Duitsland: opvolger 9-Euro-ticket

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

In Duitsland is een akkoord bereikt over de opvolger van het 9€ ticket. Het gaat 49€ kosten en de details worden verder uitgewerkt. Begin 2023 moet het ticket ingaan. De prijs is hoger dan de in mijn ogen dumpprijs van 9€, en voorkomt wellicht dat het in grote mate voor pretreizen wordt gebruikt en de treinen te vol worden. En daardoor aantrekkelijker voor woon-werkverkeer. En ook als je regelmatig naar Tsjechië reist kan het een interessant alternatief zijn, omdat je flexibel kan reizen.
 
Laatst bewerkt:
Je informatie is wat voorbarig. Het zal er wel van komen, maar er wordt nog intensief overlegd wie gaat bijdragen zodat we de kaart kunnen kopen. Duitsland is nu eenmaal opgebouwd uit een aantal staten die een zekere zelfstandigheid hebben. Gisteren sprak men er in een nieuwuitzending van de NDR over dat het geen zin heeft wanneer zo'n kaart alleen geldig zou zijn rond Hamburg of München. De kaart wordt alleen interessant wanneer je ermee door heel Duitsland kunt reizen. Een erg groot voordeel van zo'n kaart is dat je voor vervoer over kleinere afstanden zomaar in de bus kunt stappen.
Een Quer-durchs-land-kaart kost voor 1 persoon 42 euro. Bruikbaar voor de reis van Tsjechië naar Nederland. Voor de terugreis moet je ook weer zo'n kaart kopen, De 49-euro ticket is dan al veel voordeliger.
 
Duitsland komt met nieuw ov-ticket: onbeperkt reizen voor 49 euro

Bron: metronieuws.nl - 4 november 2022

Terwijl de treinkaartjes in Nederland duurder worden, komt er in Duitsland juist een aanzienlijk goedkoper ov-ticket. Na het grote succes van het 9-euro-ticket afgelopen zomer, komt er nu een ‘klimaatticket’. Onbeperkt reizen voor een vast bedrag per maand.

Het nieuwe klimaatticket is als alles goed gaat vanaf januari 2023 te koop en kost 49 euro. Het is onderdeel van een plan om CO2 te compenseren en geeft antwoord op de roep om goedkoper openbaar vervoer in de inflatie- en energiecrisis. De regering bereikte woensdag een akkoord met de deelstaten.

Voorwaarden 49-euro-ticket Duitsland
De voorwaarden van het ticket, dat in Duitsland het Deutschlandticket zal heten, zijn vergelijkbaar met die van het 9-euro-ticket dat tussen juni en augustus verkrijgbaar was. Dat leidde tot een miljard extra reizen per maand.

Het is 49-euro-ticket is geldig bij alle regionale binnenlandse vervoerders in Duitsland. Dus in trein, tram, bus en metro. Het geldt alleen niet in de intercity’s die tussen grote steden rijden.

‘Vervoer revolutioneren’
Het nieuwe ticket is een compromis. Niet iedereen in de Duitse bondsregering was enthousiast. Linkse partijen noemen het nog steeds te duur. Zij zagen meer in een 365-dagen-ticket waarbij voor 365 euro onbeperkt gereisd kan worden. Deutsche Bahn ziet het echter als een kans om de manier waarop mensen in Duitsland zich in het dagelijks leven verplaatsen, te ‘revolutioneren’. Dit “forfait voor streekvervoer” biedt een “sterk argument voor klimaatvriendelijker reizen met de trein in plaats van met de auto”, aldus een woordvoerder van het Duitse spoorbedrijf tegen Tagesschau. De federale overheid financiert het plan en stelt 1,5 miljard euro beschikbaar. De deelstaten financieren het initiatief ook met hetzelfde bedrag.
 
