Dubbele nationaliteit Tsjech-Belg

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hey allen,

Ik heb een vraag betreffende de voordelen van een dubbele nationaliteit. Ik heb namelijk een Tsjechische vriendin die momenteel 4,5 jaar in België verblijft en werkt. We waren nu echter van plan om samen (permanent) naar Tsjechië te verhuizen. Een kennis van ons merkte echter op dat mijn vriendin misschien nog beter een extra half jaartje in België blijft zodat ze na 5 jaren aanspraak kan maken op de Belgische nationaliteit.

Mijn vraag is dus: Zijn er echter voordelen om de Belgische nationaliteit te hebben als je in Tsjechië gaat wonen? ;-)

Alvast bedankt!

Groetjes,
David
 
Hallo Dave,
Vooropgesteld: ik ben Nederlander, dus weet van de Belgen eigenlijk niet zo heel erg veel.
Ik woon wel permanent in Tsjechië met alleen de Nederlandse nationaliteit. Ik heb wel een permanente verblijfsvergunning in Tsjechië en dat is in deze Coronatijd verrekte handig, zelfs onontbeerlijk. Ik zou anders op dit moment gewoon het land niet inkomen. Heb me wel verdiept in dit vraagstuk.

Voordelen:
  • Je mag in beide landen stemmen (maar dat zie ik niet als een voordeel ;)).
  • Je kan soms in beide landen aanspraak maken op een uitkering (mocht je die ooit nodig hebben).
  • Je kan bij de douane dat paspoort trekken wat je het best uit komt.
  • Voor belastingen is het voordeliger om in Tsjechië aangeslagen te worden dan in Nederland, dus daarvoor zou ze het niet hoeven doen. Ik weet niet hoe dat in België is.
Er zullen ongetwijfeld ook nadelen zijn, maar daar heb ik me nooit in verdiept. ;)
 
Ik hoor hier overal klagen dat we in België de hoogste belastingtarieven zouden hebben van Europa.... :) Wij hebben ook "stemplicht", maar ik weet niet hoe dat is tegenover mensen met dubbele nationaliteit.
 
Bovenaan