Duitsland: deze zomer onbeperkt OV voor 9 euro

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Er zijn best wel een aantal mensen die met de trein vanuit Nederland naar Tsjechië reizen. Daarom is het misschien goed om dit te weten.

Het Duitse parlement heeft ingestemd met een ticket waarmee reizigers in de maanden juni, juli en augustus voor 9 euro per maand onbeperkt gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer.
Vanaf aanstaande maandag is het ticket te koop voor iedereen, dus ook toeristen. Het geldt voor alle metro's, bussen, trams en bijna alle treinen, met uitzondering van hogesnelheidstreinen en intercity's.
 
Het is best aantrekkelijk. En als ik mijn tickets niet ver vooruit gekocht had, zou ik er zeker gebruik van maken. Ik reis 90% van de keren dat ik naar Tsjechië ga, met de trein. Gemiddeld kost het 30 € per enkele reis (inclusief Tsjechisch kaartje). Van Semily naar Meppen (dicht bij mijn woonplaats) doe ik er 10 uur over. Iets langer dan per auto, maar veel relaxter en zeker nu VEEL goedkoper. Een klein deel van de reis gaat per IC. Van Berlijn tot aan Rheine (IC naar Amsterdam). Omdat ik mijn tickets 5 maanden vooruit koop, kost het vaak slechts 17,90€ (enkele reis, super sparpreis met bahncard 25, exclusief Tsjechië).
Alleen als ik veel spullen wil meenemen neem ik soms de dure auto. Het 9 € ticket koop ik misschien ook wel, altijd makkelijk als ik eens onverwacht ga. Dan duurt de reis wel 3 uur langer en is minder comfortabel. Wel opletten wanneer je het ticket koopt. Het gaat per lopende maand. Dus als je pas zo' n ticket koopt op 15 juni, is die per 1 juli verlopen. Ik ben overigens benieuwd naar het effect op eventuele volle treinen. Maar gelukkig geldt het niet voor de IC/ICE.
 
Via bahn.de kun je een reis plannen. Dan moet je wel voor de optie 'nahverkehr' kiezen. Voor de verbinding Emmerich-Zittau ben je dan wel bijna 11 uur onderweg, maar je ziet veel meer.
 
Zijn er overigens al mensen die ervaring hebben met het reizen met een 9€ ticket naar Tsjechië? Vooral naar de badplaatsen en andere drukke toeristische plaatsen was het een chaos tijdens het Pinksterweekend, las ik.
Momenteel ben ikzelf onderweg met de trein naar Tsjechië. Vanochtend om 06:50 met de Regional express vertrokken vanuit Meppen. Ik schat dat de trein zo'n 40% voller was dan normaal op een doordeweekse dag. Maar de trein was gelukkig niet stampvol. Vanaf Rheine verder met de IC richting Berlijn. Omdat er werkzaamheden zijn in Berlijn mag ik een andere route nemen. Ik ga nu via Leipzig en Dresden (in Hannover en Leipzig overstappen en per IC en ICE). Vanaf Dresden met de regionale trein naar Liberec, die volgens een melding op mijn DB Navigator app erg vol kan zijn. Maar tot nu toe gaat het relaxed. De IC naar Berlijn is niet erg druk. Wordt vervolgd.
 
Inmiddels op mijn bestemming Semily om 18:00 aangekomen met een uur vertraging door een gemiste aansluiting in Dresden. Maar verder verliep de reis goed. De regionale trein van Dresden naar Zittau/Liberec zat wel erg vol. Het eerste half uur moest ik staan. Maar gaande weg werd de trein leger. Ik heb nergens overvolle regionale treinen gezien. Hoewel ikzelf het grootste deel van de reis per IC/ICE aflegde. Dus doordeweeks is redelijk te reizen met een 9€ ticket. Op sommige dagen en tijden zal het wel drukker zijn. Ik heb zelf ook een 9€ ticket gekocht, hoewel ik die niet echt nodig heb. Maar altijd handig als ik een dag eerder of later wil vertrekken. En als ik vroeg vertrek kan ik in Berlijn wat rondkijken en gebruik maken van de metro/tram/bus etc.
 
