Dubbele nationaliteit: Tsjechisch paspoort aanvragen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Lieve nederlanders (&) tsjechen,

Ik weet zeker dat ik in het verleden hier een account heb gehad, maar kan er niks over vinden meer!

Hopelijk kan iemand wat meer licht op dit onderwerp schijnen:

Een aantal jaar geleden heeft mijn moeder ervoor gekozen om voor mij alleen een Nederlandse nationaliteit te behouden. Nu wil ik, als volwassene, eigenlijk weer mijn Tsjechische nationaliteit aanvragen. Weet iemand of dit uberhaupt mogelijk is? En indien wel, wat is globaal het traject dat gevolgd dient te worden?
Ik heb diverse topics hierover gevonden op fora, maar deze zijn veelal oud.

Alvast bedankt voor de reactie!
 

kuurgast

Donateur
Nazaten emigranten verwerven makkelijker Tsjechisch staatsburgerschap

In 1989, na de val van het communisme in Tsjechoslowakije, eisten veel emigranten hun Tsjechische staatsburgerschap terug. Dit in gedachten houdend, zijn veel afstammelingen van Tsjechoslowaakse emigranten nog steeds op zoek naar contact met hun wortels, en sommigen zoeken het Tsjechisch burgerschap.

De verandering wordt gebracht door een amendement van de Senaat dat 12 augustus 2019 ondertekend is door president Milos Zeman. De Praagse Burcht informeerde in een persbericht over de ondertekening van de wet door de president. De wijziging wordt van kracht op de vijftiende dag na publicatie ervan in de Verzameling van Wetten.

Het amendement van de Tsjechische senaat geeft aan dat de afstammelingen van emigranten gemakkelijker het Tsjechische staatsburgerschap zouden kunnen verwerven. Het proces omvat het verstrekken van documenten die het verlies van het Tsjechische of Tsjechoslowaakse burgerschap door hun ouders of grootouders aantonen.

Volgens de huidige nationaliteitswetgeving van Tsjechië kan men als Tsjech worden beschouwd als ze tot de derde generatie afstammen van een Tsjech. Dit betekent dat de Tsjechische nationaliteit kan worden doorgegeven aan kleinkinderen.

Bronnen brnodaily.com + eurozpravy.cz

Nu vraag ik me af of Eva Jinek haar derde staatsburgerschap zal aanvragen, want ze heeft naast een Nederlands ook een Amerikaans paspoort en heeft Tsjechische ouders.
 
Bovenaan