Ik vind dit een goede zaak. En ik hoop dat het navolging vind in meerdere landen in de EU en Tsjechië in het bijzonder. Ik ga het zeker gebruiken. Normaal koop ik mijn Duitse treinkaartjes zo'n 6 maanden van te voren, maar vanaf half januari heb ik nog geen kaartjes meer gekocht omdat ik van het 49€ ticket gebruik wil maken. Ik reis 1.5 keer per maand naar Tsjechië en het zal iets goedkoper voor mij worden dan nu. Ik betaal meestal 17,90€ per enkele reis die ik zeer ruim van te voren koop.
Maar de reis duurt wel 3 uur langer. Maar daar staat tegenover dat het flexibeler is wanneer ik eerder of later mijn reis wil aanvangen. En op de terugreis vanuit Tsjechië neem ik toch al vaak 2 uur reservetijd om de aansluiting op de IC in Berlijn zeker te halen.
En wat ook nog een optie is om voor een deeltraject een kaartje te kopen voor een snelle trein. Als ik bijvoorbeeld een kaartje koop van de Flixtrein van Hannover naar Berlijn ben ik 2 uur sneller in Tsjechië. Deze kaartje kosten vaak slechts 10€. Dus dat is ook nog een optie.
 
Ik zal er zeker, ook voor een vakantie, gebruik van maken. Las wel in Der Spiegel dat Flixbus kritiek heeft op de regeling. Op een aantal van hun routes merkten ze een verminderd aantal passagiers en krijgen van de Duitse overheid geen compensatie. Wellicht verminderen ze op een aantal routes hun aanbod. Ik verwacht dat die voor lezers van dit forum niet van belang zijn.
 
Wellicht verminderen ze op een aantal routes hun aanbod. Ik verwacht dat die voor lezers van dit forum niet van belang zijn.
Flixbus die ook routes heeft vanaf Tsjechië richting en door Duitsland, zal er zeker last van krijgen. Op bijvoorbeeld Dresden - Berlijn, dat heeft zeker invloed op bijvoorbeeld Praag -Berlijn. Wanneer er minder reizigers op de deeltrajecten in Duitsland zijn, kan dat ook effecten hebben op de dienstregeling vanaf Tsjechië door en naar Duitsland.
Ik heb wel eens gekeken op de site van Flixbus, maar vond de reis niet aantrekkelijker dan de trein (langere reistijd) Maar soms wel voordeliger. En ik ben een keer met Flixbus vanaf Praag naar de Luchthaven van Frankfurt gereisd. (nachtbus). Het was toen de beste optie om vanaf Praag s'morgens vroeg in Frankfurt aan te komen. Maar ik vind een treinreis prettiger.
 
Ik weet overigens niet of er in Tsjechië ook discussies/initiatieven gaande zijn om in Tsjechië een dergelijk soort ticket/abonnement in te voeren.
Want in Oostenrijk bestaat er ook een en dat lijkt een succes te zijn. Daar is een zogenaamd "Klimaticket". Voor 1095€ kun je 13 maanden lang (=84€ p/m) met alle OV in Oostenrijk reizen. Senioren en andere groepen krijgen extra korting.
In tegenstelling tot Duitsland kun je in Oostenrijk met een dergelijke ticket ook gebruik maken van snellere treinen zoals de railjet.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
De kogel is definitief door de kerk. Het 49€ maand ticket voor lokaal en regionaal rail en busvervoer Duitsland komt er. Vanaf 1 mei kun je ermee reizen. En vanaf begin april digitaal te koop.
Maar het ticket is een soort maandabonnement. Welliswaar maandelijks opzegbaar. Voor reizigers die voor een vakantie naar Tsjechië of Nederland gaan misschien minder interessant. Ik neem het ticket zeker wel omdat ik 1.5 keer per maand heen en weer reis. Met name omdat ik flexibel ongepland kan reizen.
Wanneer het zover is houd ik jullie op de hoogte hoe je zo'n ticket kan aanschaffen en betalen. En hoe het reizen gaat. Hopelijk iets minder druk dan tijdens het wel erg goedkope 9€ ticket.

 
Sinds vandaag is het Deutschland Ticket abonnement te boeken. Maar daarbij loop ik dus direct tegen problemen aan. Bij de DB heb ik voor de automatische SEPA incasso mijn Nederlandse IBAN ingevuld. Maar bij het afrekenen komt er steeds een foutmelding. Waarschijnlijk omdat de IBAN incasso's voor dit abonnement door de Duitse Schufa instantie gecontroleerd worden op kredietwaardigheid en is er geen koppeling met buitenlandse IBAN nummers.
Op een andere website waar het te boeken is en waar volgens het Web geen Schufa controle wordt toegepast, loop ik tegen een ander probleem aan. Daar wordt mijn Nederlandse postcode, wat een verplicht invulitem is, niet geaccepteerd door het automatische systeem.
Het blijkt dus niet zo makkelijk voor mensen die niet in Duitsland wonen zo'n abonnement af te sluiten. Morgen maar eens met de DB bellen over deze problemen.
Of het abonnement afsluiten bij een balie op een Duits station, wat ook mogelijk is. Hoop ik tenminste.
Wordt vervolgd. 😐
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het Deutschland Ticket is een abonnement. Maar bij de DB lukte het niet. Waarschijnlijk doordat de Schufa, de instantie die de kredietwaardigheid bij SEPA machtingen controleert, de boel bij buitenlandse bankrekeningen blokkeert. Misschien wordt deze fout in het systeem eruit gehaald. Bij DB kun je dit abonnement alleen afsluiten met een SEPA machtiging.
Inmiddels is het via een andere weg na een tip wel gelukt om een Deutschand Ticket te kopen (abonnement af te sluiten). Namelijk bij de HVV, het Hamburgse Verkeers Verbond. Daar zijn meerdere betaalopties. Ook met creditcard en PayPal. Met creditcard lukte daar niet. Maar met PayPal ging het goed en ontving ik het ticket.
HVV app installeren en registreren en via de app het 49€ ticket/abonnement kopen. En betalen met een machtiging via PayPal. Het abonnement is overigens maandelijks opzegbaar. In mijn app van HVV staat nu het 49€/Deutschland Ticket. Alleen met nog weinig details. Alleen de geldigheid (gedurende mei). Maar er zal binnenkort nog wel een QR code of zo met de details aan toegevoegd worden denk ik. Op 2 mei ben ik van plan de eerste reis vanaf Tsjechië (grens Zittau) te maken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In 'Der Spiegel' staat een bespreking van de ervaringen met het 49 euro-ticket.
In tegenstelling tot het 9 euro-ticket wordt het nieuwe ticket vooral gebruikt door pendelaars. Voor toeristen is het minder geschikt omdat je het in een abonnement moet aanschaffen. Vóór de tiende van de maand moet je het dan weer voor een volgende maand opzeggen.
De conclusie is dat een redelijk groot aantal mensen nu de auto laten staan en meer van het openbaar vervoer gebruik maken. Hiervoor was het systeem ontwikkeld.
De controle van het ticket gaat nog niet in alle 'Bundesländer' goed. Systemen zijn nog niet op elkaar afgestemd.
Op Youtube zijn wel reizen te vinden waar gebruik is gemaakt van de kaart. Leuk is bijvoorbeeld iemand die redelijk laat in de morgen vertrekt van het meest zuidelijke punt van Duitsland. Dan in de nacht gebruik kan maken van regionale treinen en dan de volgende dag de reis beëindigt op het meest noordelijke punt van Duitsland.
 
Als je maar 1 of een paar keer per jaar gaat, dan is een goedkoop treinticket boeken via bijvoorbeeld de DB de beste optie. Met Super Sparpreis zijn al tickets te koop voor ongeveer 30€ vanaf een Duits station dicht bij Nederland tot een station bij de Tsjechische grens. Nadeel: je moet ruim van tevoren boeken en je mag alleen van de geboekte IC/ICE's gebruik maken. Dus niet flexibel. Maar de reis is wel relaxter, comfortabeler en sneller.
Met alleen regionale treinen duurt mijn reis 3 uur langer en soms zijn de treinen op bepaalde trajecten zeer druk. De afgelopen maanden heb ik gebruik gemaakt van het 49€ abonnement. Soms kocht ik voor een stukje van de reis een extra IC ticket wanneer die goedkoop beschikbaar was (ong 15€) . Dan werd de reis 2 uur korter. Binnenkort zal ik een verslag doen van mijn ervaringen.
 
Vanavond (4-9-2023) om 20:15 uur via het programma van de ARD een interessant en informatief programma #bahnfahren over auto en trein met 49 euro-ticket.
Deed me denken aan onregelmatige reizen op de zelfde werkdag en op het zelfde tijdstip met de zelfde verbinding naar Liberec waarbij opvalt dat de vulling van de bus zeer verschillend is.
 
Ik ben afgelopen vrijdag van Liberec naar Meppen gereisd. De reis ging als volgt (snelste optie volgens Bahn navigator):
Liberec-Zittau
Zittau-Cottbus
Cottbus -Berlin Ostkreuz
Berlin Ostkreuz -Magdeburg
Magdeburg -Braunschweig
Braunscheig-Rheine
Rheine-Meppen.
Vertrek Liberec: 07:02
Aankomst Meppen: 20:07
Ik had verwacht dat de treinen erg druk waren op vrijdag gezien eerdere ervaringen. Maar het viel mee. In mijn verbinding stapte ik meestal op de trein op het punt waar de trein begint. Dus dan heb je altijd wel een zitplaats. Behalve in Berlijn, want deze trein komt vanuit Frankfurt Oder. Maar als je in Ostkreuz opstapt zijn er voldoende uitstappers op de volgende stations, zodat je snel een goede zitplaats hebt. Uiteindelijk was ik om 21:07 op mijn eindbestemming omdat de trein naar Rheine 40 minuten vertraging had en daardoor miste ik de aansluiting.
Ik ben ook wel via Leipzig en Dresden gereisd, maar ik vond deze route niet aantrekkelijk. Veel te korte en zeer drukke trein tussen Magdeburg en Leipzig, zeer druk tussen Leipzig en Dresden en vanaf Dresden richting Zittau. En je moet overstappen in Dresden Neustadt, waar de trein naar Zittau al vol is. Toen wel eens ruim 2 uur moeten staan.
Bij de reis afgelopen vrijdag checkte ik op de navigator app of er nog een goedkoop IC ticket tussen Magdeburg en Braunschweig was. Deze keer was dat niet zo (meestal op vrijdag). Maar bij de vorige reis kon ik via mijn smartphone nog snel een ticket kopen voor dit stukje voor 9€. Daardoor een snellere overstap in Magdeburg en Braunschweig, zodat ik een 2 uur vroegere trein vanaf Braunschweig kon halen.
12 september reis ik terug. Ik heb voor die reis ook een IC ticket voor het stukje tussen Braunschweig en Magdeburg kunnen kopen à 13€ waardoor ik mijn reis met 2 uur verkort. En in oktober heb ik een ticket tussen Berlijn en Hannover van Flixtrain kunnen boeken voor 10€. Dan wordt de reis voor 10€ extra een stuk comfortabeler en sneller. Maar dit soort opties ga je meestal alleen doen als je veel ervaring met treinreizen in Duitsland hebt. Want voor een leek zijn dit soort trucjes best ingewikkeld.

Verder zou ik altijd een vroeg vertrek plannen. Dan heb je minder kans dat je je eindbestemming niet haalt op dezelfde dag door een calamiteit of vertraging. En als je toch met het 49€ ticket/abonnement wilt reizen voor alleen een vakantie, kijk dan ook eens naar een optie om een of meerdere nachten in een Duitse stad te boeken. Bijvoorbeeld Berlijn of Hannover. Dan kun je die stad ook bekijken en met het 49€ ticket kun je onbeperkt het stads OV gebruiken.
 
Bovenaan