Droog

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
DJI_0019-copy.jpg

Zelfs de Anton Pieck-dam Přehrada Les Království komt steeds droger te staan.
 

kuurgast

Donateur
userfiles-image-aw-2015-190421AWP_CR.png


99% van Tsjechië heeft te maken met milde tot ernstige droogte.
De wind maakt de grond nog droger.
Het gras en andere gewassen groeien niet.
Boeren vrezen dat ze hun veestapel verder moeten inkrimpen vanwege gebrek aan voer.

Bron zpravy.aktualne.cz.+ intersucho.cz.
 
Dat het extreem droog is en er weken regen nodig is om dat weer op peil te brengen, is waar. Maar dat er niets nieuws groeit is, niet helemaal waar. Het hele land is weer geel voor de centen uit Brussel. En wat klagen betreft zijn de boeren in Tsjechie niet anders dan die in Nederland. Zelfs als alles perfect gaat, klagen ze dat er niets te klagen valt.

Hopelijk valt er dit weekend regen. :dank2:
 
Op veel plaatsen is de grond op 80 cm diepte net zo droog als vorig jaar in september, van onderuit komt er dus niets omdat de winter geen overschot aan water heeft opgeleverd, veel gewassen [ als ze al zijn gekiemd ] vragen nu veel water om te groeien, en voor de vruchtzetting.
Als de komende maanden niet extreem nat worden ziet het er slecht uit, dat heeft met klagende boeren niets te maken, nog vervelender dan klagende boeren, zijn klagende consumenten, herinner mij daar aan Gerda Brautigam, die toen de aardappelen een keer iets duurder waren, de regering verzocht daar iets aan te doen.
Vorig jaar is er door de droogte in Europa en Rusland, meer tarwe verbruikt dan er werd geoogst, dit kon omdat er nog voorraden waren uit vorige jaren, nog zo,n droog jaar en het ziet er slecht uit voor de brood en spaghetti eters.
 
dat heeft met klagende boeren niets te maken, nog vervelender dan klagende boeren, zijn klagende consumenten, herinner mij daar aan Gerda Brautigam, die toen de aardappelen een keer iets duurder waren, de regering verzocht daar iets aan te doen.

"Onze" aardappelen komen uit Egypte, de tomaten uit Nederland, bloemkool uit Spanje, enz. Er wordt hier biobrandstof verbouwd omdat dat het meeste oplevert (geef ze eens ongelijk, gaat tenslotte om aan het eind van de maand de huur te kunnen betalen). En meel importeren we gewoon ergens anders vandaan. Dus aan eten is geen gebrek.

HELAAS heb je met droogte wel gelijk, er moet een hoop neerslag vallen. Maar geleidelijk en dagenlang en niet een stortbui die zo wegspoelt. Het beste was een dik pak sneeuw, maar ook dat viel niet.
 
En de Tesco heeft nu het tarwebloem om 35% afgeprijst.....
Ondanks die prijsverlaging waarschijnlijk nog steeds duurder als bij de Lidl. Wilde gisteren inkopen doen, helaas was de Lidl gesloten wegens verbouwing, dus bij gebrek aan beter naar Tesco, een winkel vol met kleine verpakkingen en veel producten van matige kwaliteit. Kocht een kip, daar zat de krop [inclusief voer] nog in, stonk in de pan.
We zijn er de laatste 20-30 jaar aan gewend geraakt dat voedsel weinig kost, een garantie dat dit zo doorgaat is er niet.
 
Dank U voor de tip, bij dit soort bedrijfjes zou ik graag willen kopen en ondersteunen. Probleem is de afstand, zeker als je in een uithoek van Tsjechië woont.
Kopen bij de boer/producent is leuk, alleen je moet veel te veel rondrijden voor je de boodschappenmand vol hebt. We doen het eigenlijk alleen voor forellen, die halen we bij de viskwekerij in Anin. Daar hebben ze prima water en dat merk je aan de smaak van de vis. Uit de supermarkt zit er nog wel eens een tussen met een grondsmaak.
Verder melk [kort te bewaren], appels [lang bewaren ook met problemen], waardoor we toch maar bij Lidl inkopen, en we hebben veel groente en bessen [compote] uit eigen tuin. Zelf dieren slachten [kippen, konijnen] heb ik eigenlijk niet zo'n zin in, zit ook veel werk in, moet ook nog tijd overblijven voor mijn projecten.
 