Laatst bewerkt:
Overigens is er ook voor na augustus een goedkoop treinticket te krijgen voor Duitsland. Het "Egal wohin Ticket" dat verkrijgbaar is bij de Edeka Supermarkten. 39,90€. Te gebruiken tot eind 2023 en ook geldig in IC/ICE Minimaal 2 dagen voor vertrek moet je de reis boeken. Met "Zugbindung". (bij de boeking vastgelegde IC/ICE trein die je moet gebruiken). Ik ga er binnenkort ook een paar kopen. Hoewel ik mijn tickets 6 maanden van te. voren koop omdat die nog goedkoper zijn, is het altijd handig om een paar tickets achter de hand te hebben die wat spontaner zijn te gebruiken. Door één of andere reden.

 
Vorige vrijdag en zaterdag waren er in Leipzig twee concerten Klassik Airleben. Er komen zo'n 20000 mensen op af. Velen komen uren eerder om gezellig op het gras te picknicken. Porsche betaalt de uitvoering, die zichtbaar is op grote schermen. Op zaterdag was er ook in Leipzig een CSD: naar mijn schatting 5000 personen toonden in allerlei vormen hoe ze zich wel voelen. Ook was er in de Thomaskirche een orgelconcert met naar mijn inschatting 500 bezoekers.
Al met al voor mij een aanleiding om in Turnov de trein te nemen richting Zittau en dan een 9 euro ticket te kopen. Pas bij Dresden is de trein wat voller. Tussen Dresden en Leipzig goed vol. Daarin controle. Die is gevolgd door twee mensen van de bewakingsdienst. Nodig? Heel aangenaam dat je gewoon zo vaak als je wilt van bus en tram gebruik kunt maken. Op zaterdag 18 uur terug van Leipzig naar Dresden is de trein overvol. Men mag ook de eerste klasse gaan vullen. Enkelen moeten bij een volgend station de toegang tot de trein worden geweigerd. Dat je in een stoptrein zit merk je niet aan de aangegeven snelheid. Soms 157 km per uur. Dit ondanks het extra gewicht van zoveel mensen. De trein naar Zittau is leeg.
Al met al zeer geslaagd!
 
Vandaag was de trein van Zittau naar Dresden erg vol. Gelukkig vanaf Dresden verder met EC/ICE/IC. Hoewel die in de zomermaanden ook vaak erg druk zijn. Zeker de EC Praag/Dresden/Berlijn en verder. Normaal reis ik meestal via Cottbus maar die route is nu erg onaantrekkelijk door bouwwerkzaamheden voorbij Cottbus en "kupferklau" bij een grensbrug op de lijn Zittau-Görlitz waarbij de dragende constructie zozeer is beschadigd dat reparatie maanden gaat duren. Ik zal blij zijn dat het in september voorlopig weer gebeurd is met deze tickets en de treinen hopelijk wat minder vol worden en ik weer de normale route kan nemen.
Hoewel er inmiddels wel wordt gewerkt aan een opvolger van het 9€ ticket. Bijvoorbeeld een 365€ ticket (1 jaar geldig) of een maandticket van 69€
Overigens de regionale trein tussen Dresden en Leipzig is geen stoptrein maar een Regionaal Express (RE). Een regionale sneltrein die niet bij elk stationnetje stopt.
 
In de EC van Dresden naar Berlijn moest ik staan. Deze trein is in de zomermaanden altijd erg vol. Vooral met toeristen die een "Europe tour" doen en van Praag naar Berlijn reizen. Vanaf Berlijn per ICE ging alles redelijk. Maar daar veel vertragingen omdat door werkzaamheden op dit moment maar 1 spoor beschikbaar was op een deel van het traject. Maar chaotische toestanden zoals in Timmendorfer Strand heb ik gelukkig nog niet meegemaakt. Gezellig zo'n dagje strand met het 9€ ticket.
 
Laatst bewerkt:
Duitsland zoekt naar vervolg op extreem goedkoop en populair ov-kaartje

Bron: nu.nl, 21 augustus 2022

De Duitse bondskanselier Olaf Scholz wil graag verder met het spotgoedkope ov-kaartje dat het land in het leven heeft geroepen. Duitsers konden in de maanden juni tot september voor 9 euro per maand onbeperkt gebruikmaken van het openbaar vervoer. Er zijn wel zorgen over de hoge kosten voor de overheid.

