijn ingevoerd die bepaalt dat gerechten niet langer dan 3 uur van te voren klaargemaakt mag zijn, helaas is door deze richtlijn de lekkerste goulash (die van gisteren!) niet meer verkrijgbaar.

(Een van de vele regelzucht zaken van de EU, er zijn toch belangrijker zaken dacht ik)
 
Bovenaan