Dubieuze praktijken bij accommodatieverhuur

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Er kunnen nog steeds vakanties in Tsjechië gereserveerd worden incluis verplicht vooraf betalen. Terwijl de ondernemer die dit aanbood al enkele dagen voordat gereserveerd (en betaald) was, wist dat je de grens niet over mag gaan i.v.m. Corona. Dit is op zijn zachtst geschreven discutabel, maar leert ook dat je zelf financieel verantwoordelijk bent als een vooraf betaalde reservering niet doorgaat. En een tegoedbon of in het naseizoen inhalen was niet aan de orde, want de kamer stond tot mijn beschikking. Hij had aan zijn verplichting voldaan en dat er niemand kwam, was niet zijn probleem. Het was maar 200 euro, dus dat zie ik maar als leergeld. Ik wil iedereen hier wel voor waarschuwen... Boek zo laat mogelijk en doe je huiswerk.
 
..... Terwijl de ondernemer die dit aanbood al enkele dagen voordat gereserveerd (en betaald) was, wist dat je de grens niet over mag gaan. ..... Hij had aan zijn verplichting voldaan en dat er niemand kwam, was niet zijn probleem. .....
Ik vind dit nogal wat als en ondernemer dit zo doet.
Ik zou zeggen naam en toenaam, kom maar op en anders dit soort dingen hier niet schrijven.
 
Zou toch wel proberen om mijn geld terug te halen bij deze accommodatie-dienstverlener. In welke week had je een reservering? Het is namelijk al een tijdje verboden om accommodatie aan te bieden... Dreigen met politie?
 
Ik reserveer meestal via booking.com en dan met de gratis annuleren optie tot een paar weken van te voren. Dan is het iets duurder, maar dan hoef je ook niets van te voren te betalen en je kan een paar weken voor aankomst nog gratis annuleren.
Overigens heb ik in Tsjechië vroeger ook wel eens een minder prettige ervaring gehad. +20 jaar geleden. Bij een particulier een huisje gereserveerd. Toen wij aankwamen, was het huisje al bezet door een Duits jachtgezelschap (de verhuurder was ook jachtopziener) wat waarschijnlijk meer opbracht. Wij werden afgescheept met een ubitovany bij een kennis van hem. Daarna nooit meer bij die persoon iets geboekt. Tegenwoordig heb ik mijn eigen huis. Maar daar kan ik voorlopig helaas niet naartoe.
 
Melden dat je aangifte bij de politie gaat doen wegens (poging tot) oplichting en valsheid in geschrifte (melden dat je kunt boeken terwijl dit niet meer kon/mocht). Zet daarbij heel duidelijk dat alle strafrechtelijke implicaties geheel de zijne zijn, en dat je je het recht voorbehoud gevolgschade bij hem te verhalen. En om dit zeker te stellen dat je overweegt conservatoir beslag te leggen op zijn rekening waarheen je het geld hebt overgeboekt.

De gemiddelde Tsjech is als de dood voor de politie en instanties en daar kruipen ze voor.

Bovenstaande heb ik zelf gedaan bij een weigerachtige verkoper van een defect apparaat om het geld te retourneren. Binnen 24 uur had ik mijn geld terug met het angstige verzoek niet de politie in te schakelen.
Doen!
 
Wij zijn hier wel eens echt opgelicht en met ons nog verschillende mensen, maar toen we aangifte wilden doen, werd er gezegd dat dat een handelsrisico was. We konden geen aangifte doen en dat was het. Het 'bedrijf' was ook nergens van onder de indruk.
 
Hoi David, afgaande op dit bericht en je vorige bijdragen op dit forum, heb jij in Tsjechië kennelijk alleen maar met oplichters te maken. Iets leuks heb ik je nog nooit zien schrijven over Tsjechië. Hoe krijg je dat voor elkaar? :slik:
Bedankt voor uw reactie PuNkEnStEin. Ik kom al sinds 1992 in Tsjechoslowakije en ik vind het nog steeds een geweldig vakantieland. Maar u heeft wel gelijk dat ik misschien iets te naïef ben, want op de een of andere manier schijn ik het aan te trekken. Maar als het u gerust stelt: het is niet alleen in Tsjechie. De meeste mensen die iets overkomt, melden dit -waarschijnlijk uit schaamte- niet.

Het schrijven van Josef wist ik niet, maar met een tolk erbij neem ik nogmaals met het hotel kontakt op. Dan is de taalbarrière een stuk minder en misschien komt er nog een goede afloop.

Het vertrouwen dat ik had als van te voren iets gereserveerd en betaald werd, is wel in 1 keer weg.
 
..... Ik kom al sinds 1992 in Tsjechoslowakije en ik vind het nog steeds een geweldig vakantieland.
Gelukkig maar, want een geweldig vakantieland is het zeker, dat ben ik helemaal met je eens. ;)
Het schrijven van Josef wist ik niet, maar met een tolk erbij neem ik nogmaals met het hotel kontakt op. Dan is de taalbarrière een stuk minder en misschien komt er nog een goede afloop.
Zou ik zeker doen. Een beetje druk op de ketel kan soms een hoop helpen om dit soort "misverstanden" (om het maar netjes uit te drukken) uit de wereld te helpen.
Het vertrouwen dat ik had als van te voren iets gereserveerd en betaald werd, is wel in 1 keer weg.
Niet doen. Tegenover die paar beunhazen staan vele anderen die de zaken wel netjes en betrouwbaar afhandelen hoor...
Laat je ons weten hoe het afgelopen is?

Ik ben trouwens best wel nieuwsgierig welk hotel dit betreft. :fluit:
 

kuurgast

Donateur
České obchodní inspekce=Tsjechische handelsinspectie
Práva spotřebitelů v době koronaviru=Consumentenrechten tijdens coronavirus

Link van Engels document op coi.cz/en/consumer-rights-in-the-consequence-of-the-spread-of-coronavirus

Zahraniční zájezdy do České republiky

V současné době není dle vyhlášených krizových opatření vlády České republiky možné překračovat státní hranice, není-li naplněna některá z výjimek. Zahraniční zájezdy s odjezdem do České republiky nelze do změny nebo zrušení krizových opatření realizovat. Cestovní kanceláře by měly z tohoto důvodu dotčené zájezdy zrušit a vrátit zákazníkům celou zaplacenou cenu bez storno poplatků.

Pokud cestovní kancelář zájezd sama nezruší, může od smlouvy odstoupit podle § 2535 občanského zákoníku také zákazník. V takovém případě má zákazník právo na vrácení ceny zájezdu bez storno poplatků, pokud se s cestovní kanceláří nedohodne na jiném řešení, např. na posunutí termínu nebo vystavení poukazu.
Als het reisbureau de reis niet zelf annuleert, kan de klant zich ook terugtrekken uit de overeenkomst overeenkomstig § 2535 van het burgerlijk wetboek. In dit geval heeft de klant het recht om de prijs van de reis zonder annuleringskosten terug te betalen, tenzij hij met het reisbureau instemt over een andere oplossing, zoals het uitstellen van de deadline of het afgeven van de voucher.
Bron coi.cz/faq/koronavirus-a-prava-spotrebitelu.

§ 2535 paragraf 2535
Zákazník má právo odstoupit od smlouvy před zahájením zájezdu bez zaplacení odstupného, jestliže v místě určení cesty nebo pobytu nebo jeho bezprostředním okolí nastaly nevyhnutelné a mimořádné okolnosti, které mají významný dopad na poskytování zájezdu nebo na přepravu osob do místa určení cesty nebo pobytu. V takovém případě má zákazník právo na vrácení veškerých uhrazených plateb za zájezd, nemá však právo na náhradu škody.
De klant heeft het recht om voor aanvang van de reis het contract op te zeggen zonder de ontslagvergoeding te betalen als zich onvermijdelijke en buitengewone omstandigheden hebben voorgedaan op de bestemming of directe omgeving, die een aanzienlijke impact hebben op het aanbieden van de tour of het vervoer van personen naar de bestemming. In een dergelijk geval heeft de klant recht op terugbetaling van alle betaalde reiskosten, maar geen recht op vergoeding.