Ziet er zo uit, is als met een wegafsluiting in Tsjechië, via landwegen, ingeslapen dorpjes, komt men met wat geluk weer op een weg die leidt naar naar het doel van de reis.
Droog/bosbrand , vrijdag een aanvaring met een buurman die de gewoonte heeft achter in de tuin rommel, takken, papier en gras te verbranden. Al jaren heb ik mij geërgerd, maar nooit wat gezegd. Nu was de maat vol, bij zo'n droogte een vuur stoken doen alleen debielen, zo heb ik bij hem door, hem aangesproken, en gezegd dat ik de politie ga bellen, schijnbaar drong er toch iets ant het vuur heeft hij uit gemaakt.
Wat betreft natuur rampen, voelen we ons hier vrij zeker, alleen als we TV beelden zien van bosbranden, komt een onzeker gevoel naar boven.
Wanneer er een grote bosbrand uit zou breken, zie ik niet hoe de brandweer met eenvoudige middelen het vuur te lijf wil gaan in zo'n uitgestrekt gebied.
Hier in het dorp heeft men een pompwagen en een tankwagen, die laatste is snel leeg, als men de brandhaard al bereiken kan, is de vraag, de pompwagen heeft water nodig, van waar?
Hier in de bergen zijn veel kleine beekjes, die echter in de zomer weinig water voeren, te weinig om water uit te pompen om een brand te blussen.
Een oplossing zou zijn beekjes af te dammen, zodat er kleine vijvers ontstaan voor bluswater, wat weer moeilijk ligt, want je mag hier niets aan het landschap veranderen.
Een bouwondernemer uit Pilzen heeft dit ook gedaan, twee vijvers aangelegd, voor vis, of voor"leuk" , kreeg hiervoor een boete, oké boete betaald , probleem met ambtenaren voorbij, zo gaat dat in Tsjechië.
Als dat met de opwarming v d aarde zo verder gaat, denk ik niet dat deze politiek verstandig is.
 
Er is al een tijdje een rook en open vuur verbod van kracht in bijna heel Tsjechie. Ook de heksenverbrandingen zijn verboden in verband met de droogte. En met de droogte van de laatste jaren is het nog een wonder dat er niet hele bossen afgefakkeld zijn. En het verbranden van hout en gras is een oude gewoonte, en die slijten langzaam.

Erger me veel meer aan de hopen vuil, oude meubels en sloopafval die je her en der in bossen en langs de weg vindt.

En een boete betalen voor iets zonder bouwvergunning en het dan legaal hebben is goedkoper dan aanvragen als je de tijd en moeite ervoor in rekening zou brengen. En een stuk zekerder
 
Het is hier nu nat. NAT.
En koud.
De komende dagen zal het niet anders zijn en er gaat hier een soort zucht van opluchting door het dorp: eindelijk wat regen. Niet voldoende, maar..... toch een beetje.

Ook omdat de heksen gewoon in de fik gestoken kunnen worden, en ook, bij uitzondering, dat de Maika met regenjassen aan gevierd gaat worden. De boom staat klaar, de vuurkorf ook en, naar verluidt, staat ook de pierpomp weer gereed.
We zijn er klaar voor, de speckaci en wat victualiën zijn in huis.
 
Ja, heerlijk die regen, nu al 3 dagen mooi wat water gehad, de grond in de tuin voelt weer zacht aan en er is een explosive van groen. Vandaag prachtig weer.
 

kuurgast

Donateur
Zware regenval leidt tot overstromingen in Tsjechië

Hevige regenbuien op woensdag in Tsjechië leiden tot de eerste overstromingen. In sommige gemeenschappen in het oosten en noordoosten van het land liepen de kelders vol met water. In Nýdek viel bijvoorbeeld in totaal 40 liter regen per vierkante meter binnen twee uur.

De waterstanden zijn aanzienlijk gestegen in kleinere rivieren, met Senice in Ústí bij Vsetín met het hoogste waarschuwingsniveau voor overstromingen op woensdagmiddag. Volgens de meteorologen zouden de intense regens kunnen duren tot donderdag, vooral in de regio Moravië-Silezië.

In de regio Liberec was er extreme regenval op woensdag in het gebied tussen het voorgebergte van Frydlant en het IJzergebergte. De rivier Smědá werd extra in de gaten gehouden, maar daar daalde het waterpeil weer.

Bronnen radio.cz/de + novinky.cz.
 
Bovenaan