Zo zegt minister van Financiën Christian Lindner dat het zeker 14 miljard euro per jaar kost om het goedkope ov-kaartje te laten voortbestaan. "Dat is geld dat bijvoorbeeld ook in onderwijs gestoken kan worden", waarschuwde hij.

De Duitse bevolking vindt het ov-kaartje een groot succes. Zo waren de treinen in juni 42 procent voller dan in juni 2019. Dat zou dus vooral komen door reizigers die anders helemaal niet waren weggegaan. Volgens de cijfers hadden in juni 30 miljoen mensen het maandticket.

Volgens Scholz worden overleggen ingepland om een "passend vervolg" op het ov-kaartje te vinden. "Het Duitse volk heeft aangetoond dat een simpeler ov-ticketsysteem te willen", beaamt de bondskanselier.

Het ov-kaartje was oorspronkelijk bedacht om inwoners te compenseren voor hoge brandstofprijzen. Op die manier konden mensen alsnog relatief goedkoop naar hun bestemmingen reizen. Het kaartje geldt voor alle metro's, bussen, trams en bijna alle treinen, met uitzondering van hogesnelheidstreinen en intercity's.
 
Het 9€ kaartje is natuurlijk hartstikke leuk voor mensen die goedkoop een dagje uit willen of op vakantie willen. Ik vind dat het experiment mislukt is. Het doel om het autogebruik te verminderen, is totaal niet bereikt. En het 9€ ticket is vooral gebruikt voor extra plezierreisjes. En door overvolle treinen is het geen comfortabel alternatief voor woon-werkverkeer.
Een betere stimulans zou zijn om abonnementhouders een aantrekkelijk maandtarief te laten betalen voor een bepaalde regio/traject en ze als beloning gratis te laten reizen in heel Duitsland op een flink aantal keuzedagen. En door inleveren van een extra keuzedag mag je een medereiziger meenemen. Dat draagt meer bij om het woon-werkverkeer van de auto naar het OV te laten omschakelen. En daar was het uiteindelijk voor bedoeld.
Maar het experiment heeft wel aangetoond dat het Duitse OV gratis reizen aankan, hoewel het aan veel kanten kreunde en barstte.
 
Net terug van een trektocht door Duitsland met het openbaar vervoer en een tent. Heel fijn dat je je niet druk hoeft te maken over kaartjes in bussen en trams en mocht je een foutje maken door de verkeerde kant op te gaan dan stap je gewoon op het volgende station uit en stapt over op bus, tram of trein in de andere richting.
Een goed alternatief voor de auto? Naar mijn mening niet. Wachttijden tot 2 uur en later op de avond geen vervoer zijn heel normaal. Leuk dat ik op het baanvak tussen Liberec en Zittau een kaartje met Tsjechisch geld kon kopen voor dat stuk en met euro's een kaartje voor mijn reis door Duitsland kon kopen. Omdat we wat te ver buiten Tsjechië komen verzoek ik wanneer de lezer meer details wil weten mij te benaderen via een persoonlijk bericht.
 
Dat je overal in Duitsland met OV kon vond ik ook een prettige ervaring toen ik bijvoorbeeld in Berlijn 4 uur de tijd had omdat ik meestal daar een hele ruime overstap plan.
Hopelijk komt er een vervolg. Maar dan wel met de lat iets hoger, wat de topdrukte misschien tegengaat.
En de frequenties zijn inderdaad soms erg laag. Op de heenreis naar Tsjechië was ik ook 2 uur vertraagd. Omdat een vertraging van een kwartier uiteindelijk leidt tot 2 uur vertraging door gemiste aansluitingen. Ongeveer op de helft van de reizen ben ik 2 uur vertraagd.
Overigens met het 9€ ticket kon je tot Hradek reizen. Maar dat scheelt maar 5 Kc met Zittau. Ik koop ook altijd een kaartje in de Trilex trein. Zittau- Liberec 50 kc. Maar je kunt ook in € betalen ( 2,20€)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan