Droog

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Het is nu bijna half elf in de avond. Tot ver in de omtrek zijn de boeren nu bezig om gras te maaien. Indrukwekkend gezicht van vele bewegende lampen, heuvel af en heuvel op.
Ondertussen brandt nog het licht in de brandweerkazerne waar de stemmen voor de Europeesche verkiezingen geteld worden.
 
Clip.jpg

De afgelopen drie dagen dus, en dat onweer hebben we natuurlijk ook meegemaakt.

Heet man!

Wachten met smart op de offerte van de airco installateur.
 
Deze topik kan ook weer van stal gehaald worden. Het is warm ( :cheers: denk eraan dat je genoeg vocht inneemt) en droog. En de beloofde regen valt ook niet. Of valt wel maar niet hier :nee:
 
Donker, onweer, dreigende luchten. Dus zwembad afsluiten (rolscherm erover heen), parasols in want wind, tafels afruimen en wachten op de beloofde regen.
Maar aangezien we in de buurt het dorp Strelec hebben met een grote zandafgraving, die weer zorgt voor convectiestroming, waardoor de wolken allemaal keurig worden afgebogen langs ons dorp. En weer geen regen.
Scheldend dan maar weer het zwembad openen, bier weer terug op tafel en daar gaan we weer...:lezen::cheers:
 
Scheldend dan maar weer het zwembad openen, bier weer terug op tafel en daar gaan we weer..

Om Brigitte Kaandorp te citeren:

"Ik heb een heel zwaar leven
Echt heel zwaar
Alles is voor mij ontzettend moeilijk
Ik heb echt een heel zwaar leven
Nee, nee maar echt waar
Het leven is voor mij gewoon ontzettend zwaar"

Het Bier terugzetten zal wel het meeste werk zijn geweest:deuk:
 
Om Brigitte Kaandorp te citeren:

"Ik heb een heel zwaar leven
Echt heel zwaar
Alles is voor mij ontzettend moeilijk
Ik heb echt een heel zwaar leven
Nee, nee maar echt waar
Het leven is voor mij gewoon ontzettend zwaar"

Het Bier terugzetten zal wel het meeste werk zijn geweest:deuk:

Doet mij denken aan een gesprek in onze dorpskroeg, paar jaar geleden. We zaten met een aantal mannen bij elkaar, biertje voor onze neus, te klagen oer de hoeveelheid werk wat je hebt aan het onderhoud van het zwembad. Stofzuigen, PH meten, zout en/of chloor bijvullen, zand in de filtratie schoonspoelen. Pff, best zwaar..

Waarop mijn wederhelft mij aankeek en zei: als je dit in Nederland zo verteld, wordt je uitgemaakt voor verrekte kapitalist/VVD'er met non-issues. :lache:
 
De buren hebben gras gemaaid en ook bij mij het nodige weggehaald. Was flink gegroeid: zeker een meter hoog. Wat is blijven liggen is gortdroog. Normaliter hark ik dat bij elkaar en verbrand dat. Nu heel gevaarlijk! Zal maar proberen toch wat op stapels te leggen en later maar te verbranden. Met de intensieve zonnestraling is nu maaien met de hand vrijwel onmogelijk.
 
ik weet niet hoeveel het is, maar normaal gesproken is hooi zeer gewild. Er is vast wel iemand die het graag gratis komt afhalen.
 
Nee. Hier in de buurt geen liefhebbers. Het is natuurlijk wel vervuild hooi door alle onkruid daartussen.
Ik heb het bericht geplaatst onder de kop 'Droog'. Opvallend is dit voorjaar een goede opbrengst van hooi. Er kon ook worden gemaaid in een stuk dat vroeger erg drassig was. Om daar het water kwijt te raken heb ik een drainage van één buis laten aanbrengen. Kan me niet voorstellen dat die zo goed heeft gewerkt dat het terrein daar nu goed berijdbaar is. Verwacht eerder dat de droogte een rol speelt.
 
Nog een opmerking. Wanneer gras voor veevoer is gemaaid komt men de volgende dag om de boel te keren. Kort daarna weer met een andere machine om er balen van te maken. Ik ben zeker een maand bezig om alles op te harken. Gezien de huidige temperatuur is het dan bijna stro geworden. Of je dat nog aan de beesten kunt voeren weet ik niet.

Ongeveer 20 jaar geleden heeft de vorige eigenaar een linde geplant op 7 meter naast een kastanje die hier al een eeuwigheid staat (heel lang geleden heeft men de top er uit gehaald; daar zie je niets meer van). Leek hem leuk voor de entree. Mij viel in het voorjaar op dat alle takken van de linde richting kastanje kaal zijn en dat de andere takken veel minder bladeren kregen dan eerder. Nu beginnen de bladeren te verdrogen. De kastanje staat er prima bij.
 
Zie het onderstaande verhaal in de Gelderlander over de kastanje en de linde. Op het eind van het artikel wordt er een antwoord gegeven op je vraag.

https://www.gelderlander.nl/binnenl...droogte-het-is-al-een-beetje-herfst~abd7b536/

Hier in Nederland is het langzamerhand zo droog geworden (Achterhoek) dat alle bomen die wortelen aan de oppervlakte (coniferen, sparren en dennen) nu wel dood zijn of nog gaan. Dat herstelt zich denk ik ook niet meer (grondwaterspiegel te laag). Ik zie hier in de omgeving veel boerderijen staan waar alle dennen en coniferen (vaak 10 tot 12 meter hoog) dood zijn gegaan. Ikzelf heb ook al 4 bomen gekapt op het erf. Als deze droogte zich in Tsjechië ook zo voortzet, dan hebben ze daar denk ik wel een probleem in de toekomst met al die naaldbossen. Het begint altijd aan de buitenrand (van bijvoorbeeld een bos) waar de bomen het eerst dood gaan. Lindebomen (ook veel aanwezig in Tsjechië) herstellen zich daarentegen gelukkig wel weer na een flinke droogte.
 
Laatst bewerkt:
Een probleem door de droogte is ook dat het verwijderen van onkruid tussen tegels van een bestrating vrijwel onmogelijk is. Gras is nog wel te trekken, maar de rest zit te vast. Ik gebruik een speciale brander om tot de wortels weg te werken. Dat moet je elke drie dagen wel herhalen. Met deze droogte natuurlijk ook brandgevaar.
Normaliter wacht ik met trekken van onkruid tot het heeft geregend. Dan lukt het meestal veel beter. Nu kunnen we lang wachten!
 
Misschien gewoon eerst de tuinslang er even op? Branden heeft maar heel weinig zin hoor, want de wortels blijven dan gewoon intact en binnen de kortste keren loopt het dan allemaal weer uit. Er bestaand ook andere lapmiddeltjes zoals azijn, zout en afwasmiddel mengen, maar het helpt niet echt vind ik zelf. Sommige mensen gebruiken ook strooizout (wat je in de winter gebruikt) en dat helpt wel een beetje. Gewoon tussen alle naden gooien. Ik gebruik nog steeds gewoon Roundup, want dat is nog altijd het enige wat ook echt goed helpt. Met 2 grote tuinen (hier in Nederland een paar duizend m2 en in Tsjechië ook bijna 4500 m2) is er anders geen beginnen aan vind ik zelf of ik moet bijna een tuinman in vaste dienst nemen. Maar toegegeven, echt goed is het niet hoewel de meningen daarover sterk zijn verdeeld. Je kunt Roundup gebruiken en tegelijkertijd ook een veldje wilde bloemen zaaien voor vlinders, bijen etc. Dat kost bijna niets (een paar euro voor 2 zakjes bij de Lidl). Zo heft het elkaar ook een beetje op.

Zelf heb ik afgelopen maand brekerzand (voegzand) gebruikt dat het onkruid tussen de tegels voorkomt. Ik heb het gebruikt voor mijn zwembad en de paden met oude klinkers. Het is wel vrij duur. Je hebt een dure variant (ongeveer 30 euro voor 20 kg) en een een goedkope variant (12 euro voor 20 kg). Het is van Beamix (Beamix dansand en Beamix dansand hard, wat duurder is). Desgewenst meng je het een beetje met gewoon goedkoop brekerzand aan. Het is wel van belang dat je eerst alle voegen goed schoon spuit met een hogedrukspuit. Maar daarna ben je er ook echt van af.
 
Op dit moment heb ik een provisorische aansluiting op de waterleiding en er moet een electriciën aan de gang om alle aansluitingen te maken. Ik riskeer het op dit moment niet om een hogedrukspuit aan te sluiten. Dank in ieder geval voor de tips.
In het hoge noorden, waar mijn huis nog staat, heb ik alle genoemde middelen ingezet om onkruid tussen de tegels te verwijderen. Niets heeft geholpen. Vermoedelijk staat er riet dat van een sloot op wat grotere afstand is overgewaaid. Riet is volgens mij zeer moeilijk te verwijderen. Binnenkort is dat huis verkocht zodat ik er in ieder geval geen zorgen meer over heb.
 
Ja dat herken ik wel. Wij hebben bamboe en olifantengras in de tuin staan en dat doet precies hetzelfde als riet (dat zit bij ons op het dak en dat hoef ik ook nooit meer, maar dat terzijde). Echt onverwoestbaar. Maar Beamix dansant helpt dus wel heel goed. Ik weet alleen niet of het ook in Tsjechië verkrijgbaar is, maar wellicht wel een soortgelijk product. Ik denk eerder dat het in Duitsland wel verkrijgbaar is. Leg je de volgende keer weer een terras of tuinpad aan, dan kun je beter eerst worteldoek gebruiken en daar bovenop de terras of pad maken. Het ophoogzand (dus niet het voegzand of brekerzand) wat je gebruikt bij de aanleg kun je ook eerst even een beetje aanmengen met wat gewone cement (goedkoop). Daar heb ik ook goede ervaringen mee.
 

kuurgast

Donateur
Tropisch weer duurt tot het einde van de week, temperaturen stijgen tot 34 graden Celsius.

Een reeks zeer warme dagen begint in Tsjechië. Tropische temperaturen worden door mensen gemeten in de meeste gebieden.
Op dinsdagmiddag kunnen ze oplopen tot 33 graden Celsius, vanaf woensdag kunnen ze een graad meer zijn. Het is het resultaat van een voorspelling gepubliceerd door het Tsjechische Hydrometeorologisch Instituut op zijn website. "De regens zullen pas aan het einde van de week verschijnen met het komende rollende koude front uit het westen," zeggen de meteorologen.

De hoogste dinsdagtemperaturen moeten oplopen tot 29 tot 33 graden Celsius. De lucht is helder tot half bewolkt. Alleen in het noordoosten verwachten meteorologen iets meer wolken en koeler weer - ongeveer 24 graden. Maar zelfs daar zullen de wolken gedurende de dag afnemen. Nachttemperaturen bereiken dan 13 tot 17 graden Celsius.

Woensdag wordt gekenmerkt door een heldere hemel. Het kwik van de thermometer moet 30 tot 34 graden Celsius zijn, in het noordoosten ongeveer 28 graden. Nachttemperaturen dalen weer tot 13 tot 17 graden.

Op donderdag, vrijdag en zaterdag blijft het weer hetzelfde. De hoogste dagelijkse temperaturen stijgen tot 30 tot 34 graden Celsius en de lucht is helder in de meeste gebieden. Koeling komt altijd 's avonds wanneer de hoogste temperaturen 14 tot 18 graden bereiken.
Alleen op zaterdagmiddag en -avond komen wolken aan in het westen en plaatsen buien of onweer.
Bron goochel vertaling van zpravy.aktualne.cz.
Zie ook portal.chmi.cz/en.
-----------------------------------------------------------------
In Brno hebben ze een 3 jarig project gestart met bomen water geven door bewoners.
Zie artikel brnodaily.com.
--------------------------------------------------------------------------
Droogte verspreidt zich weer na een korte pauze. Tropische temperaturen zullen de situatie verergeren.

Droogte in Tsjechië verspreidde zich vorige week na een lichte terugtrekking. Tropische temperaturen deze week en regenloos weer zullen de situatie verergeren. Volgens de voorspelling van het wetenschappelijke portaal InterSucho zou extreme en uitzonderlijke droogte zich moeten uitstrekken tot 60 procent van het grondgebied.
In de Chrudim-regio zijn er tot 70 centimeter diepe scheuren in de grond.
Bron zpravy.aktualne.cz.
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
Tsjechische meteorologen waarschuwen voor zware onweersbuien.

Dinsdagavond en woensdag zullen zich zware onweersbuien vormen boven Tsjechië, die af en toe gepaard kunnen gaan met hagelbuien, stortregens en windstoten tot 70 kilometer per uur. Volgens het Tsjechische Hydrometeorologisch Instituut (ČHMÚ) kan er op sommige plaatsen tot donderdagochtend tussen de 40 en 70 millimeter neerslag vallen. De hagelstenen kunnen meer dan 20 millimeter groot zijn.
De wind kan takken breken en bomen omver blazen, dus u kunt materiële schade, stroomuitval of verkeersproblemen verwachten. Bron oa novinky.cz.

Aan de andere kant is er nog steeds enorme droogte op plaatsen waar die regen niet zal komen. Vooral de tuinders krijgen problemen, want hun putten zijn leeg en tomaten kweken vraagt veel water.
Vanwege de droogte verbieden stadhuizen soms de onttrekking van oppervlaktewater. Bijvoorbeeld in Decin is eind juli een decreet uitgevaardigd dat het verbruik van water uit rivieren en beken verbiedt. Het verbod werd onmiddellijk van kracht en duurt tot eind oktober.
Bron denik.cz.
 
Bovenaan