Droomhuis gezocht

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Een 'Droomhuis Gezocht' voor Kajo en Eva in Tsjechië

Op maandag 3 januari zendt MAX om 20.35 uur op NPO 1 een nieuwe aflevering van 'Droomhuis Gezocht' uit. Dionne Stax gaat in deze aflevering op zoek naar een droomhuis in Tsjechië voor broer en zus Kajo en Eva.


Kajo en Eva kennen Tsjechië goed. Hun vader is daar geboren en ze komen er al hun hele leven. Als kind wilden ze ook wel eens naar een ander land op vakantie, maar inmiddels hebben ze hun hart aan Tsjechië verloren. Ze komen er altijd als toerist en slapen dan bij familieleden. Nu willen ze graag een eigen huis, zodat ze zelf hun familieleden kunnen uitnodigen.

Ze zoeken een huis in de buurt van hun familie, in de regio Pardubice. Dat ligt op zo’n twee uur rijden van de hoofdstad Praag. Naast ruimte om familie te ontvangen, is voldoende privacy heel belangrijk voor Kajo en Eva. Hun budget is 300.000 euro, maar dan moet het huis wel helemaal af zijn.

Dionne bezoekt in de omgeving een traditionele speelgoedmaker. Hij produceert met de hand houten speelgoedfiguren op dezelfde manier als zijn vader en opa dat deden. Verder ontdekt Dionne het culturele aanbod van Praag. Ze duikt vrij letterlijk in de traditionele biercultuur. Ze leert het perfecte Tsjechische biertje tappen, maar dat gaat net even anders dan ze gewend is.

'Droomhuis Gezocht', maandag 3 januari om 20.35 uur op NPO 1.
 
Nou heb ik de prijzen van de huizen hier de laatste jaren niet meer echt goed bij gehouden, maar €300.000 is ruim, heel ruim voor Tsjechië denk ik.
 
Ligt er heel erg aan in wat voor omgeving ze willen wonen. In en even buiten grotere plaatsen rijzen de woningprijzen de pan uit.
 
En natuurlijk ook wat voor huis ze willen.
Ik las een tijdje terug al dat gebieden in het Reuzengebergte ook erg populair zijn waardoor de prijzen stijgen. Meer vraag (door zowel Tsjechen als buitenlanders) dan aanbod.
 
Gezien! Leuke aflevering. Wil je niet kijken dan kan ik de afloop verraden: geen van het aangeboden onroerend goed voldeed aan hun wensen: veel te veel opknapwerk: prijzen gunstig, maar voor onze standaarden erg veel werk om er echt iets leuks van te maken: geen grote woonkamer bijvoorbeeld en badkamers gedateerd.
 
Wat ik mij gisteren afvroeg: Ze wilden een huis dat helemaal af was maar het enige dat aangeboden werd waren oude huizen waar veel aan moest gebeuren en die allemaal erg gedateerd waren. Hadden ze het zoekgebied een stuk uitgebreid had men dat misschien wel gevonden.
Een uur moeten rijden naar je familie is minder erg dan in een huis wonen wat niet naar je zin is.
 
..... Ze wilden een huis dat helemaal af was maar het enige dat aangeboden werd waren oude huizen waar veel aan moest gebeuren .....
Nou, om precies te zijn: ze hadden een budget van 300.000, maar voor dat bedrag moest het huis wel helemaal af zijn. De drie huizen die ze bezichtigden, zaten rond de 150.000, dus dan zal er best wel hier en daar een schroefje loszitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Baan
Dit was denk wel de grootste miskleun voor wat de huizen betreft van zowat alle afleveringen die ik gezien heb en ik heb ze allemaal gezien.
Totaal niet geluisterd naar de wensen.
 
Ik denk meer dat het een combinatie was van de grote en het bedrag. Voor 7,5 mil, koop je in die regio geen "klaar" groot huis voor de gehele familie.
Zo wie zo een klaar huis vinden is moeilijk. Wel denk ik dat ze betere huizen hadden kunnen vinden voor dit bedrag.