Deze teksten kan je dus gebruiken in geval van Tsjechische verhuurder of hotel etc.
Is alleen geldig zolang de grenzen gesloten zijn, dus tot in juni geboekte accommodatie en daarna pas als het langer duurt.
Je kan nu dus niet zomaar annuleren voor vakantie in juli, augustus of september!
 
Wat een nare ervaring zo te lezen, David.

Ik heb eigenlijk een totaal ander beeld van Tsjechie. Een van de meest eerlijke volkeren ter wereld - en ik ben heel wat landen op heel veel continenten afgereisd -.

Heel veel ervaringen heb ik juist die het tegenovergestelde laten zien bijvoorbeeld dat ik plotseling juist enorme kortingen kreeg op accommodatie, terwijl ik nergens om vroeg. Conductrices die me gratis laten meereizen in een trein, terwijl ik hen verwittig van het feit dat het loket gesloten is en ik geen kaartje heb kunnen kopen en een kaartje wil kopen, maar dat ze zeggen 'neem maar plaats, je kunt zonder kaartje reizen'.
Een keer ook meegemaakt - echt heel erg maf - dat een stomdronken Tsjech me ineens 500 Kc gaf in een cafe. Ik kende die man helemaal niet en weigerde het geld, maar hij bleef maar aandringen. Toen heb ik maar 'Dekuje Vam' gezegd en heb het geld behouden. :confused:
Was overigens maar eenmalig. Ik weet niet of dat erg gebruikelijk is dat Tsjechen je zomaar een briefje van 500 Kc in je hand stoppen, ik ben zoiets in elk geval nog nooit ergens tegengekomen. Dit voorval was in 2011, maar ik denk er nog altijd aan, ik was echt stomverbaasd.

De autoriteiten zijn inderdaad overal aanwezig, de politie lijkt me geen politie zoals in Nederland die je kunt uitlachen en kunt negeren. Op een dak van een Tsjechische politieauto dansen, zoals destijds beelden rondgingen van hangjongeren in Nederland die dit deden, lijkt me in Tsjechie een bijzonder slecht idee. De autoriteiten komen op mij correct, maar wel streng over.

Enfin, ik heb dus totaal andere ervaringen, neem niet weg natuurlijk dat jouw ervaringen erg naar zijn, David.

Sterkte.
 
Ik heb eigenlijk een totaal ander beeld van Tsjechie. Een van de meest eerlijke volkeren ter wereld - en ik ben heel wat landen op heel veel continenten afgereisd.
Dan wil ik je beeld toch wel een beetje bijstellen.
Als Tsjechen weten dat je een buitenlander bent, dan denken ze bijna allemaal dat je zo'n rijke westerling bent en het overgrote deel zal dan zeker de prijs van de diensten die ze verlenen (aanzienlijk) verhogen.
Dat is hier echt meer regel dan uitzondering. Geeft niet, als je dat weet dan zorg je ervoor dat jou dat niet overkomt.
 

kuurgast

Donateur
geldt alleen als je een complete reis via een reisbureau hebt geboekt.
Klopt, maar is te proberen het te gebruiken als verhuurder moeilijk doet.
Voor verhuurders is het niet leuk, maar coulance tonen werkt beter met oog op de toekomst dan poot stijf houden en slechte reclame krijgen.
Het is op veel verhuurwebsites niet duidelijk hoe het allemaal is geregeld.
Gisteren een beetje aan het struinen geweest en kwam een goed voorbeeld tegen op camping Regenboog, die hebben onderaan hun site extra knop gemaakt "Informatie i.v.m. corona". Prima oplossing.
Lukt dat niet op website, zet dan een duidelijk verhaal op facebook. Dat wordt dan mooi doorgestuurd naar anderen en krijg je gratis reclame.
 
Aan de andere kant kan je ook naar de verhuurder kijken. Zoals David al schreef, voor hem is het 'maar' 200 euro, terwijl de verhuurder al zijn inkomsten ineens moet missen. Terwijl zijn kosten wel doorlopen.
 
Bovenaan