Het was wel een leuke aflevering, veel herkenning.
Dat is behoorlijk ruim genomen
Regio Pardubice kan 2 uur rijden zijn van Praag. De stad Pardubice is dichterbij.
 

kuurgast

Donateur
Ik heb natuurlijk ook even gekeken naar aanbod van huizen in de wijdere omgeving (regio Nachod en Trutnov). Ze zijn eigenlijk 2 jaar te laat met zoeken omdat door corona veel Tsjechen zelf de steden zijn uitgetrokken nu ze meer thuis moeten werken en daardoor is het aanbod kleiner en duurder geworden.
Huizen die helemaal klaar zijn kan je nu niet krijgen voor dat geld.
Het ziet er van buiten niet perfect uit maar van binnen redelijk af op bidli.cz, alleen denk ik dat ze voor hun gasten meer ruimte willen.
Een heel nieuw en strak huis op reality.idnes.cz.
Bijzondere buitenkant sreality.cz.
Veel ruimte remax-czech.cz. + spartners.cz.
Typisch Tsjechisch met tegelkachel reality.idnes.cz.

Heb je een vakantiehuis in Tsjechië en je wordt wat ouder en denkt erover om het binnen niet al te lange tijd te verkopen......dan is dit de beste tijd.
Wil je er wat kopen, wacht dan twee jaar omdat er dan mogelijk weer goedkopere huizen zijn omdat men er weer vanaf wil/moet om financiële redenen of gewoon omdat ze toch liever in/dichtbij de stad willen wonen. Tegen die tijd zal de hypotheekrente stijgen en zullen ze financieel merken dat corona/inflatie hun leven veranderd.
 
Laatst bewerkt:
Ik vond het een bijzonder slechte uitzending. De opnames waren bij ons in de buurt. Alle huizen lagen rond Polička, waar het programma ook eindigde op het plein en bij het door ons genoemde middeleeuwse restaurant ( Herešova Krčma). Door deze huizen te laten zien, kreeg je de indruk dat de tijd hier nog stil staat. Voor het geld wat ze te besteden hadden, hadden ze best iets anders kunnen vinden. Ze zijn echter maar met 1 makelaar in zee gegaan, die niet een erg groot aanbod had. Ik weet niet of dit programma nou zo'n positieve indruk van Tsjechië heeft achtergelaten.

 
@Marwa Om een antwoord te geven op je vraag: Nee!
Mijn zus en broer keken ook naar de uitzendig en waren tegelijk live in de lucht op whatsapp.
Zij zeiden precies dat wat jij schrijft. Dit lijkt wel 100 jaar geleden, wat een oude meuk hebben ze in de aanbieding.
Mijn broers en zussen zijn (net als jij overigens) hier geweest en vroegen zich oprecht af of ze niet zoiets (nieuwbouw) hadden kunnen vinden.
Nou las is in de post van Kuurgast dat dit op dit moment wel bijna onvindbaar is in Tsjechië, maar als je haar links bekijkt dan is die keuze al 10 keer beter.
 
Ik geloof wel dat huizen die te koop worden aangeboden, en waar echte oudjes in woonden, (70-ers en 80-ers) zich in die staat bevinden, ik heb zelf ook zo'n huizen gezien. Daar is jaren werk aan!
Daarentegen ben ik in huizen geweest bij 40-ers en 50-ers die wel voorzien zijn van eigentijds comfort en gezellig naar onze maatstaven bemeubeld. (ik ga met onze vrienden wel eens ergens op bezoek... :) )
Naar mijn idee zullen er voor dat budget, waar in de uitzending maar de helft van gebruikt werd, veel betere panden beschikbaar zijn, misschien net iets buiten de regio, maar meer aansluitend bij wat die mensen zochten.
Zoals het voorgesteld werd, schept het inderdaad maar een vertekend beeld van hoe de gemiddelde Tsjech leeft.
 
Laatst bewerkt:
Zoals het voorgesteld werd, schept het inderdaad maar een vertekend beeld van hoe de gemiddelde Tsjech leeft.
Ik denk dat een "gemiddelde" Tsjech wel zo leeft. Er zijn veel meer huizen zoals in deze aflevering dan "moderne".

Wel denk ik dat voor 3 ton het zeker mogelijk is een huis te kopen zoals ze wilde. Maar misschien niet in de regio waar hun het zoeken.
 
Kijk alleen maar naar de voorbeelden die Kuurgast heeft aangedragen in post #13
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan